Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2013, 12:31   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard boete-niet-betaald-auto-aan-de-kant: ik snap het niet

Wat ik wel snap: boete niet betaald, auto aan de kant.
Wat snap ik dan niet ?

Waarom ze niet simpelweg naar de woning gaan van die wanbetaler.
Waarom wachten tot ze hem per ongeluk en per toeval eens aantreffen, ik weet niet waar.

http://nieuws.vtm.be/binnenland/5215...to-aan-de-kant

titel : Boete niet betaald? Auto aan de kant

Citaat:
Motorbrigades van de douane kunnen vanaf volgende week automobilisten tegenhouden als die nog onbetaalde boetes hebben openstaan. Ze zullen daarvoor slimme camera’s gebruiken met automatische nummerplaatherkenning. Die camera’s staan in contact met een databank waarin alle wanbetalers zitten. Chauffeurs kunnen hun boete wel meteen betalen. Doen ze dat niet, dan kan de douane de wagen in beslag nemen.

Tot nog toe kon de douane al in de databanken opzoeken welke automobilisten hun verkeersbelasting niet hadden betaald. Nu kunnen ze dat dus ook doen voor onbetaalde boetes voor snelheidsovertredingen, foutparkeren of andere verkeersinbreuken. De staatskas loopt elk jaar miljoenen euro’s mis door wanbetalers.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2013, 12:51   #2
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Ik snap het wel!

Een kei kan je niet stropen, maar als die kei zich per toeval voor je neus bevindt met een gloednieuwe BMW en ondertussen een openstaande boete heeft die hij/zij niet wil kan betalen, dan zal het die kei wel pijn doen als die BMW een paar maand later te koop staat op de website van de patrimoniumdiensten

Goeie zaak dus, nu nog andere dingen toevoegen aan de databank (bvb. verzekering, ingetrokken rijbewijzen, ...) en we gaan eindelijk eens de echte wegpiraten van de baan halen!

Laatst gewijzigd door WetIsWet : 3 juli 2013 om 12:51.
WetIsWet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2013, 12:52   #3
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

United Stasi in actie.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2013, 12:55   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
United Stasi in actie.
Als je de schoof de macht geeft, dan roepen de mensen binnen een jaar, "Hitler kom terug, alles is vergeven."
Oud 3 juli 2013, 13:03   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet Bekijk bericht
Ik snap het wel!

Een kei kan je niet stropen, maar als die kei zich per toeval voor je neus bevindt met een gloednieuwe BMW en ondertussen een openstaande boete heeft die hij/zij niet wil kan betalen, dan zal het die kei wel pijn doen als die BMW een paar maand later te koop staat op de website van de patrimoniumdiensten

Goeie zaak dus, nu nog andere dingen toevoegen aan de databank (bvb. verzekering, ingetrokken rijbewijzen, ...) en we gaan eindelijk eens de echte wegpiraten van de baan halen!
Ik snap het nog altijd niet.

Die boete staat wellicht op een naam en op een nummerplaat.
Als jouw bmw een lease wagen is, dan ... gebeurt er niets.
Tenzij je naar huis gaat kijken. Gaat kijken of het een kei zonder vel is, of er een beetje show rond gemaakt wordt, rond die naakte kei.

Idem dito voor onverzekerd rondrijden.
Het volstaat om de verzekeringsmaatschappij te verplichten om te signaleren dat iemand zijn premie na herhaald aandringen niet betaald heeft en dus klant af is. Als de chauffeur ondertussen een verzekering heeft bij een andere maatschappij, dan heeft die dat reeds gemeld aan het ministerie en is er geen probleem.
(nu moeten wij éénmaal bewijzen dat we verzekerd zijn: bij het aanvragen van de nummerplaat; misschien straks ook bij de technische controle ...??)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 juli 2013, 13:05   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als je de schoof de macht geeft, dan roepen de mensen binnen een jaar, "Hitler kom terug, alles is vergeven."
De Schoof is van het gedacht dat als ge als staat een boete aan iemand lapt, dat die boete dan ook betaald moet worden.
Als ge als staat vindt dat die boete dan niet betaald moeten worden, dan moet ge die overtreding maar schrappen voor iedereen.

Een systeem waar alleen de 'braven' betalen (de brave belastingbetalende huisvader die per ongeluk eens 51 per uur rijdt in de gemeente), en de nukkigaards die niet willen betalen dan maar met rust laat, is pervers.

.

Oud 3 juli 2013, 13:16   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

De douane nog wel?? Wat heeft de douane daar mee te maken?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2013, 13:17   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De Schoof is van het gedacht dat als ge als staat een boete aan iemand lapt, dat die boete dan ook betaald moet worden.
Als ge als staat vindt dat die boete dan niet betaald moeten worden, dan moet ge die overtreding maar schrappen voor iedereen.

Een systeem waar alleen de 'braven' betalen (de brave belastingbetalende huisvader die per ongeluk eens 51 per uur rijdt in de gemeente), en de nukkigaards die niet willen betalen dan maar met rust laat, is pervers.

.
In tegendeel, de staat die zich aanmatigt van boetes uit te schrijven voor pietluttigheden en ze dan niet eens kan ontvangen tenzij dat diegenen die beboet worden een onbegrensde slavenmentaliteit hebben en blij zijn dat ze mogen betalen, dat is pas pervers.

En uw "ik betaal wel omdat ik een angsthaas ben dus jullie moeten boeten" houding, die is meer dan pervers.
Oud 3 juli 2013, 13:21   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In tegendeel, de staat die zich aanmatigt van boetes uit te schrijven voor pietluttigheden en ze dan niet eens kan ontvangen tenzij dat diegenen die beboet worden een onbegrensde slavenmentaliteit hebben en blij zijn dat ze mogen betalen, dat is pas pervers.

