Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 27 juli 2004, 10:37   #1
The Blackadder
Vreemdeling

The Blackadder's schermafbeelding

Standaard Vivant wil kartel behouden

di 27/07/04 - Roland Duchâtelet, de voorzitter van Vivant, wil het kartel met de VLD voortzetten. Toch wijst hij het Vlaamse regeerakkoord resoluut af in Het Nieuwsblad en Het Volk.

"Het regeerakkoord gaat lang niet ver genoeg", zegt Duchâtelet in de VUM-kranten. "Mocht ik in het parlement zitten, dan had ik het niet goedgekeurd. Er is wel wat vooruitgang, maar die is absoluut onvoldoende."

Duchâtelet vindt dat de Vlaamse regering te veel geld uitgeeft aan "prullaria", terwijl een drastische vermindering van de overheidsuitgaven zich opdringt. Bij het begin van de formatie heeft Vivant een paar dagen mee onderhandeld, maar na verloop van tijd verdween de kleine kartelpartner van de VLD van de onderhandelingstafel.

Maar de ontevredenheid over het regeerakkoord is voor Duchâtelet geen reden om het kartel met de Vlaamse liberalen op te blazen. "Ik zal aanbevelen om verder te gaan met het kartel omdat de VLD op veel vlakken dezelfde mening heeft als wij", zei hij op de VRT-radio. In het najaar beslist Vivant definitief of het doorgaat met het kartel.
The Blackadder is offline  
Oud 27 juli 2004, 10:39   #2
The Blackadder
Vreemdeling

The Blackadder's schermafbeelding

Standaard

Goede of slechte zet? Ik denk dat het kartel voor VLD een enorm slechte zaak geweest is en zal blijven. Vivant brengt gewoon geen meerwaarde voor de liberalen.
The Blackadder is offline  
Oud 27 juli 2004, 10:45   #3
Betweter
Parlementslid

Betweter's schermafbeelding

Standaard

Even terzijde: gezien bij 'Doe de stemtest' hoe Vivant en VLD steeds mijlenver uit elkaar stonden?

Ik weet dat De Stemtest nogal subjectief is, maar het gaf toch een algemeen beeld vond ik.
Oud 27 juli 2004, 11:22   #4
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Blackadder
"Mocht ik in het parlement zitten, dan had ik het niet goedgekeurd. Er is wel wat vooruitgang, maar die is absoluut onvoldoende."
Daar zit je dus niet hé, beste Roland. Een kartel is alleen voordelig als beide partijen een zekere achterban kunnen mobiliseren om voor hun kandidaten te kiezen. Dat heeft Vivant en ook Spirit de nek omgewrongen deze verkiezingen. Dat bleek net de kracht van de N-VA te zijn binnen het kartel.

Laatst gewijzigd door zorroaster : 27 juli 2004 om 11:25.
zorroaster is offline  
Oud 27 juli 2004, 13:14   #5
Spelev
Minister

Spelev's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

ik vond dat Spirit het heel goed heeft gedaan tijdens die eerste verkiezingen.
Oud 27 juli 2004, 15:14   #6
Betweter
Parlementslid

Betweter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Daar zit je dus niet hé, beste Roland. Een kartel is alleen voordelig als beide partijen een zekere achterban kunnen mobiliseren om voor hun kandidaten te kiezen. Dat heeft Vivant en ook Spirit de nek omgewrongen deze verkiezingen. Dat bleek net de kracht van de N-VA te zijn binnen het kartel.
Daarmee dat het aantal N-VA-kiezers ten opzichte van vorig jaar met meer dan de helft gezakt is?
Oud 27 juli 2004, 15:29   #7
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Blackadder
Goede of slechte zet? Ik denk dat het kartel voor VLD een enorm slechte zaak geweest is en zal blijven. Vivant brengt gewoon geen meerwaarde voor de liberalen.
2nd

Volledig mee eens

Frank Dane
Eternity is offline  
Oud 27 juli 2004, 15:54   #8
MicaBoss
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Betweter
Even terzijde: gezien bij 'Doe de stemtest' hoe Vivant en VLD steeds mijlenver uit elkaar stonden?
.
Onzin. Van alle kartels stonden Vivant en VLD het dichtst bij elkaar !!!
MicaBoss is offline  
Oud 27 juli 2004, 15:56   #9
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarmee dat het aantal N-VA-kiezers ten opzichte van vorig jaar met meer dan de helft gezakt is?
dir is dus klink klare onzin.
We hadden 3 zekere zetels, die konden verkozen geraken met de pot stemmen.
De overige 3 (bijna 4) waren plaatsen die het moesten hebben van voorkeurstemmen. Dit betekend dat we met die 4 mensen alleen al 180.000 voorkeurstemmen hebben.
Als we dan nog eens alleen deze gaan bijtellen die enkel de eerste 2 (leterme en Bourgeois) hebben aangekruist moeten we zeker aan 280.000 kiezers uitkomen.
giserke is offline  
Oud 27 juli 2004, 15:59   #10
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Hoe je die calculatie hebt gemaakt moet je me toch eens uitleggen, want ik geloof er geen snars van.
Het is in elk geval een knappe prestatie om zevenmaal zoveel zetels te behalen wanneer je de helft van je kiezers verloren zou zijn...
zorroaster is offline  
Oud 27 juli 2004, 16:01   #11
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Hoe je die calculatie hebt gemaakt moet je me toch eens uitleggen, want ik geloof er geen snars van.
Het is in elk geval een knappe prestatie om zevenmaal zoveel zetels te behalen wanneer je de helft van je kiezers verloren zou zijn...
tja, ik heb dan nog de 112.000 voorkeurstemmen voor Geert op de europese lijst vergeten.
giserke is offline  
Oud 27 juli 2004, 16:02   #12
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spelev
ik vond dat Spirit het heel goed heeft gedaan tijdens die eerste verkiezingen.
Tijdens die eerste verkiezingen zijn ze door een opvolgingsgolf nog redelijk goed weggekomen. Eén rechtstreeks verkozen parlementslid en vijf opvolgers, zo geweldig is dat ook weer niet.

Deze keer hebben hun vier Vlaamse verkozenen (twee rechtstreeks, mits opgebruiken van een waanzinnig groot aantal potstemmen) samen minder voorkeursstemmen dan één West-Vlaamse N-VA-kandidate die nipt niet werd verkozen.

Noem jij dat "heel goed"? De SP.A blijft zich niet laten rollen door een partij wiens electorale meerwaarde haast nihil is maar die steeds met een hoop mandaten gaat lopen op het einde van het spel.
zorroaster is offline  
Oud 27 juli 2004, 17:24   #13
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
dir is dus klink klare onzin.
We hadden 3 zekere zetels, die konden verkozen geraken met de pot stemmen.
De overige 3 (bijna 4) waren plaatsen die het moesten hebben van voorkeurstemmen. Dit betekend dat we met die 4 mensen alleen al 180.000 voorkeurstemmen hebben.
Als we dan nog eens alleen deze gaan bijtellen die enkel de eerste 2 (leterme en Bourgeois) hebben aangekruist moeten we zeker aan 280.000 kiezers uitkomen.
Giserke het is niet zo eenvoudig om die voorkeurstemmen juist in te schatten.
Ik telde mee stemmen in Brugge, en heb dikwijls vastgesteld dat op eenzelfde kiesbrief Leterme èn Bourgeois naamstemmen kregen. Blijkbaar wou men op die manier het kartel goedkeuren. Of die kiezers CD&V ofwel NVA zijn is moeilijk vast te stellen. Maar vermits er veel meer CD&V-ers zijn dan NVA-ers mag men aannemen dat de meerderheid van de kiezers die Leterme èn Bourgeois kozen CD&V-ers zijn.
In ieder geval heeft NVA het goed gedaan, en laat ons nu maar hopen dat het resulaten oplevert zoals bv de splitsing zonder betalen.
luc broes is offline  
Oud 27 juli 2004, 17:29   #14
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Giserke het is niet zo eenvoudig om die voorkeurstemmen juist in te schatten.
Ik telde mee stemmen in Brugge, en heb dikwijls vastgesteld dat op eenzelfde kiesbrief Leterme èn Bourgeois naamstemmen kregen. Blijkbaar wou men op die manier het kartel goedkeuren. Of die kiezers CD&V ofwel NVA zijn is moeilijk vast te stellen. Maar vermits er veel meer CD&V-ers zijn dan NVA-ers mag men aannemen dat de meerderheid van de kiezers die Leterme èn Bourgeois kozen CD&V-ers zijn.
In ieder geval heeft NVA het goed gedaan, en laat ons nu maar hopen dat het resulaten oplevert zoals bv de splitsing zonder betalen.
het is natuurlijk niet zo eenvoudig vast te stellen. Maar de enige vastelling die wel zeker is dat de zetels uit een strijdplaats voortkomen uit N-VA voorkeurstemmen.

Laatst gewijzigd door giserke : 27 juli 2004 om 17:30.
giserke is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be