Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2006, 15:19   #1
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard Stel je voor...

Secessie! Vlaanderen wordt onafhankelijk! Na een volgend referendum treedt Vlaanderen toe tot het Koninkrijk der Nederlanden als zelfstandige staat! Brussel kiest eieren voor zijn geld en komt er ook bij!

Beatrix gaat op bezoek in Antwerpen, waar een jubelende menigte haar staat op te wachten! De hele stad is oranje gekleurd, en duizenden mensen staan vol ongeduld te trappelen om een blik op te kunnen vangen van hun nieuwe koningin!

Of niet?

Mijn vraag luidt: Zouden Beatrix en haar kroost goed onthaald worden in Antwerpen, of zouden ze absoluut niet welkom zijn?

Mijn respect voor mijn koningshuis zou stijgen als ze het zouden durven om vlak na een eventuele toetreding Vlaanderen te bezoeken.

Ik denk in ieder geval dat Antwerpen altijd als meest Nederlandse stad van Vlaanderen is beschouwd. Maar Brussel dan? Als je A(ntwerpen) zegt, moet je ook B(russel) zeggen. Ze kan niet de ene stad wel aandoen en de andere niet. Het meest politiek verstandige zou zijn om eerst Antwerpen te doen, dan elke andere redelijk goed oranjegezinde stad in Vlaanderen, en als laatste Brussel...
Oud 13 maart 2006, 15:25   #2
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Dat wordt een zwarte dag voor alle in het Antwerpse en vooral in de gemeente Brasschaat wonende onderdanen van Hare Majesteit. Stel je voor : moeten ze toch plotsklaps Vermogensbelastingen gaan betalen ! Fluks uitwijken naar West Vlaanderen : kunnen ze buren worden van de aldaar residerende Fransen, die uit gelijke overwegingen naar la Belgique zijn geëmigreerd.

Overigens is het een verbazend feit met welk afgrijzen de hier tijdelijk geëmigreerde studenten uit Nederland hun toeristende landgenoten bekijken.
Vlaanderen bij Nederland voegen : waar kunnen die arme Nederlanders dan naar toe om weer wat vrij te kunnen verademen en zich wat bourgondische sinjorengrandeur aan te meten ?
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 15:52   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Secessie! Vlaanderen wordt onafhankelijk! Na een volgend referendum treedt Vlaanderen toe tot het Koninkrijk der Nederlanden als zelfstandige staat! Brussel kiest eieren voor zijn geld en komt er ook bij!
Was het maar waar, maar even realistisch blijven. Een onafhankelijk Vlaanderen is op korte termijn het enige wat er zal komen. Groot-Nederland is voor binnen minstens 20-50 jaar.

Citaat:
Beatrix gaat op bezoek in Antwerpen, waar een jubelende menigte haar staat op te wachten! De hele stad is oranje gekleurd, en duizenden mensen staan vol ongeduld te trappelen om een blik op te kunnen vangen van hun nieuwe koningin!
Dan zonder mij.

Citaat:
Mijn vraag luidt: Zouden Beatrix en haar kroost goed onthaald worden in Antwerpen, of zouden ze absoluut niet welkom zijn?
Och, de royalistische propaganda in Belgique zou best vervangen kunnen worden door Oranjezever en het schaapachtige deel van de bevolking dat nu leve Albert roept, zou dan leve Beatrix roepen. Vooral Wim-Lex en dan zijn vrouwtje Maxima kunnen hier op sympathie rekenen, zeker tov Mathil' die geen deftig Nederlands kan.

Citaat:
Ik denk in ieder geval dat Antwerpen altijd als meest Nederlandse stad van Vlaanderen is beschouwd.
Ik dacht dat de Sinjoren om historische redenen behoorlijk anti-Hollands waren (het bombardement van Chassée, nochtans een Waalse Nederlander dacht ik), dat Willem II de Belgische troon kostte. Misschien kan het terugvallen van de activiteit van de Antwerpse haven toch de titel van Orangistische hoofdstad van Vlaanderen redden. Maar dan vergeet je Gent, waar zelfs de Franstalige elite orangistisch was (en vaak nog is).