En uw "ik betaal wel omdat ik een angsthaas ben dus jullie moeten boeten" houding, die is meer dan pervers.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ga er daarom nog niet mee akkoord.

Maar dit is duidelijk niet het onderwerp van de draad. Off topic dus.
Begrijpt ge wat ik wil zeggen ?

.

Oud 3 juli 2013, 13:21   #10
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Geen vragen stellen, onderdaan. Zwijgen en eten wat de pot schaft.
Oud 3 juli 2013, 13:22   #11
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Maar, wat heeft de douane daar mee te zien?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2013, 13:25   #12
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Ik vermoed een voorwendsel om nog meer controle te kunnen verkrijgen op andere domeinen.
Oud 3 juli 2013, 13:26   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergeten wat je geleerd hebt toen je je rijbewijs moest halen? Dat stukje over bevoegde agenten?

Douaniers controleren ook in het binnenland, vb. of je niet met rode paleisdiesel rijdt.
En ze hangen dus af van het ministerie van financiën ...

.

Oud 3 juli 2013, 13:34   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar, wat heeft de douane daar mee te zien?
Dat zit zo, de douane is een dienst die door de Europese realiteit in wezen in groten dele nutteloos geworden is.

Ze hebben de ervaring, ze hebben de middelen en de mankracht, en ze hebben niets te doen.

Het is dan ook onvermijdelijk dat de douane niet alleen meer en meer als een soort van pseudo-politiemacht gaat gebruikt worden, ze zullen ook verder uitgebouwd worden, ze zullen meer bevoegdheden krijgen.
Oud 3 juli 2013, 13:37   #15
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze hebben de ervaring, ze hebben de middelen en de mankracht, en ze hebben niets te doen.
De hele dag door bakken Jupiler legen gaat ook vervelen natuurlijk...
Oud 3 juli 2013, 13:37   #16
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Gebakken lucht. Welke simpele douanier gaat zoiets durven doen? Of gaan ze er politie bij zetten (nog harder lachen). Of een deurwaarder die evenveel te zeggen heeft als de man achter de vuilniskar Ik zie het al gebeuren : een onbetaalde flitsboete van 50 euro en dan die douanier : Mijnheer we gaan op uw wagen van 150.000 euro een klem moeten zetten. Ik vrees dat die douanier de kans niet meer gaat krijgen om nog te kunnen gaan lopen.

Een vraag die ik elders ook al las en veel waarheid in zit : wie heeft er ooit al eens een controle op diesel gehad? Ik heb dat zelfs nog nooit gezien en rij toch al heel lang rond. Ze zijn nu al hopeloos onderbemand en dat zal niet verbeteren. Denkt iemand nu echt dat ze dat zwaar gaan controleren.
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2013, 13:40   #17
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Inderdaad belachelijk. Ik had blijkbaar een boete waar ik nooit van gehoord had, deze hadden ze afgetrokken van mijn belastingsteruggave. Tot daar dan nogaantoe maar om dan de wagen aan de kant te zetten vind ik toch een stap te ver gaan.

Zoals reeds eerder aangegeven was één telefoontje genoeg om mijn gestolen gsm terug te hebben en de dief bij de lurven te vatten. Maar dat is moeilijk, een auto stoppen om cash binnen te rijven daarentegen...
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2013, 13:43   #18
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vergeten wat je geleerd hebt toen je je rijbewijs moest halen? Dat stukje over bevoegde agenten?

Douaniers controleren ook in het binnenland, vb. of je niet met rode paleisdiesel rijdt.
En ze hangen dus af van het ministerie van financiën ...
Ik denk dat je nu net zelf het antwoord op je eigen vraag hebt gegeven - naar het huis van de overtreder gaan en daar spullen in beslag nemen is de bevoegdheid van justitie. Blijkbaar werkt onze staat zo "goed" dat het ministerie van financiën het niet doenbaar acht om aan hun collega's van justitie te vragen om hun boetes te innen. Maar die opdracht aan je eigen werknemers (douane) geven is een stuk makkelijker.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2013, 13:46   #19
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Boetes via uw belastingaangifte? Nog zoiets Verdikke ik had zwaar moeten gaan bijbetalen in plaats van een mooi bedrag op de rekening gestort te krijgen (dat de dag nadien er al was van afgehaald want een bank mag mijn geld niet gebruiken). Trouwens veel boetes worden nadat er nooit een reactie van de overtreder is gekomen geseponeerd en dan zijn het niet meer onbetaalde boetes. Dan bestaan ze gewoon niet meer.
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2013, 13:46   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik heb ooit, in een grijs verleden eens een controle op diesel gehad, dat was met de caddy van't werk, toen ik weer eens naar Nederland mocht om brokken te gaan opruimen.

Mij is toen verteld door die douaniers -toen ik een bonnetje voor de verloren werktijd vroeg- dat ze vooral mikten op kleine bedrijfsvoertuigen die duidelijke markering hadden om zo kleine zelfstandigen of "geconnecteerde" bestuurders te vermijden. Want die gaven veel gezeik en tijdsverlies.
Werknemers daarentegenover waren veel gemakkelijker, want de tijd die ze daar stonden te verschijten was toch betaald door de baas.

Het zou me niet verbazen dat er enkele andere criteria zijn die ze nu hanteren. Zeker als ze de nummerplaten digitaal kunnen natrekken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be