Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2010, 17:42   #1
Hoogmoed
Gouverneur

Hoogmoed's schermafbeelding

Standaard Nabestaanden Srebrenica klagen Nederlandse blauwhelmen aan

Ik zou zeggen: EINDELIJK !!!

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...0706Srebrenica

Divide et impera .... Panem et circenses

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Verschiet dan niet als ze met een blauw oog thuis komen. 97% van de bevolking is geen Moslim.

Laatst gewijzigd door Hoogmoed : 6 juli 2010 om 17:43.
Hoogmoed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 19:42   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als die families niet goedschiks "gegeven" werden,dan zouden ze die wel "kwaadschiks" genomen hebben,en mogelijk die "soldaten" nog eens goed in elkaar geramd hebben ook...

Want dat was natuurlijk het probleem......tegen een grote horde dikbuikige Servische reservisten op jaren wilden de Europese landen geen risisco's lopen,en dus lieten ze,allemaal tesamen,die Nederlanders in de steek.Die ganse "joegoslavische oorlog" is eigenlijk maar ontsponnen toen de VS zich kwamen bemoeien.....Maar voor al die burgers van Srebrenica was het al veel te laat...

En nu maken de miserabelen (overgebleven familie) nog steeds ruzie tegen de zielepoten(Nederlandse blauwhelmen)...

Nog niet zo lang daarna amputeerde ook Belgie zijn eigen blauwhelm-operaties toen bleek dat je "gratis en voor niks" Belgische soldaten kunt afmaken in Ruanda....De processen tegen wat Ruandese officieren,jaren later,waren en zijn nutteloos.Dergelijke zware uitspattingen tegen uw soldaten moeten ASAP en FORS bestraft worden....Het zou moeten de minimale verantwoordelijkheid zijn die een regering en een generale staf dragen ten opzichte van diegenen die ze uitzenden,maar ook tegenover diegenen die ze beschermen,.....
Dat is hetgeen er NIET gebeurde in Srebrenica,maar ook NIET in Ruanda.....

Laatst gewijzigd door kelt : 6 juli 2010 om 19:47.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 21:38   #3
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoogmoed Bekijk bericht
9210 moslims vermoord. Ik denk dat de familie van de slachtoffers een goede kans maakt. Het is al weer 15 jaar geleden, maar ik herinner mij nog goed hoe gênant het Dutchbat optreden was omdat ze het op een akkoordje gooiden met de Serviërs om zelf goed weg te kunnen komen. Als ze zich gevangen hadden laten nemen door de Serviërs waren ze beter af geweest. In plaats daarvan zijn ze coöperatief geweest en ze hebben de Serviërs geholpen met de deportatie van de mensen die bij hen bescherming gezocht hadden. Hadden ze daarvoor van de NAVO opdracht hadden ontvangen? Dat zou hen dan vrij pleiten maar anders is dit feitelijk overlopen naar de vijand. De gedaagden zullen wel door de Nederlandse Staat in hun verdediging worden bijgestaan, maar of dit helpt?
http://www.nrc.nl/binnenland/article...egen_Karremans
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 22:18   #4
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Ik heb me destijds al mateloos opgewonden over het gedrag van Karremans - een borrel met je tegenstander drinken - nee, dat doe je niet. De lichaamstaal van de man was zelfs voor een blinde nog duidelijk.
Maar evenveel schuld ligt bij de bevelhebbende generaals en dito bij Joris Voorhoeve. Maar een feit is dat -welke soldaat ook die hiertegen geprotesteerd zou hebben- een zware pijp gerookt zou hebben. En nog speelt de overheid stommetje, goed wetende dat het spel dat op de achtergrond werd gespeeld een spel was. Die 10.000 moslims interesseerde niemand. Mladic hebben ze nooit kunnen pakken, die heeft te veel militaire vrienden. Die zit ergens rustig te genieten want dat hij dood is, is een fabeltje.
Het was daarom dat Fortuyn vond dat generaals niet geschikt zijn als opperbevelhebbers. Nederlandse generaal wel te verstaan.

