Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2012, 06:53   #1
Islamwatcher
Burger

Standaard 28 Belgische schoolkinderen dood bij Zwitserlands busongeluk

Tragisch nieuws om mee te ontwaken:

28 Belgische kinderen omgekomen bij busongeluk in Zwitserland

Tekst uit de Volkskrant:

Totaal aantal doden nu 28

vk UPDATE Een Belgische autobus met schoolkinderen uit Lommel en Heverlee is gecrasht in een tunnel op de Zwitserse snelweg A9 nabij Sierre. Het aantal doden is opgelopen tot 28. Onder hen bevinden zich 22 kinderen van rond de twaalf jaar.

Minstens 24 kinderen raakten gewond, van wie velen zwaargewond. Op dit moment is een reddingsoperatie aan de gang, meldt de politie van het kanton Wallis. Tal van ziekenwagens en helikopters zijn ter plekke, in totaal zijn 200 reddingswerkers in actie gekomen. De situatie is zo chaotisch dat deze nog niet helemaal kan worden overzien. Het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een crisiscentrum geopend.

De twee buschauffeurs zijn omgekomen bij het ongeluk. De gewonden zijn overgebracht naar vier ziekenhuizen in Wallis. Twee gewonden werden met de helikopter naar het universitair ziekenhuis van Lausanne gebracht, een derde naar een ziekenhuis in Bern.

Frontaal tegen muur
De bus was op weg terug naar België en reed gisteravond in de richting van Sion, maar week af van zijn baan. Het voertuig botste vervolgens op hoge snelheid tegen de linkerwand van de tunnel, waarna de bus naar rechts slingerde en op de pechstrook belandde. Een woordvoerder van het kanton waar het ongeluk plaatsvond, zei vanochtend op Radio 1 dat de bus frontaal tegen de muur is gebotst.

De precieze oorzaak is niet duidelijk, maar Zwitserse bronnen melden dat er geen andere voertuigen betrokken zouden zijn geweest. De gewonden worden met helikopters en ziekenwagens overgebracht naar verschillende ziekenhuizen.

Waar de bus precies vandaan kwam, is voorlopig nog onduidelijk. Er waren in totaal 65 mensen aan boord. Medewerkers van de Belgische ambassade in Zwitserland zijn ter plaatse.

Volg de Volkskrant op Twitter
Word vriend van de Volkskrant op Facebook

Laatst gewijzigd door Islamwatcher : 14 maart 2012 om 06:56.
Islamwatcher is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 06:55   #2
Islamwatcher
Burger

Standaard

Mijn innige deelneming aan de families van de slachtoffers, zoals het artikel (zie hierboven) zegt zijn het schookinderen in de leeftijd van 12 jaar uit Lommel en Heverlee...
Oud 14 maart 2012, 07:08   #3
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Wat heeft dat precies met binnenlandse politiek te maken?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 07:15   #4
Islamwatcher
Burger

Standaard

Als Belgische onderdanen in het buitenland iets overkomt van dergelijke omvang dan hoort dit volgens mij bij 'binnenlandse aangelegenheden', zoals bijvoorbeeld: 'X aantal Belgen omgekomen bij aardbeving' of 'Belgen gegijzeld in buitenlands conflict'. Waarom zo enggeestig reageren? U struikelt over de geschiktheid van plaatsing in een forum of subforum terwijl het hier gaat om onnoemelijk leed. Of gaat u de moderator er op wijzen dat dit thema bij 'koetjes en kalfjes' hoort? Wel?
Oud 14 maart 2012, 07:33   #5
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Islamwatcher Bekijk bericht
Als Belgische onderdanen in het buitenland iets overkomt van dergelijke omvang dan hoort dit volgens mij bij 'binnenlandse aangelegenheden', zoals bijvoorbeeld: 'X aantal Belgen omgekomen bij aardbeving' of 'Belgen gegijzeld in buitenlands conflict'. Waarom zo enggeestig reageren? U struikelt over de geschiktheid van plaatsing in een forum of subforum terwijl het hier gaat om onnoemelijk leed. Of gaat u de moderator er op wijzen dat dit thema bij 'koetjes en kalfjes' hoort? Wel?
don't feed de trol...zijn reactie zegt veel over zijn EQ of het gebrek eraan

