![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() De PVDA is tegen de beslissing van de rechtbank om dwangsommen op te leggen aan de werknemers van de toeleveranciers van Ford. "Het gerecht is razend snel om werknemers te straffen die opkomen voor hun job. Maar een proces tegen een multinational die een hele provincie als een economische woestijn achterlaat verloopt tergend traag", reageert Stany Nimmegeers (PVDA Limburg). "Een rechtbank mag zich volgens ons ook niet mengen in een sociaal conflict"
"Eigenlijk is het Ford die dwangsommen opgelegd zou moeten krijgen. Het is Ford die als werkgever overduidelijk al zijn gemaakte beloftes van werkzekerheid breekt",verklaart Stany Nimmegeers. Uit de impactstudie (UHasselt) blijkt duidelijk dat de socio- economische gevolgen voor Limburg, Vlaanderen en zelfs België niet te overschatten zijn. Er zijn nu twee juridische procedures ingezet (door de vakbonden en door de Vlaamse regering), maar iedereen verwacht dat dit jaren zal aanslepen. Sinds vorige week woensdag blokkeert de meerderheid van de werknemers van de toelevering de productie op Ford. Binnen de zeven dagen heeft Ford een vonnis van een rechter met zware dwangsommen (1.000 € per persoon per dag). Stany Nimmegeers: "Waar blijven de dwangsommen om Ford te verplichten minstens tot 2020 werkzekerheid te bieden? In wat voor samenleving worden werknemers onmiddellijk zwaar aangepakt als ze durven een multinational te dwingen snel een fatsoenlijk sociaal akkoord aan te bieden, terwijl diezelfde multinational in een tergend langzaam proces zijn standpunt uit de doeken mag doen?" "Wij zijn tegen de inmenging van een rechtbank in een sociaal conflict. Dit past in een gekende strategie van criminalisering van sociale bewegingen", zegt Nimmegeers. "Eerst werden de actievoerders en hun Actiecomité in de media en door bepaalde partijen afgeschilderd als een kleine groep radicalen die geen mandaat heeft van de meerderheid van de werknemers. Uit de feiten blijkt dat de acties aan de piketten brede steun krijgen. De werknemers van de toelevering weten dat ze zonder strijd niets zullen krijgen na de sluiting van Ford. De meeste werknemers weten ook hoe moeilijk het nu al is om ander werk te vinden in onze streek, dat zal met 10.000 extra werklozen niet verbeteren. De PVDA verdedigt voluit het stakingsrecht en dus ook het opzetten van stakingspiketten als legitiem middel." Het feit dat Ford zo snel met dwangsommen afkomt, bewijst volgens ons dat Ford op hete kolen zit. "Aangezien Ford zich niet kan veroorloven dat er in Genk geen auto's worden geproduceerd, zitten de vakbonden in een uitzonderlijke machtspositie", zo zegt Vic Heylen, autospecialist bij het onafhankelijke studiebureau F-Car. "De PVDA hoopt dat de werknemers er in slagen Ford zodanig onder druk te zetten dat ze tenminste loon krijgen tot 2020 als schadeloosstelling. Dit is volgens de PVDA van zeer groot belang om de koopkracht in Limburg te garanderen en op die manier een eventuele reconversie ook maar enige kans van slagen te geven", besluit Stany Nimmegeers Persdienst PVDA Voor meer info: Stany Nimmegeers (voorzitter PVDA Limburg) 0472 87 57 81 Guy Martens beloofde dat in 2010 en 2011 (Trends 14/11/11). In de CAO voor de bedienden van 13 december 2010 is sprake van arbeidsvoorwaarden in 2015. De Europese en Amerikaanse directies beloofden dat in 2012, door in de media te herhalen dat de nieuwe Mondeo vanaf 2013 in Genk gemaakt zou worden (HLN 18/9/12). Ook beloftes die niet op papier staan zijn bindend. Veel werknemers bij Ford en toelevering hebben leningen aangegaan met deze beloftes in hun achterhoofd. Een maand na de laatste beloftes afkomen met “onverwachte economische omstandigheden” is juridisch onverdedigbaar. Topadvocaat Erik Monard spreekt over de zogenaamde 'eenzijdige verbindende belofte' (HBVL 9/11/12) Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
|
![]() Als ik mijn auto voor iemand's garage parkeer is het vrij normaal dat de eigenaar van die garrage slecht gezind gaat zijn. Niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.953
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
|
![]() Op basis van wat moet Ford dwangsommen krijgen? Op basis van haat & onmacht waarschijnlijk....
De "belofte" waarvan sprake is ging enkel op op voorwaarde dat er geen extreme crash kwam in de auto-markt .... niemand heeft deze crisis zien aankomen, en iedereen had het lievers anders gezien. Het teloor van Ford is een teken aan de wand van grotere problemen dan Ford alleen, mja, de boodschapper verloor al sinds mensenheugenis z'n hoofd
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 17 januari 2013 om 12:54. |
![]() |
![]() |