Edit: In het juridische verhaal geloof ik niet. In een geval van toewijzing van de eis schep je een precedent met wellicht desastreuze gevolgen voor de staatskas.
Dit zie ik op het eerste gezicht dus niet gebeuren.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 6 juli 2010 om 22:21.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 23:06   #5
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Ik heb me destijds al mateloos opgewonden over het gedrag van Karremans - een borrel met je tegenstander drinken - nee, dat doe je niet. De lichaamstaal van de man was zelfs voor een blinde nog duidelijk.
Maar evenveel schuld ligt bij de bevelhebbende generaals en dito bij Joris Voorhoeve. Maar een feit is dat -welke soldaat ook die hiertegen geprotesteerd zou hebben- een zware pijp gerookt zou hebben. En nog speelt de overheid stommetje, goed wetende dat het spel dat op de achtergrond werd gespeeld een spel was. Die 10.000 moslims interesseerde niemand. Mladic hebben ze nooit kunnen pakken, die heeft te veel militaire vrienden. Die zit ergens rustig te genieten want dat hij dood is, is een fabeltje.
Het was daarom dat Fortuyn vond dat generaals niet geschikt zijn als opperbevelhebbers. Nederlandse generaal wel te verstaan.

Edit: In het juridische verhaal geloof ik niet. In een geval van toewijzing van de eis schep je een precedent met wellicht desastreuze gevolgen voor de staatskas.
Dit zie ik op het eerste gezicht dus niet gebeuren.

En d�*n:
http://www.youtube.com/watch?v=AZ7woyumciQ

http://www.youtube.com/watch?v=Id4wtBJHMdU

http://www.youtube.com/watch?v=Hj25iI7Tdc0

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 juli 2010 om 23:19.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 23:16   #6
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
9210 moslims vermoord. Ik denk dat de familie van de slachtoffers een goede kans maakt. Het is al weer 15 jaar geleden, maar ik herinner mij nog goed hoe gênant het Dutchbat optreden was omdat ze het op een akkoordje gooiden met de Serviërs om zelf goed weg te kunnen komen. Als ze zich gevangen hadden laten nemen door de Serviërs waren ze beter af geweest. In plaats daarvan zijn ze coöperatief geweest en ze hebben de Serviërs geholpen met de deportatie van de mensen die bij hen bescherming gezocht hadden. Hadden ze daarvoor van de NAVO opdracht hadden ontvangen? Dat zou hen dan vrij pleiten maar anders is dit feitelijk overlopen naar de vijand. De gedaagden zullen wel door de Nederlandse Staat in hun verdediging worden bijgestaan, maar of dit helpt?
http://www.nrc.nl/binnenland/article...egen_Karremans
Citaat:
9210 moslims vermoord
Door Servische christenen, met een dubieze rol van Nederlandse en Amerikaanse christenen.
Indien 9210 christenen vermoord waren door moslims in soortgelijke omstandigheden zouden onze politici, media en opiniemakers het nog alle weken onder de aandacht brengen met nooit geziene verontwaardiging.

Nu vergeten we de 9210 doden in Srebrenica liefst.

Zou 't dan toch waar zijn dat niet alle doden evenwaardig zijn?

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 juli 2010 om 23:17.
Oud 6 juli 2010, 23:39   #7
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Door Servische christenen, met een dubieze rol van Nederlandse en Amerikaanse christenen.
Indien 9210 christenen vermoord waren door moslims in soortgelijke omstandigheden zouden onze politici, media en opiniemakers het nog alle weken onder de aandacht brengen met nooit geziene verontwaardiging.

Nu vergeten we de 9210 doden in Srebrenica liefst.

