![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor iedereen die denkt "dat religie toch troost levert". NIET dus, au contraire.
Volgens gelinkte studie haalt niemand troost uit religie, voor geen enkele reden. Niet bij ingrijpende levensgebeurtenissen, niet in het algemeen. Erger, in het algemeen loop je als religieuze zelfs meer kans op depressie. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. De gedachte "hij is nu op een betere plaats" doet onder voor "wat hebben wij misdaan dat dien hierboven ons dat aandoet?" Geen troost, frustratie en twijfel. De boodschap: doe uw kinderen een plezier en voedt ze niet religieus op. De boodschap voor religieuzen: het is een wetenschappelijke studie, dus natuurlijk bullshit die je met anekdotes gerust van tafel kan vegen. link
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 30 september 2013 om 06:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gallup geeft een complexer beeld:
http://www.gallup.com/poll/144980/re...ion-worry.aspx Een beetje religie blijkt inderdaad gecorreleerd aan iets meer stress, angst en depressie dan atheïsme, maar diep-religieuze mensen blijken minder depressie te hebben dan zowel atheïsten als gematigd-religieuze mensen. Belangrijk hierbij is te begrijpen dat correlatie niet noodzakelijk een causaal verband impliceert. Tot slot is het niet noodzakelijk waar dat Pascal gelijk heeft en dat men zo maar van spirituele grondhouding kan veranderen op basis van een rationele calculus.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 30 september 2013 om 10:17. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu, ik wil inderdaad niet van een causaal verband spreken. In de zin dat religieus zijn je zeker niet ongelukkig gaat maken. Ik ben geneigd om te denken dat ongelukkig zijn wel tot religie kan leiden, wat de cijfers ook kan verklaren. Je kan daar ook de "gelovigen" aan toevoegen die geloven om de lieve vrede in het gezin te bewaren. Die zijn sowieso al ongelukkiger vanwege het keurslijf waarvan religie maar een symptoom is. Maar ik zou wel concluderen dat het je niet gelukkiger maakt. Als ik die Gallup correct interpreteer, is een volledig vertrouwen in je godsdienst wél een reden om gelukkiger te zijn. Maar uit beide onderzoeken blijkt dan dat het "ja, er is een leven na de dood, maar hoe dat eruitziet weet niemand"-geloof niet voldoende is om gelukkiger te zijn. Wat is uw interpretatie?
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 30 september 2013 om 18:05. |
|
![]() |
![]() |