Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2004, 19:09   #1
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard Troonsopvolging

Vraagje voor de koningsgezinden:Stel dat albert met al zijn kinderen en kleinkinderen om komt bij een vliegtuigcrash.Al zijn kinderen en kleinkinderen? Nee delphine en dochter waren er niet bij! Zouden jullie haar dan eren als nieuwe konigin?

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 19:21   #2
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Dan wordt er een lotje getrokken uit het ledenbestand van BUB ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 19:22   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Vraagje voor de koningsgezinden:Stel dat albert met al zijn kinderen en kleinkinderen om komt bij een vliegtuigcrash.Al zijn kinderen en kleinkinderen? Nee delphine en dochter waren er niet bij! Zouden jullie haar dan eren als nieuwe konigin?
Als het Parlement en het Volk haar aanvaarden als koningin. Wat is het nut van zulke idiote vragen?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 19:46   #4
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Als het Parlement en het Volk haar aanvaarden als koningin. Wat is het nut van zulke idiote vragen?
de idiotie van de monarchie bewijzen

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 20:04   #5
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
de idiotie van de monarchie bewijzen
Niet geslaagd.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 20:29   #6
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bedoelt als het volk haar aanvaard als koningin via een bindend referendum op volksinitiatief?
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 20:38   #7
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Koning Alexander (als die ook op het vliegtuig zit, dan wordt het koningin Marie-Christina)

Als ook Marie-Christina omkomt, dan krijgen we koningin Maria-Esmeralda.

Delphine wordt het niet, omdat ze eerst via gerechterlijke weg een vaderschapstest moet afdwingen, en daar zal het belgische gerecht jaren over doen
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2004, 21:25   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Dan wordt er een lotje getrokken uit het ledenbestand van BUB ...
Hans I de Grote is alvast aan het oefenen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2004, 08:53   #9
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Delphine is niet wettelijk erkend, dus zij kan geen rechten laten gelden. Als ik het goed voorheb, zou de troon dan gaan naar prinses Joséphine-Charlotte en dan verder naar de groothertog(inn)en van Luxemburg. Fijn!

Weet er trouwens iemand of we dan, genealogisch gezien, geen Bragança op de troon krijgen? Als ik me niet vergis was de laatste groothertogin van Luxemburg met zo'n Portugees getrouwd.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 6 augustus 2004 om 08:54.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2004, 08:54   #10
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Koning Alexander (als die ook op het vliegtuig zit, dan wordt het koningin Marie-Christina)

Als ook Marie-Christina omkomt, dan krijgen we koningin Maria-Esmeralda.

Delphine wordt het niet, omdat ze eerst via gerechterlijke weg een vaderschapstest moet afdwingen, en daar zal het belgische gerecht jaren over doen
Die kinderen zijn toch uitgesloten van de opvolging, niet?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2004, 09:14   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Volk? Ga je dan eindelijk een referendum organiseren?
Oud 6 augustus 2004, 09:32   #12
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Ik zie niet in dat Delphine meer ridicuul zou zijn als ergens een pipo die door VRT de hemel ingeprezen wordt in een van die zogenaamde duidingsprogramma's... zo ene die door allerlei stunten in de belangstelling komt... of ene die vecht tegen het zogenaamde met de voeten trappelen van de democratie... of een azijnpisser die denkt dat hij absoluur een bepaald soort extremismistisch nationalisme moet aanprijzen... of en DeWinter die veel van klossen maakt maar zelf geen werkbare oplossingen heeft...

en dan...

erfelijk....
als jij bijvoorbeeld het verwaande zoontje of dochtertje bent van een vader die door hard werken of oordeelkundig handelen een fortuin vergaard heeft... en die vader legt het koppeke neer en het hele fortuin komt jou toe... is dat minder ridicuul of meer misplaatst...

of een "knap" coiffeuske dat in haar vrije tijd ouwe rijke cigarettenfabricanten nog enkel uurtjes hemel op aarde bezorgt... in die mate dat hij erin blijft (trouwens een heerlijke manier van de hoek omgaan, zo al n**kend)... en dan de miljardekes erft... is dat minder of meer wat jij wil insinueren...
b.t.w.: dat nadien ze terug naar de bedelstf moest is de fout van die ferme bank van hier, die van die studies over zogenaamde transferts maakt... maar zelf de "groene michel"-miljarden naar een naburig land transfereerde... en zo onttrok aan de rechtmatige belasting op de grote fortuinen of erfenissen..
eigenlijk gek... aan de ene kant zitten prullen over transferts en zelf zulke dingen in de hand werken...