Zou 't dan toch waar zijn dat niet alle doden evenwaardig zijn?
Aangezien de Nederlandse Regering een paar dagen voor de overgave van de enclave (officieel 'onder de voet gelopen', dit trouwhartig telkens herhaald in de pers) 'publiekelijk haar lot had verbonden aan de moslims die daar bescherming werd geboden', was de overgave van de enclave en de deportatie van de moslims door de vijand een blijk van ongekende lafhartigheid en leugenachtigheid.

Om dit grandioze falen te maskeren werden de betrokken Duchbatters eerst enige weken uit de publiciteit gehouden voor een debriefing (hersenspoeling?) en werden bewijsstukken, een filmrolletje van een soldaat, geconfisqueerd en voor eeuwig opgeruimd. Voorts werden verantwoordelijke personen zonder uitzondering geëerd voor hun optreden aldaar met medailles en bevorderingen in functie. Wat ze er aan overhielden was desondanks een gekweld geweten en slapeloze nachten, althans volgens de commentaren van een aantal zwaar getraumatiseerden onder hen.

Het is overigens te rechtvaardigen dat de jongens die onder bevel stonden zich verontschuldigen. De bevelvoerders kunnen dat niet. Die moeten de slachtoffers vragen om hen te verontschuldigen. En dat is de fijne nuance van het werkwoord verontschuldigen.
Oud 7 juli 2010, 00:01   #8
D'ARTOIS

Standaard

@ Filo & Piero

Duidelijk dus. Toch begrijp ik zoiets niet. Laten we het over Karremans maar niet hebben.
Ik denk aan de Britten bij Rorke's drift - iets meer dan 100 man tegen 4000 Zulu's - die bij uitzondering ook geweren hadden al waren het geen geweldige schutters. Maar ze bleven staan, tot de laatste man (bijna).
Karremans straalde pure zwakte uit - dat bleek wel uit het achtergrondverhaal na de overgave.
Oud 7 juli 2010, 07:24   #9
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@ Filo & Piero

Duidelijk dus. Toch begrijp ik zoiets niet. Laten we het over Karremans maar niet hebben.
Ik denk aan de Britten bij Rorke's drift - iets meer dan 100 man tegen 4000 Zulu's - die bij uitzondering ook geweren hadden al waren het geen geweldige schutters. Maar ze bleven staan, tot de laatste man (bijna).
Karremans straalde pure zwakte uit - dat bleek wel uit het achtergrondverhaal na de overgave.
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Couzy
Couzy geeft in zijn boek Mijn jaren als bevelhebber duidelijk zijn visie op de VN-operatie in Bosnië en Herzegovina, waar een Nederlands bataljon de zogenaamde 'safe-area' moest beveiligen om deze enclave met overwegend moslim-bewoners te beschermen tegen de Bosnische Serviërs. Al voor het aannemen van die opdracht had Couzy, en hij niet alleen, sterke twijfels aan de haalbaarheid ervan. Toen in mei 1995 de Bosnische Serviërs de toegang tot de basis van het bataljon blokkeerden, ontstond daardoor een crisis: er was geen brandstof meer voor de voertuigen, eten werd schaars, soldaten konden niet meer worden afgelost; bovendien wilden volgens Couzy andere militaire VN-afvaardigingen in Bosnië het Nederlandse bataljon niet bevoorraden wegens de risico's, terwijl Nederland zelf nog geen helikopters in Bosnië had. Couzy uit de meeste kritiek op de VN-regels en de uitvoering daarvan door VN-functionarissen, en op de aanpak van minister Voorhoeve. Hij pleit overste Karremans van het kamp in Srebrenica in zijn boek vrij en noemt het zijn (Couzy's) fout, dat Karremans vlak na het deblace in de openbaarheid kon komen, en zich positief over de Serviërs en hun generaal Ratko Mladic uitliet.
Karremans sprak kort na de overgave zijn bewondering uit voor de tactiek en het optreden van Mladic. Karremans was mentaal ingestort. Stel u zich eens in zijn plaats. Je ziet de omsingeling sluiten, je bent verantwoordelijk voor je manschappen, die niet mogen vechten, het zijn eigenlijk ambtenaren en voor tienduizend Bosniërs, je vraagt luchtsteun en die komt wel, komt niet, komt wel, niet. De Bosniërs die voor hem werken en hun families eisen bescherming en zoeken toevlucht in het kamp. Het NAVO commando geeft als enige instructie dat de veiligheid van zijn manschappen zijn prioriteit is en zoek het maar uit. Dus hij weet het ook niet meer en daarom zet hij de Bosniërs buiten het kamp als Mladic hem dat opdraagt en hij drinkt een borrel met hem als die hem in de hand wordt geduwd. Hij overhandigt op een video zelfs een schemerlamp als cadeau aan Mladic, om de goede relatie te bevestigen. En dan krijgt hij van Mladic de opdracht te zorgen dat de afreis van de Bosniërs ordelijk verloopt. Ha! eindelijk een duidelijk bevel. Hij was duidelijk de kluts kwijt.
(zie voor de indruk die dit op scholieren heeft gemaakt ook: http://www.scholieren.com/werkstukken/29881)

