Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2013, 09:53   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard Veel meer collocaties

Citaat:
Veel meer collocaties

De meeste gedwongen opnames vloeien voor uit psychose en schizofrenie, op de voet gevolgd door alcohol- en druggebruik. Foto: een isoleercel. Foto: Frank Muller/Hollandse HoogteFrank Muller/Hollandse Hoogte/Hollandse Hoogte
Het aantal gedwongen opnames in de psychiatrie is de afgelopen jaren fors de hoogte ingegaan. De Vlaamse psychiaters ijveren voor een radicaal nieuwe aanpak. Minister Vandeurzen (CD&V) wil dat patiënten meer in de samenleving zelf verzorgd worden.
De Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie maakt zich grote zorgen over het grote aantal gedwongen opnames in Vlaanderen. In een recent vrijgegeven rapport meldt de Zorginspectie, op basis van een registratie door alle Vlaamse psychiatrische voorzieningen, dat er in 2011 3.065 gedwongen opnames waren. Ter vergelijking: in 2007 waren dat er nog maar 2.562.

Professor Geert Dom, de voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie, vindt dat problematisch gedrag nog te gemakkelijk leidt tot een gedwongen opname. Hij ziet meer heil in een, al dan niet gedwongen, ambulante behandeling, waarbij iemand met een acute crisis thuis opgevangen wordt.

Ook de Vlaamse minister van Welzijn, Jo Vandeurzen (CD&V), zit op dat spoor. Hij wil een verschuiving van zorg in een instelling naar zorg in de samenleving’.

‘We grijpen te snel naar gedwongen opnames’
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130702_00645267

Men weet ondertussen dat bij "allochtonen" (= lees : vooral inteeltige moslims of druggebruikende Surinamers) ongeveer 6 tot 9 keer meer schizofrenie wordt vastgesteld dan bij de gemiddelde Europese bevolking. (wetenschappelijk onderzoek).

Citaat:
De wetenschappers vergeleken het risico op psychiatrische behandeling voor een stemmingsstoornis of een psychotische stoornis tussen autochtonen en allochtonen in de stad Utrecht. Ook schatten ze de 1-jaarsprevalentie van psychotische stoornissen bij autochtonen en allochtonen van de eerste generatie. Ze analyseerden gegevens van autochtone Nederlanders met die van Nederlanders van drie niet-westerse migrantengroepen (Turks, Marokkaans, Surinaams) en vier westerse migrantengroepen (België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië). Het ging daarbij om data uit de periode 2002-2006, afkomstig uit een psychiatrisch casusregister met gegevens over alle ambulante en klinische behandelingen bij psychiatrische instellingen in en om Utrecht.

Verhoogde risico's
Uit de cijfers bleek dat de risico's op behandeling voor een depressie, psychose of bipolaire stoornis bij migranten uit België, Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië niet significant verhoogd waren ten opzichte van autochtone Nederlanders. Wél waren er verhoogde risico's voor depressieve en psychotische stoornissen onder de Turkse, Marokkaanse en Surinaamse Nederlanders. De enige uitzondering daarop was volgens de onderzoekers het risico op een bipolaire stoornis. Dit was alleen significant verhoogd voor Turkse Nederlanders van de tweede generatie.'

Zowel Turkse, Marokkaanse als Surinaamse Nederlanders werden in de periode 2002-2006 vaker behandeld voor depressieve stoornis dan autochtone Nederlanders. Het risico op behandeling wegens een psychotische stoornis was bij de eerste generatie verhoogd voor Surinaamse Nederlanders (mannen en vrouwen) en Marokkaans- Nederlandse mannen. Voor Turkse, Marokkaanse en Surinaamse Nederlanders van de tweede generatie was het risico 6 tot 9 keer hoger dan voor autochtone leeftijdsgenoten.

In behandeling
De resultaten gelden alleen voor patiënten in psychiatrische behandeling en dus niet voor de algemene bevolking. Er zijn namelijk ook patiënten die niet behandeld worden, bijvoorbeeld omdat ze dat niet willen of omdat uitsluitend de huisarts hen behandelt. Betekenen de verhoogde cijfers uit het onderzoek dan dat er voor niet-westerse migranten een lagere drempel is om in behandeling te komen? Nee, niet voor psychotische stoornissen, menen de onderzoekers. Uit eerder onderzoek bleek dat migranten met een psychotische stoornis later in psychiatrische behandeling komen dan autochtonen, 'mogelijk doordat zij vaker niet-medische verklaringsmodellen hanteren dan autochtonen,' schrijven Selten en collega's. Ook is bekend dat patiënten met onbehandelde ziekten zich vooral in lagere sociale klassen bevinden.
http://ziekofbezeten.marokko.nl/?nid=145

Uiteraard wordt de oorzaak gezocht bij .... tralalalala we weten het al.

oops... hier is het dan weer geen sociale uitsluiting en dieskriemienaatsie maar "identiteitsproblemen" http://www.artsennet.nl/Artikel/3525...sproblemen.htm

Ik zou graag de cijfers voor opnames zien per bevolkingsgroep.

en dan zou ik graag weten hoe men die schizofrene personen thuis gaat opvangen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 3 juli 2013 om 09:59.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 11:58   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Er zijn dus meer collocaties, gedwongen opnames, dan vroeger.
De vraag naar de oorzaak is terecht.
Ik denk niet dat er meer geesteszieken zijn dan vroeger, eerder dat de overheid sneller gebruik maakt van de maatregel gedwongen opname.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 12:05   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik denk niet dat er meer geesteszieken zijn dan vroeger, eerder dat de overheid sneller gebruik maakt van de maatregel gedwongen opname.
denk gerust verder.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 6 juli 2013, 12:42   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Peut, de overheid kan het systeem van collocatie alleen maar gebruiken na veroordeling. En alle informatie die we hebben, geeft aan dat de overheid dit systeem veel te weinig gebruikt, daar er teveel psychiatrische patienten toch in de cel terecht komen.

Collocatie kan ook gebeuren door familieleden in combinatie met het advies van een bevoegd arts.

Volgens mij zijn er 2 meer belangrijke redenen voor de verhoogde collocatiegraad.

1) België is overbevolkt*
2) Er is terug meer vruchtbaar interfamilair geslachtsverkeer sinds de jaren 70*²

* zelfs al is het technologisch mogelijk om 50 000 000 mensen te huisvesten in België, het wordt steeds duidelijker dat "doorsnee" mensen ruimte nodig hebben.

*² De wetten ivm huwelijken tussen nauw gerelateerde mensen zijn in de jaren 70 versoepeld.

Laatst gewijzigd door maddox : 6 juli 2013 om 12:42.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 15:22   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Peut, de overheid kan het systeem van collocatie alleen maar gebruiken na veroordeling.
Maddox. Lees nog eens goed wat je hebt geschreven. Het klopt langs geen kanten. Het is niet omdat er psychiatrische patiënten toevallig in een gevangenis verblijven ( waar ze niet thuishoren ) uit plaatsgebrek dat je eerst moet veroordeeld worden om te kunnen overgaan te collocatie. Sorry, dat is pas peutpraat.

Collocatie of internering is juridisch gezien geen straf.
Oud 6 juli 2013, 15:32   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maddox. Lees nog eens goed wat je hebt geschreven. Het klopt langs geen kanten. Het is niet omdat er psychiatrische patiënten toevallig in een gevangenis verblijven ( waar ze niet thuishoren ) uit plaatsgebrek dat je eerst moet veroordeeld worden om te kunnen overgaan te collocatie. Sorry, dat is pas peutpraat.

niemand zegt dat collocatie een straf is.
In de gevangenissen zitten veel mensen die niet meer in de maatschappij kunnen of mogen fungeren, terwijl ze geen straf mogen krijgen maar wel zouden moeten gecolloqueerd worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
En alle informatie die we hebben, geeft aan dat de overheid dit systeem veel te weinig gebruikt, daar er teveel psychiatrische patienten toch in de cel terecht komen.
De overheid maakt dus niet SNELLER gebruik van collocatie, maar MINDER SNEL gebruik van collocatie.
Er is enkel het feit dat er VEEL MEER patienten zijn met psychische problemen.
Dit komt omdat er ondertussen VEEL MEER mensen zijn die consanguine huwelijken aangaan en bijgevolg getikte kinderen krijgen.

maar dat had ik al gezegd.

Laatst gewijzigd door circe : 6 juli 2013 om 15:33.
Oud 6 juli 2013, 15:35   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maddox. Lees nog eens goed wat je hebt geschreven.
Ik hoop dat ik het goed gelezen heb.
Veel "nieuw Nederlanders" hebben psychiatrische problemen en worden daarvoor opgenomen. Ik extrapoleerde dat naar de Belgische situatie. Ik had dat duidelijker moeten maken.