en dan maar prullen over een knap meiske dat er niet kan aan doen dat er ene bepaalde hooggeplaatste absoluut met de moeder moest "rokkebollen" zonder condoompje of zonder spiraaltje of de pil bij haar...
de betrokken spermatozoïden kwamen alleen in een ander dan legaal ovulatiemilieu terecht...

en dan maar prullen dat zij een basrtaard dochter zou zijn met minder kwaliteiten...

awel, voor mij mag dat meiske gerust staatshoofd worden en zker zo goed zijn al een Chirac, of een Bush of wie dan ook...

al die discussiethema's zijn zo overtrokken en opgezweept naargelang wie ze hanteert...
historische evoluties, in de hand gewerkt door de mensen van een natie, of regio worden in de tijd en geografisch zo opgeklopt... dat een "neutrale" observator ze belachelijk vindt... en een geïmpliceerde "betrokkene" ze belangrijk genoeg vindt om er maanden lang over te "z**ken" in een forum zoals dit...
waarom evolueerde Komen-Moeskroen in de tijd van een hoofzakelijk Vlaamse streek naar een overwegend Franstalige streek... waarom werd de Jekervallei van Limburgs naar Luiks en de Voerstreek van Luiks naar Limburgs, of Landen van Limburgs naar Luiks en dan Brabants...
juist.... door een demografische evolutie in tijd... en dan werden er op basis van bepaalde invloeden of gewoon logica... andere territoriale schikkingen getroffen...en in een wettelijk kader gegoten... maar dertig jaar later zijn er meer van die andere gemeenschap komen wonen omdat de autochtonen maar al te graag hun gronden verkochten aan om het even wie en het kan die autochtonen maar weinig schelen wat VU's, NVA's en andere VB's of Voorpost'en en wat dan ook van vinden...
maar ja... het staat goed ontevreden te zijn en kabaal te maken en misschien wel daarbij een tijdelijk of niet tijdelijk succes te halen...

de feiten blijven wat ze zijn... prullaria om de boel op stelten te zetten...
en naargelang men bij de ene of de andere hoort...
het is en blijft belachelijk tot en met...
al dan niet gesteund door studies of wat dan ook...

en sukkelaars die op het verkeerd moment op de verkeerde plaats waren in het Waals gewest... worden door die oooh toch zo goede strevers naar een onafhankelijkheid... betitled als: het zijn toch maar Walen die krepeerden...( sorry hoor voor de gebruikte woorden, maar dat heb ik menen te lezen in een bepaalde topic naar aanleiding van...

en dit is even erg als zich verkneukelen omdat er ergens weer wat armoezaaiers uitgeroeid worden en Oostelij Afrika, of in Gaza of in Irak of indië... waar doet er niet toe...
arm mensdom...
naar gelang men op de ne of de andere plaats uit een baarmoeder te voorschijn kwam is met slecht of goed, profiteur of uitgemolken...
sorry hoor,, misschien grotendeels off-topic, maar het waren bedenkingen die bij een ouwe senior naar boven kwamen bij het lezen van de tussenkomten van de laatste dagen op dit forum...
ik zeg niet dat ik beter ben... verre van...
maar als men leest wat hier aan klinkklare onzin neergeschreven wordt door extremisten of nationalisten van allerlei kunnen...
sorry hoor... maar dat is werkelijk ongelooflijk hypocriet...
men mag voorkeuren hebben en die ook verdedigen... maar verhef die nooit tot wijsheid... want van op afstand (die ik de latste weken nam) bekeken, ben ik heel triestig wanneer ik denk dat zoveel sukkelaars hun leven hebben moeten geven, nu nog moeten geven of later zullen moeten geven... enkel en alleen omdat ze in deze of een "verkeerde" baarmoeder geconcipieerd werden...
arm moeten zijn en van honger of ellende creperen omdat zij in de verkeerde regio van de aardbol het levenslicht zagen...
en wij die het relatief gezien binnen de beste tien van de wereld "het goed hebben" zitten onze tijd te versch**ten aan onbenulligheden... zeker dan gezien in relatie tot de echte problemen... 130 jaar zogezegd uitgebuit werden, maar toch nu opgeklommen zijn naar een van de beste streken waar het goed is te leven... en laat mij jullie zeggen, ik als geboortige Waal heb hier in Limburg een in mijn ogen dikke steen bijgedragen tot die Vlaamse welvaart... want toen ik er heen kwam in 1963 was het hier helemaal nog niet vet... toch niet slecht voor een verwerpelijke profiteur van de Vlaamse ijver... gewoon belachelijk... ridicuul... om het anders te zeggen...

