![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Schepen
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 405
|
![]() Een beetje science fiction maar in 2020 heeft De Standaard eindelijk goed nieuws. Sinds het vorige onderzoek naar racisme op de arbeidsmarkt in 2013 is de situatie spectaculair verbeterd. Wat is er gebeurd? Een terugblik.
![]() In 2013 bleek uit diverse onderzoeken dat de tewerkstelling van mensen met een migratieachtergrond sterk achterliep bij die van de algemene bevolking en dat racisme en vooroordelen hier een belangrijke rol speelden (zie bv. het Rapport Socio-economische Monitoring 2013, http://www.diversiteit.be/socio-economische-monitoring ). Sommige werkgevers deden hun best maar andere verscholen zich achter het argument dat ze enkel naar competenties keken. Ook overheden en overheidsbedrijven weerspiegelden lang niet de diverse samenstelling van de bevolking. Deze situatie was niet langer houdbaar, oordeelden toenmalige opiniemakers. Een samenleving kan zich niet permitteren om een steeds groter deel van haar eigen bevolking uit te sluiten van het arbeidsproces. Langdurige werkloosheid leidt tot armoede en een steeds grotere sociale kloof. Omgekeerd blijven kansen liggen. Diversiteit biedt economische voordelen, divers samengestelde teams leiden tot betere resultaten. Problemen worden creatiever aangepakt als er vanuit verschillende invalshoeken over wordt nagedacht. Om uit de toenmalige economische crisis te geraken was dit broodnodig. Goede wil van werkgevers, overheid of privésector, was meegenomen maar uit de cijfers bleek dat dit ontoereikend was. Een aantal werkgevers bleek “allochtoonmoe” en klaagde over betutteling. Met die zogenaamde betutteling viel het echter nogal mee. Privébedrijven beperkten zich tot het aankondigen van inspanningen als ze overheidssubsidies aanvroegen voor een diversiteitplan. Vooral kleinere bedrijven maakten hier gebruik van maar de beloofde streefcijfers waren nogal vrijblijvend. Ook bij de overheid lag de lat eerder laag en bij de federale instanties ontbraken streefcijfers compleet. Zo kon het echt niet verder. In het belang van de samenleving in haar geheel was het nodig dat de overheid ingreep en structurele maatregelen oplegde, de vrijblijvendheid voorbij. Na de verkiezingen in mei 2014 besloten de federale en deelstaatregeringen daarom tot een gezamenlijk actieplan om deze tewerkstellingsachterstand eindelijk ten gronde aan te pakken. Naast een aantal maatregelen om de structurele discriminatie in het onderwijs weg te werken, koos het beleid voor twee belangrijke pistes. Deze waren zowel gericht op de private arbeidsmarkt als op de eigen tewerkstelling binnen de overheid en de ermee verbonden overheidsbedrijven. Een eerste groep maatregelen schakelde de juridische bestrijding van racisme op de arbeidsmarkt een flink tandje hoger. De bestaande wetgeving bleef immers vaak dode letter. Discriminerende werkgevers waren voorzichtiger geworden en openlijk racistische reacties werden eerder zeldzaam. Het was dan ook nodig om nieuwe instrumenten te ontwikkelen om de vaak verborgen discriminatie aan te pakken. Enkele voorbeelden. Om racisme op te sporen wou de overheid niet langer enkel afhangen van individuele meldingen en klachten. Bij een vermoeden van discriminatie ging ze actief aan de slag met gedegen onderzoek naar het aanwervingbeleid van de bedrijven in kwestie. Werd er bv., bij gelijkaardige sollicitatieprofielen, systematisch gediscrimineerd op basis van migratieachtergrond of religie? Ook deed ze een beroep op statistische informatie. Zijn er binnen bepaalde arbeidssectoren verschillen in de tewerkstelling die niet verklaard kunnen worden door objectieve factoren? Tegelijk voerde ze een campagne om slachtoffers en getuigen te informeren over hun rechten en hen te sensibiliseren om discriminatie te melden. Ze waakte er over dat deze meldingen goed werden opgevolgd en dat de nodige maatregelen werden genomen om de klachten effectief te behandelen. Racisme juridisch bestrijden is een noodzakelijke maar onvoldoende stap om de tewerkstelling van mensen met een migratieachtergrond te vergroten. Een tweede groep maatregelen was er daarom op gericht de evenredige arbeidsdeelname van mensen met een migratieachtergrond daadwerkelijk te stimuleren en zo nodig af te dwingen. Enkele voorbeelden. De overheid zelf leverde actief inspanningen om in al haar geledingen werknemers aan te trekken met een migratieachtergrond zodat haar personeelsbestand een weerspiegeling werd van de samenleving in haar geheel. Diversiteitplannen die dit in de praktijk uitwerkten werden de regel en de lat werd voldoende hoog gelegd. Uiteraard stootte de overheid hierbij soms op onnodige drempels en obstakels, ook in haar eigen aanwervingbeleid, maar deze werden creatief aangepakt. Was een perfecte kennis van het Nederlands voor alle functies even noodzakelijk? Bleek investeren in het leren van de taal op de werkvloer geen veel betere en kostenbesparende oplossing dan enkel via inburgeringcursussen? Kon er ook gekeken worden naar de reële capaciteiten van mensen en niet enkel naar hun