Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Geloof : goed of slecht?
Geloof geeft meer voordelen dan nadelen - moet blijven 12 44,44%
Geloof geeft meer nadelen dan voordelen - weg ermee 15 55,56%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2004, 22:34   #1
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard Geloof : voor of tegen?

Wat is het nut van geloof? En doet het meer kwaad dan goed? Of is het omgekeerd?

Heeft geloof meer voordelen dan nadelen? Of is het omgekeerd?

Is 1 dode in naam van de islam het waard dat zo'n cultus blijft bestaan?

Is de prijs die voor het toelaten van geloof betaald wordt een redelijke prijs?
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2004, 08:23   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Bij "geloof" stellen mensen zich alleen de drie religies voor. Hierdoor, en omdat ik dit juist zei, is deze poll compleet waardeloos.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2004, 08:34   #3
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Wat is het nut van geloof? En doet het meer kwaad dan goed? Of is het omgekeerd?

Sommige mensen geloven nu eenmaal. Dat is niet te verbieden of tegen te houden. Je kunt net zo goed mensen verbieden van pipi te doen.

Oud 20 november 2004, 08:55   #4
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Of kaka!
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2004, 12:08   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Of kaka!
Sterk argument.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2004, 12:11   #6
Jampie
Minister

Standaard

Hoe kan je mensen verbieden iets te geloven ? Een deel van hun hersenen weghalen ? Of voor sommigen misschien een deel extra hersenen inplanten ?
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2004, 12:26   #7
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Deze avond een afspraak met "God".....
Op Canvas in Nachtwacht rond 22.30 een ongelovige, samen met een Jezuïet en een Islamiet aan tafel. Ze spreken over God en gevaar.....
Ik ga zeker kijken.....
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2004, 12:32   #8
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Sommige mensen geloven nu eenmaal. Dat is niet te verbieden of tegen te houden. Je kunt net zo goed mensen verbieden van pipi te doen.
Geloof definieer ik als "iets voor waar aannemen zonder dat daar een bewijs of heel goede en sterke aanwijzingen voor zijn".

Geloof is dan eigenlijk hetzelfde als "blind geloof" of "bijgeloof".

Ik zie niet in waarom het aanzetten van mensen om blindelings in iets te geloven niet strafbaar zou mogen gemaakt worden. Zeker als van datgene waartoe de mensen aangezet worden om in te geloven niet kan bewezen worden. En meer nog als in datgene wat onderricht wordt instaat dat al wie niet gelooft zal gestraft worden, hetzij hier, hetzij zelfs na de dood. Nog sterker kan dit gelden als in dat geloof wordt aangespoord om deze niet-gelovigen te mijden of te vervolgen.

Sommige mensen hebben inderdaad de behoefte om hun verstand op 0 te zetten en niet meer na te denken. Maar het opzettelijk misbruik maken hiervan door anderen en het aanzetten van goedgelovigen tot stoppen met zelfstandig denken moet toch strafbaar kunnen gesteld worden.

Laatst gewijzigd door Wreker : 20 november 2004 om 12:32.
Oud 20 november 2004, 13:03   #9
PAJOT
Banneling

Standaard

Het geloof moet vooral de verering van en het streven naar het bovenmenselijke zijn.

Zoals Goethe schreef : "Niet d�*t maakt vrij, dat we niets boven ons erkennen willen, maar dat we iets vereren dat boven ons is."
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2004, 13:09   #10
PAJOT
Banneling

Standaard

Ik heb dus sympathie voor het ware Christendom, asatru, ... Het geloof schept orde.

Atheïsme is fundamenteel amoreel en schept chaos en wanorde.

Laatst gewijzigd door PAJOT : 20 november 2004 om 13:10.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2004, 13:45   #11
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Geloof definieer ik als "iets voor waar aannemen zonder dat daar een bewijs of heel goede en sterke aanwijzingen voor zijn".

Ik zie niet in waarom het aanzetten van mensen om blindelings in iets te geloven niet strafbaar zou mogen gemaakt worden. Zeker als van datgene waartoe de mensen aangezet worden om in te geloven niet kan bewezen worden. En meer nog als in datgene wat onderricht wordt instaat dat al wie niet gelooft zal gestraft worden, hetzij hier, hetzij zelfs na de dood. Nog sterker kan dit gelden als in dat geloof wordt aangespoord om deze niet-gelovigen te mijden of te vervolgen.