waarom zou dus Delphine niet kunnen wat zoveel anderen wel kunnen... bedorven is ze in elk geval niet...
Oud 6 augustus 2004, 18:42   #13
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Denk dat ze dan gewoon de troon vacant zullen verklaren als de ganse reutemeteut van die bende omgekomen is. Familieleden die in andere landen regeren zal men niet snel toelaten. Men voorkomt personele unies liever dezer dagen.Met andere woorden... de regering zou een nieuw huis moeten vragen de taak op zich te nemen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2004, 19:53   #14
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik stel voor: flupke de winter

* die is gewend van macheloos te zijn ondanks niet geringe publieke steun
* hij leeft in een villa, ver weg van het gewone volk
* zijn democratische credentials zijn eveneens op het benodigde niveau
* denk je aan zijn voorgangers, dan denk je ook aan een genocide en aan collaboratie

beste belgen, ik denk dat we de perfecte vervanger gevonden hebben - velen zullen het verschil nooit merken

Laatst gewijzigd door gm10 : 6 augustus 2004 om 19:57.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2004, 20:35   #15
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

En de troonsopvolging is verzekerd...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2004, 21:10   #16
alecia
Lokaal Raadslid

alecia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je enig idee hoeveel 'Delphinekes' of andere 'Dolfijntjes' er wel zouden opstaan om die dotaties te eisen ? Ernstig, vergeet het maar dan, er bestaat zelfs geen draaiboek voor dat scenario. De politieke verwarring en druk zou immens zijn. Opnieuw een koningskwestie (Delphine ?), nieuwe Delphinekes riskeren ? Vergeet het maar: mijn beste gok, maan-den-lang conclaaf, ontbinding parlement voor grondwetswijzigende verkiezingen en constitutionele parlementaire monarchie wordt vervangen door de republiek met deelrepublieken of een drietal republieken of een soort van verenigde staten van ???
alecia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2004, 21:13   #17
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Denk dat ze dan gewoon de troon vacant zullen verklaren als de ganse reutemeteut van die bende omgekomen is. Familieleden die in andere landen regeren zal men niet snel toelaten. Men voorkomt personele unies liever dezer dagen.Met andere woorden... de regering zou een nieuw huis moeten vragen de taak op zich te nemen.
Ik stel me kandidaat.

Mijn eerste werk zal zijn het afschaffen van mijzelf.
Oud 6 augustus 2004, 21:39   #18
alecia
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Je zit er dus dicht bij:
"
Art.85 van de Grondwet: "de grondwettelijke macht van de koning gaat bij erfopvolging over op de natuurlijke en wettige nakomelingschap, in de rechte lijn, van Z.M. Leopold, Joris, Christiaan, Frederik van Saksen-Coburg en volgens eerstgeboorterecht.
Art.86: Bij gebreke van nakomelingschap van ZM L J C F v S C , kan de Koning zijn opvolger benoemen, mits de Kamers daarmee instemmen op de wijze als in artikel 87 is voorgeschreven.
Indien geen opvolger op deze wijze is benoemd, is de troon onbezet.

Art.95: Ingeval de troon onbezet is, voorzien de Kamers, samen beraadslagend, voorlopig in het regentschap totdat de geheel vernieuwede Kamers bijeenkomen; deze bijeenkomst heeft plaats uiterlijk binnen de twee maanden. De nieuwe Kamers, samen beraadslagend, voorzien voorgoed in het bezetten van de troon.
"

Probleem en angel zit dus in artikel 85: 'natuurlijke en wettige' . Weer een voorbeeld van mogelijke interpretatie. Is het een cumulatieve voorwaarde of een alternatieve voorwaarde ? Uit alles blijkt dat het een cumulatieve voorwaarde is maaaaarrrrr: een wet en zeker een grondwet zou toch duidelijk en ondubbelzinnig moeten zijn.... En dus zijn we goed vertrokken voor een authentieke echt- op-zijn-best Belgische situatie...
Oud 6 augustus 2004, 21:59   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met andere woorden mijn kansen zijn maar pover
Oud 6 augustus 2004, 22:02   #20
alecia
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Met andere woorden mijn kansen zijn maar pover
Bah nee, klap eens met uw mama ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be