formele diploma’s? Moesten er geen extra inspanningen geleverd worden om bij vacatures de juiste mensen te bereiken? Alle actoren binnen de overheid deden hun uiterste best om vol goede wil deze en andere problemen aan te pakken. Vanuit dit goede voorbeeld werden tegelijk gelijkaardige initiatieven genomen naar de privésector. Bedrijven staan op hun autonomie voor hun personeelsbeleid maar veel bedrijven ontvangen ook subsidies en overheidsondersteuning. In ruil voor dit gemeenschapsgeld konden er ook voorwaarden worden opgelegd die het algemeen belang nastreefden, zoals het bevorderen van diversiteit. In goed uitgekiende campagnes maakte de overheid duidelijk dat dit uiteindelijk ook in het belang van de bedrijven zelf was. Tot zover dit goede nieuws uit 2020. Misschien wat utopisch maar Hand in Hand gaat er van uit dat niemand wil dat De Standaard binnen zeven jaar opnieuw moet vaststellen dat het racisme in Vlaanderen hardnekkig aanwezig blijft en dat mensen met een migratieachtergrond hun capaciteiten nog steeds niet kunnen inzetten op de arbeidsmarkt. Alleen een grondige aanpak vanuit het beleid zal dit probleem oplossen. Vanzelf zal het helaas niet lukken. Wie hier meer over wil weten, kan terecht op www.jobdiscriminatie.be. Daar vind je ook alle uitleg hoe je zelf kan meewerken aan de campagne. Doen! http://www.dewereldmorgen.be/artikel...e-arbeidsmarkt |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
Geregistreerd: 15 juli 2013
Berichten: 1.749
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door ouwe knar : 1 november 2013 om 02:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
|
![]() Complete BS, er is geen racisme meer in die zin dat het gevolg zou zijn dat iemand geen werk krijgt, dat is compleet voorbij behalve misschien een opmerking hier en daar. Voor iemand met gelijke capaciteiten natuurlijk, als je geen diploma hebt en mentaal labiel overkomt dan wil niemand met je werken, dat is geen racisme beste moslim maar gewoon de logica zelve.
Dat een moslim dan zelf de racist uithangt en een speciale behandeling eist wordt natuurlijk niet besproken, moslims op de werkvloer = vroeg of laat problemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
|
![]() Citaat:
![]() Zoiets is schering en inslag bij Marokkanen zegt de verpleegster. Ze komen ook uren te laat op een afspraak , zonder te verwittigen en dan eisen ze nog een behandeling bij voorrang ook. de hoofdverpleger stuurt ze nu gewoon naar huis , ze moeten maar op tijd komen zoals de rest en een nieuwe afspraak maken. Met die mannen valt gewoon niets aan te vangen, niet op de werkvloer en niet in een ziekenhuis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We hebben weer een prachtvoorbeeld gekregen op't werk. Een "niefanierse" uitzendkracht werkt zich te pletter, is altijd paraat, en geen jobke te vuil of te lastig.
Krijgt een contract van onbepaalde duur. Raad eens?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogal. Rendementsverlies op een productielijn van 34% in die ploeg.
Nu, als dat 1 dag is, dat kan, ferme brokken , en je kan zelfs meer verliezen. Maar als het concequent over een hele week is, dan stel ik me toch vragen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 1 november 2013 om 10:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
|
![]() Nog een geval , verteld door een andere kennis. Ditmaal betreft het een Turk. de man in kwestie moet eenvoudig werk doen in een chemisch bedrijf, niets aan de hand, hij doet zijn best en krijgt een vast contract. Plots krijgt de man een religieuze opstoot. hij weigert zijn vrouwelijke bazin nog een hand te geven en de opdrachten die ze hem geeft uit te voeren. Ze hebben hem uit miserie moeten ontslaan. Nooit nemen ze daar nog een moslim aan .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.796
|
![]() tegen 2020 zijn alle islamieten uit europa verdreven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
|
![]() Zou dat lukken binnen zeven jaar?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
|
![]() Stel ik ben een racist. Ik word verplicht om een allochtoon van een ras dat mij niet aanstaat aan te werven. Dan pest ik de allochtoon gewoon tot die weggaat?
Allezja, waarom zou iemand bij racisten willen werken? Laatst gewijzigd door six : 1 november 2013 om 13:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
|
![]() Wat we nodig hebben is affirmative action, positieve discriminatie van kleurlingen en het systematisch weren en wegpesten van blanken.
Is zeer succesvol gebleken in Detroit en Zuid-Afrika. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.807
|
![]() Citaat:
Als je niet wil dat er bepaalde zandvolk culturen naar hier komen ben je dan een racist? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.796
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2008
Berichten: 529
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.764
|
![]() Bij die Marokkaanse en Turkse firmaatjes, worden daar autochtonen aangenomen? Ik dacht het niet. Maar ja, die zijn natuurlijk niet racistisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
|
![]() |
![]() |
![]() |