Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is één Vlaams en neutraal onderwijsnet beter?
Ja, ik ben voor één Vlaams en neutraal onderwijsnet 9 52,94%
Neen, drie netten zijn beter want het is duurder 2 11,76%
ik wil ofwel katholiek ofwel pluraistisch onderwijs 3 17,65%
andere 3 17,65%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2012, 22:45   #1
neutron
Banneling

neutron's schermafbeelding

Standaard Vlaams neutraal onderwijsnet

Het slechte beheer van het land en de bankencrisis hebben ook het onderwijs getroffen.
Hoe kan de kwaliteit van het onderwijs verbeteren zonder te moeten bezuinigen?
Volgens Neutr-On worden hervormingen soms ook misbruikt om verder te kunnen bezuinigen.

Neutr-On vraagt zich af of Vlaanderen nog wel drie schoolnetten nodig heeft? In sommige gemeenten staan, bijvoorbeeld, scholen van het GO! (gemeenschapsonderwijs) leeg, terwijl amper 2 km verder een vrije school containerklassen moest aanschaffen om alle leerlingen te kunnen plaatsen.
De verschillende schoolnetten zijn een restant van de verzuiling van het land in de vorige eeuw. Momenteel is alleen in het onderwijs die verzuiling nog maatschappelijk aanwezig. In de sport of cultuur bestaat de verzuiling al lang niet meer of is een grote uitzondering, een zeldzaamheid.
De diverse schoolnetten zijn ook nog bastions van vriendjespolitiek en cliëntillisme bij aanstelling, bevordering en benoeming.
Is het niet beter, zowel financieel als kwalitatief, om naar één Vlaams en neutraal onderwijs te streven?
neutron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 22:51   #2
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

De vrije scholen die effectief confessioneel zijn of een bepaalde methode volgen (de niet-confessionele vrije scholen dus), die kunnen behouden blijven. Al de rest kan verenigd worden. Dat zorgt dus voor één groot neutraal net, en een erg klein vrij net.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 19 oktober 2012 om 22:52.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 22:52   #3
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron Bekijk bericht
Het slechte beheer van het land en de bankencrisis hebben ook het onderwijs getroffen.
Volgens Neutr-On worden hervormingen soms ook misbruikt om verder te kunnen bezuinigen.

Neutr-On vraagt zich af of Vlaanderen nog wel drie schoolnetten nodig heeft? In sommige gemeenten staan, bijvoorbeeld, scholen van het GO! (gemeenschapsonderwijs) leeg, terwijl amper 2 km verder een vrije school containerklassen moest aanschaffen om alle leerlingen te kunnen plaatsen.
De verschillende schoolnetten zijn een restant van de verzuiling van het land in de vorige eeuw. Momenteel is alleen in het onderwijs die verzuiling nog maatschappelijk aanwezig. In de sport of cultuur bestaat de verzuiling al lang niet meer of is een grote uitzondering, een zeldzaamheid.
De diverse schoolnetten zijn ook nog bastions van vriendjespolitiek en cliëntillisme bij aanstelling, bevordering en benoeming.
Is het niet beter, zowel financieel als kwalitatief, om naar één Vlaams en neutraal onderwijs te streven?
Hoe ga je dat verwezenlijken?
Katholieke scholen hebben volgens mij toch nog een hoger niveau dan staatsscholen.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2012, 22:52   #4
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Hoe ga je dat verwezenlijken?
Katholieke scholen hebben volgens mij toch nog een hoger niveau dan staatsscholen.
Ik denk dat het niveau gewoonweg overal laag is.
Oud 19 oktober 2012, 22:54   #5
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik denk dat het niveau gewoonweg overal laag is.
Dan moet je het niet nog meer verlagen.

-H. Marcuse
Oud 19 oktober 2012, 22:56   #6
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan moet je het niet nog meer verlagen.
Katholiek Onderwijs neemt nu zelf initiatief, met dingen die Smet nog niet doorgeduwd krijgt, door zo'n brede eerste graad in te voeren.
Oud 19 oktober 2012, 22:59   #7
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Katholiek Onderwijs neemt nu zelf initiatief, met dingen die Smet nog niet doorgeduwd krijgt, door zo'n brede eerste graad in te voeren.
Bij mijn proclamantie gaf de directie echt af op Smet en zijn 'verkleutering' van het onderwijs.

-H. Marcuse
Oud 19 oktober 2012, 23:01   #8
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bij mijn proclamantie gaf de directie echt af op Smet en zijn 'verkleutering' van het onderwijs.
De koepel is het echter niet met die directie eens, jammer genoeg.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 19 oktober 2012 om 23:02.
Oud 19 oktober 2012, 23:02   #9
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Het is trouwens gruwelijk, de dingen die je in Klasse voor Leerkrachten leest. Goede griezelliteratuur.
Oud 19 oktober 2012, 23:06   #10
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Bon, we stemmen allemaal alvast niet op Sp.a in 2014.

Lang leve de N-va in dit geval!
Oud 19 oktober 2012, 23:07   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

We gaan het onderwijs afschaffen. We moeten dringend de industrie terug naar West-Europa halen en onze landbouw opkrikken.

