![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Niet alleen de beroepsverenigingen, maar ook de Europese Commissie moet een onderzoek starten naar de verklaringen van de piloten van Ryanair in het Nederlandse KRO-programma Reporter. Dat vindt Europees parlementslid en transportspecialist Saïd El Khadraoui, die Europees commissaris Kallas om een reactie én om maatregelen heeft gevraagd.
“Hoewel de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair alle beschuldigingen van haar verontruste piloten ontkent, zijn er toch voldoende redenen om hun klachten grondiger op Europees niveau te onderzoeken,” zegt Europees parlementslid Saïd El Khadraoui. In het Nederlandse programma Reporter beschuldigden piloten hun werkgever er van met te weinig brandstof te moeten vliegen. Dat zou de veiligheid van de passagiers in gevaar brengen. “Ryanair ontkent weliswaar dat de veiligheid in de genoemde gevallen in gevaar zou zijn geweest,” zegt El Khadraoui, “maar de klachten zijn voldoende verontrustend om een diepgaander onderzoek te verlangen door het Europese luchtvaartagentschap EASA, in samenwerking met de nationale luchtvaartauthoriteiten.” “Het risico is reëel dat sommige bedrijven er de kantjes vanaf lopen. Als zo’n beleid zich in de luchtvaartsector doorzet, ontstaat er wel degelijk een veiligheidsprobleem,” vindt El Khadraoui. “We merken al langer dat er in de luchtvaartsector een race to the bottom aan de gang is om de kosten te kunnen drukken. Dat leidt tot valse concurrentie tussen de maatschappijen, tot onaanvaardbare arbeidsomstandigheden voor het personeel én tot veiligheidsrisico’s. Hoe dan ook moet de boordcommandant in laatste instanties de veiligheidsrisico’s inschatten en is het onaanvaardbaar dat hij of zij onder druk zou komen te staan van de commerciële belangen van het bedrijf. De internationale afspraken inzake de hoeveelheid kerosine die tijdens een vlucht moet meegenomen worden, moeten in alle gevallen nageleefd worden.” Volgens El Khadraoui moet ook nagegaan worden of piloten al dan niet onder druk worden gezet om ook te vliegen als ze ziek of onvoldoende fit zijn. “De komende maanden worden in Europa de spelregels inzake vlieg- en rusttijden geharmoniseerd. Tijdens die oefening moet er alvast in de Europese wetgeving voldoende aandacht gaan naar toezicht en controle. Want ook in dit geval leidt de moordende concurrentie tussen de maatschappijen tot een bedrijfscultuur die de arbeidsomstandigheden van het personeel in een neerwaartse spiraal doet terecht komen. We moeten opletten dat vliegtuigmaatschappijen zich niet voortdurend op de grens van de minimumnormen bevinden om toch maar goedkoper te kunnen vliegen,” vindt El Khadraoui. “Dan kom je in een positie terecht waarin de minima eigenlijk de norm worden en riskeer je voortdurend te flirten met de grenzen van wat op het vlak van veiligheid aanvaardbaar is.” Om die reden heeft Saïd El Khadraoui alvast opheldering gevraagd aan Europees transportcommissaris Kallas. “Die moet, indien nodig, ook meteen maatregelen nemen,” vindt El Khadraoui. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |