![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 'Bij gunstiger fiscaal regime verhuizen we naar Brussel'
(tijd) - 'Steeds meer bankiers lopen hier in Londen misnoegd rond. De infrastructuur is ontoereikend, de regering knipt in de fiscale voordelen en de betutteling is groot. Als de Belgische regering iets doet aan de fiscale onzekerheid, kan Brussel veel bankiers uit de City aantrekken.' Dat zegt Johan Groothaert, verantwoordelijk voor de gestructureerde aandelenproducten van Deutsche Bank. Aan KBC levert het team van Groothaert de ontwerpen van de bekende klikfondsen. van onze verslaggever in Londen De Belgen staan er in Londen om bekend dat ze niet talrijk zijn in vergelijking met andere nationaliteiten. In het statige gebouw van Deutsche Bank, aan London Wall 75 in het hartje van de City, is dat niet het geval. 'Er gaan grapjes rond dat je Belg moet zijn om hier te komen werken', vertelt een Belgische medewerker. Dat hier een Belg aan het hoofd staat van de afdeling aandelenderivaten, is daar niet vreemd aan. De 34-jarige Johan Groothaert kent de troeven van de Belgen: een goede wiskundige kennis en een talenknobbel. Zelf kon hij daarmee een blitzcarrière opbouwen. Tien jaar jaar geleden begon hij als stagiair bij Merrill Lynch, nu leidt Groothaert een afdeling die vorig jaar een brutowinst neerzette van meer dan 100 miljoen euro. U werkt nu tien jaar in de City. Hoe is uw carrière verlopen? Johan Groothaert: 'Na mijn studie handelsingenieur aan de KULeuven trok ik in het kader van een uitwisselingsproject naar Chicago voor een MBA-opleiding. De meesten van mijn landgenoten gingen terug naar België. Ik zag een carrière in Wall Street wel zitten, dus ging ik aan de slag bij Merrill Lynch. Maar omdat ik een Europeaan was, vond Merrill Lynch het al snel opportuun dat ik naar Londen zou trekken.' 'Bij Merrill Lynch werd ik eerst verantwoordelijk voor de derivatenproducten in België. Maar nadien volgden al snel de Benelux, Duitsland en andere landen. Dat ik de taal van die landen machtig was, speelde een grote rol bij het krijgen van bijkomende verantwoordelijkheden. In 1999 stapte ik over naar Deutsche Bank.' 'De carrière van een bankier in de City is gebaseerd op competentie. Leeftijd an sich speelt geen rol. In België had ik deze carrière in zo'n korte tijd nooit kunnen uitbouwen. De strakke structuur in de Belgische banken zou me dat beletten. Daarom vormt de City een opportuniteit voor talentvolle en ambitieuze jongeren.' De bankiers staan hier bekend als 'flexible workforce'. Hoeveel moet u opofferen voor uw job? Groothaert: 'Ik werk 11 tot 12 uur per dag. Dat is niet erg, want ik zie mijn job als mijn hobby. Bovendien hoeven de mensen hier niet zo veel te werken, als ze dat niet willen. De werkgever stelt zich flexibel op. Let wel, als er een groot project afgewerkt moet worden, dan eisen we ook van de werknemer enige flexilibiteit en de volle inzet.' Hoe is de City in de voorbije tien jaar geëvolueerd? Groothaert: 'Ik ben hier aangekomen in het post-Thatcher-tijdperk. Sindsdien is het er als bankier niet prettiger op geworden om hier te komen werken. De voorbije acht jaar is er een Labour-regering aan de macht geweest.' 'Hier en daar wordt er aan de fiscale gunstmaatregelen geraakt, wat wij verborgen belasting noemen. De infrastructuur blijft ondermaats. Als ik van het centrum naar het centrum moet, dan doe ik daar een uur over. Ook de betutteling is hier groot. Ik werd onlangs opgebeld door stedenbouw. Ze zeiden dat ik toelating moest vragen vooraleer ik halogeenspotjes liet installeren in mijn huis. Het begint allemaal wat tot ongenoegen te leiden in de City.' Londen is het wereldcentrum voor internationale financiële transacties. Is het voor uw team een must om hier gevestigd te zijn? Groothaert: 'Neen. De belangrijkste voorwaarde is dat het om een internationale stad gaat. In ons team worden 35 talen gesproken. Brussel hoeft in dat opzicht niet onder te doen voor Londen. Er bestaat reeds een goede infrastructuur voor expats, zoals de internationale scholen, omdat Brussel het administratief centrum van Europa is.' 'Brussel heeft ook nog andere troeven: hooggeschoold personeel, een goede levenskwaliteit, relatief goedkope arbeidsvoorwaarden, een uitgebreide talenkennis en een wijdvertakt openbaar vervoersnet. Londen staat daarentegen bekend om de lage levenskwaliteit.' Wat houdt u tegen om naar Brussel te verhuizen? Groothaert: 'De fiscale onzekerheid. De Nederlandse regering heeft beslist internationale kaderleden een gunstig belastingregime te verlenen. De eerste tien jaar betalen ze 20 procent belasting. Voor onze afdeling is Amsterdam echter te provinciaal.' 'Mocht de Belgische regering hetzelfde beslissen als onze noorderburen, dan zullen er veel bankiers uit de City verhuizen naar Brussel, ons team incluis. Op deze manier heeft de Belgische regering ook de EU destijds naar Brussel gehaald. Brussel kan uitgroeien tot een belangrijk financieel en zakencentrum, met alle positieve gevolgen vandien voor de economie.' U bent verantwoordelijk voor gestructureerde aandelenproducten. Hoe ziet die markt eruit? Groothaert: 'De markt van aandelenderivaten kent een jaarlijkse groei tussen 12 en 15 procent. Deutsche Bank maakt samen met BNP Paribas en Société Générale de topdrie uit van de wereld.' 'Er zijn twee soorten productgroepen. De eerste groep bestaat uit tactische instrumenten. Een voorbeeld daarvan zijn 'discount certificates'. Zij combineren een aandeel met een geschreven calloptie. Dat kan interessant zijn als een belegger meent dat een aandeel wel zal stijgen, maar ook niet te veel. De belegger participeert slechts in de stijging van het aandeel tot op een bepaald maximum bedrag, bijvoorbeeld de eerste 25 procent, maar daarvoor ontvangt hij een premie. Zolang het aandeel niet meer dan 25 procent stijgt, verdient de belegger meer met het discountcertificaat dan met het aandeel zelf. De tweede productgroep bestaat uit instrumenten van het type kapitaalgarantiefondsen. Die zijn in België welbekend onder de naam klikfondsen.' Particuliere beleggers hebben de neiging klikfondsen te kopen als de beurs op een dieptepunt staat, en gewone aandelenfondsen te kopen als de beurs een top bereikt. Groothaert: 'Dat klopt. We zeggen wel eens: 'If it sells like hell, it performs like shit' en omgekeerd. Maar de pers is daar ook schuldig aan. In een recessie wordt er negatief geschreven en het slechte nieuws uitvergroot. Beleggers hebben dan de neiging aandelen te verkopen. Het omgekeerde doet zich voor tijdens een hoogconjunctuur. Mijn raad aan particuliere beleggers is: probeer de markt niet te slim af te zijn.' 'Voor iemand die zijn pensioen nadert, kan het interessant zijn het bijeengespaarde kapitaal te beschermen. We hebben in de periode 2001-2003 gezien hoe diep aandelen kunnen zakken. In ruil voor de kapitaalbescherming zijn deze beleggers bereid een lager rendement te aanvaarden. KBC is op dat gebied een pionier geweest in Europa. Reeds in het begin van de jaren 90 boden ze aan cliënten kapitaalgarantiefondsen aan. De klanten van KBC waren tijdens de crisisjaren beter af dan die van bijvoorbeeld Nederlandse banken, die zuivere aandelenfondsen kregen aangeboden. Ik ben ervan overtuigd dat de populariteit van de kapitaalgarantiefondsen nog verder zal toenemen in België en elders in de wereld.' Christophe DE RIJCKE Dit is de vijfde en laatste aflevering over het leven en werk van Belgische bankiers in het financiële centrum van Londen. 01:00 - 17/07/2004 Copyright © De TIJD
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Inderdaad heeft belgië veel troeven om Hét financiëel hart van Europa te worden. Politici zien dat niet in. Dit is echt te moeilijk. De mening dat het kapitaal meer moet belast worden is overheersend.