Citaat:
Mladic is berucht om zijn rol bij de inname van de moslimenclave Srebrenica. De generaal leidde de operatie, waarbij duizenden moslimmannen om het leven werden gebracht. Ook was hij verantwoordelijk voor het beleg van de Bosnische hoofdstad Serajevo dat 43 maanden duurde en waarbij 12.000 doden vielen. http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnie...arresteerd.xml

Laatst gewijzigd door Piero : 7 juli 2010 om 07:26.
Oud 7 juli 2010, 07:42   #10
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Trauma

Dutchbat ontkent hulp aan deportatie. http://www.youtube.com/watch?v=UuvoRh18ubE&feature=fvw
Oud 7 juli 2010, 11:29   #11
D'ARTOIS

Standaard

Destijds vond ik de opdracht "geen gevecht aangaan" een vorm van misdadige bevelvoering. Karremans had dat bevelzonder meer naast zich neer moeten leggen en het gevecht aangaan. Je bent soldaat of niet, ook als je tegen een overmacht staat. Ik zie in dit verband Joris Voorhoeve als het kwade genius, de geboren weifelaar. Een man die nooit een beslissing zal nemen als hem dat politiek niet uitkomt.
Niet voor niets haalde ik Rorke's Drift aan. Couzy? Ook zo' n ruiter van de koude vlakte .... een schitterend verlengstuk van Voorhoeve cs. Fortuyn moet die houding in de Dutchbat crisis voor ogen hebben gehad toen hij kenbaar maakte die hele landmachtbende te willen opruimen. Roddel, achterklap en messen in elkaars rug steken in plaats van die in de vijand.
Oud 7 juli 2010, 13:45   #12
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Aangezien de Nederlandse Regering een paar dagen voor de overgave van de enclave (officieel 'onder de voet gelopen', dit trouwhartig telkens herhaald in de pers) 'publiekelijk haar lot had verbonden aan de moslims die daar bescherming werd geboden', was de overgave van de enclave en de deportatie van de moslims door de vijand een blijk van ongekende lafhartigheid en leugenachtigheid.

Om dit grandioze falen te maskeren werden de betrokken Duchbatters eerst enige weken uit de publiciteit gehouden voor een debriefing (hersenspoeling?) en werden bewijsstukken, een filmrolletje van een soldaat, geconfisqueerd en voor eeuwig opgeruimd. Voorts werden verantwoordelijke personen zonder uitzondering geëerd voor hun optreden aldaar met medailles en bevorderingen in functie. Wat ze er aan overhielden was desondanks een gekweld geweten en slapeloze nachten, althans volgens de commentaren van een aantal zwaar getraumatiseerden onder hen.

