Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2013, 11:59   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Kleinhandel geeft er de brui aan

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130...=ochtendupdate
Citaat:
De kleinhandel in ons land geeft er de brui aan, lees hieronder meer.
Voor het volledige artikel verwijs ik jullie naar De Standaard (link hierboven).

De kleinhandel krijgt rake klappen door de groei van baanwinkels en het autoluw worden van steden. In vijf jaar tijd zijn er net geen zestig procent meer stopzettingen. Dat blijkt volgens Het Nieuwsblad op Zondag uit een onderzoek in opdracht van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

‘Tijdens de eerste acht maand van 2008 stopten er 4.920 zaken’, zegt Christine Mattheeuws van het NSZ. ‘Dit jaar zitten we al aan 7.824 stuks. Dat is een stijging van maar liefst 59 procent.’ Het aantal faillissementen nam in diezelfde periode met ongeveer dertig procent toe.

Volgens de organisatie zijn er verschillende redenen voor het feit dat zo veel bakkers, krantenwinkels, bloemisten,... de handdoek in de ring werpen. ‘De kleinhandel heeft het om te beginnen almaar moeilijker om op te boksen tegen het toenemend aantal baanwinkels en de grote ketens die zich vestigen aan de rand van steden en gemeenten’, luidt het.
Wat iedereen eigenlijk reeds lang wist kunnen we vandaag zwart op wit lezen.
Ik moet altijd (groen) lachen als ik lees dat de vestiging van de één of andere grote keten X aantal jobs zal opleveren. Iedereen weet dat deze jobs steeds ten koste gaan van andere handelaars (meestal kleine zelfstandigen). Ik begrijp de steden dan ook niet die zelf initiatieven nemen om winkelpanden te bouwen, zeker niet als deze:

- buiten de stadskern liggen
- ketens zich daarin gaan vestigen
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 12:01   #2
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Het autovrij worden van steden zeker.

Ach ja, we zeggen het al jaren dat dat faliekant zal aflopen.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 12:02   #3
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

Ik moet altijd (groen) lachen als ik lees dat de vestiging van de één of andere grote keten X aantal jobs zal opleveren. Iedereen weet dat deze jobs steeds ten koste gaan van andere handelaars (meestal kleine zelfstandigen). Ik begrijp de steden dan ook niet die zelf initiatieven nemen om winkelpanden te bouwen, zeker niet als deze:

Parking, parking, parking... Die mag zelfs ondergronds zijn.
Oud 1 september 2013, 12:05   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De discussie van die grote zaken, leeft al van toen de Schoof een heel klein manneke was. En wellicht zelfs al van daarvoor.

Als de mensen liever naar een grote winkel gaan, dan moeten zulke winkels gebouwd kunnen worden.

Stel je een Vlaanderen voor zonder één carrefour, grand bazar, c en a, colruyt, delhaize, aldi, lidl en wat weet ik nog allemaal.

Maar wat ik wou zeggen: als een café sluit of moet sluiten, dan kweelt de rokersgilde dat zulks komt door het rookverbod.
Mis dus.
De consument wijzigt zijn/haar gedrag. Dat is zijn/haar recht. 't Zal nog niet zijn zeker.

En als daar werkgelegenheid bij sneuvelt, dan is dat maar zo.
Stel je voor dat we nog altijd met stadswachten zouden zitten, die een belasting innen bij elke binnenkomst. En dat we die dan niet zouden afschaffen, ... wegens de werkgelegenheid.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 12:06   #5
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De discussie van die grote zaken, leeft al van toen de Schoof een heel klein manneke was. En wellicht zelfs al van daarvoor.

Als de mensen liever naar een grote winkel gaan, dan moeten zulke winkels gebouwd kunnen worden.

Stel je een Vlaanderen voor zonder één carrefour, grand bazar, c en a, colruyt, delhaize, aldi, lidl en wat weet ik nog allemaal.

Maar wat ik wou zeggen: als een café sluit of moet sluiten, dan kweelt de rokersgilde dat zulks komt door het rookverbod.
Mis dus.
De consument wijzigt zijn/haar gedrag. Dat is zijn/haar recht. 't Zal nog niet zijn zeker.

En als daar werkgelegenheid bij sneuvelt, dan is dat maar zo.
Stel je voor dat we nog altijd met stadswachten zouden zitten, die een belasting innen bij elke binnenkomst. En dat we die dan niet zouden afschaffen, ... wegens de werkgelegenheid.

.
Het rookverbod speelt wel degelijk mee, al zijn die antieke volkscafés er al jaren van tussen aan het gaan.
Oud 1 september 2013, 14:50   #6
Nar
Burgemeester

Nar's schermafbeelding

Standaard

Mooi zo, kapitalisme werkt. Gedaan met gegoede zelfstandigen. Een klein aantal rijken en voor de rest iedereen arm.
Oud 1 september 2013, 14:50   #7
Nar
Burgemeester

Nar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Het autovrij worden van steden zeker.

Ach ja, we zeggen het al jaren dat dat faliekant zal aflopen.

Nog niets van dat autovrij gemerkt eerlijk gezegd.
Oud 1 september 2013, 14:55   #8
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

het toekomstige "U-Place" is nog maar eens (de hoeveelste) een draak van dat kaliber.
Winkelstraten in binnensteden van voorheen worden dan dikwijls "spookstraten" waar regelmatig "kleine gangs" de omgeving s'avonds onveilig maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 14:57   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

internet...iemand?
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 14:57   #10
Ill Duce
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
het toekomstige "U-Place" is nog maar eens (de hoeveelste) een draak van dat kaliber.
Winkelstraten in binnensteden van voorheen worden dan dikwijls "spookstraten" waar regelmatig "kleine gangs" de omgeving s'avonds onveilig maken.
U-place gaat toch niet door? Of heb ik iets gemist?
Ill Duce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 14:59   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben niet zo zeker of het business-model van U-place,de "shopping-mall" nog lang zal gelden..en het heeft niks te maken met de crisis.
NU al worden dergelijke kooppaleizen omver gelopen enkele jaren per jaar,en voor de rest van het jaar mogen ze ,feitelijk,vormen van belachelijke solden organiseren om uberhaupt nog KOPERS ,en niet "toeristen" binnen te krijgen....

