Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2013, 11:11   #1
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard Begrijpen de Franstaligen niets?

Op het forum hier merk ik dat meer en meer Vlamingen het meer dan beu met de Franstaligen zijn en dat ze alleen een ding willen : de splisting van België en dus de Onafhankelijkheid van Vlaanderen. Maar op de andere kant hebt u ook Franstaligen die doof tegenover dit Vlaams phenomeen blijven, die nog steeds Vlaanderen zoals vroeger bezoeken zonder zich af te vragen wat de Vlamingen van hen denken en vooral zonder rekening daarmee te nemen. Zelfs ik heb misschien een fout gemaakt : als Franstalig werk ik in Vlaanderen. Ja, natuurlijk is dat mijn recht in Vlaanderen te gaan werken maar is het echt een goeie beslissing als we de situatie van het land kennen ? Zou het niet beter zijn dat Franstaligen onder Franstaligen en Vlamingen onder Vlamingen al nu werken, zelfs in een belgisch Kader aangezien we nog steeds officieel in België leven?

Plus de Franstaligen die in Vlaanderen leven. Maar waarom beslissen Franstaligen in Vlaanderen te gaan leven als we de situatie van het land kennen? Zelfs als die Franstaligen zich totaal aanpassen en Nederlands leren, blijven ze Franstaligen die in Vlaanderen leven. Dus in een regio die meer en meer anti-Franstalig is. Misschien maken we een fout als wij, Franstaligen, België verdedigen, Vlaanderen bezoeken, naar Vlaanderen gaan wonen en/of werken. De jonge Franstaligen die nu Nederlands leren - en er zijn veel meer dan u denkt - verliezen misschien hun tijd. Misschien heb ik zelf mijn tijd verloren Nederlands te leren en te spreken en misschien heb ik, als Franstalig, niets op een Vlaams forum te zoeken net als de Franstaligen in het algemeen misschien niets meer in Vlaanderen te zoeken hebben.

Laatst gewijzigd door Everytime : 17 juni 2013 om 11:12.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 11:15   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

wat jij wilt, is segregatie. Dat is wat niemand, buiten hier en daar wat VB'ers, hier in Vlaanderen wilt.

Franstaligen, van gelijk welk land, zijn zeer welkom in Vlaanderen, we zijn dan ook een gastvrij volk. Maar we vragen gewoon aan diegenen die hier komen wonen, om Nederlands te leren en niet hun taal op te dringen aan ons.

Ik ken wel wat Franstaligen die hier komen wonen zijn die wel Nederlands geleerd hebben. Wel die zijn volledig geïntegreerd en worden zeker niet meer bekeken als "anders".

ik zie maw je probleem niet.
Oud 17 juni 2013, 11:33   #3
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Zeg, ben jij nog niet beu dezelfde post opnieuw en opnieuw te maken?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 11:36   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De jonge Franstaligen die nu Nederlands leren - en er zijn veel meer dan u denkt - verliezen misschien hun tijd. Misschien heb ik zelf mijn tijd verloren Nederlands te leren en te spreken en misschien heb ik, als Franstalig, niets op een Vlaams forum te zoeken net als de Franstaligen in het algemeen misschien niets meer in Vlaanderen te zoeken hebben.
Hoezo? Onwillekeurig moet ik bij wat u schrijft, terugdenken aan de wijze woorden van een broeder op het college van weleer: "Met iedere taal die je kent, word je een beetje meer mens".

Waarom zou een mens tijd verloren hebben met de studie van een taal? Ik zie daartoe geen reden...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 11:43   #5
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Op het forum hier merk ik dat meer en meer Vlamingen het meer dan beu met de Franstaligen zijn en dat ze alleen een ding willen : de splisting van België en dus de Onafhankelijkheid van Vlaanderen. Maar op de andere kant hebt u ook Franstaligen die doof tegenover dit Vlaams phenomeen blijven, die nog steeds Vlaanderen zoals vroeger bezoeken zonder zich af te vragen wat de Vlamingen van hen denken en vooral zonder rekening daarmee te nemen. Zelfs ik heb misschien een fout gemaakt : als Franstalig werk ik in Vlaanderen. Ja, natuurlijk is dat mijn recht in Vlaanderen te gaan werken maar is het echt een goeie beslissing als we de situatie van het land kennen ? Zou het niet beter zijn dat Franstaligen onder Franstaligen en Vlamingen onder Vlamingen al nu werken, zelfs in een belgisch Kader aangezien we nog steeds officieel in België leven?