Het is overigens te rechtvaardigen dat de jongens die onder bevel stonden zich verontschuldigen. De bevelvoerders kunnen dat niet. Die moeten de slachtoffers vragen om hen te verontschuldigen. En dat is de fijne nuance van het werkwoord verontschuldigen.
http://www.trouw.nl/krantenarchief/1...Karremans.html
(dat buitenland was de USA)
na:
http://unitedcats.files.wordpress.co.../karremans.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=AZ7woyumciQ

http://www.youtube.com/watch?v=Id4wtBJHMdU

http://www.youtube.com/watch?v=Hj25iI7Tdc0

Laatst gewijzigd door filosoof : 7 juli 2010 om 13:50.
Oud 7 juli 2010, 19:36   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@ Filo & Piero

U haalt daar meteen weer een voorbeeld aan uit vervlogen tijden,infanterie die om te beginnen genadeloos gedrild was (er werd toen geslagen en geschopt en gegeseld tijdens de basisopleiding),en in een situatie gebracht waarbij ze van de vijand geen genade verwachtten (en ook geen gaven).De "linie" was alles wat ze kenden,alles wat ze ademden,en alles wat ze gaven....zo waren ze getraind.Het was nog de tijd van die enorme aantallen slachtoffers tijdens veldslagen ......Het werd ook algemeen verwacht dat er na een veldslag procentueel erg veel doden en gewonden waren,zelfs bij de winnaars...(bvb Amerikaanse burgeroorlog kort ervoor : verlies tussen de 20 a 30% van de ingezette troepen iedere veldslag weer opnieuw!)

Maar nogmaals,die overste Karremans had eigenlijk niks meer te zeggen over "zijn "soldaten".Het zijn logge overlegstrukturen die bepalen hoe- en waar er geschoten wordt,de kolonel is gewoon de lokale manager.In een vorige generatie militairen,(die nog WO1 en WO2 moesten uitvoeren), waren officieren hoger dan majoors equivalent aan Goden,ze bepaalden letterlijk leven en dood,en dat werd ook zo verwacht!

Maar of het tegenwoordig een goed idee is om troepen te zenden naar plaatsen waar er nog echte "krijgers" rondlopen,of om iets te beschermen op plaatsen waar iemand je pijn kan doen...tsja.....

Laatst gewijzigd door kelt : 7 juli 2010 om 19:40.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 20:03   #14
D'ARTOIS

Standaard

@ Kelt - Je begreep dus de intentie van het verhaal. Jij begrijpt dus ook waarom de VS een factor 6 numerieke ovehead moet hebben om iets op een slagveld te betekenen - nog niet gesproken over de technische suprematie die zonder meer voorhanden is.
Met een squadron F 16's was Mladic's bende aan flarden gegaan als ze het al tot een treffen hadden laten komen.
De houding van het commando - Voorhoeve's cowardice aangevuld met die vanCouzy en druipsnor sprak al boekdelen.
Heldendom in Nederland wordt niet getolereerd.
Oud 8 juli 2010, 06:53   #15
RSK
Burgemeester

Standaard

De reële context van de Srebrenica drama

Een wezenlijk andere kijk op Srebrenica
http://www.zachariel.nl/artikelen/zachsrebrenica.htm

DE GEPLANDE VAL VAN SREBRENICA
http://www.amsterdampost.nl/de-gepla...van-srebrenica

http://real-srebrenica-genocide.blogspot.com/

http://4international.wordpress.com/...a-and-gorazde/

Laatst gewijzigd door RSK : 8 juli 2010 om 06:53.
RSK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2010, 11:17   #16
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RSK Bekijk bericht
De reële context van de Srebrenica drama

DE GEPLANDE VAL VAN SREBRENICA
http://www.amsterdampost.nl/de-gepla...van-srebrenica
In dit bericht in Amsterdampost staat onder andere het volgende:

Citaat:
Wat weinig mensen weten is dat de z.g.n. zielige Bosnische mannen voor een flink deel bestonden uit Al Qaida terroristen vanuit Pakistan, Iran tot Somalie samen met Albanese UCK strijders die werden opgejaagd door het Bosnisch-Servische leger. Deze actie had tot doel terroristen uit te schakelen en was niet gericht tegen burgers of VN-troepen, schreef Mladic tijdens de aanval op Srebrenica aan de Britse commandant Rupert Smith. Ondanks hinderlagen van de Serviers was de operatie een groot succes, zoals de opperbevelhebber van het Bosnische regeringsleger, generaal Rasim Delic, later in het parlement in Sarajevo verklaarde.

