![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden. |
Bekijk resultaten enquête: Wat moet het volkslied worden na de onafhankelijkheid? | |||
De Vlaamse Leeuw, 't zit nu eenmaal in mijne kop, ook al is het aartslelijk |
![]() ![]() ![]() |
13 | 65,00% |
Nou sjeg, het Wilhelmus natuurlijk. Leuk sjeg! |
![]() ![]() ![]() |
5 | 25,00% |
Wien Neerlands Bloed! En dat de Konservatieve Revolutie maar snel moge komen!! Haha,van vreemde smetten vrij |
![]() ![]() ![]() |
1 | 5,00% |
ietske anders... |
![]() ![]() ![]() |
1 | 5,00% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Vlaamse Leeuw is ongetwijfeld het meest aangewezen lied om momenteel het volkslied te zijn van de Vlamingen.
Maar wie de tekst tegoei kent, weet dat het nogal strijdbaar is, en dus eerder een strijdlied dan echt een volkslied, dat iets zegt over het land. Ik dacht dat men op Cyprus gewoon het volkslied van de Grieken gebruikte, maar zeker ben ik daar niet van. Het is alleszins een leuk principe, en waarom zouden we het Wilhelmus als volkslied niet nemen? Of zijn er die liever terugkeren naar Wien Neerlands Bloed? Of iets anders, zoals het Gebed voor het Vaderland?
#2 |
Partijlid
|
![]() Van mij mag de 'Vlaamse Leeuw' blijven. Een alternatief zou evenwel het 'Lied van mijn land' kunnen zijn.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Wat is er mis met onze vlaamse leeuw?
|
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vlaanderen boven van de raymond?
![]()
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() over volksliederen gesproken wanneer is het vlaams nationaal zangfeest terug.
|
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Het Duitse volkslied geeft tenminste weer waar het in Duitsland om gaat (afin, om zou moeten gaan): enigkeit und recht und freiheit... OK, het Wilhelmus heeft dat ook niet, maar is alleszins niet zo agressief als de Vlaamse Leeuw. Logisch, want het is geen strijdlied... In dat opzicht zegt Wien Neerlands Bloed meer over de Nederlanden, maar intussen is die tekst een beetje politiek incorrect geworden. Maar met de keuze voor Wilhelmus doe je een duidelijk gebaar: de keuze voor een minder agressief lied, en de uiting van broederschap tussen Vlamingen en Walen. En bref, het Wilhelmus is gewoon mooier... Ik vrees gewoon een beetje dat de Vlaamse beweging zo is vastgeroest in haar axioma's (Brussel hoofdstad, Vlaanderen onafhankelijk, republiek Vlaanderen, Vlaamse Leeuw is volkslied,...), en dat is geen gezonde situatie...
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() wat is er mis met een strijdlied als nationaal volkslied de fransen hebben dat toch ook gedaan.
|
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Waar Maas en Schelde vloeien is een mogelijke kandidaat, was dit trouwens ook toen in de jaren 1970 er een volkslied werd gekozen voor Vlaanderen.
Vooral strofe drie zal tantist bevallen: O Nederland o vrijheid u adelt ons gevoel... Of Ziet gij de zwarte leeuw niet rijzen. Voor mij hoeft het niet perse verandert te worden.
kempenland, parel aan de Dietse Kroon! Streven naar Vlaamse eenheid. weg partijbelang! Allen voor 't algemeen Vlaams belang! ![]() ![]() Laatst gewijzigd door kempenaar : 12 augustus 2004 om 14:05. |
![]() |
![]() |
#10 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Nog even wachten dus ![]() Maar als er zangavonden zijn in de Kempen wil ik je gerust op de hoogte houden, dan kun je al wat oefenen ![]()
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 13 augustus 2004 om 10:46. |
|
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Ik doe liever aan volksverheffing dan dat je jan modaal dom houdt met hem voorgekauwde dogmaatjes te voederen. Dat laat ik liever aan de belgicisten over.
En om eens de omgekeerde vraag te stellen: wat is er zo goed aan de Vlaamse Leeuw? (Vergeet niet, dit is het forum waarop de Vlaamse beweging zich eens kan bezinnen)
#13 |
Minister-President
|
![]() Het strijdbare ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
#14 |
Gouverneur
|
![]() Ik heb gekozen voor de vlaamse leeuw.
Een leeuw straalt nu eenmaal kracht, gevaar en fierheid uit. We moeten wel dan 5 strofen volkslied hebben. Zeker het volgende stukje: Het wraaksein is gegeven hij is hun tergen moe met vuur int oog met woede springt hij den vijand toe hij scheurt vernield verpletterd, bedekt met bloed en slijk en zegepralend grijnst hij op vijands trillend lijk Laatst gewijzigd door Ive De Beckker : 15 augustus 2004 om 15:48. |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Een vrij Vlaanderen zal volgens mij wel strijdbaarder en zelfbewuster zijn, dus dan kan de Vlaamse leeuw wel gaan passen. Ook de onafhankelijkheidsjaren zelf zullen door de strijd getekend zijn.
Wien Neerlands Bloed bevat wel het conservatisme die Vlaanderen kenmerkt en zou ook kunnen passen. (ik heb wel 2 versies gevonden...) Maar ik vind niks mis met de Vlaamse Leeuw. Als die gezongen wordt in een grote groep, uit volle borst is dat een tof lied.
#16 |
|
![]() What the fuck willen we strijdbaar voor zijn?
#17 |
Minister-President
|
![]() Ik heb nu even snel-snel voor het Wilhelmus gekozen, omdat het zo verdomd mooi is, beter nog dan mijn nummers twee - 'Lied van mijn land' (beetje melig) of drie - 'Gebed voor het Vaderland' (te religieus).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 17 augustus 2004 om 10:34. |
|
![]() |
![]() |
#19 |
Vreemdeling
|
![]() Ze zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse leeuw !
|
![]() |
![]() |
#20 |
Vreemdeling
|
![]() Aan diegenen die de Vlaamse leeuw gekozen hebben (waaronder ik).
Willen jullie de originele Vlaamse leeuw met 5 volledige strofen (die dan ook daadwerkelijk gezongen en gespeeld worden op officiële gelegenheden of zoals dezer dagen gebeurt en de Vlaamse leeuw met 2 strofen zingen.
En zelfs als de Belgen z'n ondergang schreeuwen, Vlaanderen is sterker dan duizenden eeuwen, Vlaanderen is niet dood, Vlaanderen zal leven, Vlaanderen doet Belgie barsten en beven, weg met die bastaard de Belgische staat, Vlaanderen is alles wat nog bestaat, Vlaanderen mijn volk, mijn vlakkeland, Vlaanderen is mijn vaderland |
![]() |