Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2018, 11:37   #1
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard Groen wil 10000 hectare bos erbij

De groenen profileren zich eindelijk eens via een thema waar ze zich effectief mee horen te profileren. Kudos daarvoor. In principe kan ik me zelfs vinden in hun voorstel ook al klinkt het wat idealistisch...

Toch enkele vragen. Het kostenplaatje van 500 miljoen. Als je het mij vraagt een absoluut koopje als je daar effectief 10K HA bos mee kan aanleggen. Daarom gaan er bij mij meteen wat alarmbelletjes af. De vraag die ik dan ook graag beantwoord zie is hoe ze dat gaan realiseren voor dat bedrag. We hebben het hier dus over 5 euro m2 hé. Vooral het realiseren van 5000 ha aan stadsbos voor dat bedrag lijkt me een huzarenstukje te worden. Heeft er iemand zicht op de berekeningswijze van deze kosten?

Verder is het zo dat ze in Nederland gaan voor 100,000 hectare aan nieuwe bossen. 10,000 in Vlaanderen is wat mij betreft dan ook wat magertjes. Er wordt daar vooral gekeken in de omgeving van snelwegen en zo. Dan heb je ook een winsituatie voor nabij gelegen huizen. De aankoop van landbouwgrond is ook stukken goedkoper langs snelwegen dan gronden in de stadsranden.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 11 april 2018 om 11:44.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 11:55   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De groenen profileren zich eindelijk eens via een thema waar ze zich effectief mee horen te profileren. Kudos daarvoor. In principe kan ik me zelfs vinden in hun voorstel ook al klinkt het wat idealistisch...

Toch enkele vragen. Het kostenplaatje van 500 miljoen. Als je het mij vraagt een absoluut koopje als je daar effectief 10K HA bos mee kan aanleggen. Daarom gaan er bij mij meteen wat alarmbelletjes af. De vraag die ik dan ook graag beantwoord zie is hoe ze dat gaan realiseren voor dat bedrag. We hebben het hier dus over 5 euro m2 hé. Vooral het realiseren van 5000 ha aan stadsbos voor dat bedrag lijkt me een huzarenstukje te worden. Heeft er iemand zicht op de berekeningswijze van deze kosten?

Verder is het zo dat ze in Nederland gaan voor 100,000 hectare aan nieuwe bossen. 10,000 in Vlaanderen is wat mij betreft dan ook wat magertjes. Er wordt daar vooral gekeken in de omgeving van snelwegen en zo. Dan heb je ook een winsituatie voor nabij gelegen huizen. De aankoop van landbouwgrond is ook stukken goedkoper langs snelwegen dan gronden in de stadsranden.
Waar gaat men het geld halen?

Wat is een stadsbos?
Oud 11 april 2018, 12:04   #3
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Zonder hun Multicul-agenda" zou Groen best OK zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:08   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hm, ze zouden ook zonder hun "leve de vreemdeling" nog altijd anti-Vlaams zijn.

Mij doet het denken aan de republikeinen van de PVDA, ze zijn voor de republiek behalve als het de Vlaamse is.
Oud 11 april 2018, 12:17   #5
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Een loze belofte van een onbetrouwbare partij. Gaat Calvo misschien zijn "mooie stad" Mechelen plat leggen en er bomen planten? Wat gaat zijn kiesvee de allochtonen daarvan zeggen
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:27   #6
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Indien ze een echte groene partij waren, stemde ik er voor.

Maar het is een vreemdelingenpartij verstopt onder een groen laagje.

Shame.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:28   #7
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ik heb nooit gesnapt hoe 'groen' en 'progressief' kunnen samengaan er is niks conservatiever dan natuurbehoud, onbegrijpelijk hoe rechts dat core thema zomaar heeft verkwanseld.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:33   #8
Tavek
Banneling

Standaard

Een goed begin zou kunnen zijn kleine landschapselementen aan te brengen. Als je kijkt in het buitenland, bvb in Normandie, zie je daar bijzonder veel hagen tussen de stukjes veld. Die hagen zijn bijzonder positief voor dieren, insecten en flora. En men kan het gebruik van prikkeldraad hiermee vermijden op termijn.

Wat men ook kan doen is op grasweiden verplichten bomen te zetten, en dan in het bijzonder bomen die positief zijn voor bestuivers: lindes, acasias, tamme kastanjes, wilgen....koeien lopen daar onderdoor, en grazen. En in de zomer hebben ze broodnodige schaduw. Vroeger werden wel vaker boomgaarden (hoogstammen) en koeien gecombineerd.

Men kan ook braakliggende grond, langs autosnelwegen, langs spoorwegen, op industrieterreinen (maar te klein voor bedrijven) inpalmen voor bos. Men kan landbouwgrond dat in onbruik is geraakt en louter de functie heeft om stro van te halen en mest over uit te sproeien, ook bebossen.

Er zijn veel mogelijkheden om de natuur goed te doen, zonder de economische bedrijvigheid te storen.
Oud 11 april 2018, 12:34   #9
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Indien ze een echte groene partij waren, stemde ik er voor.

Maar het is een vreemdelingenpartij verstopt onder een groen laagje.