Wat er gebeurde in Srebrenica is eenvoudig: de moslims vielen de Serviërs aan, zodat de Serviërs hen doodschoten. Veel stierven in de strijd en sommige werden geëxecuteerd. De VN commissie ging het NIET om het aantal slachtoffers maar alleen om het aantal VERMISTEN! Volgens de UNHCR zijn 5000 moslimsoldaten (slachtoffers) doorgedrongen tot het territorium van de gemeente Tuzla, Zenica (Bosnië).
Hieruit blijkt dat het aantal van 7000 tot 8000 doden een hoax is. Deze link:http://www.srebrenica-report.com/
Ik kan niet beoordelen of dit waar is of onwaar. Wel heb ik het idee dat het videootje met Mladic en Karremans er kort is en dat er geknipt is. Mladic heeft toen waarschijnlijk wel meer gezegd over zijn bedoelingen dan er getoond is. Wordt er iets achter gehouden?
Oud 8 juli 2010, 12:13   #17
D'ARTOIS

Standaard

Als dit verhaal waar is kan men geen enkele journalist nog serieus nemen. Maar: zijn er foto's gemaakt van die zgn "Al Quaeda" terroristen. Aan hun specifieke kenmerken valt wel na te gaan of er inderdaad Pakistani dan wel Somali's of ander Islamitisch pluimage tussen de afgevoerde mannen zat. Het verhaal van een uitgebroken plotselinge tegenstand met een daaropvolgend gevecht klinkt me iets te gemakkelijk in de oren. Het verdwenen filmpje doet ook geen positieve klanken vermoeden.
Ik denk dat een internationaal tribunaal hier goed op de plaats zou zijn. De direct verantwoordelijke betrokkenen kunnen worden aangesproken en worden gedagvaard. Het hele geval ligt immers in Den Haag?

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 8 juli 2010 om 12:13.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2010, 12:48   #18
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RSK Bekijk bericht
Ik heb hier op het forum wel eens de situatie in Srebrenica beschreven zoals zie toentertijd door een kennis van mij, die daar blauwhelm was, verteld is. Die maakte toen al melding van bewuste provocaties van moslimzijde, net zoals er in dat eerste artikel te lezen is:
Citaat:
Veel wijst erop dat Izetbegovic bewust beleid in gang zette, waarbij Serviërs of Kroaten werden geprovoceerd. De eigen moslimbevolking werd aan de gevolgen blootgesteld, in de hoop dat de verontwaardiging van de internationale gemeenschap groot genoeg zou zijn om partij te kiezen. Deze strategie strekte zich vervolgens ook uit tot VN-soldaten. Een typisch fenomeen was dat moslimstrijders schotenwisselingen uitlokten met Serviërs, waarbij uiteindelijk VN-stellingen onder Servisch vuur kwamen te liggen. Ook zijn er gevallen bekend van VN-soldaten die vermoord zijn door moslim-scherpschutters. Het merkwaardige is dat kenmerken van deze uitlokstrategie allemaal te vinden zijn in Srebrenica, maar als incidenten opgeschreven staan in het Niod rapport.
De gewone blauwhelmen zagen dat met lede ogen aan, maar met hun klachten werd niets gedaan. Er is van hogerhand bewust niet ingegrepen. Net zoals er van hogerhand bewust niet ingegrepen werd toen de moegetergde Serviërs schijt hadden aan de blauwhelmen en zelf orde op zaken gingen stellen.

