Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2014, 12:43   #1
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard De kern van het probleem negeren; ... Ja, het is weer SP.A ...

bron: www.deredactie.be

Citaat:
Als het van de burgemeester van Bredene Steve Vandenberghe (SP.A) afhangt, moeten jongeren die op vrijdag- of zaterdagavond uitgaan gratis met bus of tram kunnen reizen. Dat meldt Krant van West-Vlaanderen. Op die manier wil hij het aantal doden bij weekendongevallen terugdringen. "Dit debat moeten we in heel Vlaanderen voeren."
"Ik maak me grote zorgen over het aantal weekendongevallen", vertelt Vandenberghe aan onze redactie. "Ik heb de cijfers voor 2013 bekeken en het valt op dat daarbij veel jongeren omkomen. Vaak rijden ze ter goeder trouw mee met dronken vrienden om de rit uiteindelijk met hun eigen leven te bekopen.
"

Daarom stelt de burgemeester voor om jongeren op vrijdag- en zaterdagavond gratis met de bussen en trams van De Lijn te laten rijden. "In 1992 organiseerde ik al eens een gelijkaardig initiatief als lid van het Bredense Jongerenkabinet. Vorig jaar ondertekende Bredene een charter met de Ouders van Verongelukte Kinderen. Dat mag geen vodje papier zijn. Ik heb zelf jonge kinderen en ben beroepshalve schooldirecteur. Als een kind in het verkeer sterft, is ook het leven van de ouders verwoest."

"Binnenkort zit ik samen met De Lijn om het gratis openbaar vervoer voor 60-plussers te bespreken. Ik zal die gelegenheid aangrijpen om ook mijn voorstel met betrekking tot de jongeren op tafel te leggen. Daarnaast zal ik samenzitten met enkele taximaatschappijen want ook zij kunnen erbij worden betrokken. Wie weet wordt Bredene op die manier een pilootgemeente."

"Dit is een gedeelde verantwoordelijkheid", meent Vandenberghe. "Zowel De Lijn, de gemeentebesturen als de Vlaamse overheid moeten die dragen. Dit debat moeten we daarom in heel Vlaanderen voeren. Wat mij betreft komt het neer op de juiste prioriteiten stellen."
Oud 3 januari 2014, 12:48   #2
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

De kern van het probleem, 'overdadig alcoholgebruik', aanpakken, is een te moeilijke opdracht?

Er lijken mij mogelijkheden genoeg, om het probleem bij de kern ervan, aan te pakken.

Dit initiatief, zal alleen maar tot gevolg hebben, dat jongeren nog meer drinken (ze moeten toch niet rijden) en mogelijk nog agressief worden ook. Dit is jongeren net motiveren om te drinken!

De gemiddelde buschauffeur staat vast al te trappelen, om een bende laveloze agressieve jongeren in zijn bus te vervoeren ...
Oud 3 januari 2014, 12:51   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Geen commentaar ...

link
Oud 3 januari 2014, 12:52   #4
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
De kern van het probleem negeren
Wat is dat nu weer voor racistische praat!
Bovendien is het meervoud van neger: negers, en niet: negeren!
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 12:55   #5
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
De kern van het probleem, 'overdadig alcoholgebruik', aanpakken, is een te moeilijke opdracht?

Er lijken mij mogelijkheden genoeg, om het probleem bij de kern ervan, aan te pakken.

Dit initiatief, zal alleen maar tot gevolg hebben, dat jongeren nog meer drinken (ze moeten toch niet rijden) en mogelijk nog agressief worden ook. Dit is jongeren net motiveren om te drinken!

De gemiddelde buschauffeur staat vast al te trappelen, om een bende laveloze agressieve jongeren in zijn bus te vervoeren ...
Wat wil je... Naar het schijnt hebben de jongeren "recht op fuiven". Nog niet zo heel lang geleden had Bertje Anciaux zich in die zin uitgesproken. Als het nog wat extra in de media verschijnt zal er onder de politici een pipo worden gevonden die "het probleem" bij UNICEF gaat aankaarten. En dan wordt dat recht op fuiven gegarandeerd een mensenrecht. Jaja...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 13:04   #6
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Dat is een heel negatieve kijk op de jongeren. Kijk, ze dronken vroeger, drinken vandaag en morgen zal er niets veranderen. Het enige waar je iets kunt aan proberen te doen is de veiligheid verhogen. Dat kan voor een deel met repressie (controles, boetes) een deel met informatie, een deel met preventie (bob) maar ook met het nu ontbrekende deel. En dat is simpelweg ==> een alternatief bieden voor de auto.

