![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Hallo medeforumleden,
ik ben student en ik moet voor één van mijn vakken termen bespreken. Één van de termen die ik moet bespreken is: obligatielening. Ik ken zelf bitter weinig van economie en weet niet goed wat bedoeld wordt met 'obligatielening'. Is het een soort geldlening? Zijn er verschillende soorten obligatieleningen? Alle informatie is welkom ![]() Alvast duizendmaal dank! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Hebt u die term al eens op google ingetypt?
Laatst gewijzigd door bartelx : 11 januari 2013 om 18:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op wikipedia staan daar heel duidelijke artikels over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Een obligatielening is een geldlening op lange termijn, afgesloten met een meestal groot aantal vermogensverschaffers. Deze krijgen, als bewijs voor de door hen verstrekte geldbedragen, schuldbekentenissen. De geldnemer, een onderneming of andere instelling, bijvoorbeeld de overheid is verplicht om een vaste interestbedrag (meestal jaarlijks) te betalen.
Een obligatie is een verhandelbaar schuldbewijs voor een lening die door een overheid, een onderneming of een instelling is aangegaan. Als een bedrijf geld nodig heeft kan het door het uitgeven van een obligatielening aan de financiering komen. De koper van de obligatie ontvangt van de uitgever rentevergoeding. Door giraal effectenverkeer is niet elke obligatie werkelijk in fysiek papier vertegenwoordigd. De oorspronkelijke vorm van een obligatie was echter wel een papier, dat overigens uit twee delen bestaat: de mantel en het couponblad. Een mantel is daarbij het werkelijke schuldbewijs, waarop staat aangegeven hoeveel de debiteur aan het eind van de looptijd, of bij eerdere afbetaling, zal betalen aan de bezitter van de obligatie. Verder vermeldt de mantel het te vergoeden rentepercentage en de gegevens van de debiteur. Het tweede deel, het blad, is een verzameling van bonnetjes, de coupons. Deze coupons geven per rentevervaldatum (meestal jaarlijks) recht op een rentevergoeding over het geleende nominale bedrag van de obligatie. Soms wordt ook zonder fysieke obligatie de rente nog steeds couponrente genoemd en de betaling ervan couponbetaling, en worden couponkosten in rekening gebracht voor die uitbetaling. Laatst gewijzigd door eno2 : 11 januari 2013 om 19:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Leer eens wiki gebruiken ipv forummers lastig te vallen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() Sorry hoor, had het ook al op wikipedia gelezen, maar wikipedia is niet altijd betrouwbaar. Bovendien weet ik niet of er een verschil is tussen Nederland en België wat 'obligatielening' betreft.
Maar toch bedankt voor de vriendelijke en zeer nuttige reacties! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is een doodgewone zeer ouderwetse wissel.
U geeft geld en ik geef u een datum op een brief wanneer en hoeveel ik u terug betaal. In de volksmond; wissels zijn enkel goed om in te kaderen. Waarmee men wil zeggen dat men nogal dikwijls zijn geld kwijt is tegen een schuldbekentenis. Een staatslening is dus ook zo, enkel gewaarborgd dat ze hun schuld gaan betalen + een rente (toeslag) tegen een bepaalde datum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
weet jij dan hoe simpele Van Ackere dan via private inkoop of aandelen de particulieren wil aanzetten om het bedrijfsleven te voorzien van werkingsgeld ? Volgens mij is dat idee zo onhaalbaar als een koe leren blaffen . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spaarboekjes brengen niet veel op, tussen de 1,5 en soms 3,5 afhankelijk van de formule en tijd en bedrag. Een wissel naar een bedrijf kan misschien iets meer opbrengen? Tenzij het bedrijf eerder overkop gaat natuurlijk. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Obligaties momenteel.Een dikke vette bubble !!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In elk geval niet zonder risico, en je moet ook de waarschuwing niet in de wind slaan. Vooropgestelde rente afhankelijk van blablabla ...enz, vervaldatum afhankelijk van blablabla...enz.
Opgehaalde lening x zoveel van de totale uitstaande schuld...blablabla. Ik zou het niet aanraden. Maar wie geld teveel heeft en een beetje risico wenst te nemen die doen maar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Boekhoudkundig zijn niet alle obligaties obligaties.
Je moet ze tegenwoordig verdomd juist boeken of je bank valt omver. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Overigens : obligatieleningen zijn Saai. T wordt pas interessant als je de rentestromen kan swappen
Laatst gewijzigd door Knipp : 17 januari 2013 om 13:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() En ook nog het vermelden waard : de converteerbare obligatie.
|
![]() |
![]() |