Sommige mensen hebben inderdaad de behoefte om hun verstand op 0 te zetten en niet meer na te denken. Maar het opzettelijk misbruik maken hiervan door anderen en het aanzetten van goedgelovigen tot stoppen met zelfstandig denken moet toch strafbaar kunnen gesteld worden.
Dat is dus zeer ruim. Moeten we dan Sinterklaas afschaffen ? En dat vrouwtje die hier vorige week het parocheblad wilde komen verkopen, zet zij ook aan tot geloof ? Ik geloof nog altijd wat ik wil. En daar is godsdienst of religie niet bij. Voor mijn part gelooft iedereen wat hij wil, als hij daarmee de wet niet overtreedt heb ik daar geen problemen mee. Maar ik herhaal : Je kan niemand verbieden iets te geloven
Oud 20 november 2004, 14:05   #12
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Dat is dus zeer ruim. Moeten we dan Sinterklaas afschaffen ? En dat vrouwtje die hier vorige week het parocheblad wilde komen verkopen, zet zij ook aan tot geloof ? Ik geloof nog altijd wat ik wil. En daar is godsdienst of religie niet bij. Voor mijn part gelooft iedereen wat hij wil, als hij daarmee de wet niet overtreedt heb ik daar geen problemen mee. Maar ik herhaal : Je kan niemand verbieden iets te geloven
Jij hebt helemaal niks van Sinterklaas begrepen he? De traditie van Sinterklaas is nu net een van de grootste verworvenheden van de westerse beschaving.

Met de traditie van Sinterklaas leren we onze kinderen juist om niet zomaar alles blind te geloven, zelfs niet als het van je ouders komt. We zorgen eerst ervoor dat onze kinderen in mooie praatjes geloven. En dan, als het moment er rijp voor is, zorgen we voor de desillusie van hun leven. Sinterklaas is een van de allerbeste uitvindingen tegen geloof en misbruik van geloof.
Oud 20 november 2004, 14:09   #13
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Het geloof moet vooral de verering van en het streven naar het bovenmenselijke zijn.

Zoals Goethe schreef : "Niet d�*t maakt vrij, dat we niets boven ons erkennen willen, maar dat we iets vereren dat boven ons is."
Radicaal, begin nu niet met voor begripsverwarring te zorgen. Het gaat hier bij geloof om in iets geloven dat niet bewijsbaar is. Verering en streven vallen niet onder geloof.
Oud 20 november 2004, 14:12   #14
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ik geloof dat satan het grootste en sterkste opperwezen is.Ik geloof dat er marsmannentjes zijn,ik geloof dat er monsters bestaan.Bewijs me even dat ze niet bestaan.Geloof is een denken,iets zonder bewijzen
EXTREEM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2004, 14:14   #15
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Jij hebt helemaal niks van Sinterklaas begrepen he? De traditie van Sinterklaas is nu net een van de grootste verworvenheden van de westerse beschaving.

Met de traditie van Sinterklaas leren we onze kinderen juist om niet zomaar alles blind t... e geloven, zelfs niet als het van je ouders komt. We zorgen eerst ervoor dat onze kinderen in mooie praatjes geloven. En dan, als het moment er rijp voor is, zorgen we voor de desillusie van hun leven. Sinterklaas is een van de allerbeste uitvindingen tegen geloof en misbruik van geloof.
Ik zie geen verschil tussen Sinterklaas en God of Allah of wie dan ook. Het is allemaal fictie. Voor mij is God of Allah ook traditie. Zelfs vééél ouder dan de Sint. En waarom laten ouders kinderen een paar jaar in Sinterklaas geloven, maar in God voor de rest van hun leven ?
Blijft nog altijd mijn vraag : Hoe ga je mensen verbieden iets te geloven ?
Oud 20 november 2004, 14:15   #16
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EXTREEM
Ik geloof dat satan het grootste en sterkste opperwezen is.Ik geloof dat er marsmannentjes zijn,ik geloof dat er monsters bestaan.Bewijs me even dat ze niet bestaan.Geloof is een denken,iets zonder bewijzen
Inderdaad, en zolang je niets strafbaars doet mag jij van dat allemaal geloven.
Oud 20 november 2004, 14:22   #17
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Jampie dus ik zal niet doden in de naam van satan ,of marsmannetjes of monsters,
EXTREEM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2004, 14:25   #18
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EXTREEM
Jampie dus ik zal niet doden in de naam van satan ,of marsmannetjes of monsters,
Dat is heel goed van u. Als iedereen zou leven zoals u, wat zouden we een aangename wereld hebben.
Oud 20 november 2004, 14:57   #19
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Sommige mensen hebben inderdaad nood aan een hoger doel, iets waarmee ze een zin geven aan hun leven, een dimensie aan het leven hier op aarde toevoegen....
Het loopt echter verkeerd wanneer mensen denken de enige echte waarheid te kennen. Daarom moeten ze met elkaar leren leven en elkaars geloof respecteren.
Iemand straffen omdat hij in iets gelooft of hem als dom te bestempelen is niet bepaald een vorm van respect.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2004, 15:00   #20
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ook aan de basis van jouw denken staan een aantal veronderstellingen waarvoor je geen enkel bewijs hebt, en die je aanneemt... omdat je er in gelooft. Geen enkel mens is vrij van geloof.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be