Plus de Franstaligen die in Vlaanderen leven. Maar waarom beslissen Franstaligen in Vlaanderen te gaan leven als we de situatie van het land kennen? Zelfs als die Franstaligen zich totaal aanpassen en Nederlands leren, blijven ze Franstaligen die in Vlaanderen leven. Dus in een regio die meer en meer anti-Franstalig is. Misschien maken we een fout als wij, Franstaligen, België verdedigen, Vlaanderen bezoeken, naar Vlaanderen gaan wonen en/of werken. De jonge Franstaligen die nu Nederlands leren - en er zijn veel meer dan u denkt - verliezen misschien hun tijd. Misschien heb ik zelf mijn tijd verloren Nederlands te leren en te spreken en misschien heb ik, als Franstalig, niets op een Vlaams forum te zoeken net als de Franstaligen in het algemeen misschien niets meer in Vlaanderen te zoeken hebben.
Als je hier woont, Nederlands leert en je kinderen zo opvoed dan ben je Vlaming hoor, je hoort er gewoon bij.

1/3 van de Walen zijn verfranste Vlamingen, eigenlijk komt het neer op de combinatie woonplaats en taal. Moest Wallonië 2-talig zijn zoals Vlaanderen dan hadden we al die problemen niet, dan was België gewoon België.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 11:51   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

We hebben het nog al geschreven: de Franstaligen hoeven helemaal niets meer te begrijpen. Te laat. It's game over.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 12:04   #7
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Als je hier woont, Nederlands leert en je kinderen zo opvoed dan ben je Vlaming hoor, je hoort er gewoon bij.

1/3 van de Walen zijn verfranste Vlamingen, eigenlijk komt het neer op de combinatie woonplaats en taal. Moest Wallonië 2-talig zijn zoals Vlaanderen dan hadden we al die problemen niet, dan was België gewoon België.
Kan u niet begrijpen dat de Franstaligen hun moedertaal en hun cultuur niet willen verwerpen? OK, ze zullen met Vlamingen in Vlaanderen spreken maar thuis zullen ze nog steeds Frans spreken en vooral naar de Franstalige TV-zenders kijken. Dit kan zeker niet voor u maar ja, thuis doen mensen nog steeds wat ze willen.
Oud 17 juni 2013, 12:05   #8
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
We hebben het nog al geschreven: de Franstaligen hoeven helemaal niets meer te begrijpen. Te laat. It's game over.
Moeten ze volgens u Vlaanderen vermijden?
Oud 17 juni 2013, 12:34   #9
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan u niet begrijpen dat de Franstaligen hun moedertaal en hun cultuur niet willen verwerpen? OK, ze zullen met Vlamingen in Vlaanderen spreken maar thuis zullen ze nog steeds Frans spreken en vooral naar de Franstalige TV-zenders kijken. Dit kan zeker niet voor u maar ja, thuis doen mensen nog steeds wat ze willen.
Wat is het culturele verschil tussen Walen en Vlamingen behalve hun taal? Vlamingen staan cultureel en qua geschiedenis dichter bij Walen dan bij Nederlanders.

Vlamingen zijn ook verfranst door de verhuizen naar Wallonië, dat kon omdat ze geen faciliteiten kregen en quasi verplicht verfranst werden op school en op het werk.

Laatst gewijzigd door BonBon : 17 juni 2013 om 12:36.
Oud 17 juni 2013, 12:37   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In tegendeel vriend, want in tegenstelling wat jij schijnt te denken - de taal die ik spreek is mijn identiteit, ben jij een Vlaming uit Brussel en dus meer dan hartelijk welkom op ons Nederlandstalige Politics.be forum.
Oud 17 juni 2013, 12:38   #11
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moeten ze volgens u Vlaanderen vermijden?
Dat ze daar hun plan mee trekken.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 12:38   #12
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Moest Wallonië 2-talig zijn zoals Vlaanderen dan hadden we al die problemen niet, dan was België gewoon België.
Ik zie een heel ander probleem nl wie wil zijn privéspaargeld laten beheren door bijvoorbeeld Di Rupo, Laurette Onckelickx, Milquet, Tobback, Anciaux, ...
Zelfs netto-ontvangers zoals ambtenaren, werklozen, nieuwe belgen en andere uitkeringstrekkers wensen dat niet.
Toch wensen deze (voornamelijk franstalige) mensen dat het publiek inkomen beheerd wordt door dit zootje ongeregeld.
Resultaat : iedereen wordt arm.
Dus zelfs als je N-VA verbied dan nog gaan we allen collectief verarmen.
Dus België zal nooit gewoon België zijn!
Zij hebben ons enkel nodig om hun levensstandaard met 30% op te trekken.
Indien de franstalige linkse partijen dit niet kunnen blijven waarmaken dan stopt België, gewoon!
En dat proces is bezig.
In ons taalgebied is de roep "hij die betaalt, bepaalt" steeds luider en niet meer te stoppen.
Er wordt te weinig nagegaan waarom mensen in Vlaanderen voor NVA stemmen en in Wallonië voor de PS. Want volgens mij zijn dat de symtomen van het probleem.