De consument kan zich dan het ganse jaar bekocht voelen.....de Zalandos en BOL.coms van deze wereld profiteren daarvan...
De rest kan om praktische redenen niet het IKEA-model hanteren waarbij een meerderheid van de bezoekers doelbewust op expeditie gaat naar het artikel dat ze op de ,excellente,site opgezocht hebben,betalen,bonnetje krijgen,ff wachten,WEG.....

(of nee wacht....gehaktbal eten....WEG )

De kleinhandel is meestal verouderd,de "shopping-mall" is dat ook maar weet dat nog niet .

Laatst gewijzigd door kelt : 1 september 2013 om 15:07.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 15:00   #12
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce Bekijk bericht
Joepie, als dat zo is. Maar ik heb geen weet dat het definitief afgevoerd werd, wel dat er nog wel enkele rechtzaken lopen. Maar, enlighten me als je meer weet

Citaat:

Laatst gewijzigd door Zipper : 1 september 2013 om 15:00.
Oud 1 september 2013, 15:02   #13
Ill Duce
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nar Bekijk bericht
Mooi zo, kapitalisme werkt. Gedaan met gegoede zelfstandigen. Een klein aantal rijken en voor de rest iedereen arm.
Het tijdperk ten tijde van Daens. ..Dat is echt wel iets voor jou, niet?

Of een hacendado ergens in Latijns-Amerika.

Chili onder Pinochet.
Oud 1 september 2013, 15:03   #14
Ill Duce
Banneling

Standaard

Citaat:
Joepie, als dat zo is. Maar ik heb geen weet dat het definitief afgevoerd werd, wel dat er nog wel enkele rechtzaken lopen. Maar, enlighten me als je meer weet
Ah waarschijnlijk niet meer dan jij, dan. Ik heb enkel weet dat er geen vergunning werd afgeleverd.
Oud 1 september 2013, 15:09   #15
Nar
Burgemeester

Nar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U-place gaat wel door hoor. Ik heb al ettelijke opties op panden om zelfstandige slaven zich voor mij in 't krom te laten werken. Huur opstrijken zelf niets doen zelfstandigen met het water tot aan de lippen
Oud 1 september 2013, 15:10   #16
Ill Duce
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik ben niet zo zeker of het business-model van U-place,de "shopping-mall" nog lang zal gelden..en het heeft niks te maken met de crisis.
NU al worden dergelijke kooppaleizen omver gelopen enkele jaren per jaar,en voor de rest van het jaar mogen ze ,feitelijk,vormen van belachelijke solden organiseren om uberhaupt nog KOPERS ,en niet "toeristen" binnen te krijgen....

De consument kan zich dan het ganse jaar bekocht voelen.....de Zalandos en BOL.coms van deze wereld profiteren daarvan...
De rest kan om praktische redenen niet het IKEA-model hanteren waarbij een meerderheid van de bezoekers doelbewust op expeditie gaat naar het artikel dat ze op de ,excellente,site opgezocht hebben,betalen,bonnetje krijgen,ff wachten,WEG.....

(of nee wacht....gehaktbal eten....WEG )
Allemaal niet nodig zo'n shopping mall. Veel onnodige zaken die daar verkocht worden.
Bovendien moet er een deel van de lokale infrastructuur aangepast worden om de stroom klanten die via de autostrade komen op te vangen. Dat is dus op kosten van de belastingbetaler.

Als het puntje bij paaltje komt mag de samenleving de kost voor de grootste hap uit het budget nodig voor deze grap, ophoesten.

En na een jaar of 3 staat dat complex gewoon leeg. De winkels die een ruimte huren hebben niet voldoende omzet en geven er de brui aan.

Laat die omhooggevallen pottenstampersponsor maar ergens zijn debiel plan uitvoeren op een atol ergens in Micronesië. Of stamp hem op een trein naar een Goelag. Kan hij ook eens leren wat werken is.
Oud 1 september 2013, 15:11   #17
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah waarschijnlijk niet meer dan jij, dan. Ik heb enkel weet dat er geen vergunning werd afgeleverd.
Ah, het is De Raad van State die de milieuvergunning heeft geschorst.

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...g-Uplace.dhtml

Citaat:
Oud 1 september 2013, 15:11   #18
Ill Duce
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nar Bekijk bericht
U-place gaat wel door hoor. Ik heb al ettelijke opties op panden om zelfstandige slaven zich voor mij in 't krom te laten werken. Huur opstrijken zelf niets doen zelfstandigen met het water tot aan de lippen
Jij bent gewoon een parasiet. Schurft. Bloedluis. Figuren als jij zijn de reden waarom postnatale abortus gerechtvaardigd is.
Oud 1 september 2013, 15:12   #19
Ill Duce
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah, het is De Raad van State die de milieuvergunning heeft geschorst.

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...g-Uplace.dhtml
Doen ze eindelijk nog eens iets goeds.
Oud 1 september 2013, 15:14   #20
Nar
Burgemeester

Nar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij bent gewoon een parasiet. Schurft. Bloedluis. Figuren als jij zijn de reden waarom postnatale abortus gerechtvaardigd is.
Volgens mij ben jij geen echte n-va'er gast, anders zou je mij wel dik gelijk geven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be