Intriest ongeval met een uitermate zware balans...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 07:35   #6
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit subforum gaat niet over binnenlandse aangelegenheden, maar over binnenlandse politiek. De politieke relevantie van dit onderwerp is nihil. Het onderwerp hoort hier dan ook niet thuis. Dit is overigens geen nieuwssite, maar een politiek discussieforum.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 14 maart 2012, 07:40   #7
Islamwatcher
Burger

Standaard

Intussen doet men het ongeval af als 'onbegrijpelijk' omdat er geen enkel ander voertuig bij betrokken was. De bus reed 'eenzaam' in een tunnel, botste tegen de linker wand en stuiterde vervolgens tegen de rechter wand. Men kan in een tunnel toch moeilijk gewagen van een 'stuurfout'? Waarschijnlijk was de chauffeur in slaap gevallen na teveel overuren? Men kan slechts gissen... Hoewel er TWEE chauffeurs aanwezig waren die elkaar aflosten, volgens wat ik verneem uit de berichtgeving. Dus de kans dat oververmoeidheid een rol speelde is ook geringer... Tenzij de chauffeur (zoals de Algerijnse autobestuurder gisteren in Brussel bij het Paleis) zelfmoord wilde plegen en daarbij vele onschuldigen mee de dood in wilde sleuren (en geïnspireerd werd door het bizarre "accident"?) ???

Uit de Gazet van Antwerpen:
06:43Binnenland Bij het busongeval in het Zwitserse Sierre was alleen de Belgische bus betrokken. "Zonder andere wagens of bus", zei minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders woensdagochtend op de VRT-radio.

Het busongeval vindt hij dan ook "onbegrijpelijk". De reden van het ongeval is nog niet bekend.

De tol van het ongeval is zeer zwaar: minstens 28 doden, onder wie 22 kinderen. De slachtoffers komen uit scholen uit Lommel en Heverlee.

De gedachten van minister Reynders gaan uit naar de slachtoffers. Hij bevestigt dat Buitenlandse Zaken zo snel mogelijk een crisisnummer zal openen.

Tot dan is er het contactcentrum van de Zwitserse politie. Dat is bereikbaar op 0041 848 112 117.
Oud 14 maart 2012, 07:44   #8
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Dit subforum gaat niet over binnenlandse aangelegenheden, maar over binnenlandse politiek. De politieke relevantie van dit onderwerp is nihil. Het onderwerp hoort hier dan ook niet thuis. Dit is overigens geen nieuwssite, maar een politiek discussieforum.
Alle respekt voor de slachtoffers en hun naastbestaanden maar dit is eigenlijk juist: dit is een POLITIEK discussieforum.
By the way: is het nu écht nodig dat kinderen van het lager onderwijs een reis maken naar Zwitserland ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 07:47   #9
Islamwatcher
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Als morgen zou blijken dat de chauffeur opzettelijk met de kinderen verongelukte (zoals ik hierboven tot de mogelijkheden reken), een Belgische chauffeur dus met Belgische kinderen die een zoals dat heet 'nationale ramp' veroorzaakt, mag het van u dan wel in de rubriek 'Binnenland'?

U bent een muggenzifter die graag uw gelijk wilt halen door steeds terug te komen op een verschil van mening omtrent de geschiktheid van deze of gene rubriek om een belangrijk nieuwsfeit te delen met de BELGISCHE maatschappij: 'Binnenland' dus... Of wilt u deze nationale ramp afdoen als onbelangrijk en er verder totaal geen aandacht aan besteden...? Vooruit, gaat uw gang... Verdoe uw tijd dan elders met mensen bekritiseren!
Oud 14 maart 2012, 07:51   #10
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als morgen zou blijken dat de chauffeur opzettelijk met de kinderen verongelukte (zoals ik hierboven tot de mogelijkheden reken), een Belgische chauffeur dus met Belgische kinderen die een zoals dat heet 'nationale ramp' veroorzaakt, mag het van u dan wel in de rubriek 'Binnenland'?

U bent een muggenzifter die graag uw gelijk wilt halen door steeds terug te komen op een verschil van mening omtrent de geschiktheid van deze of gene rubriek om een belangrijk nieuwsfeit te delen met de BELGISCHE maatschappij: 'Binnenland' dus... Of wilt u deze nationale ramp afdoen als onbelangrijk en er verder totaal geen aandacht aan besteden...? Vooruit, gaat uw gang... Verdoe uw tijd dan elders met mensen bekritiseren!
Ik heb mij nergens uitgesproken over het "belang" van dit nieuwsfeit. Ik heb er u alleen op gewezen dat dit een politiek discussieforum is en geen nieuwssite. Als u nieuwsfeiten wenst te becommentariëren, kan u ongetwijfeld terecht op de website van Het Laatste Nieuws, waar men uw waanzinnige complottheorie ongetwijfeld met belangstelling zal onthalen.

Citaat:
Oud 14 maart 2012, 07:54   #11
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Intussen doet men het ongeval af als 'onbegrijpelijk' omdat er geen enkel ander voertuig bij betrokken was. De bus reed 'eenzaam' in een tunnel, botste tegen de linker wand en stuiterde vervolgens tegen de rechter wand. Men kan in een tunnel toch moeilijk gewagen van een 'stuurfout'? Waarschijnlijk was de chauffeur in slaap gevallen na teveel overuren? Men kan slechts gissen... Hoewel er TWEE chauffeurs aanwezig waren die elkaar aflosten, volgens wat ik verneem uit de berichtgeving.

Gelieve u aan de feiten te houden. Gissen is hier zeker niet op zijn plaats. Het is zo al erg genoeg.
Oud 14 maart 2012, 08:03   #12
Islamwatcher
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Gelieve u aan de feiten te houden. Gissen is hier zeker niet op zijn plaats. Het is zo al erg genoeg.
Het feit is dat minister Didier Reynders het ongeval, gezien de omstandigheden waarin het gebeurde, onbegrijpelijk heeft genoemd. Mag men dan niet gissen naar de ware toedracht? Wat is dan het nut van een forum als men zich niet eens meer iets mag afvragen? Of hebt u enkel baat bij voorgekauwd nieuws? Het is juist omdat ik dit drama erg vind dat ik het de moeite waard vond om er een topic aan te wijden... Blijkbaar zijn er hier anderen die dat storend vinden en maar blijven doorbomen over de plaats waar dit onderwerp hier behandelt wordt, alsof HUN leven daar van afhangt... Onbegrijpelijk en intriest!
Oud 14 maart 2012, 08:08   #13
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Alle respekt voor de slachtoffers en hun naastbestaanden maar dit is eigenlijk juist: dit is een POLITIEK discussieforum.
By the way: is het nu écht nodig dat kinderen van het lager onderwijs een reis maken naar Zwitserland ???
Waarom niet? Zo'n ongeluk had overal kunnen gebeuren; in België zijn er immers ook tunnels.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 08:12   #14
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Waarom niet? Zo'n ongeluk had overal kunnen gebeuren; in België zijn er immers ook tunnels.
Natuurlijk kan in Belgie ook zo'n ramp gebeuren.
Waarom moeten zo'n kinderen van 12 jaar naar Zwitserland ?
Nodig ? Nuttig ? Zouden ze niet beter (in de zomer) naar Bellewaarde of Walibi een reisje maken ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 08:15   #15
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Mijn hart bloedt.
Een klein stukje van de toekomst van ons volk is ons ontvallen.
Mijn gevoelens van diepe rouw gaan uit naar de familie en vrienden van de slachtoffers.

Deelneming.
Oud 14 maart 2012, 08:33   #16
Islamwatcher
Burger

Standaard

Citaat:
Natuurlijk kan in Belgie ook zo'n ramp gebeuren.
Waarom moeten zo'n kinderen van 12 jaar naar Zwitserland ?
Nodig ? Nuttig ? Zouden ze niet beter (in de zomer) naar Bellewaarde of Walibi een reisje maken ?
Inderdaad... Het verwachtingspatroon van onze jeugd gaat iedere generatie opnieuw de hoogte in... Op een uitstapje in de omgeving wordt al snel neergekeken als 'waardeloos'... Hier ligt de schuld deels bij de ouders. Wie laat zijn kind van amper 12 jaar nu meegaan naar Zwitserland met de school? Voor zoiets dient men 16 jaar te zijn vind ik, wil men alle risico's kunnen inschatten... Maar ja, de 'sociale druk' zal wel meespelen als ouders beslissen om dat goed te keuren... 'Het kindje van de buren mag ook mee, dus waarom zouden we ons kind achterstellen?' klinkt het algauw. De kuddegeest...

Misschien maken de kinderen over pakweg 50 jaar geen uitstapje meer naar de bergen maar naar de ruimte, wie weet?

Laatst gewijzigd door Islamwatcher : 14 maart 2012 om 08:34.
Oud 14 maart 2012, 08:35   #17
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het feit is dat minister Didier Reynders het ongeval, gezien de omstandigheden waarin het gebeurde, onbegrijpelijk heeft genoemd. Mag men dan niet gissen naar de ware toedracht? Wat is dan het nut van een forum als men zich niet eens meer iets mag afvragen? Of hebt u enkel baat bij voorgekauwd nieuws? Het is juist omdat ik dit drama erg vind dat ik het de moeite waard vond om er een topic aan te wijden... Blijkbaar zijn er hier anderen die dat storend vinden en maar blijven doorbomen over de plaats waar dit onderwerp hier behandelt wordt, alsof HUN leven daar van afhangt... Onbegrijpelijk en intriest!
U bent hier chauffeus aan het beschulfigen. Chauffeurs die hier ook het leven gelaten hebben.
Oud 14 maart 2012, 08:38   #18
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad... Het verwachtingspatroon van onze jeugd gaat iedere generatie opnieuw de hoogte in... Op een uitstapje in de omgeving wordt al snel neergekeken als 'waardeloos'... Hier ligt de schuld deels bij de ouders. Wie laat zijn kind van amper 12 jaar nu meegaan naar Zwitserland met de school? Voor zoiets dient men 16 jaar te zijn vind ik, wil men alle risico's kunnen inschatten... Maar ja, de 'sociale druk' zal wel meespelen als ouders beslissen om dat goed te keuren... 'Het kindje van de buren mag ook mee, dus waarom zouden we ons kind achterstellen?' klinkt het algauw. De kuddegeest...

Misschien maken de kinderen over pakweg 50 jaar geen uitstapje meer naar de bergen maar naar de ruimte, wie weet?
Kan hier een andere discussie over opgestart worden?
Hier gaat het over 22 kinderen en 6 volwassen die het leven gelaten hebben bij een tragisch ongeval.
Oud 14 maart 2012, 08:42   #19
Islamwatcher
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
U bent hier chauffeus aan het beschulfigen. Chauffeurs die hier ook het leven gelaten hebben.
U schrijft dat ik chauffeus aan het beschulfigen ben? Waar hebt u gelezen dat ik zeg dat de chauffeurs dronken waren? Hallo, zit u nog lekker in uw vel? Bovendien: als ik suggereer dat de chauffeur mogelijks teveel overuren heeft gedraaid dan beschuldig ik niet hem maar zijn werkgever die hem onder te hoge werkdruk plaatst... Een suggestie die ik vervolgens zelf heb uitgesloten omdat ik zei gelezen te hebben dat ze met twee waren en elkaar aflosten. Als Witse een raadsel moet oplossen dan tast hij alle mogelijke scenario's af... Het raadsel is hier dat de chauffeur kennelijk tegen de tunnelwand is geknald zonder aanwijsbare reden tot dusver. Of is het uitsluiten van mogelijke oorzaken ook verboden op dit forum volgens u?
Oud 14 maart 2012, 08:46   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat zijn de sneeuwklassen, dat hebben wij toch ook gedaan in het 6e studiejaar hoor, ik zie niet in waarom dit niet zou mogen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be