Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 mei 2013, 08:54   #1
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard Waar moeit OESO zich mee?

Citaat:
De nieuwe minister-president van Brussel, Rudi Vervoort, vindt dat een wegentaks in Brussel enkel kan worden ingevoerd na overleg met de andere gewesten en binnen de toekomstige hoofdstedelijke gemeenschap. De OESO stelde vorige week in haar aanbevelingen dat een wegentaks een verkeersinfarct rond steden zoals Brussel en Antwerpen kan vermijden.
Standaard

Kortom: waar moeit die OESO zich mee? Met welk recht en welke legitimiteit komt die aanbevelingen doen?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 09:11   #2
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Standaard

Kortom: waar moeit die OESO zich mee? Met welk recht en welke legitimiteit komt die aanbevelingen doen?
De oplossing komt dan ook van geitenboerenclub.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 09:21   #3
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Standaard
Kortom: waar moeit die OESO zich mee? Met welk recht en welke legitimiteit komt die aanbevelingen doen?
Een 'denktank' of economisch instituut kan eender wat stellen. Het is aan de volksvertegenwoordiging om dit al dan niet in of af te voeren.

En inderdaad macro-economisch is het zo, dat als een belasting voldoende hoog is men de hiermee getroffen activiteit kan laten afsterven. Als bijvoorbeeld autorijden door accijnzen of belastingen vele malen duurder wordt dan de opbrengsten bekomen door de hogere flexibiliteit en efficiëntie dan zal men omschakelen naar openbaar vervoer of ander transport. Gezien er via de 'weg' 5 x meer personen vervoerd dan via tram en trein, zal men deze laatste minimaal 5 x groter moeten maken om aan een zelfde vraag te voldoen. De vervijfvoudiging van de overheidsspoorlijnen, stations, metro's, tramlijnen en buslijnen zal echter onbetaalbaar blijken te zijn.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 09:34   #4
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
En inderdaad macro-economisch is het zo, dat als een belasting voldoende hoog is men de hiermee getroffen activiteit kan laten afsterven. Als bijvoorbeeld autorijden door accijnzen of belastingen vele malen duurder wordt dan de opbrengsten bekomen door de hogere flexibiliteit en efficiëntie dan zal men omschakelen naar openbaar vervoer of ander transport. Gezien er via de 'weg' 5 x meer personen vervoerd dan via tram en trein, zal men deze laatste minimaal 5 x groter moeten maken om aan een zelfde vraag te voldoen. De vervijfvoudiging van de overheidsspoorlijnen, stations, metro's, tramlijnen en buslijnen zal echter onbetaalbaar blijken te zijn.
Puur Macro economisch gezien is meer OV in stedelijke gebieden inderdaad efficiënter. Kijk maar eens naar wereldsteden die kwa economische sterkte en leefbaarheid hoog scoren. Dat zijn allemaal steden waar het OV een groot aandeel heeft.
Het spoor vijf keer meer laten transporteren is overigens een stuk goedkoper dan blijven meer wegen bouwen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 09:36   #5
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Ik ben alvast een voorstander van het wegenvignet maar dat zullen ze best nationaal moeten invoeren en nog meer camera's, da's een nadeel maar die krijgen we toch.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 09:48   #6
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Ik ben geen voorstander van een wegenvignet, want de overstap naar een zwarte doos in de auto is dan wel zeer reëel.

Laatst gewijzigd door giserke : 13 mei 2013 om 09:51.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 10:09   #7
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.142
Standaard

Dat ze dan maar eerst de rommel dat zich "Openbaar vervoer" noemt in dit pokkenland deftig organiseert alvorens de automobilist kapot te belasten.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 10:17   #8
NoTuma
Provinciaal Statenlid
 
NoTuma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Locatie: Haute-Savoie
Berichten: 700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Dat ze dan maar eerst de rommel dat zich "Openbaar vervoer" noemt in dit pokkenland deftig organiseert alvorens de automobilist kapot te belasten.
2
__________________
In the night all cats are black...
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 10:27   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Men moet vooral hard zijn best blijven doen om alle vormen van werken blijvend te ontmoedigen.

Tot ze allen vallen.
Dat is blijkbaar de achterliggende opdracht.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 10:43   #10
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Standaard

Kortom: waar moeit die OESO zich mee? Met welk recht en welke legitimiteit komt die aanbevelingen doen?
Dat is een gemakkelijke. De OESO heeft hiervoor een mandaat gekregen van haar lidstaten die haar expliciet niet alleen het recht en de legitimiteit, maar ook de plicht hebben opgelegd om aanbevelingen te doen. De OESO wordt er ook rijkelijk voor betaald.

