Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2013, 21:39   #1
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard Overheidsopdrachten: De goedkoopste wint

Nu blijkt dat prijs de doorslag heeft gegeven bij de keuze voor de Italiaanse broltrein Fyra, is het niet interessant om de politiek om uitbestedingen aan de goedkoopste te geven onder de loep te nemen?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 21:56   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Nu blijkt dat prijs de doorslag heeft gegeven bij de keuze voor de Italiaanse broltrein Fyra, is het niet interessant om de politiek om uitbestedingen aan de goedkoopste te geven onder de loep te nemen?
Mijn laatste aanbesteding (recent) heb ik volledig moeten verantwoorden.
Ik was niet de goedkoopste, maar de goedkoopste kon zich niet verantwoorden en zo zijn ze tot bij mij geraakt. Ik kon de berekening volledig verantwoorden en die zat trouwens niet zover van hun eigen berekening af.
(het scheelt natuurlijk dat ik weet hoe ze rekenen)

Maar ik vind het wel een goede zaak doorgaans dat men zijn prijs moet verantwoorden en dat scheelt zowel in de goedkoopste die toch dikwijls foefelen en dat scheelt ook op te dure die doorgaans ook aan het foefelen zijn.
Het verschil tussen de goedkoopste en de duurste was circa 400%
En in het verleden heb ik al grotere verschillen geweten die niet gecontroleerd werden en waar men altijd de goedkoopste pakte die altijd aan het foefelen was en waarvan men het altijd wist ook en nooit iets mee deed.

Die tijd lijkt te veranderen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 22:53   #3
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet de goedkoopste nemen die aan de eisen voldoet. Het zou moeten volstaan de eisen correct te stellen zodat alleen de technisch bekwamen kunnen meedoen. Het probleem is meestal dat de bestekken van de overheid op geen ballen trekken, als gevolg van complete incompetentie van de ambtenaren, dan wel van lobbywerk van de een of de andere partij.
In geval van de Fyra moet je trouwens ook de vraag stellen hoe het mogelijk is dat iemand ooit de technische goedkeuring heeft kunnen geven om dat ding op de rails toe te laten. Als je nu hoort dat de remuitrusting niet geschikt was voor snelheden boven 160km/u, hoe is het verklaarbaar dat niemand dat ooit opgemerkt heeft?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 23:01   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Je moet de goedkoopste nemen die aan de eisen voldoet. Het zou moeten volstaan de eisen correct te stellen zodat alleen de technisch bekwamen kunnen meedoen. Het probleem is meestal dat de bestekken van de overheid op geen ballen trekken, als gevolg van complete incompetentie van de ambtenaren, dan wel van lobbywerk van de een of de andere partij.
In geval van de Fyra moet je trouwens ook de vraag stellen hoe het mogelijk is dat iemand ooit de technische goedkeuring heeft kunnen geven om dat ding op de rails toe te laten. Als je nu hoort dat de remuitrusting niet geschikt was voor snelheden boven 160km/u, hoe is het verklaarbaar dat niemand dat ooit opgemerkt heeft?
Over de gebreken van de fyra denk ik wel dat men een echt zoutvat mag nemen hoor, het is spierballen rollen dat men aan het doen is momenteel om de contracten te verbreken. Waarschijnlijk wel terecht in dit specifiek geval trouwens.

Maar nogmaals de tijden zijn wel degelijk aan het veranderen. In mijn gevallen betreft het altijd werk op of in gebouwen en alvorens ze in vele gevallen op aanbesteding overgaan is het huiswerk intern wel al degelijk gemaakt. Vandaar ook dat ze nu overgaan tot een verklaring van uw prijsberekening omdat ze dit naast hun berekening leggen en kijken waar de verschillen zitten en of dit dan verantwoord is.

Laatst gewijzigd door Mambo : 3 juni 2013 om 23:02.
Oud 3 juni 2013, 23:03   #5
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Gewoon een sterke garantie eisen in de offerte met financiële mogelijkheden om dit te garanderen, ze gaan dit alvast europees moeten regelen want in Italië kan het zijn dat herstellingen met tape aanvaardbaar zijn. Die mankementen aan de Fyra zijn wel hallucinant.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 23:05   #6
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Over de gebreken van de fyra denk ik wel dat men een echt zoutvat mag nemen hoor, het is spierballen rollen dat men aan het doen is momenteel om de contracten te verbreken. Waarschijnlijk wel terecht in dit specifiek geval trouwens.

