![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() In juli 2012 besliste de regering de federale economische wetgeving onder te brengen in één Wetboek economisch recht. Er bestonden tot nu toe een hele reeks verschillende wetten, definities en sancties. Deze worden nu gebundeld in één Wetboek. De codificatie van de federale economische regelgeving zal de transparantie en efficiëntie bevorderen. Er wordt een duidelijk en duurzaam wettelijk kader gecreëerd en een instrument dat de economische activiteit en groei zou kunnen stimuleren.
We gaan op twee manieren te werk. Bestaande regelgeving wordt geactualiseerd en gehergroepeerd in een coherente en logische tekst, zonder deze grondig te hervormen. Dit hoofdzakelijk met als doel de raadpleging en toepassing van de regelgeving te vergemakkelijken. Het Boekdeel IX Veiligheid van producten en diensten is hier een voorbeeld van. Daarnaast worden bepaalde teksten grondig hervormd en vernieuwd. Zoals onder andere het mededingingsrecht en de prijzenreglementering (Boek IV en V). De verschillende materies worden op een homogene manier gegroepeerd in 17 Boekdelen. Het Wetboek begint met een aantal preliminaire bepalingen: de definities (Boek I) en de omschrijving van het toepassingsgebied en van een aantal essentiële basisbeginselen (Boek II). In Boek III worden de vrijheid van vestiging, de dienstverlening en de algemene verplichtingen van de ondernemingen gegroepeerd. In de daaropvolgende boeken vindt men een aantal regels waaraan de onderneming is onderworpen: het mededingingsrecht (Boek IV), de prijzen (Boek V. De mededinging en prijsevolutie), de marktpraktijken en bescherming van de consument (Boek VI), de bescherming van de consument in de financiële sector (Boek VII), de kwaliteit van producten en diensten (Boek VIII), de veiligheid van producten en diensten (Boek IX), bijzondere overeenkomsten economisch recht (Boek X), intellectuele rechten (Boek XI.) en recht van de elektronische economie (Boek XII). Boek XIII betreft de regels die de overlegmechanismen organiseren, zowel tussen de overheid en diverse belangengroepen, als tussen deze belangengroepen zelf. Boek XIV bevat de bijzondere mechanismen van tussenkomst van de overheid in crisissituaties. Ten slotte is er de reglementering voor het opsporen en vaststellen van inbreuken alsook de sancties (Boek XV), de buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen (Boek XVI), de vordering tot staking en de groepsvordering (Boek XVII). Het Wetboek zal tot stand komen via de techniek van “de aanbouwwetgeving”. Dit wil concreet zeggen dat de boeken gefaseerd zullen worden ingediend. We onderscheiden 3 fases: Wetboek van economisch recht eerste fase: december-januari Boek I.- Definities, titel 2. Definities eigen aan bepaalde boeken Boek II.- Algemene beginselen. Boek IV.- Bescherming van de mededinging Boek V.- De mededinging en prijsevolutie Boek VIII. - Kwaliteit van producten en diensten Boek IX.- Veiligheid van producten en diensten tweede fase: februari – april Boek I.- Definities, titel 1. Algemene definities Boek III.- Vrijheid van vestiging, dienstverlening en algemene verplichtingen van de ondernemingen Boek VI.- Marktpraktijken en bescherming van de consument Boek VII.- Bescherming van de consument van financiële diensten en instrumenten Boek XII.- Recht van de elektronische economie Boek XV.- Rechtshandhaving Boek XVII.- Bijzondere rechtsprocedures titel 1. Vordering tot staking derde fase: april - juni Boek X.- Economische Overeenkomsten Boek XI.- Intellectuele eigendom Boek XIII.- Overlegmechanismen Boek XIV.- Maatregelen voor crisisbeheer Boek XVI.- Buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen Boek XVII.- Bijzondere rechtsprocedures titel 2. Procedure tot collectief herstel Vandaag keurde de ministerraad op voorstel van minister Johan Vande Lanotte de Boeken III en XV goed. Boek III handelt over de basisprincipes met betrekking tot de toetreding van ondernemingen tot de markt, hun inschrijving bij de overheid en de algemene verplichtingen die hen worden opgelegd, zoals onder andere de verplichting van informatie, doorzichtigheid, niet-discriminering van klanten en de boekhoudkundige verplichtingen. De wetgeving betreffende de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en de ondernemingsloketten, vinden we ook terug in dit Boekdeel. Deze wetgeving wordt gedeeltelijk hervormd om de werking van de KBO te kunnen verbeteren, gebruiksvriendelijker te maken. Het KBO zal meer gegevens bevatten die ook gemakkelijker consulteerbaar zullen zijn. Zo zullen er bij de gegevens per onderneming ook de functies van de verschillende personen worden vermeld alsook de juridische situatie waarin het bedrijf zich bevindt. Boek XV brengt alle bestaande bepalingen inzake rechtshandhaving samen. De economische wetgeving voorziet controlebevoegdheden en specifieke strafprocedures. Deze bevoegdheden, procedures en strafbepalingen vertoonden subtiele tot soms erg ingrijpende verschillen van wet tot wet. Dit Boekdeel beoogt meer transparantie, een grotere leesbaarheid, toegankelijkheid voor de rechtsonderhorigen en vooral een grotere uniformiteit. Een aantal bevoegdheden van de economische inspectie worden aangepast aan de noden van een betere preventie en van een modern handhavings- en opsporingsbeleid. In plaats van een specifieke procedure per onderdeel, met uiteenlopende bevoegdheden van de inspecties én van het gerecht, wordt nu voor heel het federaal economisch recht, uniformiteit gebracht. Bij de rechtshandhaving wordt voor de globaliteit de waarschuwingsprocedure voorzien. In geval van waarschuwing primeert het feit dat de fout onmiddellijk wordt hersteld, de inspectie kan hiertoe aanwijzingen geven. Uiteraard gaat dat over lichte inbreuken. In de tweede plaats wordt de “transactie” veralgemeend als mogelijkheid. Dit houdt de betaling van een geldsom in, waardoor de gerechtelijke vervolging niet wordt opgestart. Wat de gerechtelijke vervolging zelf betreft, worden 6 sanctieniveaus voorzien, waarvan enkel de niveaus 5 en 6 gevangenisstraffen voorzien. De nadruk ligt op de geldboetes. Het is de bedoeling dat alle misdrijven van het economisch wetboek in 1 van de 6 niveaus worden ondergebracht. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |