![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Is één grote monotheïstische godsdienst mogelijk? | |||
Neen |
![]() ![]() ![]() |
24 | 80,00% |
Ja |
![]() ![]() ![]() |
6 | 20,00% |
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De grote drie monotheïstische godsdiensten ( Christendom, Jodendom, Islam ) zouden zich beter verenigen vermits ze alle drie geloven in één God. Waarom zou deze God dan niet dezelfde kunnen zijn? Waarom moet er concurrentie zijn? De wereld zou er beter en vreedzamer van worden. Geen oorlog meer omwille van een waarheid die niet de waarheid is van de andere.
Een God waarvoor gestreden moet worden is deze naam trouwens niet waard. Waarom nodigt de media de kerkleiders of hun vertegenwoordigers niet uit om te verbroederen? Dit zou alvast een positief signaal zijn. En misschien helpt het om het racisme te bestrijden. Kan de Paus zeggen : " God en Allah zijn één en dezelfde .... (God) "
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burger
|
![]() Waarom mogen het Boedhisme en Hindoeisme niet meedoen?
![]() |
#3 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waarom mogen het Boeddhisme en het Hindoeisme niet meedoen?
Omdat ik het Boeddhisme eerder een filosofie vind en omdat de Boeddha nooit beweert heeft iets anders te zijn dan een gewoon mens in tegenstelling tot bijvoorbeeld Jezus die beweerde de zoon van en gezonden te zijn door God. Het Hindoeisme ken ik niet genoeg. Geen oorlog meer omwille van een waarheid die niet de waarheid is van de andere.Alleen met wetenschap kan dit bereikt worden. Als u Rom daarmee bedoelt dat er bewijzen moeten zijn van het niet bestaan van een God om vrede te hebben tussen de mensen dan vrees ik dat we daar te lang op zullen moeten wachten ..... Ondertussen gaat de strijd tussen Katholieken en Protestanten in " beschaafde " en " ontwikkelde " landen zoals Ierland bijvoorbeeld gewoon door. Tussen het Christendom en de Islam is het huilen.... Ik vind het de plicht van de Kerkleiders hun gelovigen te wijzen op het feit dat God hun geluk wenst en niet hun ongeluk. Waarom trouwens steeds een dreigende en vingerwijzende God en geen vreugdevolle en vredelievende God? Het Boeddhisme is juist zo uniek omdat er geen schuld aan verbonden is. De God van het Christendom, Jodendom, Islam dreigt steeds met verdoemenis als je zijn wet niet volgt. Het maakt de mensen niet gelukkig. Sommigen willen zelfs strijden en moorden.... Kan er een God bestaan die dit wenst? Waarom geven de Kerkvaders niet het goede vreugdevolle voorbeeld. Zou de wereld dan misschien te eenvoudig worden? Of te decadent? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Niet door hen constant te overladen met cadeautjes, maar door hen jou(w toorn) te laten vrezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Daarom wordt hij dus Almachtig genoemd.
Misschien voeren de Goden een strijd in het universum en gebruiken ze de mensen als soldaten en zijn de kerkleiders gewoon hooggeplaatsten, een soort generaals in het strijdtoneel. ![]() ![]() Het zou toch eenvoudiger zijn indien gans het geloof zou herleid worden tot een soort universele energie (één God), waarbij dan een gelukkig gevoel zou ontstaan tussen de volkeren. Als men beseft dat we allen deel van iets gemeenschappelijks zijn zullen we ons (de mens en zijn biotoop ) misschien beter verzorgen, m.a.w. onze eigen verantwoordelijkheid opnemen en niet overlaten aan iemand anders. Tenslotte als ik dit allemaal verstaan heb :o ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() Het hedendaags Christendom is onverenigbaar met de achterlijke Islam, wiens expansiezucht geen grenzen kent en wiens opdracht erin bestaat de "christenhonden" te verdelgen.
En begin niet te zeiken over hoe slecht onze kruistochten wel niet waren en blabla want dat is 1000 jaar geleden.
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het hedendaags Christendom is onverenigbaar met de achterlijke Islam, wiens expansiezucht geen grenzen kent en wiens opdracht erin bestaat de "christenhonden" te verdelgen.
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet..... Zo'n houding wakkert alleen de haat aan. Moet ik besluiten dat u als Vlaamse Patriot geen boodschap hebt aan vrede tussen de mensen? U verwart vrede met communisme. Een vredig samenwonen is goed voor de maatschappij. We kunnen onze krachten dan positief gebruiken... in plaats van onze krachten te verliezen in een nodeloze strijd. Opbouwend is het. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Ik heb hier maar 1 reactie op te zeggen:
Religie is economie of politiek. Men maakt geen fusies/kartels naar eigen tactisch belang.