De volgende generatie krijgt dus jammer genoeg geen scholing meer. Zo kunnen we ook een twintigtal jaar de democratie op een nog lager pitje zetten, en een debilisering voorbereiden van de circa 60-80% van de bevolking die nodig zijn om de nieuw leven ingeblazen industrie en landbouw draaiende te houden.

Los van dit alles en geheel zonder eigenbelang zal dit eveneens zorgen voor een lucratief postje voor mij als adjunct-directeur hier of ginder met op termijn een politiek mandaat, alsook vertegenwoordiging in enkele raden van bestuur.

Dit echter in het belang van Onze Toekomst.
Oud 19 oktober 2012, 23:11   #12
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bon, we stemmen allemaal alvast niet op Sp.a in 2014.

Lang leve de N-va in dit geval!
Ik heb geen flauw idee op wie ik moet stemmen.

"I am not altogether on anybody's side, because nobody is altogether on my side, if you understand me."

-H. Marcuse

Laatst gewijzigd door Munglik : 19 oktober 2012 om 23:11.
Oud 19 oktober 2012, 23:22   #13
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb geen flauw idee op wie ik moet stemmen.

"I am not altogether on anybody's side, because nobody is altogether on my side, if you understand me."
Eenderwelke partij buiten Sp.a is goed voor deze kwestie, allez, zo dacht ik toch. Nu ik het wat opzoek, eh, God beware ons.

PvdA wil iederen tot hun 16e exact hetzelfde onderwijs geven, naar Fins model. VLD wilt de scholen vrij laten te doen wat ze willen . CD&V heeft zo te zien niet eens een programma.

N-VA zegt niets over hervormingen, Groen spreekt vaag over het doorbreken van het watervalsysteem en VB is er volledig tegen, maar dan vooral omwille van immigratiestandpunten.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 19 oktober 2012 om 23:24.
Oud 19 oktober 2012, 23:30   #14
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Hmm, de vereisten voor alle leerkrachten in Finland zijn veel hoger, iedere leerkracht heeft namelijk een masterdiploma nodig. Ik denk dat zoiets véél zwaarder doorweegt dan het breed onderwijs tot 16 jaar.
Oud 20 oktober 2012, 11:06   #15
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron Bekijk bericht

En wat zou het verschil zijn tussen een Vlaams net en het Vlaamse GO! , of tussen een Vlaams net en het Vlaams katholiek onderwijs ?
Het onderwijs is toch een materie van de gemeenschappen ?
Ik vind je voorstel nogal achterhaald en doorprikt.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 11:09   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En wat zou het verschil zijn tussen een Vlaams net en het Vlaamse GO! , of tussen een Vlaams net en het Vlaams katholiek onderwijs ?
Het onderwijs is toch een materie van de gemeenschappen ?
Ik vind je voorstel nogal achterhaald en doorprikt.
In België is er vrijheid van onderwijs, wat inhoudt dat er verschillende actoren op de 'markt' zijn. Die kunnen elk hun klemtonen leggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 11:14   #17
Antiochos
Vreemdeling

Antiochos's schermafbeelding

Standaard

Het denken in "netten" is volkomen achterhaald en is een typisch voorbeeld van het aggregaatsdenken van de overheid. Een flexibel systeem waar individuele (weliswaar goed presterende) scholen gesubsidieerd worden is de toekomst.
Antiochos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 11:14   #18
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In België is er vrijheid van onderwijs, wat inhoudt dat er verschillende actoren op de 'markt' zijn. Die kunnen elk hun klemtonen leggen.
Ja, meer Vlaams, minder Latijn.
Onderwijs is een bevoegdheid van de gemeenschappen. Niets belet een inrichtende overheid - nieuw of reeds bestaand - deze klemtonen aan te passen.
Als je iets wilt veranderen dan stel je je toch eerst vragen over de mogelijke meerwaarde. Tot nu toe zie ik die meerwaarde niet.

Laatst gewijzigd door Rudy : 20 oktober 2012 om 11:35.
Oud 20 oktober 2012, 11:33   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antiochos Bekijk bericht
Het denken in "netten" is volkomen achterhaald en is een typisch voorbeeld van het aggregaatsdenken van de overheid. Een flexibel systeem waar individuele (weliswaar goed presterende) scholen gesubsidieerd worden is de toekomst.
Waarom zou de vrijheid van onderwijs achterhaald zijn? Financieel heeft het huidig systeem trouwens heel wat voordelen voor de overheid: de overheid betaalt per leerling immers een veel lager bedrag in het vrij onderwijs dan in haar eigen, gemeenschapsonderwijs.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2012, 11:42   #20
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antiochos Bekijk bericht
In een ideale wereld zou er slechts één onderwijsnet mogen zijn, namelijk een onderwijsnet waar iedereen zich thuis kan voelen.
Binnen een democratie zoals in België is dit niet mogelijk, want deze democratie gebaseerd op een grondwet dient rekening te houden met iedereen, dus niet enkel met de mening van een meerderheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be