Laatst gewijzigd door demonen : 17 juni 2013 om 12:56.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 12:39   #13
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Das nou Kudt....
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 12:41   #14
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat ze daar hun plan mee trekken.
Keihard!!
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 12:46   #15
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is het culturele verschil tussen Walen en Vlamingen behalve hun taal? Vlamingen staan cultureel en qua geschiedenis dichter bij Walen dan bij Nederlanders.
Als kind keken wij uitsluitend naar nederland (top pop, Veronica, Stuif es in, de berend boudewijnkwis, ...) en soms BRT en ook naar de duitse zenders.
NIEMAND keek naar RTB.
Trouwens, vraag aan elke Vlaming rond U wie het populairste nieuwsanker is in Wallonië, of de meest verkochte zanger/zangeres/schrijver, ...
Dat is voor ons een volledig ander land.
Ik heb in het buitenland mij nooit landgenoot gevoeld met franstalige belgen.
De omgang met Nederlanders, Zweden, Engelsen, Duitsers, ... was voor mij steeds plausiberer dan die met mijn franstalige landgenoten.
Uw theorie is volksbedrog!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 12:51   #16
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Als kind keken wij uitsluitend naar nederland (top pop, Veronica, Stuif es in, de berend boudewijnkwis, ...) en soms BRT en ook naar de duitse zenders.
NIEMAND keek naar RTB.
Trouwens, vraag aan elke Vlaming rond U wie het populairste nieuwsanker is in Wallonië, of de meest verkochte zanger/zangeres/schrijver, ...
De omgang met Nederlanders, Zweden, Engelsen, Duitsers, ... was voor mij steeds plausiberer dan die met mijn franstalige landgenoten.
Cultuur en geschiedenis is meer dan TV ankers alleen, bijna niemand hier kijkt nu nog naar de Nederlandse TV behalve dan Manneke Paul op VTM. De taal blijft onze grootste struikelblok, als de Walen ook 2-talig waren dan zou het land nooit een taalgrens gekregen hebben.
Nu lukt dat niet meer natuurlijk, de breuk is definitief.
Oud 17 juni 2013, 12:51   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volgens mij zijt gij in zekere mate paranoïde.

Juist gelijk een beperkt aantal Turken en Marokkanen van de tweede generatie die zich beklagen dat ze hier als Turk/Marokkaan bekeken worden, en als ze op vakantie ginder zijn, als Vlaming ...

Mocht ik emigreren naar Zuid-Amerika en ofwel Spaans ofwel Portugees leren, dan nog zal ik ginder lang bekeken worden als een uitzonderingsgeval. Maar dat betekent niet d'office als beter of als slechter. Wel anders.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 12:52   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen doet thuis wat hij of zij wil. Marokkanen spreken onder elkaar vaak ook nog steeds het Berbers dat een voorgaande generatie in Marokko nog heeft geleerd. Vraag is natuurlijk hoezeer dit van invloed is bij het functioneren in onze Nederlandstalige samenleving. Sommigen kunnen goed om met die meertaligheid; voor anderen is het dan weer een regelrechte ramp zoals de schoolresultaten van heel wat allochtonen laten zien.
Oud 17 juni 2013, 12:52   #19
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
NIEMAND keek naar RTB.
Uw TV-ervaringen als kind kunnen uiteraard gelden als universele wetmatigheid voor alle Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 17 juni 2013 om 12:55.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2013, 12:54   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Cultuur en geschiedenis is meer dan TV ankers alleen, bijna niemand hier kijkt nu nog naar de Nederlandse TV behalve dan Manneke Paul op VTM. De taal blijft onze grootste struikelblok, als de Walen ook 2-talig waren dan zou het land nooit een taalgrens gekregen hebben.
Nu lukt dat niet meer natuurlijk, de breuk is definitief.
Alleen kijkt ook zo goed als geen enkele Vlaming nog naar de RTBF. Zo stilaan zijn we een beetje als de Duitstalige Zwitsers geworden: door emotionele afkeer niet langer gericht naar de grotere taalgemeenschap, om tegelijkertijd de vroegere banden met de andere taalgroepen te verliezen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be