Citaat:
Het klopt langs geen kanten. Het is niet omdat er psychiatrische patiënten toevallig in een gevangenis verblijven ( waar ze niet thuishoren ) uit plaatsgebrek dat je eerst moet veroordeeld worden om te kunnen overgaan te collocatie. Sorry, dat is pas peutpraat.
Ja hoor, U vind mijn stelling prietpraat. Tof, en uw goed recht.
Maar hoe ontkracht dat mijn stellingen dat de grotere hoeveelheid collocaties gevolgen zijn van overbevolking en huwelijken met een nauwe bloedband?

Citaat:
Als ik uw bewoording goed begrijp (twijfelachtig) beweerd U dat de overheid mensen kan laten colloceren zonder veroordeling?
Oud 6 juli 2013, 15:45   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wet van 26 juni 1990 ("wet bescherming persoon geesteszieke")

De gedwongen opname mag niet meer gevraagd worden door de lokale overheid (een politieke tegenstander kon door de burgemeester worden "gecolloqueerd"). Het collocatiebesluit kan alleen nog door de vrederechter worden genomen, op grond van een dubbele voorwaarde:
  • een geneesheer schrijft een medisch attest dat aan de volgende voorwaarden moet voldoen:
  • de geneesheer mag niet verbonden zijn aan de inrichting waar de plaatsing zal gebeuren
  • de geneesheer moet de patiënt daadwerkelijk gezien, ondervraagd en onderzocht hebben
  • het attest moet de symptomen van de geestesziekte beschrijven en vermelden dat de geesteszieke zijn gezondheid en zijn veiligheid ernstig in gevaar brengt of een ernstige bedreiging vormt voor andermans leven of integriteit en het moet ook vermelden dat er geen enkele andere geschikte behandeling dan een opname in een psychiatrische instelling mogelijk is
  • het onderzoek van de geesteszieke mag maximum dateren van 15 dagen voordien.
  • de "opname ter observatie" moet door een belanghebbende aan de vrederechter worden gevraagd door middel van een verzoekschrift waaraan het medisch attest wordt toegevoegd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Collocatie_(recht)

Laatst gewijzigd door circe : 6 juli 2013 om 15:46.
Oud 6 juli 2013, 15:55   #9
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik uw bewoording goed begrijp (twijfelachtig) beweerd U dat de overheid mensen kan laten colloceren zonder veroordeling?
Juist.
Oud 6 juli 2013, 15:57   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist.
Het staat nu wel zielig vlak onder de wet van 26 juni 1990 die ik er net boven heb geplaatst.

Oud 6 juli 2013, 17:50   #11
ZION
Banneling

Standaard

Veel collocatie's?
Nie moeilijk,waarschijnlijk allemaal Ni-Ve-Anen.
Je mag er verdorie niet bij,wanneer je geen zwaar psychiatrisch geval bent.
De Vlaamsche Messiassen.
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 13:47   #12
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Er is enkel het feit dat er VEEL MEER patienten zijn met psychische problemen.
Dit komt omdat er ondertussen VEEL MEER mensen zijn die consanguine huwelijken aangaan en bijgevolg getikte kinderen krijgen.

maar dat had ik al gezegd.
Circe. Het is soms grappig te moeten vaststellen hoe je een gemakkelijk publiek a la Maddox probeert te overtuigen. Echt grappig, vanop afstand bekeken.
Hoewel zo grappig zou het niet mogen zijn, want uw kromme redenering is al niet beter dan die van een radicale moslim of pakweg een doordeweekse getuige van Jehova.
Oud 9 juli 2013, 13:50   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Circe. Het is soms grappig te moeten vaststellen hoe je een gemakkelijk publiek a la Maddox probeert te overtuigen. Echt grappig, vanop afstand bekeken.
Hoewel zo grappig zou het niet mogen zijn, want uw kromme redenering is al niet beter dan die van een radicale moslim of pakweg een doordeweekse getuige van Jehova.
't is al goed rudy. Ge hebt gelijk.

Oud 9 juli 2013, 14:37   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het staat nu wel zielig vlak onder de wet van 26 juni 1990 die ik er net boven heb geplaatst.
Circe, sorry, ik reageerde op wat forumlid Maddox schreef. Als ik die man zijn redenering volg dan veronderstelt hij dat collocatie of internering per definitie iets met strafrecht te maken heeft. Niets is minder waar.

