Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2013, 18:40   #1
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard n-va kiezer wantrouwig tgo en beperkt geïnteresseerd in politiek

Wat denken jullie hiervan ? Verwacht of net niet verwacht ? zelfde syndroom als dat in vroeger jaren het vlaams blok heeft doen volstromen ? Of Rossem nog daarvoor ?
Of speelt het gewoon geen rol en telt enkel het nu en het resultaat, en zien we wel wat er binnen 6 jaar overschiet ?

http://www.standaard.be/artikel/deta...30125_00446058
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 18:51   #2
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Wat denken jullie hiervan ? Verwacht of net niet verwacht ? zelfde syndroom als dat in vroeger jaren het vlaams blok heeft doen volstromen ? Of Rossem nog daarvoor ?
Of speelt het gewoon geen rol en telt enkel het nu en het resultaat, en zien we wel wat er binnen 6 jaar overschiet ?

http://www.standaard.be/artikel/deta...30125_00446058
Ik zie vooral dat de verschillen statistisch niet significant zijn.
En net dat ene minst significante cijfertje wordt dan de titel. Tja.
Citaat:
Uit de resultaten van die enquête blijkt dat wie op 14 oktober voor N-VA koos minder tevreden was over het lokale bestuur dan gemiddeld (5,1 tegen 5,6 op 10) minder belangstelling heeft voor de politiek (5,5 tegen 5,7 op 10) en minder vertrouwen heeft in lokale politici (5,8 tegen 6,3 op 10).
Wat me ook opviel is dat de N-VA kiezer in de eerste plaats van de CD&V over komt. (bijna 30 %) en dan van de VLD en dan pas van het blok.

Het hele onderzoek ademt vooringenomenheid uit. De conclusies zijn er bijgesleurt dat het niet mooi meer is.

Mijn conclusie zou zijn dat de rechtse kiezer zich aan het verenigen is in 1 partij. Een tweede conclusie (minder vertrouwen in lokale politici en minder tevreden over het lokale bestuur) is mi vooral een excuus dat door de lokale N-VA kiezer gebruikt wordt om tegen zichzelf te verantwoorden dat een Belgisch idee gemeentelijk werd uitgedrukt

Voor mij wijst het op het feit dat in 2014 nog meer mensen N-VA gaan stemmen.

Blijkbaar is "de tijd" de enige krant die nog objectief verslaggeeft:
Citaat:
De N-VA haalde van overal kiezers binnen, niet alleen van rechts en extreem-rechts, maar ook vanuit het centrum en links’, besluiten de politicologen Marc Hooghe en Ruth Dassonneville uit een exitpoll bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 25 januari 2013 om 19:04.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 19:07   #3
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik zie vooral dat de verschillen statistisch niet significant zijn.
En net dat ene minst significante cijfertje wordt dan de titel. Tja.

Wat me ook opviel is dat de N-VA kiezer in de eerste plaats van de CD&V over komt. (bijna 30 %) en dan van de VLD en dan pas van het blok.

Het hele onderzoek ademt vooringenomenheid uit. De conclusies zijn er bijgesleurt dat het niet mooi meer is.

Mijn conclusie zou zijn dat de rechtse kiezer zich aan het verenigen is in 1 partij. Een tweede conclusie (minder vertrouwen in lokale politici en minder tevreden over het lokale bestuur) is mi vooral een excuus dat door de lokale N-VA kiezer gebruikt wordt om tegen zichzelf te verantwoorden dat een Belgisch idee gemeentelijk werd uitgedrukt

Voor mij wijst het op het feit dat in 2014 nog meer mensen N-VA gaan stemmen.

Blijkbaar is "de tijd" de enige krant die nog objectief verslaggeeft:
De titel in De Tijd "N-VA haalt ook linkse kiezers binnen". Wellicht waren er daar ook mensen minder tevreden over het gevoerde beleid? Het verklaart de overstap.

Laatst gewijzigd door Jakko : 25 januari 2013 om 19:09.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2013, 19:22   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Die kiezers waren niet tevreden over hun vorig gemeentebestuur ... en dan gaan ze stemmen op een partij die verweten wordt een bovenlokale campagne gevoerd te hebben ... ?
Voorts zou het aan de nva zijn om de wantrouwige kiezer verder te overtuigen ... Maar diezelfde opdracht geldt ook voor de oude machtspartijen, want het is ook aan hen om zo te ageren dat die wantrouwigheid zou wegebben.

Mijn indruk is dat de bevraging zelf veel te weinig precies en gedetailleerd geweest is, zodat alleen vage algemene conclusies mogelijk zijn;
en die conclusies zijn dan nogal gekleurd naar mijn goesting.

Verder lijkt het me nogal logisch dat wij (nva) surfen op het succes van het moment, en dat het een opdracht is om kiezers te binden.
Dit is simpelweg een andere formulering van "lokaal verankeren".

Hoe dan ook, we gaan pas iets kunnen zeggen op die zondagavond (24 of in de buurt?) van mei 2014.
En peilingen van nu tot dan, zullen ons aangenaam bezig houden met hevig ja of nors neen knikken en leuke of boze woorden schrijven op een forum.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be