![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Hallo iedereen, momenteel ben ik bezig aan een taak. Kort omschreven moeten we een opiniestuk schrijven rond een zelf gekozen sociaal thema. Als ik even op dit forum rondkijk zijn er natuurlijk tal van leuke onderwerpen zoals onder andere de band tussen het ACW en CD&V, ARCO, de komende besparingen, caterpillar (en andere grote ebdrijven die sluiten,...) maar gezien de beknopte ruimte voor bespreking die we hebben is mijn keuze gevallen op het sociaal overleg, de verhoging van de minimumlonen om specifiek te zijn.
Het doel van dit topic is allerminst om jullie mijn taak te laten schrijven, hier heb ik zelf nog meer dan voldoende tijd voor en ik heb zelf al een deel opzoekwerk gedaan en een ruwe schets geschreven van het opiniestuk dat we moeten schrijven. Mijn doel is wel om andere meningen te horen over dit onderwerp zodat ik nog een extra controle heb op mijn mening en ik weet dat er hier meerdere mensen zitten die economische ervaringen hebben. Kort samengevat ben ik van plan om kritisch te redeneren over de (on)zin van het verhogen van de minimumlonen. Wie is hier immers bij gebaat? Voor de werkgever stijgt de loonkost, voor de consument stijgt de prijs van de diensten en goederen. In beide gevallen heeft de overheid hier voordeel bij via de RSZ, BTW en andere bijdrages en belastingen maar hoeveel voordeel houdt de werknemer zelf over na dit ganse verhaal? Wanneer ik naar de minimumlonen kijk op http://www.werk.belgie.be/defaulttab.aspx?id=23946 en dan naar de belastingsschijven kijk http://www.belgium.be/nl/belastingen...an_de_aanslag/ kan ik niet anders tot de conclusie komen dat zelfs de laagste lonen ook belastingen betalen. Zou het voor de werknemers dan niet voordeliger zijn om het belastingsvrije aandeel op te trekken? Dit verhoogt natuurlijk niet de belastingsinkomsten, maar als we de regering moeten geloven is dat immers het doel niet, en het zou geld kosten maar aan een verhoging van de minimumlonen zijn evenzeer kosten verbonden. Een korte studie naar de efecten van gelijkaardige verhogingen in andere landen geven zeer tegenstrijdige informatie dus op zich is het een boeiend onderwerp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Elke verhoging van de lonen houdt in dat de loonkost ook verhoogt en dus de concurrentiepositie van België verder zakt (met meer werkloosheid tot gevolg).
Zeer boeiend onderwerp in ieder geval en je gaat er veel werk aan hebben vermoed ik. Good luck
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Met een loon dat het vervanginsinkomen via OCMW nauwelijks overstijgt zet je werklozen en steuntrekkers niet direct aan om te gaan werken natuurlijk. Sociaal gezien komen daar nog een aantal vragen bij. In welk opzicht is een jongere (die net een veel modernere scholing achter de rug heeft waarvan senioren enkel konden dromen) minder waard dan een oudere werknemer? Voor de ervaring? In een economisch stelsel waarin nog slechts een kleine minderheid kiest voor een lineaire loopbaan? Rekening gehouden met het feit dat in het overgrote deel van de jobs de werkervaring sterk overroepen wordt? Anderzijds ondermijnen al te lage lonen toch ook de economie? Rekening houdende met het effect van de koopkracht versus de loonkost op de economie? Invalshoeken te over denk ik.
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als men echt iets aan de minimumlonen wilt doen moeten de belastingschalen eens herzien worden.
Daar heeft natuurlijk alleen de overheid nadeel bij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Je kan de minimumlonen in het sociaal overleg enkel gebruiken, als je er alle lonen en reeds bestaande kortingen en voordelen op sociale bijdragen bij betrekt. Zowel voor de werkgever als voor de werknemer.
Daar in alle lidstaten van de Europese Unie verschillende systemen bestaan in de sociale voorzieningen en in het sociaal overleg en Europa zich fixeert op enkel het economische en niet op het sociale, terwijl ze toch hun wil opleggen aan die lidstaten, zul je daar ook rekening mee moeten houden. Hou er ook rekening mee dat politieke partijen, vakbonden, werkgevers en zelfs sectoren onderling van mening verschillen en verschillende prioriteiten hebben. In België dien je ook rekening te houden, dat bijvoorbeeld een deel van de pensioenen en ziektekosten door belasting geïnd worden. Vervolgens dien je ook het reële minimale bedrag uit te rekenen dat iemand nodig heeft om in minimale omstandigheden, ( betekent: genoeg voeding, kosten huisvesting en kosten nutsvoorzieningen) te voorzien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Bedankt voor de reactie al, op zich heel handige informatie. De grootste moeilijkheid die ik zal hebben is een grondige selectie van wat ik kan aankaarten. De taak moet tussen de 6500 en 15000 tekens zijn (spaties meegeteld) wat zal vertalen in maximum 5-7 pagina's, niet veel ruimte om een onderwerp te kaderen en een totaal ander systeem uit te leggen en vergelijken met het huidige systeem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Duitsland heeft zopas minimumlonen ingevoerd. Vraag eens aan Merkel waarom.
DE minimumlonen moeten opgetrokken worden, tesamen met het verhogen van de belastingsvrije som voor laagstverdienenden, om de werkloosheidsval uit te schakelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1. Plaatselijk produceren en verkopen. 2. Goede lonen uitbetalen, zodat de arbeiders de producten die zij zelf produceren, ook kunnen kopen. Nu doen ze het omgedraaid : ze importeren alles uit China & dergelijke landen, dus elke cent die men uitgeeft aan die producten gaat naar het buitenland, en men betaalt plaatselijk zo laag mogelijke lonen, zodat de mensen ook nog besparen op het hoogstnodige. Op die manier gaan wij steeds armer worden. De enigen die daar profijt aan hebben zijn multinationals, en hun aandeelhouders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() hoe lager lonen, hoe minder men uitgeeft = economie bergaf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Voor alle duidelijkheid, het gaat niet over het nut van de minimumlonen op zich, dat is op zich evenzeer een boeiend onderwerp wat zeker ook besproken kan worden maar dan wordt het al een erg complex debat waar ik gezien de beperkte ruimte moeilijk een genuanceerd beeld van zal kunnen schetsen. Op zich volg ik je logica niet meneer, net zoals met alles is er inderdaad een te laag loon maar er bestaat evenzeer een te hoog loon. Ik volg je redenering wel dat het problematisch is dat veel van de hier gemaakte winst geëxporteerd wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is totaal onlogisch dat MINIMUM-loon toch belast wordt. Maar je hebt natuurlijk gelijk, in Absurdistan gebeurt dat toch.
De belastingschalen aanpassen zodat je pas belasting begint te betalen als je meer dan het minimum verdient zou de werkloosheidsval verkleinen, en die mensen een stuk extra inkomen bezorgen. Inkomen dat, in die inkomensklasse, niet uitgegeven zal worden aan een vakantie in Spanje of opgepot wordt op een bankrekening, maar volledig opnieuw in de binnenlandse economie gestoken wordt (alhoewel, een Koreaanse TV hoort wel tot de mogelijkheden). |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Je kan je ook afvragen waarom de loonmassa bij de Europese grootbanken weer met 10 miljard gestegen is en wie het meest profiteert van die stijging.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het belangrijkste is alles plaatselijk produceren. Dat k�*n mits enkele "truuken" die al in andere EU-landen worden toegepast en die "op het randje" zijn. Sommige multinationals doen zichzelf concurrentie aan: bv Caterpillar produceert +/- dezelfde machines in China als in Charleroi... Moet er nog een tekeningetje bij ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() De minimum nettolonen moeten alvast hoger worden, nu is er geen verschil met een uitkering of zelfs lager dan een uitkering, dat kan ook de bedoeling niet zijn. De groenen gaan dan de uitkeringen niet op 'niveau' mogen brengen natuurlijk, die willen blijkbaar iedereen aan de haard houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |