Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2013, 11:57   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard The New York Times, met als kop ‘Belgium may split’

Zeeeer verrassend.
Spijtig dat ik het niet eer opmerkte.

Eerst wat teasen:

Citaat:
... maar ik sprak met niemand die woedend is op België. Ik hoor niemand oproepen om geweld te gebruiken of om de revolutie uit te roepen. Als ik met studenten spreek, neem ik een krantenartikel mee uit The New York Times, met als kop ‘Belgium may split’. Daar schrikken ze van. Pas dan vertel ik hen dat het artikel gepubliceerd werd in 19.. ...
Het gaat dus over een krant uit .... 1930. 1930 !!

En raad eens wie er zo ' boos ' was ...

link:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/ik...0285759296.htm

Titel: 'Ik ken geen land dat zo eensgezind is als België'

Citaat:
De afscheidnemende Amerikaanse ambassadeur Howard Gutman vindt dat de politieke meningsverschillen in België minder groot zijn dan veel Belgen denken. ‘Als je een verdeeld land wilt zien, kom dan naar Amerika.’

Howard W. Gutman © Jelle Vermeersch
Zie ook

VS-ambassadeur Gutman vraagt België na 2015 in Afghanistan te blijven

Op 5 mei is er een groot feest om het einde van uw grote tournee door ons land en uw bezoek aan alle 589 Belgische gemeenten te vieren. Was het echt nodig om ze allemaal te bezoeken?

Gutman: Toen ik hier arriveerde, was de vriendschap tussen onze beide landen erg bekoeld. 65 procent van de bevolking had anti-Amerikaanse gevoelens. Ik moest dus wat bedenken. Natuurlijk moet je als ambassadeur goede relaties onderhouden met de overheid, de regering, de bedrijven, maar zeker ook met de burgers. En dus ben ik de boer opgegaan. Ik moet er nog één doen, Voeren op 5 mei.

Wat een symboolgemeente. Bent u zich bewust van de gevoeligheid?

Gutman: Natuurlijk. Ik weet dat er vroeger problemen zijn geweest, maar dit bezoek gaat over de toekomst. Dit gaat niet over noord tegen zuid, over Walen tegen Vlamingen. Dit gaat over internationale betrekkingen tussen de VS en uw land. Laten we er een feest van maken in Voeren.

U bent positiever over ons land dan de meeste Belgen, weet u dat? U bent onze beste advocaat geworden.

Gutman: Ik heb ook een beter uitzicht. Als Belgen zeggen hoe verdeeld ze zijn, vertel ik hen hoe eensgezind ze zijn. Als je verdeeldheid wilt zien, kom dan naar Amerika. Het verschil tussen de linkervleugel van de Democraten en de rechtervleugel is tien keer, nee honderd keer groter dan het grootste verschil tussen politieke partijen hier. In België spreekt men twee talen. Zorgt dat voor verdeeldheid? Ik ben nog steeds niet bekomen van verbazing als ik op café Belgen moeiteloos hoor overschakelen van het Nederlands, naar het Frans, het Engels en terug. Wat een rijkdom.

Maar is alles perfect? Is er een land waar ’s morgens iedereen wakker wordt en zegt dat alles perfect is? Ik ken er geen, tenzij een dictatuur waar de inwoners verplicht worden om dat te vinden. (lacht)

Begrijpt u de kritiek van de Belgen op hun eigen land?

Gutman: Ja, het is een luxe om kritiek te geven.

Ontmoette u de leiders van N-VA, die volgens sommigen aansturen op een geleidelijke splitsing van het land of het willen laten opgaan in de Europese Unie?

Gutman: Natuurlijk, ik heb geluncht met Bart De Wever en Jan Jambon, maar ook met premier Di Rupo. Ik ontmoet politici van alle partijen en overtuigingen, maar ik sprak met niemand die woedend is op België. Ik hoor niemand oproepen om geweld te gebruiken of om de revolutie uit te roepen. Als ik met studenten spreek, neem ik een krantenartikel mee uit The New York Times, met als kop ‘Belgium may split’. Daar schrikken ze van. Pas dan vertel ik hen dat het artikel gepubliceerd werd in 1930, toen de Gentse universiteit wilde vernederlandsen. Als ze het heden en zeker de toekomst willen begrijpen, moeten ze eerst naar het verleden kijken. (MV)

Het volledige interview met Howard Gutman over België, de Verenigde Staten, de terreur in Boston, de verdiensten van Barack Obama en het mogelijke bezoek van de Amerikaanse president aan België leest u deze week in Knack.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 12:06   #2
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

In zijn kringen moet je dan ook altijd politiek correct blijven. Ik ken ook een consul en de Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd is er een groot taboe. Daar wordt zelfs niet over gesproken.
Oud 9 mei 2013, 13:43   #3
Hoera
Provinciaal Statenlid

Hoera's schermafbeelding

Standaard

Ik vind niet dat een Amerikaans ambassadeur zich moet moeien met interne aangelegenheden zoals de staatshervorming.
Hoera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 13:45   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
Ik vind niet dat een Amerikaans ambassadeur zich moet moeien met interne aangelegenheden zoals de staatshervorming.
2
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 14:01   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
Hij zingt gewoon het liedje dat het establishment wil horen.

En dat is niet slecht eigenlijk, laat ons gewoon verder doen alsof er niets aan de hand is. Hoe langer we ons als politieke onnozelaars blijven gedragen hoe sneller de sociale zekerheid en het pensioensysteem zal instorten.

Het enigste dat dan nog gebeuren zal is het luiden van de doodsklokken over België.

Oud 9 mei 2013, 14:20   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Hij moeide zich niet, en hij riep tot niets op.

Die man komt uit een land waar de verschillende staten meer bevoegdheden hebben dan hier Vlaanderen heeft.

Een paar voorbeelden te onnozel bij mekaar gegraaid:
- de ene past de doodstraf toe, de andere niet
- in de ene staat moet ge als motorrijder een helm dragen, in een andere staat moogt ge zonder als ge ouder zijt van 24 ('t kan wat meer of 't kan wat minder zijn, mijn gaten worden groter dan mijn geheugen ...)

...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be