Uw verwijzing over de wet van juni 90 is basiskennis. De vrederechters hebben hun handen vol met beslissingen nemen over geesteszieken, tenminste als ik de hoofdgriffiers mag geloven. Het zijn ook de vrederechters die zich bezighouden met overhangende takken in de tuin, of met omheiningen en muurkes tussen de buren. Niets met strafzaken dus.

Zelfs binnen eerste aanleg bestaat collocatie of internering. De raadkamer binnen eerste aanleg kan geen straffen opleggen, wel een internering. Als een openbaar ministerie van een raadkamer een straf wenst dan dient die een verwijzing naar de strafrechtbank te vorderen.
Oud 9 juli 2013, 16:01   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Awel Rudy, ik zal mijn verwoording iets anders brengen.

Citaat:
De overheid kan dus mensen laten colloceren na een beoordeling door overheidspersoneel.
Ik voel me al een heel pak geruster nu. Als dat het gevolg is van democratie waar velen zoals U zijn, dan kan ik al beter mijn mooie witte jas met lange mouwen laten brengen.
Oud 9 juli 2013, 16:20   #16
Bog
Partijlid

Standaard

Hey, circe, je bent de conclusie vergeten kopiëren. Een schoonheidsfoutjes wellicht.

Citaat:
Conclusie
Op zoek naar verklaringen voor de cijfers schrijven Selten en zijn collega's dat de hoge risico’s op depressie 'ten dele verklaard worden door een verschil in socio-economische positie.' Ze vinden het verder aannemelijk dat sociaal-psychologische factoren als gevolg van migratie de 3- tot 5-voudig verhoogde risico’s voor Turkse migranten verklaren.
De verhoogde risico's op psychotische stoornissen onder niet-westerse allochtonen worden deels verklaard door druggebruik. Dat kan echter niet de enige oorzaak zijn omdat mannen en vrouwen wereldwijd evenveel risico op schizofrenie hebben, terwijl vrouwen veel minder drugs gebruiken. De meeste hypothesen over de verhoogde incidentie benadrukken het ziekmakende effect van bepaalde sociale factoren, zoals de langdurige ervaring van vernedering of sociale uitsluiting. Wonen in een wijk met veel leden van de eigen etnische groep zou een beschermend effect hebben.
Bron: link in de eerste post.

Kijk eens daar...
Bog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 16:25   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wonen in een wijk met veel leden van de eigen etnische groep zou een beschermend effect hebben.
Geniale conclusie. Da's hetzelfde als schrijven dat in een gekkenhuis, een Napoleon niet opvalt.
Oud 9 juli 2013, 16:30   #18
Bog
Partijlid

Standaard

Citaat:
Geniale conclusie. Da's hetzelfde als schrijven dat in een gekkenhuis, een Napoleon niet opvalt.
Neen, de conclusie is dat ze gek en depressief worden door uitsluiting, vernedering, drugs en ander sociaal-economische en -psychische factoren.
Bog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 16:44   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bog Bekijk bericht
Neen, de conclusie is dat ze gek en depressief worden door uitsluiting, vernedering, drugs en ander sociaal-economische en -psychische factoren.
Tof, laat ons nog een boot maniokstampers binnenhalen, die kunnen dan wietblowend zichzelf vernederd en uitgesloten voelen.

Wat een excuus om gek te worden.

Wat denkt U van deze oplossing.
IPV die mensen naar hier te halen met loze beloftes om ze gek te laten worden en op te sluiten, gewoon iedereen die er om vraagt , waar ter wereld, een leefloon geven en ze ginder te laten, waar ze niet gek worden van vernedering en uitsluiting.

Laatst gewijzigd door maddox : 9 juli 2013 om 16:47.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 18:05   #20
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bog Bekijk bericht
Hey, circe, je bent de conclusie vergeten kopiëren. Een schoonheidsfoutjes wellicht.

Bron: link in de eerste post.

Kijk eens daar...
toch wel: ik schreef iets van "de gewoonlijke tralala".

Net alsof er vroeger geen minderbedeelden bestonden of dat die minderbedeelden ook allemaal knettergek werden.
Komaan.

Nu, voor mijn part trouwen ze allemaal met hun eigen grootvader hoor, maar dat ze dan zelf voor hun mislukte nakomelingen zorgen en mij er niet mee lastigvallen (via mijn belastinggelden).

Laatst gewijzigd door circe : 9 juli 2013 om 18:06.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be