Fiscaliteit, mijnheer Groothaert, is wel nog iets anders dan de belasting op uw loon! Die belasting ligt overigens pakken lager dan die in België. Dat er een uitzondering moet gemaakt worden voor internationale kaderleden op die belasting vind ik nogal grof. Die verlaging moet voor iedereen gelden. De laatste jaren werden uitsluitend maatregelen genomen die in de tegenovergestelde richting gaan. In het bijzonder denk ik hier aan het geknabbel aan het bankgeheim en de privacy van de beleggers. De banken worden hier ingeschakeld als fiscale controleurs van hun cliënten. Gretig werken zij mee aan de afschaffing van de effecten aan toonder, wat je juist niet moet doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ik ben er ook van overtuigd dat Brussel het financiele hart van europa kan worden, maar neen, vlaamse en waalse politici gebruiken brussel liever als speelbal in hun kinderachtige spelletjes zodat ze een stemmetje meer halen we hebben personen met moed en visie nodig in dit land, die niet verzanden in communautair gezaag, maar de bevolking uitleggen dat bepaalde zaken op nationaal niveau realiseren veel voordeliger is dan eindeloos te leuteren over verdere federalisering
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik stel voor dat we alle belastingen afschaffen, dan zulde ze allemaal nogal zien afkomen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
dus geen goed idee volgens mij
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Lap daar gaat mijn eigendunk weer ne keer....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Burger
|
![]() Dit is iets wat dringend door de regering moet bekeken worden
Dit kan belgië in een gunstig daglicht stellen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Burgemeester
|
![]() Met de eenvormige Europese regels die binnenkort van toepassing zullen zijn zal België toch ook zijn pluimen kwijtgeraken. Tot in principe 2006 geldt het bankgeheim. Dat maakt ons een interessant land om 'couponnekes" te innen. Hoewel de voorheffing in Luxemburg een stuk lager liggen, is België toch nog aan te raden. Als in 2011 de voorheffing 35% zal bedragen, zullen grote kapitalen echter ook uitwijken naar andere landen buiten de EU hoor. Dit zal België geen rotte frank opleveren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burger
|
![]() het zijn vooral de jobs.. dat levert altijd geld op en het is Euro
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
men zou naar brussel komen: * omwille van de nabijheid van meer en meer internationale instellingen * GEEN belasting op kapitaalopbrengsten (tov WEL in het VK bv.) * gunstiger belasting op vennootschappen en arbeid ik vraag me meer en meer af waarom de brusselaars niet het heft zelf in handen nemen en een internationale koers varen, ipv de eeuwige speelbal van de provencals uit vlaanderen en wallonie zijn daar ligt de toekomst voor brussel
![]() |
![]() |
#11 |
Burger
|
![]() bedoel je? Onafhankelijk. Zou wel grappig zijn , maar ja...
Jij gebruikt die term wel graag ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Met argument 2 heb je het helemaal fout. VOORHEFFING = belasting op kapitaalopbrengsten. Nu betaal je in belgie 25% belasting als je een dividend van een aandeel gaat innen. Hetzelfde geldt voor kasbons en fondsen. Argument 3: Gunstigere venootschapsbelasting? Gunstigere belasting op arbeid? Toevallig zijn we daarin de duurste van heel Europa. Europa zorgt voor een eenvorminge belastingsinning over de gehele EU. Ze streeft ernaar dat de voorheffing in elke lidstaat eenvormig is. Daarvoor moet het bankgeheim eraan geloven. De 'couponnekestrein' elk jaar naar luxemburg zal uiteindelijk stilvallen. Maar... Het plan gaat enkel door als ALLE lidstaten deelnemen. Luxemburg heeft gezegd dat het enkel deelneemt als Zwitserland OOK de voorheffing optrekt en het bankgeheim opzegt. Dat was gepland voor begin 2006. Maar Zwitserland heeft al laten weten dat ze niet 'klaargeraken' en dus wordt de maatregel met 6 maand uitgesteld. Brussel is helemaal niet VEEL voordeliger dan Londen hoor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
als je aandelen verkoopt, moet je geen belasting op de gemaakte winst betalen, in tegenstelling tot de VS en het VK bijvoorbeeld Argument 3: we zijn zeker niet HET duurst voor beiden, maar we gaan akkoord dat die naar beneden moeten Brussel heeft zeker vele voordelen op Londen, maar een gebrek aan autonomie (en dus stabiliteit) en te hoge belastingen zijn vooralsnog te grote obstakels
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat de wereld een dorp geworden is, daar kunnen we over discussieren. Maar onderschat nooit hoe belangrijk het is om dicht bij "the decision-making place" te zijn!
![]() |