Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2013, 01:36   #1
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard Omgaan met diefstal

Er heerst naar mijn gevoel een taboe rond diefstal. Het ene slachtoffer gaat er heel makkelijk mee om, bij een ander kan dit nog heel lang nazinderen. Dan heb je ook nog een groep die de slachtoffers de schuld geven ("je kijkt niet goed uit je doppen" / "je bent een makkelijk slachtoffer"). En slachtoffers die de schuld bij zichzelf zoeken. Wij zijn hier thuis al slachtoffer geweest van een inbraak en ik ben al eens bestolen op een fuif (mijn jas was gestolen). Ik moet zeggen, dit heeft mij toch wel veranderd. Mijn algemeen beeld van de mensheid heeft hiermee toch wel een ferme deuk gekregen, ook al ging het maar om iets banaals. Ik ben altijd al heel voorzichtig geweest, maar dit is in sterke mate toegenomen. Ik heb een zeer sterk wantrouwen gekregen tegenover massa evenementen, in die mate dat het de pret een beetje bederft. Ik vind het zo laf om mensen te bestelen als ze plezier aan het maken zijn. Als je ook in de media te horen krijgt dat jongeren op Graspop massaal bestolen werden, en er minstens 55 diefstallen waren op Rock Werchter, dan vind ik dat ziekelijk. De "mensen" die zich daar aan bezondigen wens ik het slechtste toe.

Het is de bedoeling om jullie verhaal hier te posten, hoe je bestolen werd, hoe je hiermee omging, hoe anderen hierop reageerden. Verhalen over andere personen die je kent. Dit is een algemeen topic over diefstal waar iedereen zijn ei kwijt kan.

Laatst gewijzigd door Demper : 19 juli 2013 om 01:39.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2013, 02:07   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Is dit niet eerder iets voor koetjes en kalfjes?

Langs de andere kant.
Geef maar eens de diefstal van een fiets aan. Of een portie zakkenrollen.
20 jaar geleden werd daar al lauw op gereageerd, maar nu kijken de agenten je aan alsof je van Mars komt, met de onuitgesproken vraag; "Moeten we daar nu een kwartier voor achter de computer gaan zitten?"

Ik moet helaas wel toegeven dat ook ik afgestompt ben geraakt.
"Fuck, ze hebben me weer liggen, een raam van de wagen kapot, een overhoop gehaald handschoenkastje, maar niks gestolen, 'k zal maar een verslag van de politie halen voor de verzekering. Gaan die weer blij zijn."
Oud 19 juli 2013, 08:48   #3
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Het is waar, het doet iets met een mens, bestolen worden. Enfin, hangt ook een beetje af van wat ze net stelen, hoe ze het doen denk ik.
Zelf ooit mijn mountainbike eens gestolen aan het station. Nu ja, vond ik niet zo erg, ik had een hekel aan die fiets en nu moest ik sowieso een nieuwe kopen

Mijn vriendin werd ooit bestolen in Brussel Zuid station: handtas afgerukt. Ze kwam er moet de schrik vanaf. Ik werd bijna zot, niet zozeer van de handtas (ondanks een klein fortuin weg), maar vooral omdat die dieven weten waar ge woont en ze met alle sleutels ook nog eens aan de haal zijn. Dus je kent dat, sloten veranderen etc. Enkele dagen nadien kregen we alle papieren en sleutels terug. Dieven hadden die boel in een postbus gestoken; dat was 'leuk', de administratieve rompslomp was niet meer nodig. Maar toch nog dat gevoel van, shit ze weten u nu wonen, sebiet staan ze aan de deur, u never know. Daar is toch wel wat tijd moeten overgaan om dat gevoel van ons af te kunnen zetten. En voor de rest, koop je dan in de toekomst maar een doorsnee handtasje hé om mee te pendelen.

Mijn grootmoeder die amper te been was op het einde van haar leven, die kreeg uiteindelijk hulp in het huishouden. Die kuisvrouw had toen haar visakaart gestolen en op een paar dagen tijd de limiet van 2500€ verbruikt. Het was pas na een maand bij het onvangen van de afrekeningen dat ze dat dus merkten. De goederen werden in beslag genomen, de bank wou niet terugbetalen en pleitten 'onvoorzichtigheid' van mijn grootmoeder. Alsof je in uw eigen thuis altijd uw sjakosch rond uw lijf hangen hebt. Via advocaten heeft men heeft ons daarbij geholpen om dat geld terug te krijgen, maar dat heeft jaren geduurd. De vrouw zat in schuldbemiddeling, electrabel, telenet etc waren de grootste schuldeisers, als ik met goed herinner waren en 16 partijën voor ons, dus moesten eerst bediend worden. Het was wel dat wij die advocaten niet moeten betalen hebben (vriendendienst), we zouden er uiteindelijk meer dan 2500€ aan betaald hebben. Na afloop leer je dat: banken gangsters zijn en mensen die nix hebben en stelen, daar kan je ook niets gaan terughalen.

In onze winkel was er ook een inbraak. Er valt daar weinig te stelen 's nachts, amateurs wellicht die uiteindelijk gewoon de kassa meenamen. Er ligt altijd wel wat geld in de schuif opdat de medewerkers kunnen starten... maar eigenlijk is dat dan peanuts. Anders en moeilijker was het toen er geld verdween uit de kassa, overdag. Een van de medewerkers verdenk je dan... maar ja, moeilijk om te snappen/dat te vragen. Uiteindelijk toch de flikken laten komen: geld laten zitten in de kassa, als lokmiddel. Ineens 500€ weg. Flikken gebeld en iedereen de combi in voor verhoor. Nadien naar het ziekenhuis om te fouilleren. En dat is écht erg dat ge dat moet laten doen, bij mensen waarmee je al jaren en dagen samenwerkt. Uiteindelijk hadden ze die dag niets gevonden, dus hadden we nog steeds het raden naar. Tot 2 dagen nadien de flikken terugkwamen. Blijkbaar had een van de medewerkers het gestolen geld tussen de zetels van de combi geduwd tijdens het verhoor! Ons vermoeden van dader werd bevestigd, die werd dan op staande voet ontslagen.

Deze week was er een inbraak in de winkel rechttegenover ons. Ramen stonden open en we hoorden glas knetteren. Hup gaan kijken en twee mannen waren de winkel aan het leegroven. Je noteert de nummerplaat, je belt de coppers, je roept wtf en ze bezien u alsof ge teveel lawaai maakt. Die dingen gebeuren af en toe in een winkelstraat. De flikken die komen aan, gemiddeld 20 minuten nadat je een oproep deed - heb nog niet anders geweten. Terwijl het bureau welgeteld op 5 minuten wandelafstand ligt. Die mensen zijn gewoon niet opgeleid/getrained om dieven tegen te gaan, dus komen ze als ze zeker zijn dat ze weg zijn... in den tijd van de rijkswacht was dat wel anders :-/ Dat je dan op den duur een blaffer in huis zou nemen om uw eigendom te beschermen, kan ik wel inkomen. Het is geen oplossing, maar toch... Uitendelijk ben je wel 'blij' dat ze 's nachts komen stelen en niet overdag uw shop binnenlopen en een blaffer tegen uw hoofd zetten hé.

Anyhow, stelen is van het laagste wat er is vind ik. :-s
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2013, 22:21   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb 2 keer voorgehad dat de kinderen van kennis en familie in mijn jas toen die ergens aan de kapstok hing mijn geld uit mijn portefeuille genomen hadden. Telkens een paar honderd euro.
En leep dat die gasten zijn laten ze nog 20 € zitten zelfs; zo lijkt het alsof je gewoon mis bent.
Ik heb er nooit iets over gezegd tegen die ouders, maar mijn portefeuille vinden ze niet meer.

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 juli 2013 om 22:22.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2013, 01:04   #5
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik heb 2 keer voorgehad dat de kinderen van kennis en familie in mijn jas toen die ergens aan de kapstok hing mijn geld uit mijn portefeuille genomen hadden. Telkens een paar honderd euro.
En leep dat die gasten zijn laten ze nog 20 € zitten zelfs; zo lijkt het alsof je gewoon mis bent.
Ik heb er nooit iets over gezegd tegen die ouders, maar mijn portefeuille vinden ze niet meer.
Goed opgevoede kinderen precies. Nodig je die mensen nog uit, of enkel zonder hun kroost ?

Laatst gewijzigd door meneer : 20 juli 2013 om 01:05.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2013, 00:25   #6
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Mambo , schoon kennissen !!

Ik zou dolgraag de dader van mijn basversterker kennen ,
en da's MEER dan 20 jaar geleden !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2013, 12:36   #7
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

Woensdag zijn op het werk mijn wandelschoenen gestolen, ik laat steeds mijn comfortabele schoenen op het werk en naargelang het voertuig waarmee ik naar mijn werk kom verander ik van schoenen: met de motor gebruik ik mijn wandelschoenen, met de mountainbike van die schoenen met een kliksysteem.

Ik laat deze in de koer op de trap, is privé maar niet 100% procent afgesloten, aangezien het woensdag markt was en iedereen dus druk bezig was, heeft er iemand daar eens weest gaan rondneuzen...de klootzak...een paar Meindl's van rond de 250€.
Oud 21 juli 2013, 22:16   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb ooit eens mijn wagen binnen gedaan voor herstelling in een garage op de tolhuislaan.
Na dat die mij eerst aan het lijntje wist te houden was hij op een dag weg met de noorderzon...en de motor van mijn wagen.
De politie wilde er geen verslag van maken. De politie aan de vrijdagsmarkt niet, de politie in Evergem niet, de politie op de bijlokekaai ook niet.
Hun uitleg; het was geen diefstal want ik had mijn wagen zelf gebracht.
Auto Bell op de tolhuislaan te Gent.
Is nog steeds links of rechts actief in die branche.

Heeft waarschijnlijk goedkope ruilmotoren liggen.
Oud 21 juli 2013, 22:24   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het bedrijf sgs heeft me ook eens bij mijn lepels gehad.
Ze lieten me een bepaald werk aan hun factureren en zouden dat bedrag voorschieten van het icc in het citadelpark. 150'000 bfr
Ze hebben dat bedrag geïncasseerd en zijn vertrokken naar Spanje.
Met onder andere nog anderen hun geld die ze bij hun lepels hebben gehad, veel nooit betaalde lonen en al gans geen rsz voor al hun business.

De politie heeft een verslag gemaakt en er vervolgens nooit iets mee gedaan. De onderzoeksrechter maakte me uit.
Volgens de politie "lang nadien" was dat meer een burgerlijke zaak waar ze niks met te maken hebben.
Excuseer de Rijkswacht was dat toen nog. Rijkswacht van Evergem.

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 juli 2013 om 22:26.
Oud 21 juli 2013, 22:58   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het bedrijf "branches et services" heeft me "bijna" serieus mij mijn lepels gehad.
Ze hadden me een vraag om inlichtingen gezonden. Kopie van wat de gouden gids wel eens durfde rond te zenden.
Je moest aanvinken in welke sector je actief was en terug sturen, ondertekend natuurlijk.
Bleek nadien dat er een geheim "ordernummer" tussen de tekst verwerkt zat en het een opdracht was om internationaal reclame te gaan zetten in "branches et services" o.a. in Zwitserland, Zimbabwe en noem maar op. Kostprijs bijna 2000€ per week.

Daar heeft de Rijkswacht wel op ingegrepen. Bleek te komen vanuit een vluchthuis in Berlijn of zo ergens. Wereldwijd werken ze.

O.a. vele stadsdiensten, ziekenhuizen, ocmw's en nog vele en vele zaken zijn hier al ingelopen. Eenmaal het ordernummer van het contract in de boekhouding geraakt betalen die zonder verder kijken hun rekeningen. En dat is de truc dus.

Deze oplichting duurt nog steeds verder, onder andere namen nu.
Ze zijn vrij agressief in hun aanpak en sturen deurwaarders en dreigbrieven aan wie niet wil betalen.
Hun activiteit is op het wettelijk randje; wettelijk en ook niet wettelijk.

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 juli 2013 om 23:04.
Oud 21 juli 2013, 23:57   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een bedrijf uit gent "leiekaai" met als hoofdzetel "brussel" stond ooit eens voor 900'000bfr bij mij in het krijt.
Ik wist dat er problemen op komst waren, ze hadden 60'000'000 bfr schulden aan de rsz namelijk.
Toen ze hun rekening bij mij wilden verhogen naar 1.2 milj bfr vond ik het welletjes en trok ik aan de bel...eerst betalen.
Daarop stuurden ze me hun advocaat met de dwangsom 300'000 bfr te betalen wegens gederfde inkomsten (het was nu mijn schuld geworden)
Daarop ben ik naar brussel gegaan en met de boekhouder gesproken om mij te betalen en dat ik hem dan 100'000 bfr zou geven. We spreken over 900'000 bfr éh?
Hij kon 350'000 bfr lossen.
Mijn afspraak was alles en dan 100'000 bfr voor hem, hij zei "geen 100'000 bfr dan ook niet alles. "
We zijn er niet uitgeraakt.
Ik mis nog steeds 550'000bfr en uiteraard die zijn al lang op de fles. Mits hun klantenbestand voor veel geld doorverkocht te hebben en de rest in de faling gestoken te hebben.

Naderhand bekeken, ik had rotweilers moeten meenemen, Mannen meenemen, alle telefoons blokkeren, gans het kantoor afzetten en me laten uitbetalen onder dwang. Desnoods met magnum 357.

Maar ja...al doende leert men.
that's business

Laatst gewijzigd door Mambo : 22 juli 2013 om 00:12.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be