Shame.
Moesten maar meer mensen dat inzien
Oud 11 april 2018, 12:40   #10
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Een goed begin zou kunnen zijn kleine landschapselementen aan te brengen. Als je kijkt in het buitenland, bvb in Normandie, zie je daar bijzonder veel hagen tussen de stukjes veld. Die hagen zijn bijzonder positief voor dieren, insecten en flora. En men kan het gebruik van prikkeldraad hiermee vermijden op termijn.

Wat men ook kan doen is op grasweiden verplichten bomen te zetten, en dan in het bijzonder bomen die positief zijn voor bestuivers: lindes, acasias, tamme kastanjes, wilgen....koeien lopen daar onderdoor, en grazen. En in de zomer hebben ze broodnodige schaduw. Vroeger werden wel vaker boomgaarden (hoogstammen) en koeien gecombineerd.

Men kan ook braakliggende grond, langs autosnelwegen, langs spoorwegen, op industrieterreinen (maar te klein voor bedrijven) inpalmen voor bos. Men kan landbouwgrond dat in onbruik is geraakt en louter de functie heeft om stro van te halen en mest over uit te sproeien, ook bebossen.

Er zijn veel mogelijkheden om de natuur goed te doen, zonder de economische bedrijvigheid te storen.
idd nog zo'n onbegrijpelijke evolutie ... hoe hebben de groene beweging en de kleine familiale landbouwers zich zo uit elkaar kunnen laten spelen en tegen elkaar opzetten (door de Boerenbond) terwijl ze eigenlijk gigantisch gelijklopende belangen hebben (dwars tegenover de industriële landbouw waar de Boerenbond steeds voor lobbiet)
Oud 11 april 2018, 12:41   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Wat is een stadsbos?
waar denkte zelf?

spaart maar al wat!
Oud 11 april 2018, 12:41   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Wat is een stadsbos?
50 miljoen euro per jaar is wisselgeld. Een stadsbos is een bos in of aan de rand van een stad. De naam is een vrij grote hint hoor.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:42   #13
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Ik zie die "bossen" (als zij al aangeplant worden) al voor mij: alle bomen netjes op rijen en met dezelfde onderlinge afstand. Mooie bossen gaan dat worden.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:58   #14
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
idd nog zo'n onbegrijpelijke evolutie ... hoe hebben de groene beweging en de kleine familiale landbouwers zich zo uit elkaar kunnen laten spelen en tegen elkaar opzetten (door de Boerenbond) terwijl ze eigenlijk gigantisch gelijklopende belangen hebben (dwars tegenover de industriële landbouw waar de Boerenbond steeds voor lobbiet)
Wat ik niet begrijp is waarom boeren nog volop schadelijke pesticiden blijven sproeien, de bestuivers kapotmaken, en dan zagen dat de opbrengsten kwa vruchten niet voldoende hoog is. Er zitten inderdaad geen kevers in de appels, maar ze zijn met veel minder en veel kleiner omdat ze de bijen, hommels en andere insecten kapotmaken.
Oud 11 april 2018, 12:59   #15
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Ik zie die "bossen" (als zij al aangeplant worden) al voor mij: alle bomen netjes op rijen en met dezelfde onderlinge afstand. Mooie bossen gaan dat worden.
Als dat inheemse loofbomen zijn, en indien er voldoende variatie is, maakt het geen drol uit hoe ze gepositioneerd staan.
Oud 11 april 2018, 13:03   #16
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Calvo wil dan palmbomen zetten zodat zijn allochtone kiezers zich wat meer thuis voelen
Oud 11 april 2018, 13:08   #17
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Klinkt allemaal voorlopig nog wat weinig doordacht, maar op zich kan ik dergelijke initiatieven enkel maar toejuichen.

Met milieubewustzijn is niets mis. Enkel jammer dat GROEN hoofdzakelijk verkapte sossen zijn.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 13:08   #18
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat ik niet begrijp is waarom boeren nog volop schadelijke pesticiden blijven sproeien, de bestuivers kapotmaken, en dan zagen dat de opbrengsten kwa vruchten niet voldoende hoog is. Er zitten inderdaad geen kevers in de appels, maar ze zijn met veel minder en veel kleiner omdat ze de bijen, hommels en andere insecten kapotmaken.
die omslag is bezig hoor, en gaat sneller in de familiale landbouw dan in de industriële (al was het maar uit economische noodzaak in een klein landbouwbedrijf)
Oud 11 april 2018, 13:08   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Calvo wil dan palmbomen zetten zodat zijn allochtone kiezers zich wat meer thuis voelen
met hangmatten tussen?
Oud 11 april 2018, 13:10   #20
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik heb nooit gesnapt hoe 'groen' en 'progressief' kunnen samengaan er is niks conservatiever dan natuurbehoud, onbegrijpelijk hoe rechts dat core thema zomaar heeft verkwanseld.
Volledig mee eens. Bescherming van de 'Heimat' zou hand in hand moeten gaan met bescherming van het milieu.

Het is uiteraard van voor mijn tijd, maar had de Volksunie vroeger niet vaak vrij 'groene' standpunten?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 11 april 2018 om 13:13.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be