Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2013, 11:50   #1
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard Johan Van Overtveldt : Elio Di Rupo blijft Vlamingen beledigen

http://www.knack.be/opinie/columns/j...0229833186.htm

Citaat:
De nieuwe en scherpe uitval van Elio Di Rupo naar de N-VA is geen toevallige uitloper van de koninklijke kerstboodschap.
Elio Di Rupo

Het leek er niet meer van te komen maar premier Elio Di Rupo is dan toch nog teruggekomen op de omstreden kerstboodschap van koning Albert II. In De Zondag stelt Di Rupo onverkort te blijven staan achter alles wat er via die boodschap naar buiten kwam. De eerste minister deed er meteen nog een flinke schep bovenop. Hij omschrijft de N-VA zonder voorbehoud als een “zeer gevaarlijke partij” (“très dangereux”) omwille van wat volgens hem een separatistische agenda is.

Wat Elio Di Rupo compleet lijkt te vergeten, is dat, voortgaande op de jongste verkiezingsuitslagen en opiniepeilingen, hij minstens vier op de tien Vlamingen als gevaarlijk beschouwt. Het valt niet langer te rijmen dat een eerste minister die voortdurend stelt de regeringsleider van alle Belgen te willen zijn, even voortdurend uitspraken doet zoals nu weer in De Zondag.

Di Rupo werkt niet verzoenend, hij polariseert vanuit een impliciet aanwezig ethisch superioriteitsgevoel rond zijn eigen gedachtengoed. Doet hij dat uit een mengeling van onbegrip en hulpeloosheid of zit daar vanuit de PS meer achter?

Bovendien blijkt eens te meer dat Di Rupo helemaal niet bereid is om ook inhoudelijk in te gaan op de hele discussie rond federalisme, confederalisme en de werking van de huidige Belgische staatsstructuur. Hij decreteert dat we op de goede weg zijn (begroting, asiel, NMBS, …) en dat spreken over confederalisme zeer gevaarlijk is voor ons land. Hij is wel zo verstandig om het Erik Van Rompuy-argument over de onvermijdelijkheid van Griekse toestanden niet te herhalen.

Het valt tot slot ook op in het interview in De Zondag dat Di Rupo compleet niet antwoordt op de vraag wat hij er van vindt dat niet enkel de N-VA maar ook Vlaams minister president Kris Peeters (CD&V) een grondige uitleg eist voor het gedoe rond de kerstboodschap van de koning. Politiek is dit natuurlijk makkelijk te begrijpen. Het laatste wat Di Rupo wil doen, is zijn regering in moeilijkheden brengen. Een kritische noot in de richting van coalitiepartner CD&V is dan ook not done. Meteen zitten we bij wat meer dan waarschijnlijk het fundamentele uitgangspunt was van Di Rupo bij zijn nieuwe uitval richting N-VA.

Bij de start van zijn regering zei Elio Di Rupo klaar en duidelijk dat de Waalse partijen er mede moeten voor zorgen dat de drie Vlaamse coalitiepartners voldoende ruimte en steun moeten krijgen om zich electoraal te kunnen afzetten tegen de aanstormende N-VA. De gemeenteraadsverkiezingen gaven duidelijk aan dat deze strategie tot nu maar bitter weinig zoden aan de dijk zette, integendeel zelfs. Eén van de logische consequenties van die vaststelling is dat de manier waarop men vanuit de federale regering de strijd tegen de N-VA wil voeren, dient verscherpt te worden. En daar doet nu ook de eerste minister himself nadrukkelijk zijn duit voor in het zakje. Politiek allemaal zeer begrijpelijk en plaatsbaar maar wel noodlottig voor de reputatie van Elio Di Rupo in Vlaanderen. Vraag is hoe dat op zijn Vlaamse coalitiepartners in de federale regering gaat afstralen.
Ik krijg toch meer het geval dat de verkiezingscampagnes voor 2014 gestart zijn.
En waarschijnlijk zal er op federaal vlak dus niets meer uitgevoerd worden tenzij echt noodzakelijk.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 14:41   #2
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
http://www.knack.be/opinie/columns/j...0229833186.htm

Ik krijg toch meer het geval dat de verkiezingscampagnes voor 2014 gestart zijn.
En waarschijnlijk zal er op federaal vlak dus niets meer uitgevoerd worden tenzij echt noodzakelijk.
Dat de campagne op 14/10/2012 is gestart is duidelijk. De vraag is: campagne waarvoor? Verkiezingen in Juni 2014 of in Juni 2013? Volgens mij gaat deze regering uiteindelijk toch imploderen onder haar eigen onmacht.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 14:46   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Eigenlijk kan men er niet meer omheen: tussen Zuid en Noord gaapt een ogenschijnlijk onoverbrugbare kloof in zienswijze en beoordeling. Uit de debatten op zowel Controverse en Mise au Point is heel duidelijk geworden. Bij de Franstaligen heerst de overtuiging: de N-VA is gevaarlijk, men suggereert in bedekte termen dat de partij eigenlijk niet echt democratisch is (hoor je het al komen... indertijd zei het Vlaams Belang al: eens je een bedreiging vormt als wij indertijd, zal men dezelfde strategie ontplooien...). Dat de N-VA in Vlaanderen de wind in de zeilen heeft, wordt door hen als "épouvantable" beschouwd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 14:49   #4
demonen
Banneling

Standaard

Indien deze aanvallen op de NV-A en in het bijzonder Dewever blijven voortduren en verharden acht ik de kans groot dat één of andere gek Bart Dewever vermoord.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 14:57   #5
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Indien deze aanvallen op de NV-A en in het bijzonder Dewever blijven voortduren en verharden acht ik de kans groot dat één of andere gek Bart Dewever vermoord.
Ik krijg soms ook de indruk dat Di Rupo een "Pim Fortuyntje" probeert uit te voeren op De Wever. Je hebt maar één labiel persoon nodig. Als het zover is, dan kunnen de heren politici hun "afschuw" uitdrukken en schijnheilige smoelen opzetten over het geweld in de samenleving.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 14:58   #6
Another Jack
Banneling

Standaard

En weer wordt de N-VA ineens synoniem voor alle Vlamingen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 14:59   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Ik krijg soms ook de indruk dat Di Rupo een "Pim Fortuyntje" probeert uit te voeren op De Wever. Je hebt maar één labiel persoon nodig. Als het zover is, dan kunnen de heren politici hun "afschuw" uitdrukken en schijnheilige smoelen opzetten over het geweld in de samenleving.
Beetje bij beetje zie je dat men aan Franstalige kant een proces van demonisering op gang tracht te trekken. 't Opvallende was juist dat een man als Van Rompuy juist de Franstaligen daarvoor waarschuwde in Mise au Point, maar dat hij van iedereen - met uitzondering van Reynders - vrijwel onmiddellijk het deksel op de neus kreeg.
Oud 6 januari 2013, 15:01   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Aan Franstalige kant wordt dit eens te meer opgeklopt. Durant stelde onomwonden over de dominantie van de N-VA in Vlaanderen: "... un climat épouvantable en Flandre".
Oud 6 januari 2013, 15:01   #9
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie in deze draad geen enkele aanleiding om zoiets te schrijven.
Oud 6 januari 2013, 15:24   #10
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Dan lees jij toch een andere tekst, EDR beledigt N-VA'ers, N-VA'ers zijn vlamingen dus logischerwijze beledigt EDR Vlamingen, hoe jij de sprong naar "alle vlamingen" maakt ontgaat me want dat wordt nergens in dat artikel vermeld.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 15:29   #11
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat meer om een ideologie dan een partij, mijn waarde.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 15:40   #12
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Dan lees jij toch een andere tekst, EDR beledigt N-VA'ers, N-VA'ers zijn vlamingen dus logischerwijze beledigt EDR Vlamingen, hoe jij de sprong naar "alle vlamingen" maakt ontgaat me want dat wordt nergens in dat artikel vermeld.
Ok, EDR heeft dus net zo goed tweevoeters en zoogdieren beledigt.
Waarom dan kiezen voor het predikaat Vlamingen??

Zal ik het jullie zeggen?

Omdat jullie alle Vlamingen willen zot maken met jullie haatsoap.
Oud 6 januari 2013, 15:41   #13
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Het gaat meer om een ideologie dan een partij, mijn waarde.
Maar het kan nog gekker:
Vlaming is een ideologie.
Oud 6 januari 2013, 15:47   #14
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok, EDR heeft dus net zo goed tweevoeters en zoogdieren beledigt.
Waarom dan kiezen voor het predikaat Vlamingen??

Zal ik het jullie zeggen?

Omdat jullie alle Vlamingen willen zot maken met jullie haatsoap.
Als er ergens haatpraat uitkomt, dan is dat wel uit het grote bakkes van de Ø-VLD huisnegers.
Vandaag nog Herman de Croo in Controverse op RTL, en daarvoor ook nog mestkeverkweker Karel de Klucht, Matthias Declerq, Guy Verhofstadt, Jean-Jacques De Gucht, Els Ampe, ... Altijd maar inhoudsloos gekap op mensen die een project aanhangen dat hen niet aanstaat, maar zelf niet in staat zijn te vertellen wat hun eigen project dan wel is. En dan maar verschieten dat 90% van de Vlamingen niet voor de Ø-VLD stemt
Oud 6 januari 2013, 15:53   #15
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Gwendolien trachtte nochthans redelijk te blijven.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 16:00   #16
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Als er ergens haatpraat uitkomt, dan is dat wel uit het grote bakkes van de Ø-VLD huisnegers.
Vandaag nog Herman de Croo in Controverse op RTL, en daarvoor ook nog mestkeverkweker Karel de Klucht, Matthias Declerq, Guy Verhofstadt, Jean-Jacques De Gucht, Els Ampe, ... Altijd maar inhoudsloos gekap op mensen die een project aanhangen dat hen niet aanstaat, maar zelf niet in staat zijn te vertellen wat hun eigen project dan wel is. En dan maar verschieten dat 90% van de Vlamingen niet voor de Ø-VLD stemt
Ik heb alles gevolgd en ik overweeg ernstig om , als VB-er, de volgende keer voor de N-VA te stemmen . Kwestie om de groep die Di Rupo en de Vlaamse traditionelen als " gevaarlijk " beschouwen iets te vergroten.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 16:01   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik heb alles gevolgd en ik overweeg ernstig om , als VB-er, de volgende keer voor de N-VA te stemmen . Kwestie om de groep die Di Rupo en de Vlaamse traditionelen als " gevaarlijk " beschouwen iets te vergroten.
Welkom in de groep van overlopers dan.
Ideologie betekent steeds minder dezer dagen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 16:02   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht

Alleen al om de Belgen te koeioneren.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 16:02   #19
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Alleen al om de Belgen te koeioneren.
Hebt u ondertussen stemrecht ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 16:03   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Welkom in de groep van overlopers dan.
Ideologie betekent steeds minder dezer dagen.
Precies Henri1, de scheidingslijn heden ten dage is voor Vlaanderen of voor Belgie.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be