Voorbeeldje : ik woon in Ronse, van mijn kinderen hoor ik dat er de laatste maanden nogal wat jongeren zijn die naar een nieuw en hip café trekken in oudenaarde, 12 kilometer verder. Normaal is dat op een kwartiertje te bereiken met de trein, of bus. Probleem : in de weekend vertrekt de laatste trein terug naar ronse om... 9 u 's avonds. Gevolg : elke zaterdagnacht tientallen auto's met jonge gasten op de N60 waarvan het grootste deel over hun theewater is. Reden : er is gewoonweg geen alternatief.
Die brave burgemeester pleit voor 'gratis', maar dat is helemaal niet nodig. Het is niet de prijs van het vervoerticket dat hen naar de auto drijft, wel het ontbreken van vervoer 's avonds.
Men helpt niemand verder door blind te zijn en te blijven voor de kern van het probleem : aanbod openbaar vervoer in weekend avonden is ondermaats tot onbestaande.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 13:07   #7
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Ik weet niet of jullie zelf ooit jong geweest zijn, maar den eerste politieker die mij ging vertellen dat ik in het weekend niet mocht drinken kreeg waarschijnlijk een paar proper petsen

De Kracht van Verandering in het nieuwe Vlaanderen begint al serieus te stinken...

Trouwens

Citaat:
We hadden gehoopt dat door de communicatie meer mensen de klik zouden maken dat drinken en rijden niet samengaan
Jammer dat je het artikel niet volledig kan lezen op de site van de Standaard; in de papieren versie kwam het er eigenlijk op neer dat ze aan hun piek zitten met hun ontradingscampagnes. Mensen laten zich nu eenmaal maar tot een bepaalde grens beteugelen...
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 13:13   #8
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Dat is een heel negatieve kijk op de jongeren. Kijk, ze dronken vroeger, drinken vandaag en morgen zal er niets veranderen. Het enige waar je iets kunt aan proberen te doen is de veiligheid verhogen. Dat kan voor een deel met repressie (controles, boetes) een deel met informatie, een deel met preventie (bob) maar ook met het nu ontbrekende deel. En dat is simpelweg ==> een alternatief bieden voor de auto.

Voorbeeldje : ik woon in Ronse, van mijn kinderen hoor ik dat er de laatste maanden nogal wat jongeren zijn die naar een nieuw en hip café trekken in oudenaarde, 12 kilometer verder. Normaal is dat op een kwartiertje te bereiken met de trein, of bus. Probleem : in de weekend vertrekt de laatste trein terug naar ronse om... 9 u 's avonds. Gevolg : elke zaterdagnacht tientallen auto's met jonge gasten op de N60 waarvan het grootste deel over hun theewater is. Reden : er is gewoonweg geen alternatief.
Die brave burgemeester pleit voor 'gratis', maar dat is helemaal niet nodig. Het is niet de prijs van het vervoerticket dat hen naar de auto drijft, wel het ontbreken van vervoer 's avonds.
Men helpt niemand verder door blind te zijn en te blijven voor de kern van het probleem : aanbod openbaar vervoer in weekend avonden is ondermaats tot onbestaande.
Kijk eens aan, ... ik kan u warempel volgen; en geef dat ook toe.

Nu, of openbaar vervoer (ervan uitgaande dat het bereikbaar is; en niet alleen in Bredene, maar over het hele grondgebied waar De Lijn actief is ...) gratis is of niet, ... het is geweten dat jongeren de dag van vandaag maar al te vaak laveloos zijn.

Een meer toegankelijk openbaar vervoer, zal daar niets aan veranderen; ik vrees zelfs het tegendeel.

Weliswaar, zal inderdaad het aantal slachtoffers in het verkeer, drastisch dalen. En dan is niet onbelangrijk.

NOOT

-1-
Waarom enkel voor jongeren? En tot welke leeftijd valt iemand onder de noemer 'jongere'?
Mogen volwassenen geen gebruik maken van deze (gratis) dienst?

-2-
Zie verwijzing Universalia, verschijnt een artikel met betrekking tot gratis busdiensten in Hasselt.
Oud 3 januari 2014, 13:16   #9
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
De Kracht van Verandering in het nieuwe Vlaanderen begint al serieus te stinken...
Zolang we maar niet agressief worden zeker?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Ik weet niet of jullie zelf ooit jong geweest zijn, maar den eerste politieker die mij ging vertellen dat ik in het weekend niet mocht drinken kreeg waarschijnlijk een paar proper petsen
Oud 3 januari 2014, 14:14   #10
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Integendeel. De jongeren hebben zeer veel respect voor diegenen die 's nachts buschauffeur willen zijn. Toen ik in de nacht tussen oudjaar en nieuwjaar een bus nam, werd er gezongen voor de chauffeur.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 3 januari 2014 om 14:15.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 16:05   #11
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Integendeel. De jongeren hebben zeer veel respect voor diegenen die 's nachts buschauffeur willen zijn. Toen ik in de nacht tussen oudjaar en nieuwjaar een bus nam, werd er gezongen voor de chauffeur.
En opnieuw vertegenwoordigd een linkse rakker de gehele massa ...
Oud 3 januari 2014, 21:49   #12
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kijk eens aan, ... ik kan u warempel volgen; en geef dat ook toe.

Nu, of openbaar vervoer (ervan uitgaande dat het bereikbaar is; en niet alleen in Bredene, maar over het hele grondgebied waar De Lijn actief is ...) gratis is of niet, ... het is geweten dat jongeren de dag van vandaag maar al te vaak laveloos zijn.

Een meer toegankelijk openbaar vervoer, zal daar niets aan veranderen; ik vrees zelfs het tegendeel.

Weliswaar, zal inderdaad het aantal slachtoffers in het verkeer, drastisch dalen. En dan is niet onbelangrijk.

NOOT

-1-
Waarom enkel voor jongeren? En tot welke leeftijd valt iemand onder de noemer 'jongere'?
Mogen volwassenen geen gebruik maken van deze (gratis) dienst?

-2-
Zie verwijzing Universalia, verschijnt een artikel met betrekking tot gratis busdiensten in Hasselt.
Dat openbaar vervoer moet niet gratis zijn. Het experiment in hasselt toont voldoende aan dat dat financieel niet haalbaar blijft. De reiziger moet mee een deel van de kost dragen van openbaar vervoer. Terecht merk je op dat dit niet beperkt moet worden tot jongeren. Eigenlijk behelst een correcte dienstverlening op vlak van openbaar vervoer dat er ook 's avonds vervoer mogelijk is. Dat dit in dunner bevolkte streken relatief duur is, is onvermijdelijk. Maar anders weet men op voorhand dat mensen die uitgaan, onvermijdelijk de auto zullen nemen. En dat is nu net wat we kunnen en moeten vermijden.
Oud 3 januari 2014, 22:06   #13
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Dus omdat jongeren na een avondje zuipen veilig naar huis zouden kunnen moeten er onrendabele buslijnen opgestart worden? Toen ik jonger was gingen we uit met de fiets. We reden soms eens tegen een boom of een paal maar we waren niet dood.

Leer jongeren verantwoordelijkheid en laat hun ouders verantwoordelijkheid nemen zodat ze achteraf niet moeten huilen dat kindlief zichzelf heeft doodgereden.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 00:49   #14
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Dus omdat jongeren na een avondje zuipen veilig naar huis zouden kunnen moeten er onrendabele buslijnen opgestart worden? Toen ik jonger was gingen we uit met de fiets. We reden soms eens tegen een boom of een paal maar we waren niet dood.

Leer jongeren verantwoordelijkheid en laat hun ouders verantwoordelijkheid nemen zodat ze achteraf niet moeten huilen dat kindlief zichzelf heeft doodgereden.
Daar heeft u ook een punt. Zelf heb ik ook veel het stalen ros gebruikt om de stad te bereiken. Veelal, met als gevolg dat ik helemaal nuchter was tegen dat ik thuis was

Hoe dan ook, en daar is zelfs Peter (stel je voor) mee akkoord, als er dan al een buslijn zou worden ingelegd; dan hoeft die zeker niet gratis te zijn.

