Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2012, 10:58   #1
inina
Vreemdeling

inina's schermafbeelding

Standaard Hoe /waar klacht indienen ivm deontologische fouten politiek mandataris

Ik zou graag te weten willen komen hoe en waar ik klacht kan indienen met vraag om onderzoek eventuele straf en schadevergoeding wegens deontologische fouten van een gemeentelijk politiek mandataris.

Kan bijvoorbeeld het College van burgemeester en schepen deze taak vervullen als het gaat om een van haar leden? Indien niet, wie of welk orgaan is hier dan voor bevoegd?

Graag ontving ik een spoedige reactie
vriendelijke groeten
Inina
inina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 11:04   #2
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Als het om strafrechtelijke feiten gaat dan kan je gewoon naar de politie gaan. Eventueel een advocaat raadplegen is misschien aan te raden.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 12:59   #3
inina
Vreemdeling

inina's schermafbeelding

Standaard

Ik had/heb een advocaat maar die wil niets ondernemen tegen een collega advocaat die een gemeentelijk politiek ambt bekleed omdat hij aan dezelfde balie werkt. Dat schijnt verboden te zijn??

Het gaat om onrechtmatigheden gemaakt in verband met de "Deontologische rechten en plichten van het gemeentepersoneel." Belangenvermenging, discriminatie en partijdigheid waarbij door zijn houding financiële schade heeft veroorzaakt in een in opdracht van de rechtbank eerste aanleg gevoerd deskundig onderzoek, dat zowel door toedoen van de aangestelde deskundige als door de advocaat/politieker oneerlijk en partijdig is verlopen.

Deze rechtszaak is verbonden met decreten en wetten die door de gemeente en stedenbouw werden opgelegd, waarbij de bewuste persoon met politiek ambt deze wetten gewoon naast zich heeft neergelegd ten voordele van zijn privé cliënt(betalend). Maar de pro Justitia die hiervoor na een door mij ingediende klacht bij het Binnenlands bestuur werden opgesteld werden eveneens dadelijk geseponeerd

Ik weet dus niet of dit enkel als een tuchtstraf zal worden beoordeeld of dat het strafrechtelijk voldoende is om ook via een aangifte bij de politie als gewoon persoon mijn rechten te kunnen verkrijgen??

Ik weet ook niet of ik mijn huidige advocaat kan verplichten om mij beter te verdedigen, wat hij nu niet wil doen omdat het zogezegd niet zou mogen.

Ik zoek via deze weg meer informatie en eventueel graag persoonlijke steun (evt tegen betaling) omdat ik hier niet alles mag schrijven omwille van de privacy wetgeving.

dank bij voorbaat voor reacties

Inina
Oud 28 december 2012, 17:29   #4
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had/heb een advocaat maar die wil niets ondernemen tegen een collega advocaat die een gemeentelijk politiek ambt bekleed omdat hij aan dezelfde balie werkt. Dat schijnt verboden te zijn??
Als ik me niet vergis heeft hij daar de toestemming van de stafhouder van de balie voor nodig.
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 17:30   #5
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Stap naar de pers
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 17:33   #6
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Je kan maar beter stevig in je schoenen staan, wat wel zeggen dat je met harde bewijzen over de brug moet komen. Anders schiet je jezelf alleen in de voet met zo'n zaken.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 17:34   #7
Amon_Re

Standaard

De oppositie inschakelen kan soms ook helpen
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 28 december 2012, 19:19   #8
inina
Vreemdeling

inina's schermafbeelding

Standaard

Oppositie inschakelen heb ik al gedaan = heeft niets geholpen. Ik sta zeker sterk in mijn schoenen en heb harde bewijzen. Ik zal achteraf inderdaad naar de pers stappen. Maar volgens mij mag/kan dat niet voordat er een beslissing gekomen is.Tenminste dat dacht ik toch.
Oud 28 december 2012, 20:02   #9
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Stap naar de pers
Als ze hier in het forum niet meer mag zeggen omwille van de privacy, dan kan ze er moeilijk mee naar de pers.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 20:04   #10
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door inina Bekijk bericht
De meest logische stap lijkt mij dan om je huidige advocaat te bedanken voor zijn diensten, en een advocaat van een andere balie te zoeken?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 21:08   #11
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Als ze hier in het forum niet meer mag zeggen omwille van de privacy, dan kan ze er moeilijk mee naar de pers.
Geen idee, ik ben geen advocaat

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 28 december 2012 om 21:08.
Oud 28 december 2012, 21:17   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Daar gelden andere regels
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2012, 21:24   #13
Patrice
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Klopt, ze mogen geen procedures voeren tegen collega's van dezelfde balie, tenzij ze zelf de partij zijn. Neem toch gewoon een advocaat uit een ander gerechtelijk arrondissement.

Citaat:
Ik weet dus niet of dit enkel als een tuchtstraf zal worden beoordeeld of dat het strafrechtelijk voldoende is om ook via een aangifte bij de politie als gewoon persoon mijn rechten te kunnen verkrijgen??
Indien het om een schepen gaat (ik heb toch die indruk, anders heeft hij niets te zeggen), kan het schepencollege of de provinciegouverneur slechts een disciplinaire sanctie opleggen.

Als je iets anders wilt gedaan krijgen (zoals afbraakwerken afdwingen), zul je langs de rechtbank moeten passeren. Je kan klacht indienen (mondeling bij de politie of schriftelijk bij het parket) en dan zal het Openbaar Ministerie over je klacht oordelen. Alternatief kan je zelf ook naar de burgerlijke rechtbank stappen met je eigen advocaat.

Je kan beter gebruik maken van de eerstelijnsrechtsbijstand. Dit zijn advocaten die geheel gratis algemene adviezen en inlichtingen geven over mogelijke procedures of je de juiste richting uit sturen. Je vindt de gegevens over de dichtsbijzijnde dienst op http://advocaat.be/Page.aspx?genericid=74

Citaat:
Ik weet ook niet of ik mijn huidige advocaat kan verplichten om mij beter te verdedigen, wat hij nu niet wil doen omdat het zogezegd niet zou mogen.
Neen, want hij mag dat werkelijk niet. Indien je een geschil hebt me je advocaat, kan je je dat voorleggen aan de stafhouder van de balie, maar in dit geval heb je ongelijk dus dat haalt niets uit.
Patrice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2012, 22:16   #14
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Ik zou graag te weten willen komen hoe en waar ik klacht kan indienen met vraag om onderzoek eventuele straf en schadevergoeding wegens deontologische fouten van een gemeentelijk politiek mandataris.

Kan bijvoorbeeld het College van burgemeester en schepen deze taak vervullen als het gaat om een van haar leden? Indien niet, wie of welk orgaan is hier dan voor bevoegd?

Graag ontving ik een spoedige reactie
vriendelijke groeten
Inina
Zeer moedig en te bewonderen maar in dit land met deze zuilenpolitiek en een gerecht dat politiek geinspireerd is een hopeloos geval denk ik.

Ik wens je in ieder geval veel succes want ze verder laten sjoemelen is ook geen oplossing.
Oud 13 januari 2013, 12:57   #15
inina
Vreemdeling

inina's schermafbeelding

Standaard

Wie kent er de JUISTE WOORDEN VAN de VERPLICHTE EED die door burgemeesters moeten worden uitgesproken bij de Gouverneur of Minister Bourgeois bij hun aanstelling van hun politiek ambt van Burgemeester of nu tijdens hun heraanstelling na de verkiezingen 2012 voor hun politieke ambt?

En wat kan ik doen als deze eed vals bleek te zijn, minstens wegens schending van de deontologische code van de gemeente. Waar kan ik daar dan nog voor terecht?
Het schepencollege is reeds op de hoogte gebracht van de feiten, via een aangetekende zending. Bestaat er nu een mogelijkheid dat een van de (nieuwe NVA) schepenen (met hun tijdens verkiezingen gepredikte "tijd voor verandering" en nu mee in het effectief bestuur van de gemeente) mij daarbij kan/mag/zal WILLEN ONDERSTEUNEN, of moet ik hier helemaal alleen tegen blijven opboksen? want dan waren deze slogans enkel losse flodders om stemmen te krijgen in de verkiezingen en dan zijn ze allen in hetzelfde potje ziek???