Maar nogmaals de tijden zijn wel degelijk aan het veranderen. In mijn gevallen betreft het altijd werk op of in gebouwen en alvorens ze in vele gevallen op aanbesteding overgaan is het huiswerk intern wel al degelijk gemaakt. Vandaar ook dat ze nu overgaan tot een verklaring van uw prijsberekening omdat ze dit naast hun berekening leggen en kijken waar de verschillen zitten en of dit dan verantwoord is.
Ja maar dit zijn gebouwen die hier gebouwd worden, met locale wetten, locale regels en met veel ervaring. Als je een HST besteld in Italië is dat weer iets heel anders.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 23:07   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Gewoon een sterke garantie eisen in de offerte met financiële mogelijkheden om dit te garanderen, ze gaan dit alvast europees moeten regelen want in Italië kan het zijn dat herstellingen met tape aanvaardbaar zijn. Die mankementen aan de Fyra zijn wel hallucinant.
Contracten of aanbestedingen zijn nu al vergezeld van een heus boek vol verplichtingen en regeltjes. Je vind in het bos nu al de bomen niet meer, doorgaans krijgt het een verticaal klassement trouwens. (60
of 70 blz blabla lees niemand voor zijn plezier)
Verder zijn er borgstellingen verplicht en is er solvabel onderzoek voorgaande alsook een onderzoek bij btw, belastingen, sociale zekerheid en wat al nog allemaal.

euh men moet nog firma's weten te vinden die het werk willen en kunnen doen ook hé?

Werkt 2richtingen al die verplichtingen en onderzoekjes.

Laatst gewijzigd door Mambo : 3 juni 2013 om 23:12.
Oud 3 juni 2013, 23:11   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ja maar dit zijn gebouwen die hier gebouwd worden, met locale wetten, locale regels en met veel ervaring. Als je een HST besteld in Italië is dat weer iets heel anders.
Dat klopt maar wat ik gehoord heb op radio is dat iets dat al vele en vele jaren bezig was. Van in de tijd dat we nog op een schrijfmachine werkten zelfs.

Nu ja...het is al goed dat ze het afkeuren en durven annuleren.
Oud 4 juni 2013, 01:04   #9
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik was niet de goedkoopste, maar de goedkoopste kon zich niet verantwoorden en zo zijn ze tot bij mij geraakt. Ik kon de berekening volledig verantwoorden en die zat trouwens niet zover van hun eigen berekening af.

Maar ik vind het wel een goede zaak doorgaans dat men zijn prijs moet verantwoorden en dat scheelt zowel in de goedkoopste die toch dikwijls foefelen en dat scheelt ook op te dure die doorgaans ook aan het foefelen zijn.
En in het verleden heb ik al grotere verschillen geweten die niet gecontroleerd werden en waar men altijd de goedkoopste pakte die altijd aan het foefelen was en waarvan men het altijd wist ook en nooit iets mee deed.

Als opdrachtgever ben ik al vaak verbaasd geweest hoe veer offertes uit elkaar kunnen liggen. Van een commercieel manager die ik om prijzen vraag weet ik haast zeker dat hij geen berekening maakt, maar uit de losse pols een getal op papier kwakt
Oud 4 juni 2013, 06:42   #10
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Goedkoop is inderdaad duurkoop. We moeten kopen volgens de beste prijs/kwaliteitsverhouding, erop lettend dat het product minstens voldoet aan de voorgeschreven vereisten. Nu wat betreft de Fyra, zowas er ook de miskoop met Agusta en voor zij die het nog niet weten de nieuwe helikopter NH90 bestemd voor het leger is ook van de makers van Fyra maw 3 keer koopt men Italiaanse brol. Daarom voor overheidsbestedingen zou ik aanraden om ALLE ITALIAANSE offertes stante pede in de vuilnisbak te gooien. Wie met een deftige wagen wil rijden koopt toch ook geen fiat hé. Ik moest mijn Opel Combo vervangen, was daar zeer over tevreden maar de laatste nieuwe is volledig bij Fiat gemaakt, wel ik rij niet meer met een Combo.
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 06:47   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, er moet met veel meer rekening gehouden worden, zelfs met het verleden van een firma.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 06:56   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Sommige bedrijven kijken echt wat er gevraagd wordt en maken daar een prijs op, goed wetende dat in de aanvraag dingen vergeten zijn. Deze dingen zijn dan de oorzaak van een meerprijs die meestal veel te hoog is.