Citaat:
Maar Brussel dan? Als je A(ntwerpen) zegt, moet je ook B(russel) zeggen. Ze kan niet de ene stad wel aandoen en de andere niet. Het meest politiek verstandige zou zijn om eerst Antwerpen te doen, dan elke andere redelijk goed oranjegezinde stad in Vlaanderen, en als laatste Brussel...
Totaal onbelangrijk punt. Dit is bepalen welke kleur de gevel krijgt als hij nog gemetst en beplakt moet worden.
Oud 13 maart 2006, 15:56   #4
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Maar als monarchie de pil is die geslikt moet worden voor Groot-Nederland, dan ben ik die bereid te slikken. Wat we hebben, hebben we, de rest kunnen we nog krijgen. Binnen Groot-Nederland kunnen we ook streven naar een republiek.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 18:14   #5
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze zou even goed onthaald worden als Frans Ferdinand in 1914 in Sarajevo.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 13 maart 2006 om 18:14.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 19:12   #6
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ze zou even goed onthaald worden als Frans Ferdinand in 1914 in Sarajevo.
Uitzinnig bejubeld door de menigte maar doodgeschoten door één gekke belgicist?
Oud 13 maart 2006, 19:13   #7
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Was het maar waar, maar even realistisch blijven. Een onafhankelijk Vlaanderen is op korte termijn het enige wat er zal komen. Groot-Nederland is voor binnen minstens 20-50 jaar.
En toch, Tantist, kan het raar lopen. In mijn legerjaren dachten we dat dat de sovjet-unie voor 'eeuwig' was. Sterker nog, in een openbare discussie in de tijd van de glasnost zeiden de deskundigen dat het nog wel tientallen jaren kon duren voordat het ijzeren gordijn zou opengaan. En krek een maand later viel de muur.

Met goede wil is veel te bereiken. Hoewel ik het met je eens ben dat op dit moment de achterdocht te groot is. Én in Vlaanderen heeft men nu behoefte om eindelijk eens autonoom te zijn. Misschien dat binnen een paar jaar na onafhankelijkheid wederzijds toenadering wordt gezocht. Ik weet het niet. Het zou mooi zijn.

N.B. Gent: Elke keer als ik in Gent kom is er iemand die mij vol trots de St.Baafs wil laten zien, omdat ik nederlander ben. En elke keer weer zijn er (voor mij wildvreemde) mensen die benadrukken dat de secessie van 1830 een historische vergissing was. In Antwerpen heb ik dat nooit.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 19:40   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uitzinnig bejubeld door de menigte maar doodgeschoten door één gekke belgicist?
Bejubeld door een stel belgiscisten (want laat ons eerlijk zijn, wat is het verschil tussen een Belgische bezetting en een Nederlandse), en vermoord door een Vlaams-nationalist.
Oud 13 maart 2006, 19:42   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bejubeld door een stel belgiscisten (want laat ons eerlijk zijn, wat is het verschil tussen een Belgische bezetting en een Nederlandse), en vermoord door een Vlaams-nationalist.
Nederlandse bezetting? Vlaanderen is een deel van de Nederlanden. Hoe dat staatkundig verder moet uitgewerkt worden, is dan de vraag maar spreken over "bezetting" in dat verband is larie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 20:00   #10
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nederlandse bezetting? Vlaanderen is een deel van de Nederlanden. Hoe dat staatkundig verder moet uitgewerkt worden, is dan de vraag maar spreken over "bezetting" in dat verband is larie.
U bent vrij om naar de soevereine staat Oranjeland te gaan wonen, maar dan moet u mij niet beletten te wonen in een soevereine staat Vlaanderen.
Oud 13 maart 2006, 20:10   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De Republiek is een schoonheid die nooit meer afgegeven zal worden, tenzij door agressie.

Als Nederland samen wil slaan met Vlaanderen, zal het dus eveneens de monarchie moeten opdoeken, of Vlaanderen uit de invloed van de oranjes moeten onttrekken (als deelstaat met een eigen president).

