Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2013, 15:28   #1
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard Reykjavik 2013

<Via-Kunlandano>partoprenas internacian kongreson en Islando kun pli ol 1000 homoj el 60 landoj kaj li/ŝi ne bezonas interpretiston.

Li iros ĉi-jare al la islanda ĉefurbo Rejkjaviko por la 98a Universala Esperanto-kongreso de la 20a de julio ĝis la 27a de julio 2013.
"Ni venas el pli ol 60 diversaj landoj, sed estas tre facile konatiĝi. Danke al Esperanto, ni ne bezonas interpretistojn. Mi havas amikojn tra la tuta mondo. En Rejkjaviko mi revidos ilin kaj krome mi vizitos Islandon kaj kontaktiĝos kun islandanoj nur per ĉi tiu lingvo kaj ne sole helpe de turistaj akompanantoj."

Pli ol 125-jara planlingvo Esperanto renkontis kreskantan intereson dum la lastaj jaroj. Unu el la kialoj estas la ĝia neŭtraleco fronte al la povo de la angla lingvo, sed antaŭ ĉio la eblecoj, kiujn la lingvo ofertas. "Esperanto estas parolata en ĉirkaŭ 120 landoj," . "Ĝi ne posedas komplikajn regulojn kun multaj esceptoj, kiujn oni devas parkerigi." Por unuavice gravas la praktika utilo de Esperanto. Ekzemple, ekzistas "Pasporta Servo" - listo de Esperanto-parolantoj, kiuj gastigas aliajn Esperanto-geamikojn por senpaga tranokto."

Dum unu semajno oni debatos pri la temo de la nunjara Universala Kongreso de Esperanto „Insuloj sen izoliĝo: por justa komunikado inter lingvokomunumoj”.
„Aldone la programo ofertas kulturajn kaj turismajn aranĝojn," .
aŭskultos ankaŭ la noktajn koncertojn: "Mi ŝategas rok- kaj popmuzikon en Esperanto."

Pli da informoj pri la kongreso kaj Universala Esperanto-Asocio: http://uea.org/kongresoj/index.html

Diverse landgenoten nemen deel aan het internationaal congres in IJsland met meer dan 1.000 deelnemers uit 60 landen, zonder ook maar één enkele tolk.

Zij gaan dit jaar naar de IJslandse hoofdstad Reykjavik voor het 98e Wereld-Esperantocongres van 20 juli tot 27 juli 2013.

"Hoewel de deelnemers uit meer dan 60 verschillende landen en culturen afkomstig zijn, leer je elkaar makkelijk kennen. Dank aan Esperanto heb je geen tolken nodig. Ik heb vrienden over de hele wereld. In Reykjavik zal ik er enkelen van weerzien. Ook ga ik IJsland bezoeken en privé contacten leggen met IJslanders met deze taal en niet alleen met de hulp van toeristische begeleiders."

De belangstelling voor de plantaal Esperanto, die al 125 jaar “oud” is, neemt de laatste jaren toe. Eén reden daarvoor is haar neutraliteit tegenover de macht van het Engels, maar vooral de mogelijkheden, die de taal biedt. "Esperanto wordt gesproken in zowat 120 landen," . "Het heeft geen moeilijke grammatica met veel uitzonderingen, die je moet onthouden." vooral het praktische nut van Esperanto is belangrijk, bijvoorbeeld ‘Pasporta Servo’ - een toeristendienst voor en van Esperanto-sprekers, die aan andere Esperantovrienden gratis overnachtiging bieden".
. Een week lang zullen ook nederlandstaligen mee overleggen over het thema van het congres, waar wordt gedebatteerd over "Eilanden zonder afzondering: voor een eerlijke communicatie tussen taalgemeenschappen".
Het programma bevat tal van culturele en toeristische evenementen, ver, die ook de nachtelijke popconcerten wil gaan beluisteren: "Ik hou van rock-en popmuziek in het Esperanto."

Meer informatie over het congres en de Wereld Esperanto Vereniging: http://uea.org/kongresoj/index.html

http://uea.org/informado/ghisdate/index.html ]

Meer informatie over Esperanto: www.esperanto-nederland.nl
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2013, 15:30   #2
R.Verhiest
Gouverneur

Standaard

ORATORA KONKURSO EN REJKJAVIKO

En la 98-a UK en Rejkjaviko denove okazos Oratora Konkurso por la junularo. La precizaj
dato kaj loko estos anoncitaj en la Kongresa Libro.

Rajtos partopreni gejunuloj ĝis 30-jaraj, kiuj aliĝis al la UK. Partopreno estos senpaga,
sed la kandidatoj devos skribe anonci sin minimume unu tagon antaŭ la konkurso al la
estrarano pri kulturo Claude Nourmont, <[email protected]>.

La junaj oratoroj povos elekti unu el jenaj temoj:

- Insuloj sen izoliĝo: por justa komunikado inter lingvokomunumoj;

- Internacia Jaro de Kinuo: ĉu bonŝanco por la tutmonda ekonomio?;

- Kiun vizion por moderna Esperanto-movado?;

- Esperanto en sociaj retoj kaj en retaj tradukiloj.

Oni devos paroli pri la elektita temo libere kaj sen antaŭpreparita teksto, sed oni rajtos
uzi memorigajn notojn. La maksimuma daŭro de la parolado estos 10 minutoj. La paroladojn
oni taksos el vidpunktoj enhava, lingva kaj stila, kaj laŭ la ĝenerala sinteno de la
kandidato kiel oratoro.

Kompleta regularo ĉe: http://www.uea.org/dokumentoj/regula..._konkurso.html
Oud 8 juli 2013, 18:05   #3
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik versta Ijslanders al maar amper als ze gewoon praten laat staan als ze in het Esperanto beginnen...
Oud 8 juli 2013, 20:29   #4
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Esperanto... het blijft een lelijke taal, alle voordelen ten spijt. En persoonlijk zie ik die taal nooit doorbreken.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2013, 21:07   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
En persoonlijk zie ik die taal nooit doorbreken.
Dat kan je na 126 jaar rustig aannemen...
Oud 9 juli 2013, 09:16   #6
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Misschien ooit nuttig ?

Por zombies kiuj volas distribui prirabataj
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 11:11   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik heb niks tegen esperanto maar hoewel ik al heel wat rondgereisd heb, heb ik nog nooit in mijn leven gedacht: "Verdorie, had ik nu maar esperanto gesproken."

Ik zie dus niet goed in waarom ik er mijn tijd in zou steken.

Bovendien lijkt het mij moeilijk om een aangeleerde taal onder de knie te houden als je ze bijna nooit spreekt of hoort.
Oud 9 juli 2013, 14:42   #8
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Esperanto, een taal met 2 miljoen sprekers. Verder wordt geschat dat er een paar 100 mensen Esperanto als moedertaal hebben. Het is dus een vrij nutteloze bezigheid om deze taal te leren.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 17:03   #9
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Dat kan je na 126 jaar rustig aannemen...
Nochtans, als je Esperanto gebruikers hoort praten, is het een steeds groeiende groep en is het slechts een kwestie van tijd vooraleer Esperanto een heuse wereldtaal wordt.

Persoonlijk denk ik dat je sneller in je kennissenkring iemand vindt die met krokodillen worstelt dan iemand die vlot Esperanto spreekt.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2013, 13:59   #10
R.Verhiest
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Esperanto, een taal met 2 miljoen sprekers. Verder wordt geschat dat er een paar 100 mensen Esperanto als moedertaal hebben. Het is dus een vrij nutteloze bezigheid om deze taal te leren.
Dat zei men ook toen de telefoon uitgevonden was : 2 telefoons in de wereld, met wie zou je dan telefoneren ? Nutteloos toestel !
Oud 15 juli 2013, 14:08   #11
R.Verhiest
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik heb niks tegen esperanto maar hoewel ik al heel wat rondgereisd heb, heb ik nog nooit in mijn leven gedacht: "Verdorie, had ik nu maar esperanto gesproken."

Ik zie dus niet goed in waarom ik er mijn tijd in zou steken.

Bovendien lijkt het mij moeilijk om een aangeleerde taal onder de knie te houden als je ze bijna nooit spreekt of hoort.
100% gelijk heb je. Maar : als je reist en contact wil hebben met inboordelingen is het wel nuttig : in quasi elk land is er een esperanto club die je met plezier ontvangt en kan doorverwijzen naar esperantisten die wat graag kontakt hebben met anderen. In de Verda Stelo club van Antwerpen, & ongetwijfeld nog in andere clubs kan je regelmatig reizigers uit andere landen ontmoeten met interessante verhalen.

Voor mij persoonlijk is Esperanto een brug naar de echte wereldliteratuur die bij lange na niet kompleet in het Nederlands vertaald is, behalve vertalingen uit het Mandarijn, Japans, Ijslands vind je er bovendien nog origineel in het Esperanto geschreven werken & enkele uitstekende literaire tijdschriften.

Ook voor politiek geëngageerden kan Esperanto iets bieden nl. de internationale verenigingen van Katholieken, Communisten, Liberalen, Bhoeddisten, Groenen, Linksen... Uitgesproken nationalisten heb ik nog niet gevonden, alhoewel doordat het Esperanto zich voornamelijk keert tegen d imperialistische talen die de kleinere taalgemeenschappen dreigen te versmachten (elke dag sterft er één van de duizenden talen die op deze planeet gesproken worden uit) zou men toch verwachten dat de nationalisten van vooral kleinere volkeren zich aktief zouden inzetten om deze nneutrale niet-imperialistische taal te promoten.

Tot slot kijk eens op Wikipedia (Vikipedio) waar het Esperanto in aantal artikels een merkwaardig hoge plaats inneemt.
Oud 21 juli 2013, 08:53   #12
R.Verhiest
Gouverneur

Standaard

SALUTMESAĜO DE LA ISLANDA ŜTATESTRO AL LA 98-A UK

La idealo pri kuna socio, kreado kaj esprimado sendependa de etna aŭ nacia deveno
akompanis Esperanton ekde la komenco, kaj danke al ĝi la movado iĝis unio por paco kaj
humaneco.

Dum la nova jarcento la teknologio malfermis multajn dimensiojn en la mondo, translime
konektis homojn el ĉiuj partoj de la mondo, kaj favoris la ŝanĝiĝojn en la mondo, inter
kiuj la lukton por progresigi Esperanton.

Sekve komenciĝas novaj tempoj kun ŝanco por sukcesoj pli diversaj ol iam ajn antaŭe.

La Universala Kongreso de Esperanto, okazanta nun en Harpa, estas ideala loko por atenti
la estontecon, dum ni laŭdas la respektindan ĝisnunan laboron por Esperanto.

Mi kore bonvenigas vin al la kongreso kaj deziras al la movado sukceson en la estonteco.

Ólafur Ragnar Gr�*msson

Prezidento de Islando

Alta Protektanto de la 98-a UK

Zou ons staatshoofd Esperanto kunnen ?
Oud 21 juli 2013, 16:46   #13
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Zou ons staatshoofd Esperanto kunnen ?
Misschien moet de Holy Father het voortouw nemen ?

Jullie volgende congres in Vaticaanstad organiseren ?

Of waarop wacht je Roger ?

Lumen Fidei in 't Esperanto, gat in de markt !

http://www.vatican.va/holy_father/fr...s/index_en.htm
Oud 21 juli 2013, 16:59   #14
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
(elke dag sterft er één van de duizenden talen die op deze planeet gesproken worden uit)
Niet zo erg.

Ik schrijf wel een programmaatje dat er zes nieuwe per minuut genereert

Laatst gewijzigd door Knipp : 21 juli 2013 om 17:00.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be