Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2013, 12:43   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Vlaamse justitie is niet gelijk aan Franstalige justitie

Dat zegt de Schoof al langer, maar dat ik dat zeg is (helaas) niet erg relevant.

Echter nu komt het van een gerenommeerde insider:

Citaat:
“Na mijn korte passage bij de Hoge Raad ben ik er steeds meer voorstander van om justitie te defederaliseren. Hier zitten 22 Nederlandstaligen en 22 Franstaligen. Maar die denken totaal anders over justitie. De ene gaat links, de andere rechts en het resultaat is dat we in het midden stil blijven staan.”
Mannekes, b. is een dood lijk en het wordt tijd dat we het begraven.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20131004_00774269
titel: Paul Van Orshoven verlaat Hoge Raad Justitie

Citaat:
Hoogleraar Paul Van Orshoven neemt ontslag bij de Hoge Raad voor de Justitie. Dat vernam De Tijd. Van Orshoven was nog maar een jaar aan de slag bij de Hoge Raad en had nog drie jaar te gaan. Hij vertrekt “omdat hij zich wil toeleggen op zijn academisch werk”, maar bekritiseert ook de werking van de Hoge Raad.

Van Orshoven groeide uit tot een van de actiefste en bekwaamste leden van de “advies- en onderzoekscommissie” van de Hoge Raad die adviezen geeft over wetswijzigingen en alle klachten en wantoestanden onderzoekt. Maar na amper een jaar geeft Van Ors*hoven er de brui aan. “Ik heb ontslag genomen om persoonlijke redenen. Het blijkt niet combineerbaar met mijn job als hoogleraar”, vertelt Van Orshoven. “Ik wil de laatste drie jaren voordat ik met emeritaat ga, nog academisch werk leveren. Dat is de enige reden van mijn vertrek. Maar dat neemt niet weg dat ik geen vrede heb met de manier waarop de Hoge Raad voor de Justitie moet werken. Het is een leeuw zonder tanden.”

De Hoge Raad faalt volgens Van Orshoven op meerdere vlakken. “Wat gebeurt met de *audits en de adviezen die de Hoge Raad uitbrengt? Niets. Ik betwijfel zelfs of de minister van Justitie onze adviezen over wetswijzigingen leest. Het is niets meer dan een obligaat nummertje. Alleen voor de benoeming van magistraten is de Hoge Raad nodig. Zonder voordracht kan de minister zo’n benoeming niet doen. Meer niet.”

Ook de interne werking van de Hoge Raad neemt Van Orshoven op de korrel. “Na mijn korte passage bij de Hoge Raad ben ik er steeds meer voorstander van om justitie te defederaliseren. Hier zitten 22 Nederlandstaligen en 22 Franstaligen. Maar die denken totaal anders over justitie. De ene gaat links, de andere rechts en het resultaat is dat we in het midden stil blijven staan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 4 oktober 2013 om 12:43.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be