![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Vandaag 14 januari wordt de zaak, die Test-Aankoop aanspande tegen Apple wegens het niet respecteren van de wet op de garantie, ingeleid voor de Rechtbank van Koophandel te Brussel.Garantie niet gegarandeerd
Reeds vele jaren staan garantieproblemen aan de top van de hitparade van behandelde klachten bij Test-Aankoop. Eén van de weerkerende problemen zijn de klachten over Apple. Test-Aankoop stelde belangrijke problemen vast over de geleverde informatie door Apple evenals door haar erkende distributeurs voor wat betreft de wettelijke garantie, de commerciële garantie van één jaar, en de verlenging van de garantie via het « Apple Care Protection plan » van 2 of 3 jaar. Europese actie In maart 2012 bundelde Test-Aankoop de krachten met 10 Europese consumentenorganisaties om Apple te dwingen om de (nationale en Europese) wetgevingen over garantie na te leven en het geheel van haar contractuele documenten en websites te herzien. De consumentenorganisatie stelde Apple in gebreke en eiste dat de elektronicagigant telkens waar sprake van de een of andere contractuele garantie, tevens alle elementen zou vermelden die de wettelijke garantie kenmerken, die van kracht zijn in België. Ook de structuur en lengte van de contractuele documenten zouden moeten herzien worden zodat zij toegankelijk en begrijpbaar zijn voor de gemiddelde consument. Aangezien Apple doof bleef voor de eisen van Test-Aankoop heeft de consumentorganisatie de onderneming thans gedagvaard. Italiaans precedent In Italië werd al eind 2011 door de mededingingsautoriteit geoordeeld dat de enkele beperkte verwijzing naar de « wettelijke garanties », zonder de inhoud hiervan verder te verduidelijken, onvoldoende was. De overheid meende dat Apple de consumenten niet in staat stelde om de inhoud van hun rechten op garantie te begrijpen. De commerciële praktijken van Apple werden misleidend bevonden. Apple werd door de Italiaanse mededingingsoverheid op 21-12-2011 veroordeeld tot het betalen van € 900 000 en werd verplicht om de consumenteninformatie over de wettelijke garantie en hun contractuele garanties te wijzigen. Apple tekende beroep aan tegen deze beslissing, maar de uitspraak van de mededingingsautoriteit werd bevestigd op 6 juni 2012: Apple werd dan ook gedwongen haar praktijken grondig aan te passen, tenminste in Italië. Test-Aankoop heeft het volste vertrouwen in een goede afloop van de vordering tot staking die vandaag wordt ingeleid voor de Voorzitter van de Rechtbank van Koophandel te Brussel. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
|
![]() ![]() Weg met Apple! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
|
![]() Ter info:
De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit wordt vastgesteld in de 2 jaar vanaf de levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument. Indien de vaststelling is gedaan binnen de eerste zes maanden wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat. Indien de vaststelling meer dan zes maanden na de levering is gedaan, is de consument verplicht het bestaan van de non-conformiteit op het moment van de levering te bewijzen Non-conformiteit: spel is kapot. EN: Welke rechten geniet de consument? Men kan een hiërarchie opstellen van de middelen die ter beschikking van de consument worden gesteld: 1.Hij heeft het recht de kosteloze reparatie of de vervanging van het goed te eisen (te kiezen door de consument, maar in functie van wat mogelijk en redelijk is). 2.Enkel ingeval de reparatie of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft de consument het recht om een prijsverlaging of de ontbinding van het verkoopcontract te eisen. http://economie.fgov.be/nl/consument...ijke_garantie/ Wat voegt het Apple plan toe? http://www.apple.com/support/products/mac.html Het enige substantiële extra wat ik vind is •Coverage for up to two incidents of accidental damage,2 each subject to a $49 service fee en softwaresupport. Dus er is wel een verschil. |
![]() |
![]() |