![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Volgens de OESO ontvangen Belgische gepensioneerden 52 procent (de dubbele geperikweerde pensioenen vd statutaire ambtenaren zitten hierin meegerekend!! het is dus nog veel minder voor mensen uit de privésector) van het gemiddelde loon dat ze tijdens hun loopbaan hebben gekregen. België is het industrieland met het laagste gemiddelde pensioen. Volgens de OESO is 70 procent een aanvaardbaar gemiddelde. Wat onder de 60 procent ligt, is zorgwekkend.
Mensen weten dan dat ze op termijn langer zullen moeten werken. Verschillende Europese landen hebben al stappen in die richting gezet. België hinkt hier achter op andere landen. In Duitsland stijgt de pensioenleeftijd in 2029 naar 67 jaar, Nederland zet een vergelijkbare stap (67 jaar in 2023), net als Spanje, en zelfs Italië trekt de wettelijke leeftijd op: 66 jaar in 2018. In een rapport dat in januari 2013 verscheen, schetst de OESO een uiterst verontrustend beeld van de Belgische pensioenuitdaging. Indien de huidige vormen van vervroegde uittreding blijven bestaan, dan zal België de wettelijke pensioenleeftijd moeten optrekken naar 73 jaar. De blinde vlek van de ambtenarenpensioenen In de pensioendiscussie ligt de nadruk vooral op de werknemerspensioenen en (in iets mindere mate) op de zelfstandigenpensioenen. Minder aandacht was er voor de ambtenarenpensioenen. Nochtans is de vergrijzingsschok daar al een aantal jaren bezig. De pensioenkosten van het werknemersstelsel draaien al 20 jaar rond 5 tot 6 procent van het bbp. Bij de ambtenaren is de totale pensioenkost in die periode gestegen van 2 tot bijna 4 procent van het bbp. De ambtenarenpensioenen blijven een totaal taboe. De enige maatregel die werd genomen, is dat de ambtenarenpensioenen niet meer berekend worden op basis van het loon van de laatste vijf maar van de laatste tien jaar. Dat moet de vergrijzingskosten… minder sterk doen stijgen. http://trends.knack.be/economie/nieu...0387316385.htm Het wordt steeds meer duidelijker dat wij tot de armste landen vd Westerse wereld behoren en dat ons Belgisch model niet meer werkt maar erg onrechtvaardig is. Indien deze bom niet ontmanteld wordt zal ze vroeg of laat ontploffen. Bij deze zijn de politici gewaarschuwd! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Het onrechtvaardige model werkt, met dank aan uw handtekening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik denk dat het dringend tijd is dat Demonen nog eens een draadje over pensioenen opent.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() ok dat is er misschien wat over, maar het gaat hier over cijfers gepubliceerd door de OESO. laten we hier een leuk debat over opstarten. Laten we onszelf (en onze kinderen) nog een kans op pensioen geven. Maar tegen dan moeten we werken tot we dood vallen, en dit omdat de vorige generaties een gat in hun zak hadden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Nog maar te zwijgen van de "garage sale" verhofstad met zijn fameuze sell and lease back truckjes. het geld wordt (en is) erdoorgedraaid door onze beleidmakers... De banken, inderdaad die maffia moet ook aangepakt worden, volledig eens. (zie bijvoorbeeld wat Dexia ons kost, we zullen het nog eens vragen aan Dehaene hoe dat komt...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/he...on-104577.html Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Inderdaad, daar is nood aan. Ook wat uitleg over dubbele en geperekweerde pensioenen zou zeer welkom zijn. Dat is al heel lang niet meer aan bod gekomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat men bijvoorbeeld al eens begint met een aantal volstrekt overbodige instellingen, zoals de provincies, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de senaat af te schaffen. Vervolgens kunnen 75% van de resterende ministers, staatssecretarissen en tutti quanti afgeschaft worden. Dotaties aan koninklijke families (buiten de koning zelf), politieke partijen en andere religies mogen ook stopgezet worden. Ik denk dat aan deze enkele eenvoudige maatregelen al een aardige duit overgehouden wordt, denk je ook niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij is niet de enige. Het is nogal dwaas om hem nu als enige met alle zonden van Israël te overladen. Ze zijn uiteindelijk allemaal in hetzelfde bedje ziek.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ultiem ligt de verantwoordelijkheid op dit moment bij hem hé Raf ... als m vindt dat m niks wezenlijks kan doen ... dan moet m ni blijven zitten ook hé ... of dingen veranderen ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |