Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2013, 19:33   #1
simply the best
Banneling

Standaard Hoeveel zit er momenteel in het depositogarantiefonds?

Op de site van de Sp.a staat het volgende te lezen:

Citaat:
“Spaarders zullen vanaf 200 euro kunnen intekenen op de volkslening bij hun bank, voor een minimum periode van vijf jaar. De bank biedt een rendement dat toepasselijk is volgens de situatie op de markt. De overheid geeft een fiscaal voordeel van 10 procent en waarborgt de geïnvesteerde som spaargeld tot 100.000 euro. De bank heeft dan een jaar de tijd om dit geld te investeren in kmo’s of projecten van algemeen belang”, aldus Johan Vande Lanotte. “Dit is een veilige, zekere en sociale manier om ons spaargeld te activeren waarbij we zuurstof geven aan de economie en sociale investeringen mogelijk maken.”
Maar wat zit er in dat depositogarantiefonds (hopelijk toch meer dan in het Zilverfonds)?
Onze ministers hebben steeds de mond vol dat de spaargelden tot 100.000 euro per spaarboekje per bank wordt gegarandeerd maar vertellen nooit wat in dat fonds zit en wat er gebeurt als dat fonds niet voldoende reserves heeft.

Hopelijk klopt het niet wat ik hier lees (of begrijp ik iets niet?):

Citaat:
Interventiereserve

Interventiereserve
(in miljoenen €)
Op 15/2 1999 Eind 2010 Eind 2011 Periode 1999-2011

financiële middelen afkomstig van vorige beschermingsregelingen 409,4 254,9 234,5 -174,9
nieuwe financiële middelen sinds 1999 - 630,0 637,7 +637,7

totaal van de financiële middelen 409,4 884,9 872,2 +462,8
Dat is nog geen miljard euro en dus nog geen 10.000 schadeloosstellingen van 100.000 euro.

Please, zeg me dat dit niet waar is.
simply the best is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2013, 19:41   #2
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simply the best Bekijk bericht

Maar wat zit er in dat depositogarantiefonds (hopelijk toch meer dan in het Zilverfonds)?
Onze ministers hebben steeds de mond vol dat de spaargelden tot 100.000 euro per spaarboekje per bank wordt gegarandeerd maar vertellen nooit wat in dat fonds zit en wat er gebeurt als dat fonds niet voldoende reserves heeft.

Dat is nog geen miljard euro en dus nog geen 10.000 schadeloosstellingen van 100.000 euro.

We hebben 367 miljard euro staatsschuld, natuurlijk zit er niets in al die fondsen, dat kan ook niet.

http://www.staatsschuldmeter.be/
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2013, 19:48   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

- lol -

Het doet me wat denken aan de Arco-affaire. Twee oudere mensen, man en vrouw, die stappen het bankkantoor binnen om te horen wat en hoe over het verdwenen geld.

Tien minuten later komen ze terug buiten, zegt de man, "we hebben met den directeur gesproken hey, het komt allemaal in orde hey, de staat gaat ons dat terugbetalen hey, wij zijn gerustgesteld hey."

Ik dacht, hoe simpel is dat toch om de mensen hun geld af te nemen, en zelfs als er in de gazet staat dat het allemaal verdwenen is, dan nog zijn ze blij met wat holle frasen en wat vage beloften.

De staat garandeert... Blijft het volk nu onnozel?
Oud 28 juli 2013, 19:50   #4
simply the best
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
We hebben 367 miljard euro staatsschuld, natuurlijk zit er niets in al die fondsen, dat kan ook niet.

http://www.staatsschuldmeter.be/
Als ik het goed begrijp heeft de staatsschuld daar niets mee te maken.

"Het fonds wordt gespijsd door de banken die er regelmatig een bijdrage in storten of zich engageren om te betalen in geval van een tussenkomst."
http://www.test-aankoop.be/invest/wa...ds-s285510.htm

Beangstigend!, als je het me vraagt.
Oud 28 juli 2013, 20:21   #5
simply the best
Banneling

Standaard

Citaat:
Depositobeschermingsregeling
lees
In België is uw spaargeld wettelijk beschermd door het Beschermingsfonds voor Deposito's en Financiële Instrumenten. Mocht uw bank failliet gaan, dan zorgt het fonds, dat gefinancierd wordt door de Belgische banken, ervoor dat uw deposito's (zicht-, termijn- en spaarrekening en kasbons op naam) en verzekeringen van tak 21 worden terugbetaald. De waarborg waarover particulieren, verenigingen en kmo’s beschikken, bedraagt 100.000 euro.

De garantie geldt per persoon (zowel een natuurlijke als een rechtspersoon)
en per financiële instelling die is toegetreden tot de beschermingsregeling.

Als u bijvoorbeeld bij dezelfde bank zowel een spaar- als een zichtrekening hebt, dan zal u bij faillissement van uw bank maar één keer maximaal 100.000 euro ontvangen. Als de zicht- of spaarrekening op naam van twee personen staat (bv. u en uw partner), dan heeft elk van u beiden recht op een vergoeding van maximaal 100.000 euro.

