![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voor wie zich soms afvraagt waarom sommige allochtonen verkiezen om hun naam te veranderen kan misschien een antwoord vinden in onderstaand artikel.
Heel wat bedrijven in Vlaanderen verplichten hun allochtone werknemers een westers klinkende naam te gebruiken om klanten niet af te schrikken. Dat meldt de Belgische krant Het Laatste Nieuws. Zo zou Fatima zich Vicky laten noemen en Mohammed de telefoon opnemen als Peter. Dit zou vooral gebeuren bij bedrijven die klanten telefonisch benaderen, dat schrijft de NRC donderdag. Een van de bedrijven waar dit gebeurt zou de mobiele operator Base, een dochteronderneming van de KPN, zijn. Een woordvoerder van Base ontkent dit. "Het is zeker niet de directie die het personeel verplicht een andere naam aan te nemen. Wie zoiets durft te vragen wordt op staande voet ontslagen." Maar een medewerkster van Base verklaart: "Wie gewoon de telefoon opneemt met ’hallo met Base’ heeft geen probleem. Pas wanneer we de klanten moeten opbellen en ons moeten voorstellen zijn namen als Fatima en Naima taboe." Hetzelfde geldt voor het telemarketingbedrijf Communicatel, waar Lamia Sheba zich moest voorstellen als Pascal Desmet. "Eigenlijk is het vernederend. Het was een gemakkelijke manier om geld te verdienen tijdens mijn studie. Maar ik zou het nu nooit meer doen." Het is ’pure discriminatie’ zo meldt een woordvoerder van de Federatie van Marokkaanse Verenigingen verder in de krant. Hij herkent het onder andere uit de horeca waar een kelner die Allal heet zich van zijn baas Alain moet noemen. Bron: NRC Handelsblad
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Het is bewezen, telemarketers zijn de bron van al het kwaad.
Niet dat het nog nodig was dat te bewijzen, iedereen wist het al.
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat dit gewoon te maken heeft met praktische dingen. Veel buitenlandse namen zijn voor ons nauwelijks verstaanbaar of worden moeilijk onthouden. Dat is toch normaal! In het zakenleven kan het dus gewoon gemakkelijker zijn om eenvoudige Vlaamse namen te gebruiken.
Maar natuurlijk moet dit volgens de Pianozeveraar weer direkt als 'racisme' en 'discriminatie' gezien worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom: je bent hier een stukske aan het zeveren dat het niet meer schoon is. Hier is wel degelijk sprake van racisme en discriminatie. Wees toch zo eerlijk om dat toe te geven!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mmm,
zou ik me laten beïnvloeden door het horen van een vreemde voornaam aan de telefoon, als ik op zoek ben naar een maatschappij waar ik misschien klant zou worden? zou ik me laten beïnvloeden als ik op zoek ben naar een bank, als die filiaalhouder gekend is in het dorp dat hij op de lijst van het Vlaams blok stond? (Het ene zeer moedig en het andere erg laakbaar, evenwel uitwisselbaar naargelang aan welke zijde van het politiek-sociale spektrum je jezelf toe rekent !!) ps: ik wacht ondertussen nog wel op 'bewijs' van de stelling. Want ik heb zoiets: als dat uitlekt, al moesten de kraaien het uitbrengen, dan is dat veel negatieve publicitieit. En nog meer: als iemand ontslagen wordt, dan heeft die m/v nogal wat (overigens gemakkelijk bewijsbare) argumenten om het zijn (ex-)baas heel moeilijk te maken ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Allemaal zwakke argumenten om racistische en discriminerende reflexen te verdoezelen, net of Vlaamse namen zijn herkenbaar als zijnde 'Vlaams'. Ga maar eens kijken op de website van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) welke de meest voorkomende voornamen zijn.
Een staal (2002 - Vlaams Gewest): Jongens: Rune, Jarno, Warre, Lennert, Renzo, Nicolas, Robbe, Nathan, Noah, Robin, Dylan, Loïc, Wout, Jelle, Jens, Ruben, Arne, Bryan, Brent, Lars, Logan, Sacha, Mateo, Liam, Tibo, Noa, Siebe, Ilias, Jordy enz... http://statbel.fgov.be/figures/d22a_nl.asp?r=6 Meisjes: Amber, Jana, Femke, Luna, Eline, Fleur, Merel, Lara, Bo, Jill, Kato, Hanne, Fien, Silke, Jade, Kaat, Chloë, Febe, Manon, Lies, Margaux, Anouk, Ine, Amy, Laure, Mirthe, Romy, Linde, Chiara, Cato, Romy enz... http://statbel.fgov.be/figures/d22a_nl.asp?r=2
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
'Jan' helemaal niet maar wel nog Luca, Luka en Lucas ![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |