Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2012, 22:29   #1
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard De Lijn en de Vlaams-nationalistische taalkolderbrigade

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Op...rbrigade.dhtml
Prachtig verwoord.
Oud 18 december 2012, 07:39   #2
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Pfff de morgen, wie leest dat nu?
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 07:52   #3
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Tja. Volgens Dirk Verhofstad moeten de Vlamingen dus leren dat enkel Franstaligen in Quebec zoiets mogen doen...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 08:01   #4
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Tja. Volgens Dirk Verhofstad moeten de Vlamingen dus leren dat enkel Franstaligen in Quebec zoiets mogen doen...
En volgens u moeten wij het doen omdat ze het in Quebec ook doen.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 08:03   #5
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Treffende commentaar:

Citaat:
tja, mensen die hun eigen taal definiëren als kolder, dat moet uniek in de wereld zijn.
Voor zover ze al weten hoe die taal noemt, euh 'heet'...
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 08:51   #6
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Spijtig puriteins reglement. Dat wordt wel bijgestuurd tot het wel werkt.

Door de band genomen weet een vlaming wel welke vreemde woorden moeten, kunnen of af te wijzen zijn.
We zijn niet zo puriteins als de franstaligen die hun bek breken op het woord computer en er een ordinateur van moeten maken om tanden over te houden.
En gelukkig zijn we ook niet zo blasé als de hollanders die zo hard gaan jatten bij vreemde talen dat ze niet eens meer doorhebben dat überhaupt Duits is.

Taalwetten maken om dat perfect te begeleiden is moeilijk. Er zullen altijd idiote wantoestanden aan de rand zijn. Een bepaald aantal daarvan moet getollereerd worden of we kunnen niet anders dan die wetten compleet afschaffen.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 18 december 2012 om 08:53.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 09:06   #7
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Of bedoelt hij dat het altijd een slecht idee is.
Oud 18 december 2012, 09:15   #8
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Wat heeft de keuze van de overheid om enkel in het Nederlands te communiceren nu met Vlaams-Nationalisme te maken? Taalrespect wordt beheerd door de Marnixring Max Wilders, een culturele vereniging... Die bezetenheid van sommige journalisten met de N-VA neigt werkelijk naar het pathologische.

Trouwens, waar is de tijd dat de zelfverklaard progressieve medemens het opnam voor de zwakkeren in de samenleving? Als ze maar kunnen briesen tegen de N-VA wordt dat met plezier geslachtofferd. Zielig.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 09:18   #9
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Wat heeft de keuze van de overheid om enkel in het Nederlands te communiceren nu met Vlaams-Nationalisme te maken? Taalrespect wordt beheerd door de Marnixring Max Wilders, een culturele vereniging... Die bezetenheid van sommige journalisten met de N-VA neigt werkelijk naar het pathologische.

Trouwens, waar is de tijd dat de zelfverklaard progressieve medemens het opnam voor de zwakkeren in de samenleving? Als ze maar kunnen briesen tegen de N-VA wordt dat met plezier geslachtofferd. Zielig.
You are kidding, dear sir?
Welke zwakkeren? Oh, de rijke Vlaamse meerderheid?
Oud 18 december 2012, 09:22   #10
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel die heisa is ridicuul. Er zijn grotere problemen dan den reclam op den bus
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 09:30   #11
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen. Ik vraag waar de link is tussen een culturele vereniging die vraagt de wet toe te passen, en een nationalistische ideologie.

Citaat:
U en ik zullen allicht geen probleem hebben met het Frans en Engels in het straatbeeld, maar dat geldt niet voor iedereen.

Mijn grootmoeder zaliger had dat probleem destijds regelmatig (omwille van nederlandsonkundige winkeliers in de rand), en ik kan mij inbeelden dat het inwijkelingen die net de moeite hebben gedaan om een woordje Nederlands te leren ook niet echt motiveert.

Dus ja, het talenbeleid het beschermt niet de mondige, hoogopgeleide, meertalige polyglot, maar wel de zwakkere burger die enkel het Nederlands machtig is.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 09:54   #12
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Ja dat is een "noemt" hangijzer.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 10:25   #13
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enkele uitstekende reacties :

"Of hoe een kleine regio zich ook "klein" voordoet.Het zal toch ooit eens tijd worden te erkennen hoe klein ons taalgebiedje is.In Denemarken,ongeveer hetzelfde aantal inwoners als Vlaanderen staat 90% van de bevolking u in perfect Engels te woord,simpele vorm van elementaire beleefdheid heet dat.Ik zie die taalneukers als op hun "gezichtsboek pagina" zich opwinden over te kleinste futiliteiten.What's next? Verbrandingen in de bibliotheken van andertalige boeken?Oeps dat was een Grieks woord."

"Geen franse of engelse reklame op Vlaamse autobussen. . Maar onze jeugd groeit wel op met facebook, ipad, iphone enz enz."

"Tegen bekrompenheid van enkele fanatici kun je nu eenmaal niet veel doen. Dat sommigen in de Vlaamse rand rond Brussel zich ergeren aan Franstalige publiciteit op tram of bus, tot daar aan toe. Maar dat de Vlaamse regering blijkt geeft van dergelijke kortzichtigheid is er voor mij ver over. Als Vlaanderen groot wil zijn zal het zich moeten openstellen voor de wereld. Zoniet wordt het een achterlijk tochtgat aan de rand van de beschaving."

"Ik ben tot nader order wereldburger, dan Europeaan, dan Belg en dan pas Vlaming geboren in Limburg wonende in de provincie Antwerpen. Maar ik ben geen fiere Vlaming, de NVA- Vlamingen zorgen ervoor dat wij in heel Europa als racistisch worden bestempeld. Je kan ook Vlaming en tolerant zijn tegen mensen die een andere taal spreken dan het Nederlands. Die NVA wil in tijden van internationalisering van Vlaanderen een geïsoleerd eiland maken. Wel; Franstaligen zijn mijn vijanden niet."

Als Franstalig ben ik blij dat open Vlamingen ook bestaan.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 10:34   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht

"Of hoe een kleine regio zich ook "klein" voordoet.Het zal toch ooit eens tijd worden te erkennen hoe klein ons taalgebiedje is.In Denemarken,ongeveer hetzelfde aantal inwoners als Vlaanderen staat 90% van de bevolking u in perfect Engels te woord,simpele vorm van elementaire beleefdheid heet dat.Ik zie die taalneukers als op hun "gezichtsboek pagina" zich opwinden over te kleinste futiliteiten.What's next? Verbrandingen in de bibliotheken van andertalige boeken?Oeps dat was een Grieks woord."

"Geen franse of engelse reklame op Vlaamse autobussen. . Maar onze jeugd groeit wel op met facebook, ipad, iphone enz enz."

"Tegen bekrompenheid van enkele fanatici kun je nu eenmaal niet veel doen. Dat sommigen in de Vlaamse rand rond Brussel zich ergeren aan Franstalige publiciteit op tram of bus, tot daar aan toe. Maar dat de Vlaamse regering blijkt geeft van dergelijke kortzichtigheid is er voor mij ver over. Als Vlaanderen groot wil zijn zal het zich moeten openstellen voor de wereld. Zoniet wordt het een achterlijk tochtgat aan de rand van de beschaving."

"Ik ben tot nader order wereldburger, dan Europeaan, dan Belg en dan pas Vlaming geboren in Limburg wonende in de provincie Antwerpen. Maar ik ben geen fiere Vlaming, de NVA- Vlamingen zorgen ervoor dat wij in heel Europa als racistisch worden bestempeld. Je kan ook Vlaming en tolerant zijn tegen mensen die een andere taal spreken dan het Nederlands. Die NVA wil in tijden van internationalisering van Vlaanderen een geïsoleerd eiland maken. Wel; Franstaligen zijn mijn vijanden niet."

Heel de tekst bulkt van de karikaturale beschrijvingen. Waarde van de tekst: nul.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 10:38   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en wat heeft dat allemaal te maken met wat de N-VA zegt?

open naar andere talen: ja, het Nederlands vervangen door een andere taal: neen.
wat is daar juist mis mee?

hoeveel Engelstaligen zullen hier in Vlaanderen niet in het Engels bediend worden? meer zelf, vraag eens aan Bryan Lynch, mijnheer Kim Clijsters, hoeveel Nederlands hij heeft moeten spreken in de jaren dat hij in Bree en Antwerpen speelde. Antwoord: nul, nada, niks. Hij klaagt daar nog over, want nu moet hij Nederlands leren van Kim.