Er werd om luchtsteun gevraagd die -wederom bewust- niet gegeven werd. En dat was de verantwoordelijkheid van de Amerikanen en Fransen. Maar ik begrijp heel goed dat die Nederlandse blauwhelmen helemaal geen zin hadden om zich kapot te vechten, terwijl ze wisten dat een significant deel van de mensen die ze moesten beschermen bikkelharde jihadi's waren die de blauwhelmen gebruikten om achter te schuilen als ze zelf weer het nodige smerigs hadden uitgespookt. Als er dan bewust geen luchtsteun gegeven wordt, zou ik als blauwhelm -het bovenstaande indachtig- ook lekker de andere kant op kijken en met mijn maten een potje gaan kaarten of zo.

Hoe dan ook, de ware schuldigen zijn niet de Nederlandse blauwhelmen, maar de betrokken politieke en militaire leidinggevenden van zowel Nederland (Karremans en Voorhoeve), Frankrijk en bovenal Amerika, dat daar een heel smerig spelletje heeft gespeeld.

Want laten we wel wezen, dat gedoe op de Balkan was een geschenk uit de hemel voor de Amerikanen. Door daar een beetje in de stront te gaan roeren, kon het op termijn de eigen geopolitieke belangen behartigen. Men denke aan bijvoorbeeld het op de knieën dwingen van Servië, dat immers traditioneel Russischgezind is. Ook goed voor Amerika was het etableren van een door moslims gedomineerde staat in Europa, wel wetende dat dat op termijn problemen gaat opleveren waardoor Europa verzwakt wordt, dan wel zwak gehouden wordt. Om diezelfde reden heeft de USeless of A later ook gewerkt aan de oprichting van roverstaat Kosovo, en wordt er nog altijd gelobbyd om Turkije toch vooral toe te laten treden tot de EU.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2010, 13:22   #19
D'ARTOIS

Standaard

Ik zie nu bepaalde overeenkomsten met de taktiek en strategie die de Fedahin gebruiken. Hebben de moslims een leerstoel "mediastrategie"? Gaandeweg wordt wel duidelijk dat journalisten graag de kant van de Islamisten kiezen.
Oud 8 juli 2010, 18:12   #20
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik heb hier op het forum wel eens de situatie in Srebrenica beschreven zoals zie toentertijd door een kennis van mij, die daar blauwhelm was, verteld is. Die maakte toen al melding van bewuste provocaties van moslimzijde, net zoals er in dat eerste artikel te lezen is: [...]

Hoe dan ook, de ware schuldigen zijn niet de Nederlandse blauwhelmen, maar de betrokken politieke en militaire leidinggevenden van zowel Nederland (Karremans en Voorhoeve), Frankrijk en bovenal Amerika, dat daar een heel smerig spelletje heeft gespeeld.

Want laten we wel wezen, dat gedoe op de Balkan was een geschenk uit de hemel voor de Amerikanen. Door daar een beetje in de stront te gaan roeren, kon het op termijn de eigen geopolitieke belangen behartigen. Men denke aan bijvoorbeeld het op de knieën dwingen van Servië, dat immers traditioneel Russischgezind is. Ook goed voor Amerika was het etableren van een door moslims gedomineerde staat in Europa, wel wetende dat dat op termijn problemen gaat opleveren waardoor Europa verzwakt wordt, dan wel zwak gehouden wordt. Om diezelfde reden heeft de USeless of A later ook gewerkt aan de oprichting van roverstaat Kosovo, en wordt er nog altijd gelobbyd om Turkije toch vooral toe te laten treden tot de EU.
De geopolitiek is inderdaad een militair machtsspel en op de achtergrond een economisch machtsspel. Het is beroerd dat jonge mannen daar vaak voor moeten opdraaien.

Aan de andere kant zag ik gisteren een interview met een militair die gewond was geraakt maar die na te zijn opgeknapt weer terug wil. Hij was geen domme jongen. Hij miste zijn makkers en de adrenalinestoot die hij telkens ondervond bij gevechten en incidenten. Bedenk wel dat de mens als een vechtersbaas is geëvolueerd. Onze ethiek stijgt ons wel eens een beetje boven ons hoofd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be