![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Deze vrijdag heeft de Ministerraad, op voorstel van de Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille, het voorontwerp goedgekeurd van de wet die de hervorming van de structuren en de organisatorische vereenvoudiging van de NMBS-Groep mogelijk maakt.
De NMBS heeft de voorbije decennia heel wat hervormingen ondergaan. Vandaag heeft het Belgisch spoor nood aan stabiliteit en moet het zich concentreren op de verbetering van de servicekwaliteit. Het is noodzakelijk om het apparaat zowel operationeel als financieel te rationaliseren. Daarnaast moet men ook het vertrouwen van de passagiers en de spoorwerknemers in het Belgisch spoorsysteem herstellen. De huidige structuur is op een aantal beperkingen en zwaktes gestoten waardoor een hervorming zich opdringt. De hervorming van de NMBS-Groep is dus gericht op een versterking van de klantgerichtheid in functie van het reizigersvervoer. De hervorming moet voor de reiziger leiden tot één enkel aanspreekpunt en een betere service. Deze benadering valt uiteen in vier krachtlijnen: - de installatie van een organisatie waarbinnen stiptheid een prioriteit is; - duidelijke en klantgerichte informatie en dit onder alle omstandigheden; - een verbeterd onthaal van de klanten; - de ontwikkeling van een geïntegreerd transportaanbod dat rekening houdt met de verwachte stijging van het aantal reizigers. Om dit doel te bereiken voorziet de hervorming een daling van het aantal entiteiten binnen de NMBS-Groep. Waar zij momenteel nog uit drie entiteiten bestaat, zal het nieuwe model er twee tellen: een spoorwegonderneming enerzijds en een infrastructuurbeheerder anderzijds. In de hervorming wordt een duidelijke verdeling opgenomen betreffende de rol en verantwoordelijkheden die elk van deze entiteiten dient te spelen ten aanzien van de reizigers. Bovendien zal de hervorming, dankzij de creatie van HR Rail, niet raken aan de eenheid van het sociaal overleg binnen het nationaal paritair comité en van het statuut van de spoorwegwerknemer. Tenslotte zal deze hervorming een drastische reductie betekenen van het huidig aantal bestaande dochterondernemingen. Deze hervorming van de structuren sluit aan bij de Europese spoorwegreglementering. Het voorontwerp dat vandaag wordt aangenomen vormt dus een wettelijke basis om de hervorming uit te voeren. Het legt de fundamentele principes van de hervorming vast en geeft de Koning de bevoegdheid om, volgens deze principes, te bepalen welke maatregelen het meest zijn aangewezen om deze hervorming uit te voeren. Het voorontwerp van deze “machtigings”wet zal nu worden voorgelegd aan het Parlement opdat het hier kan worden uiteengezet, besproken en aangenomen. Omwille van het specifieke statuut van deze voorontwerptekst zullen ook de Koninklijke Besluiten die de uitvoering van de bepalingen uit de tekst moeten mogelijk maken ter discussie en goedkeuring worden voorgelegd aan het Parlement. Parallel aan dit wetgevend parcours, zal Jean-Pascal Labille ook het overlegproces met de werknemers verderzetten. Voor de Minister van Overheidsbedrijven is dit overleg van groot belang om de efficiëntie van de toekomstige structuren te garanderen. “We kunnen geen solide spoorwegonderneming uittekenen zonder de sterke steun van de werknemers”. Meer info? Stephanie Van Houtven Woordvoerster van Jean-Pascal Labille Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.825
|
![]() Het zou me verbazen moesten ze op het verkeerde spoor zitten.
|
![]() |
![]() |