Het probleem van de meeste Vlamingen is net dat ze zich véél te véél aanpassen aan anderstaligen.
Oud 18 december 2012, 10:48   #16
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en wat heeft dat allemaal te maken met wat de N-VA zegt?

open naar andere talen: ja, het Nederlands vervangen door een andere taal: neen.
wat is daar juist mis mee?

hoeveel Engelstaligen zullen hier in Vlaanderen niet in het Engels bediend worden? meer zelf, vraag eens aan Bryan Lynch, mijnheer Kim Clijsters, hoeveel Nederlands hij heeft moeten spreken in de jaren dat hij in Bree en Antwerpen speelde. Antwoord: nul, nada, niks. Hij klaagt daar nog over, want nu moet hij Nederlands leren van Kim.

Het probleem van de meeste Vlamingen is net dat ze zich véél te véél aanpassen aan anderstaligen.
Dat laatste is ook deels een gevolg van het minderwaardigheidscomplex dat veel Vlamingen hebben over zichzelf en hun eigen taal. Zie de eerste reactie in deze post, die het heeft over 'ons kleine taalgebiedje' en dat vergelijkt met Denemarken. Terwijl het Nederlands een middelgrote Europese taal is met meer dan 23 miljoen sprekers. Sommige Vlamingen gaan er op de duur van uit dat hun eigen taal te onbelangrijk is, dat het niet meer dan normaal is dat we anderstaligen in hun eigen taal bedienen in plaats van hen lastig te vallen met de vraag ons eigen 'kleine taaltje' te leren.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 10:53   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel de tekst bulkt van de karikaturale beschrijvingen. Waarde van de tekst: nul.
De boodschap is wel duidelijk en volgens mij is er helemaal niets verkeerds met anderstalige reclame in de bussen van De Lijn. Wat is het volgende stap van "Taalrespect"? Vragen aan de Franstaligen en aan de andere anderstaligen die de bussen De Lijn nemen, niet meer onder hen in het Frans of in een andere taal te spreken want dat kan sommige gefrustreerde Vlamingen irriteren?

Laatst gewijzigd door Everytime : 18 december 2012 om 11:05.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 10:55   #18
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De boodschap is wel duidelijk en volgens mij is er helemaal niets verkeerds met anderstalige reclame in de bussen van De Lijn. Wat is het volgende stap van "Taalrespect"? Vragen aan de Franstaligen en aan de andere anderstaligen die de bussen De Lijn nemen, niet meer onder hen in het Frans om in een andere taal te spreken want dat kan sommige gefrustreerde Vlamingen irriteren?
neen, want die mensen zijn niet de overheid die communiceren met klanten.
Oud 18 december 2012, 10:55   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De boodschap is wel duidelijk en volgens mij is er helemaal niets verkeerds met anderstalige reclame in de bussen van De Lijn. Wat is het volgende stap van "Taalrespect"? Vragen aan de Franstaligen en aan de andere anderstaligen die de bussen De Lijn nemen, niet meer onder hen in het Frans om in een andere taal te spreken want dat kan sommige gefrustreerde Vlamingen irriteren?
Wat is er problematisch aan het nastreven van de Nederlandstaligheid in reclame? In Frankrijk kom je zo goed als geen woord Engels tegen (in Québec dan weer is het uitdrukkelijk verboden!). Er is ook bij ons ook geen behoefte aan onnodig Engels.

Of zijn we bang voor onze eigen taal geworden misschien?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 10:58   #20
The Bold Revenger
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
De rijke Vlamingen hebben geen last van de verfransing hoor. Wie er het slachtoffer van is, zijn de lagere sociale klassen. De rijkeren brengen hun kinderen (of laten ze brengen) vanuit de verfranste klassen in Brussel, in de Rand en in de taalgrensgemeentes gewoon naar scholen tien kilometer verderop. De lagere sociale klassen hebben de mogelijkheid hiertoe niet: zij zijn verplicht om hun kinderen in verfranste scholen te laten zitten, waar het niveau automatisch veel lager is. De zogenaamde sociale Vlaamse partijen vinden het belgicisme en het handhaven van hun machtspositie belangrijker dan de zorg voor die lagere socviale klasse (maar dat heeft het verleden al vaker aangetoond)

Laatst gewijzigd door The Bold Revenger : 18 december 2012 om 11:01.
The Bold Revenger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be