![]() |
#10 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waarom geen fusie als het in ieders belang is?
Bang van de inventaris, de boekhouding? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als dit een vreedzame oplossing is voor eeuwenlange conflicten dan kan u daar als humanist toch niet tegen zijn?
Denkt u dat uw God dan de betere is? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Topic verplaatst naar Religies en andere levensovertuigingen.
Gelieve rekening te houden met de forumindeling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Thomas
![]() |
![]() |
#15 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als het (economisch) imperialisme van één land botst op het economisch imperialisme van een ander land, gaat oorlog onvermijdelijk zijn. Zeker in een periode van algemene economische crisis. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Topic verplaatst naar Religies en andere levensovertuigingen.
Gelieve rekening te houden met de forumindeling. Dank u. Ik zal er in de toekomst op letten ....... alhoewel ik vind dat politiek en religie nauw verbonden zijn en dikwijls tot maatschappelijke discussies kunnen lijden. Waarom kan de topic : " Nachtwacht : Het Katholicisme heeft nog altijd teveel macht " wel? ![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mijn God is dezelfde God als die van u en die van de moslims.
Waarom mag dit dan niet luid gezegd worden? Staat het misschien ergens in de Bijbel dat het niet mag of leest u alleen de Bijbel of is de Bijbel het enige boek dat als referentie mag dienen? Pluk het betere uit alle boeken.....
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zolang er tegengestelde belangen bestaan, is oorlog onvermijdelijk.
Als het (economisch) imperialisme van één land botst op het economisch imperialisme van een ander land, gaat oorlog onvermijdelijk zijn. Zeker in een periode van algemene economische crisis. Zolang de mensen zullen geloven in tegengestelde goden is oorlog onvermijdelijk. Zolang zullen er mensen zijn die hen misbruiken om hun persoonlijke ambities waar te maken. Hoe meer mensen zich hiervan bewust zijn hoe minder de kans wordt dat ze gebruikt worden. Een oorlog heeft soldaten nodig, liefst zo onwetend mogelijk. Een soldaat die verder nadenkt dan het bevel die hij kreeg is gevaarlijk niet alleen voor de vijand.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() In een beschaafd land kan men de monotheistische godsdiensten gewoon beter verbieden. Ze hebben niets dan schade toegebracht aan de fiere volkeren die sinds eeuwen onderdrukt zijn door deze dogmatische religies en aan niet-menselijke wezens die door deze religies als minderwaardige schepsels en zelfs gebruiksvoorwerpen worden beschouwd.
Aan de andere kant moeten positieve religies als boedhisme en Asatru voldoende steun krijgen, omdat ze van iemand een beter mens kunnen maken zonder hem te binden aan tal van valse dogmas. Over het Hindoeisme en aanverwante religies ken ik zelf te weinig om een mening te vormen. Verder gaat het er in een religie niet om hoe je God ziet, of of je al dan niet gelooft in het naieve idee van een goddelijke boodschapper. Een religie draait voornamelijk rond het zoeken van steun in moeilijke tijden en het verklaren van dingen die de wetenschap (nog) niet kan verklaren. Zolang een religie een interprettatie heeft van God, kan het een religie genoemd worden. Ik bekijk God op twee manieren : - als de scheppende kracht : de kracht die de wiskundige bouwstenen van het heelal heeft gecreëerd en die nieuw leven creëert - als de balans wachter : een kracht die zorgt voor balans doorheen het universum, aanwezig in elk atoom en energiedeeltje Ik zie God niet als een entiteit, maar als een combinatie van superieure natuurkrachten. Ik zie zijn grootste en belangrijkste manifestaties bij het observeren van de natuur, en daardoor zie ik de natuur en God als één. Dat is de manier waarop de meeste 'heidenen' (wiccans uitgezonderd) vandaag God zien, en die is ook zeer vergelijkbaar met de Boedhistische visie op het goddelijke. Ik beschouw mijn overtuigingen als de grootste gemene deler van de traditionele Westerse en Oosterse religies : Wotanisme (of Asatru), Druidisme, Boedhisme en Shintoisme. Mijn overtuigingen zijn ook verwant met de leer van Crowley en LaVey, maar zonder het anatropocentrisme. Mijn manier om mijn religie te beoefenen, is enerzijds door mijn waarden en normen elke dag te laten doorsijpelen in de manier waarop ik leef en denk. Een andere is, door haar te gebruiken om wetenschappelijk niet verklaarde zaken uit te leggen. En nog een andere is door haar kennis te gebruiken om innerlijke kracht te vinden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|||||||||
![]() |
![]() |