Laatst gewijzigd door lombas : 13 maart 2006 om 20:20.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 20:19   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent vrij om naar de soevereine staat Oranjeland te gaan wonen, maar dan moet u mij niet beletten te wonen in een soevereine staat Vlaanderen.
Wat is dat nu voor een onzinnig antwoord. Leer toch eens lezen wat ik schrijf. Als Vlamingen zijn wel Nederlander naar onze cultuur, net zoals de Oostenrijkers Duitsers zijn naar hun taal en cultuur. Ze delen in de Duitse cultuur en maken er deel van uit. Net zijn wij als Vlamingen deel van het Nederlands taal- en cultuurgebied. En zoals ik eerder al schreef: hoe dat staatkundig moet worden uitgewerkt, is een ANDERE vraag. Meer heb ik niet gezegd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 20:33   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beatrix en haar kroost plus aangetrouwden spreken tenminste de taal van de Belgische meerderheid. Rotte tomaten en ongekookte eieren zullen er dus wellicht niet aan te pas komen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 23:24   #14
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is dat nu voor een onzinnig antwoord. Leer toch eens lezen wat ik schrijf. Als Vlamingen zijn wel Nederlander naar onze cultuur, net zoals de Oostenrijkers Duitsers zijn naar hun taal en cultuur. Ze delen in de Duitse cultuur en maken er deel van uit. Net zijn wij als Vlamingen deel van het Nederlands taal- en cultuurgebied. En zoals ik eerder al schreef: hoe dat staatkundig moet worden uitgewerkt, is een ANDERE vraag. Meer heb ik niet gezegd.
Als u zich Nederlander voelt, dan bent u vrij uw valiezen te pakken, en naar Nederland te verhuizen. Net zoals Everytime op het forum hier zich een Fransman voelt, en vrij is om naar Frankrijk te verhuizen.
Maar ik ben Vlaming en dus geen Nederlander, en moet dus niet weten van gebiedsuitbreiding van Nederland.
Oud 13 maart 2006, 23:31   #15
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

De hele discussie is dan iets steeds wederkerend op allerhande topics op dit forum, maar leeft volgens mij nauwelijks bij het geheel van de Vlaamse bevolking. En zelfs als dat al zo zou zijn, al zeker niet bij de Nederlandse. Als er gepraat wordt over 'een aantal jaren' om het idee van een groot Nederland bij de bevolking te doen aanslaan wordt het al helemaal irreeel. De Belgische Marokkaan Abdul of Turk Djengiz hebben een broer, neef, vader of zoon in Nederland die dan ook die nationaliteit hebben. En waarschijnlijk hebben ze ook familie in Duitsland. Voor hen spelen die nationaliteiten geen rol. Voor hen is het hele verenigde Europa hun land waarbinnen ze zich naar keuze kunnen vestigen met als gemeenschappelijke godsdienst de Islam en in veel gevallen als gemeenschappelijke taal Arabisch. In het aantal jaren dat de Vlamingen nodig hebben om te wennen aan het idee zich bij Nederland te voegen zal er een kiezersmeerderheid bestaan van nazaten van Abdul en Djengiz die niet geinteresseerd zijn in een Groot Nederland. 20% van de Nederlandse kiezers is van allochtone origine en neemt snel toe volgens de rekenkundige reeks 2-4-8-16-32-64 enz.
Als Beatrix ooit Antwerpen zal bezoeken, zal dat als toerist zijn.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 23:37   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
... en neemt snel toe volgens de rekenkundige reeks 2-4-8-16-32-64 enz.
Dit is een meetkundige reeks, en geen rekenkundige.
Oud 13 maart 2006, 23:43   #17
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dit is een meetkundige reeks, en geen rekenkundige.
OK. Het resultaat is wel hetzelfde, nietwaar?
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 23:50   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foreigner Bekijk bericht
OK. Het resultaat is wel hetzelfde, nietwaar?
Niet helemaal. Malthus er eens op napluizen: de bevolking groeit volgens een meetkundige reeks, en het voedselproductie slechts volgens een rekenkundige reeks. Daardoor zal sowieso de bevolkingsgoei de productiegroei inhalen, met hongersnood tot gevolg.

Maar dat zal ons Bea worst wezen als ze in haar gouden koets door Antwepen paradeert.
Oud 14 maart 2006, 07:23   #19
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar als monarchie de pil is die geslikt moet worden voor Groot-Nederland, dan ben ik die bereid te slikken. Wat we hebben, hebben we, de rest kunnen we nog krijgen. Binnen Groot-Nederland kunnen we ook streven naar een republiek.
Voor iemand die streeft naar Groot - Nederland, zou die monarchie zelfs een compleet onbelangrijk detail moeten zijn.

Het vermelden niet waard.
Oud 14 maart 2006, 08:07   #20
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar als monarchie de pil is die geslikt moet worden voor Groot-Nederland, dan ben ik die bereid te slikken.
Hebbes.

Als een ware Machiavelli verraadt ge hier uw anti-royalistische principes.
Ge discrimineert op de koninklijke werkvloer op basis van herkomst: Belgische royals wil je buitenkoeken, Nederlandse zou je in de kont kruipen. Je anti-monarchisme is dus niet principieel, doch discriminatoir op een objectief onverantwoordbaar criterium zoals nationaliteit.
Ik bel Jozef De Witte.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 14 maart 2006 om 08:07.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be