Graag een reactie van iemand die hier eventuele mogelijkheden van kent.
Dank bij voorbaat
Inina
Oud 13 januari 2013, 13:08   #16
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Zeer moedig en te bewonderen maar in dit land met deze zuilenpolitiek en een gerecht dat politiek geinspireerd is een hopeloos geval denk ik.

Ik wens je in ieder geval veel succes want ze verder laten sjoemelen is ook geen oplossing.
Och, ik weet niet.
Ik werd tot tweemaal toe veroordeeld voor deontologische fouten die ik niet eens beging en kwam daarmee zelfs tot voor de RVS. Alwaar de openbare aanklager ook al niet te onpartijdig was...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 13:13   #17
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Och, ik weet niet.
Ik werd tot tweemaal toe veroordeeld voor deontologische fouten die ik niet eens beging en kwam daarmee zelfs tot voor de RVS. Alwaar de openbare aanklager ook al niet te onpartijdig was...
Jamaar ge zijt dan ook nen straffen typ eh gij
Oud 13 januari 2013, 13:21   #18
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Jamaar ge zijt dan ook nen straffen typ eh gij
Dat dachten mijn tegenstanders ook. Vandaar dat ze naar dit soort middelen grepen...
Mijn afscheidswoorden aan de voorzitster en de leden van het orgaan dat mij in eerste instantie veroordeelde; "dames en heren van de inquisitie..."
Duidelijk genoeg denk ik.

Ik geloof niet dat je het via het gerecht zomaar gaat halen tegen een lid van de traditionele partijen en al helemaal niet als het een 'links' lid is.
Maar dat mag je niet tegenhouden. Wat die mensen nog het meeste vrezen is de publieke schandpaal.

Beschik je echt over bewijzen ga dan dus door.
En wees ook niet bang om via welk kanaal dan ook de pers en de publieke opinie in te schakelen.
Het is niet zomaar dat dit soort mensen alles achter de schermen of op zijn minst buiten de schijnwerpers probeert te organiseren.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 19:38   #19
inina
Vreemdeling

inina's schermafbeelding

Standaard

ik kreeg nog steeds geen antwoord op mijn vraag: Wie kent er de JUISTE WOORDEN VAN de VERPLICHTE EED die door burgemeesters moeten worden uitgesproken bij de Gouverneur of Minister Bourgeois bij hun aanstelling van hun politiek ambt van Burgemeester of nu tijdens hun her aanstelling na de verkiezingen 2012 voor hun politieke ambt?

Graag een reactie op deze vraag aub. Want ik wil in elk geval doorgaan zolang ik dat kan en tot op het einde. Eventueel MET de Pers indien ze mijn zaak willen publiceren, want ten tijde van de verkiezingen de vragende partij - de redactie.be van Ivan de Vadder op TV één, werd alles wat ik schreef op vraag van de betrokkene verwijderd door de journalisten.
Oud 13 januari 2013, 19:51   #20
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
ik kreeg nog steeds geen antwoord op mijn vraag: Wie kent er de JUISTE WOORDEN VAN de VERPLICHTE EED die door burgemeesters moeten worden uitgesproken bij de Gouverneur of Minister Bourgeois bij hun aanstelling van hun politiek ambt van Burgemeester of nu tijdens hun her aanstelling na de verkiezingen 2012 voor hun politieke ambt?

Graag een reactie op deze vraag aub. Want ik wil in elk geval doorgaan zolang ik dat kan en tot op het einde. Eventueel MET de Pers indien ze mijn zaak willen publiceren, want ten tijde van de verkiezingen de vragende partij - de redactie.be van Ivan de Vadder op TV één, werd alles wat ik schreef op vraag van de betrokkene verwijderd door de journalisten.
Eed van de burgemeesters is simpelweg "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen" in Vlaanderen, vrij ruim voor interpretatie vatbaar met andere woorden. Dat vind je trouwens zo terug via google, bvb http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgemeester#Benoeming
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be