Het is aan de architekt of de ontwerper om alles zo gedetailleerd mogelijk op papier te zetten.
Ze mogen de ontwerpers en ... ook wel eens onder de loep nemen:
- Hoeveel bedragen de geshatte kosten?
- Hoeveel heeft het project werkelijk gekost?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 06:58   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bij een aanbesteding zoals dit, is het in principe niet zomaar de goedkoopste die de bestelling krijgt, wel de goedkoopste die aan alle voorwaarden en eisen voldoet.
Toch net iets anders.

Het moet zijn dat ze bij die Fyra hun voorwaarden en eisen niet hoog genoeg gezet hebben of dat die Italiaanse firma uiteindelijk ander materiaal gebruikt heeft dan beloofd.
Oud 4 juni 2013, 07:10   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
bij een aanbesteding zoals dit, is het in principe niet zomaar de goedkoopste die de bestelling krijgt, wel de goedkoopste die aan alle voorwaarden en eisen voldoet.
Toch net iets anders.

Het moet zijn dat ze bij die Fyra hun voorwaarden en eisen niet hoog genoeg gezet hebben of dat die Italiaanse firma uiteindelijk ander materiaal gebruikt heeft dan beloofd.
²

het is perfect mogelijk om openbare aanbestedingen zo te formuleren dat de prijs niet doorslaggevend is.

-er kunnen allerhande kwaliteitsvoorwaarden gesteld worden
-er kan zelfs gesteld worden dat de integratie in de bestaande systemen een doorslaggevende voorwaarde is (nogal gebruikelijk indien men contracten eigenlijk liefst wil verlengen bij de bestaande leverancier)

en aan die voorwaarden kan dan nog een weging meegegeven worden : bvb prijs is slechts voor 20% bepalend

een goede openbare aanbesteding komt dan ook niet bij die Fyra uit.

gezien sommige bestuurders van het moederbedrijf van Fyra dezelfde zijn dan die bestuurders die het Agustaschandaal hebben geïnitieerd, is een parlementaire onderzoekscommissie hier wel op zijn plaats.

opmerkelijk ook dat bij de NS de topman opstapt (mogelijks volgt de minister nog) ... en er in B stilte heerst ... omerta eigenlijk ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 07:52   #15
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Lijkt me een gezonder principe, want cutting corners om de goedkoopste te zijn, dat lijkt me een ramp zoals met de Fyra...
Oud 4 juni 2013, 07:57   #16
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
gezien sommige bestuurders van het moederbedrijf van Fyra dezelfde zijn dan die bestuurders die het Agustaschandaal hebben geïnitieerd, is een parlementaire onderzoekscommissie hier wel op zijn plaats.
²
Oud 4 juni 2013, 07:58   #17
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
3

maar die zal er nooit komen....
Oud 4 juni 2013, 14:15   #18
Anna List
Banneling

Standaard

http://www.tijd.be/r/t/1/id/9354527

... op 3 juni werd beslist om het door te geven aan de procureur des Konings van Brussel. Dat gebeurde in het kader van artikel 29 van het Wetboek van Strafvordering, dat bepaalt dat een overheid, een overheidsinstantie of een ambtenaar melding moet maken van elke 'misdaad of wanbedrijf' waarvan die op de hoogte is.
Oud 4 juni 2013, 14:35   #19
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, zelfs de lastenboeken worden opgesteld door "consultants" etc
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 14:53   #20
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ach, zelfs de lastenboeken worden opgesteld door "consultants" etc
volgens mij is de overmaking aan het parket slecht een maneuver om een argument te hebben tegen een parlementaire onderzoekscommissie ... beproefd recept ondertussen ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be