Je kunt het natuurlijk oneens met het bestaan en het mandaat van de OESO, maar dan moet je de Belgische regering bekritiseren die dit heeft ondertekend.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 10:43   #11
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Puur Macro economisch gezien is meer OV in stedelijke gebieden inderdaad efficiënter. Kijk maar eens naar wereldsteden die kwa economische sterkte en leefbaarheid hoog scoren. Dat zijn allemaal steden waar het OV een groot aandeel heeft.
Het spoor vijf keer meer laten transporteren is overigens een stuk goedkoper dan blijven meer wegen bouwen.
²
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 11:44   #12
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Puur Macro economisch gezien is meer OV in stedelijke gebieden inderdaad efficiënter. Kijk maar eens naar wereldsteden die kwa economische sterkte en leefbaarheid hoog scoren. Dat zijn allemaal steden waar het OV een groot aandeel heeft.
Het spoor vijf keer meer laten transporteren is overigens een stuk goedkoper dan blijven meer wegen bouwen.
Uiteraard is gestructureerd massavervoer in stedelijk gebied efficiënter dan individueel wegvervoer per auto. Het is een kwestie van de juiste oplossing voor het juiste probleem op de juiste tijd en plaats.
Dichtbevolkte metropool = ondergrondse. Nabije voorsteden = voorstadspoor, tram, bus en randparkingen. Verder afgelegen voorsteden, industrieparken en regionale secundaire steden = normal spoor en weg (vrachtwagen, bus en personenwagen). Tussen de diverse vormen van verkeer zijn ook de nodige knoop- en overgangspunten te voorzien in de vorm van gemeenschappelijke stations c.q. parkings en stelplaatsen.
De autosnelwegen zijn uiterst efficient vanaf 20 tot circa 120 km voor personenwagens, de bovengrens ligt voor het vrachtvervoer 5 �* 10 x hoger. Het zou economische onzin zijn dit wegverkeer daar bovenmatig te gaan belasten. Vervanging via openbaar vervoer is immers niet mogelijk.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 11:45   #13
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Ik ben voorstander, maar onder voorwaarden.

- Maak benzine écht goedkoper dan diesel
- Schaf de belasting op LPG af
- Schaf de jaarlijkse verkeersbelasting af, zodat je voor het gebruik van de wagen betaald in plaats van het bezit.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 14:22   #14
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Ik ben voorstander, maar onder voorwaarden.

- Maak benzine écht goedkoper dan diesel
- Schaf de belasting op LPG af
- Schaf de jaarlijkse verkeersbelasting af, zodat je voor het gebruik van de wagen betaald in plaats van het bezit.
Dat is inderdaad de bedoeling, de algemene belasting zou wegvallen maar wel volledig vervangen door het vignet.

Volgens mij gaan we minder grenscriminaliteit krijgen, met een vignet moeten ze zich registeren voordat ze het land binnen kunnen en het kost geld. Plus het is een soort binnenlandse nummerplaat voor buitenlandse auto's, dan kan er beter opgetreden worden tegen onverzekerde auto's en valse nummerplaten.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 14:32   #15
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Dat is inderdaad de bedoeling, de algemene belasting zou wegvallen maar wel volledig vervangen door het vignet.

Volgens mij gaan we minder grenscriminaliteit krijgen, met een vignet moeten ze zich registeren voordat ze het land binnen kunnen en het kost geld. Plus het is een soort binnenlandse nummerplaat voor buitenlandse auto's, dan kan er beter opgetreden worden tegen onverzekerde auto's en valse nummerplaten.
Klopt, maar ik vrees (en het zal zo zijn) dat men hier nog maar eens een extra belasting mee zal uitvnden.

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 13 mei 2013 om 14:35.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 14:42   #16
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dat is een gemakkelijke. De OESO heeft hiervoor een mandaat gekregen van haar lidstaten die haar expliciet niet alleen het recht en de legitimiteit, maar ook de plicht hebben opgelegd om aanbevelingen te doen. De OESO wordt er ook rijkelijk voor betaald.

Je kunt het natuurlijk oneens met het bestaan en het mandaat van de OESO, maar dan moet je de Belgische regering bekritiseren die dit heeft ondertekend.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de EU en al de andere technocratische bureaucratieën. Ze worden gesanctioneerd door de nationale overheden, dewelke wel degelijk verkozen zijn. De Vlaming blijft massaal stemmen op partijen die de legitimiteit van de EU verzekeren. Dus krijgt de Vlaming het beleid dat hij zelf wil.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 14:43   #17
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Men zou overigens eens werk mogen maken van een echte metro in de tot nader order nog steeds grootste stad van het land. Toulouse telt minder inwoners maar heeft wel twee metrolijnen.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 14:54   #18
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Klopt, maar ik vrees (en het zal zo zijn) dat men hier nog maar eens een extra belasting mee zal uitvnden.
Mja maar dan deze keer betaald door de buitenlandse bestuurders, de belasting die wij dan zouden betalen is misschien minder handel maar dat denk ik niet.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 14:57   #19
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Men zou overigens eens werk mogen maken van een echte metro in de tot nader order nog steeds grootste stad van het land. Toulouse telt minder inwoners maar heeft wel twee metrolijnen.
waarvoor, om al die OCMW-klanten beter bij hun betaal-kantoor te krijgen? De laatste keer dat wij met de metro reden dacht ik dat we midden in een jaren '70 film zaten in NY, wat een zootje ongeregeld en claustrofobische stations. Meer metro heeft geen nut.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 16:38   #20
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

"De laatste keer dat wij met de metro reden", wanneer was dat?

Ik rij voortdurend met tram en bus en zie hoe het verkeer alsmaar verder dichtslibt en die trams en bussen amper nog vooruit geraken.

Een metro zou een enorm verkeersprobleem verlichten. Dat geld is beter besteed dan aan volslagen nutteloze dokken op de linkeroever...
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be