Zo ook, was mijn eerste reactie, om het probleem bij de kern aan te pakken.
Oud 4 januari 2014, 00:56   #15
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Hangt van de afkomst af, bij sommigen is dat bijna levenslang.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 01:06   #16
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Hangt van de afkomst af, bij sommigen is dat bijna levenslang.
Zolang ze bij papa en mama wonen ... ?
Oud 4 januari 2014, 01:17   #17
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang ze bij papa en mama wonen ... ?
Italianen en Nederlanders van 18 - 19 jaar zijn mannen.
Noord - Afrikanen van 22 jaar zijn ''jongeren''.

http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=21954

Laatst gewijzigd door daiwa : 4 januari 2014 om 01:19.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 07:47   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

How zeg, dat is in tegenspraak met de conclusie van de flikken !!

Die wisten te zeggen (en naar mijn aanvoelen ook terecht) dat het vooral vetzakken van tussen 40 en 60 zijn die blijven drinken als ze ook moeten rijden.

Gaat dat sossengeval van burgemeester van Bredene van gedacht veranderen, en voorstellen dat die leeftijdscategorie dan maar gratis taxi's in het weekend moeten krijgen ?

En voor Ronse is het ook simpel:
tot ze 18 jaar waren, reed Schoofken als een taxi voor zijn gespuis;
eens na 18 of 19 mochten ze met mijn auto de baan op. Want ik vertrouwde hen: diegene die reed, speelde Bob.
En ik had hen ook op het hart gedrukt: als ge niet zelf bob zijt, en ge merkt dat de bob toch drinkt, dan belt ge me op. Eender wanneer, eender waar, en 's anderendaags "no questions asked", maar ik kom jou en wie met je mee wil, halen. Dat geldt voor mijn kinderen trouwens 'levenslang'.

(ze konden ook niet zot doen met mijn auto: een grote zware auto met dieselmotor zonder turbo ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 08:38   #19
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En ik had hen ook op het hart gedrukt: als ge niet zelf bob zijt, en ge merkt dat de bob toch drinkt, dan belt ge me op. Eender wanneer, eender waar, en 's anderendaags "no questions asked", maar ik kom jou en wie met je mee wil, halen. Dat geldt voor mijn kinderen trouwens 'levenslang'.
Zeer herkenbaar, en terecht!
Oud 4 januari 2014, 09:07   #20
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
How zeg, dat is in tegenspraak met de conclusie van de flikken !!

Die wisten te zeggen (en naar mijn aanvoelen ook terecht) dat het vooral vetzakken van tussen 40 en 60 zijn die blijven drinken als ze ook moeten rijden.

Gaat dat sossengeval van burgemeester van Bredene van gedacht veranderen, en voorstellen dat die leeftijdscategorie dan maar gratis taxi's in het weekend moeten krijgen ?

En voor Ronse is het ook simpel:
tot ze 18 jaar waren, reed Schoofken als een taxi voor zijn gespuis;
eens na 18 of 19 mochten ze met mijn auto de baan op. Want ik vertrouwde hen: diegene die reed, speelde Bob.

(ze konden ook niet zot doen met mijn auto: een grote zware auto met dieselmotor zonder turbo ...)

.
Je hebt een punt daar. Toch tonen de cijfers aan dat weekend ongevallen een extreem zwaar probleem zijn en blijven voor jonge bestuurders.
Die verhalen over de aangeduide BOB, daar ken ik alle varianten van. Maar vergeet aub niet dat er tussen plannen en uitvoeren bij nogal wat jongeren een groot verschil is. En dan hoor je achteraf verhalen van 't was maar ene keer, 't was maar voor vijf kilometer, de bob heeft achter onze rug toch gedronken en een pilleke genomen, 'k had er nochtans niets aan gezien, mijn gsm was plat zodat ik je niet kon bellen, enz enz.
Denk jij dat de overgrote meerderheid van de ouders van kinderen die vorig jaar in het verkeer een lichamelijk letsel opliepen géén sluitende afspraken maakten met hun kinderen ? Ik niet.
Er zal altijd een grijze zone blijven, en het resultaat lezen we op maandagmorgen op de frontpagina van het laatste nieuws.
Er is niet één zaligmakende oplossing. Ik zeg enkel dat een ernstig aanbod van openbaar vervoer een deel van de oplossing kan vormen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be