Tegoeden op rekening komen in aanmerking voor de bescherming ongeacht hun oorsprong of bestemming. Tegoeden die aangehouden worden in het kader van een zelfstandige beroepsactiviteit, genieten dus ook de bescherming.

Voor effecten geldt een maximale vergoeding van 20.000 euro. Daarvoor bestaan er andere beschermingsmaatregelen.
http://www.vlaanderen.be/nl/economie...rmingsregeling

Als ik me niet vergis is het niet de staat die instaat voor de bedoelde schadeloosstellingen.
Waarom spreekt men dat meestal van staatswaarborg (cfr Arco)?

Ik heb ergens gelezen dat Arco de staat 1.50 miljard euro kan kosten. Hoe kan dat dan?

(ingeval de arco leden recht hebben op een schadeloosstelling via dat fonds, dan is dat fonds in één keer leeg. Dat kan toch niet? Of wel?)
Oud 28 juli 2013, 21:42   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat geld van die volkslening wordt uitgeleend aan x zoveel mensen of bedrijven; het zou al zeer raar worden als alles failliet gaat.
Tussendoor krijg je 10% om van uw belastingen af te trekken + de gangbare rente van het moment.
Al bij al dus geen slechte zaak.
Oud 28 juli 2013, 21:50   #7
simply the best
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat geld van die volkslening wordt uitgeleend aan x zoveel mensen of bedrijven; het zou al zeer raar worden als alles failliet gaat.
Tussendoor krijg je 10% om van uw belastingen af te trekken + de gangbare rente van het moment.
Al bij al dus geen slechte zaak.
Mambo, ik denk dat je in een verkeerde topic hebt gepost.

Het zijn niet de bedrijven/staat die borg staan maar de banken.
Oud 28 juli 2013, 21:56   #8
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:

Fout, de banken betalen aan de Staat jaarlijks een provisie voor dat garantiefonds. Het is de Belgische Staat die instaat voor de garantie van 100.000 Euro per klant per bank.
België kan dat NOOIT betalen en dan zijn er 2 scenario's :
1/ ECB grijpt in (staatsschuld wordt groter, Europa komt onze begrotingen opstellen, ...)
2/ Griekenlandscenario.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2013, 21:57   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Gaan al die banken dan failliet gaan?
Lijkt me nogal ver gezocht.

Tussendoor komt er toch wat makkelijker geld in omloop voor leningen aan bedrijven. Dat is hoognodig.
Oud 28 juli 2013, 22:04   #10
simply the best
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Gaan al die banken dan failliet gaan?
Lijkt me nogal ver gezocht.

Tussendoor komt er toch wat makkelijker geld in omloop voor leningen aan bedrijven. Dat is hoognodig.
Als ik het goed begrijp zijn de waarborgen beperkt tot wat in het depositowaarborgfonds zit (en dat is in 2011 nog geen miljard euro... als ik het goed begrijp).

Leg jij mij het eens juist uit.

Dank bij voorbaat.
Oud 28 juli 2013, 22:11   #11
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik het goed begrijp heeft de staatsschuld daar niets mee te maken.

"Het fonds wordt gespijsd door de banken die er regelmatig een bijdrage in storten of zich engageren om te betalen in geval van een tussenkomst."
http://www.test-aankoop.be/invest/wa...ds-s285510.htm

Beangstigend!, als je het me vraagt.
Dat is dan hetzelfde als het nucleare fonds voor de afbraak van de centrales, daar zit ook niet veel in. Ik denk dat enkel de verzekeringen een goed gespijsd fonds hebben.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2013, 22:38   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat die staatsgarantie tot 100.000 euro betreft....

1/Door Griekenland scheelde het geen haar of er was van die garantie NERGENS in Europa nog sprake.

2/Heeft België evenveel haar op zijn tanden om de druk van de EU te weerstaan als puntje bij paaltje komt?

3/Vergeet niet dat België zijn ....euh...."kredietwaardigheid" (ondanks zijn torenhoge staatschuld) te danken heeft aan de vele miljarden Vlaams spaargeld.

4/ Wat als dat in de grijpgrage handen van de belgische staat belandt, en België in een Griekse situatie terecht komt? Veel is daar immers niet meer voor nodig.
Volgens mij kan er op die garantie tot 100.000 euro beter niet te hard gerekend worden. Het was niet de eerste keer, en het zal niet de laatste keer zijn, dat die garantie een loos ei blijkt te zijn.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 28 juli 2013 om 22:39.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2013, 07:16   #13
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als ik het goed begrijp zijn de waarborgen beperkt tot wat in het depositowaarborgfonds zit (en dat is in 2011 nog geen miljard euro... als ik het goed begrijp).

Leg jij mij het eens juist uit.

Dank bij voorbaat.
Nee, het is de staat die die 100.000 euro waarborgt - het depositowaarborgfonds is enkele jaren geleden opgericht om de bijdragen van de banken te beheren en uit te betalen, maar zoals je zelf al aangeeft zit daar momenteel veel te weinig in om een failliet van zelfs een kleine bank te behandelen. Als er een bank failliet gaat, zal dat fonds dus leeg zijn - en vervolgens bij de staat aankloppen.

Niet dat dat veel verschil maakt - zoals je weet is de schatkist ook leeg...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be