Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2013, 13:00   #1
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard Wijziging belasting liquidate bonus: minder belastingsopbrengsten in de toekomst

Zoals jullie wel weten is de wetgevimg mbt de liquidatiebonus aangepakt.
Het tarief is opgetrokken van 10% naar 25%, om het te harmoniseren met de RV.

Op zich begrijpelijk. Al neemt dit wel een incetive weg om reserves op te bouwen, al hebben we de NID nog

Wat ik dan echter wel frapabt vind is dat de regering zelf promotie voert met de uitzondering dat je voor mei 2014 nog een kapitaalsverhoging kan uitvoeren door incorperatie van reserves. (Hiervoor miet je staat van actief en passief wel geaudit worden en je hebt een akte vd notaris nodig, wat al gauw op een paar 1000 eur komt. Dus de 15% belastingen die je bespaard moeten hoog genoeg zijn. Daarbij moet je ook in rekening nemen dat he de 10% nu betaald en niet bij liquidatie (dus je zou nog moet actualiseren))

het gevolg zal dus zijn, en ik merk dit bij veel van mijn klanten, dat veel bedrijvem dit nu zullen doen en de belasting betalen.
En dus dat op de belastingen op de nu opgebouwde reserves betalen ipv op moment van vereffening in de toekomst. Dus minder belastingsinkomsten in den toekomst en meer voor mei 2014.
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2013, 13:03   #2
Perzik
Parlementsvoorzitter

Standaard

Link naar overzichtelijke samenvatting. http://www.deloitte.com/view/en_BE/b...iquidatiebonus
Oud 6 oktober 2013, 13:04   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Frapant, moet, euro,
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2013, 13:05   #4
Perzik
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Frapant, moet, euro,
Ik ging voor EUR
Oud 6 oktober 2013, 13:07   #5
Perzik
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
Zoals jullie wel weten is de wetgeving mbt de liquidatiebonus aangepakt.
Het tarief is opgetrokken van 10% naar 25%, om het te harmoniseren met de RV.

Op zich begrijpelijk. Al neemt dit wel een incetive weg om reserves op te bouwen, al hebben we de NID nog

Wat ik dan echter wel frapant vind is dat de regering zelf promotie voert met de uitzondering dat je voor mei 2014 nog een kapitaalsverhoging kan uitvoeren door incorperatie van reserves. (Hiervoor moet je wel een staat van actief en passief wel geaudit worden en je hebt een akte vd notaris nodig, wat al gauw op een paar 1000 EUR komt. Dus de 15% belastingen die je bespaard moeten hoog genoeg zijn. Daarbij moet je ook in rekening nemen dat je de 10% nu betaald en niet bij liquidatie (dus je zou nog moet actualiseren))

het gevolg zal dus zijn, en ik merk dit bij veel van mijn klanten, dat veel bedrijvem dit nu zullen doen en de belasting betalen.
En dus dat op de belastingen op de nu opgebouwde reserves betalen ipv op moment van vereffening in de toekomst. Dus minder belastingsinkomsten in de toekomst en meer voor mei 2014.

Laatst gewijzigd door Perzik : 6 oktober 2013 om 13:08.
Oud 6 oktober 2013, 18:14   #6
Fiscoman
Provinciaal Statenlid

Fiscoman's schermafbeelding

Standaard

Leuk, je begint ook iets van fiscaliteit te snappen!
Tof om ons dat te melden.

(trouwens, meer tax nu is een flauw verhaal of uw klanten moeten dringend wijzigen van advies)
Fiscoman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2013, 21:51   #7
Perzik
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiscoman Bekijk bericht
Leuk, je begint ook iets van fiscaliteit te snappen!
Tof om ons dat te melden.

(trouwens, meer tax nu is een flauw verhaal of uw klanten moeten dringend wijzigen van advies)
Kan zijn dat ik het verkeerd gelezen heb dan.
Ik geef ook geen fiscaal advies aan mn klanten

Had enkel de bedenking dat als de tax nu betaald zou worden dit wel mooi meegenomen is voor de kas

Edit hier lees ik toch het volgende:
http://www.dvp-law.com/documents/new...s-mogelijk.xml
Citaat:
.Bovendien mag het op die manier gecreëerde kapitaal niet onmiddellijk uit de onderneming gehaald worden. Wie het al opnieuw uitkeert tijdens de eerste twee jaar na de incorporatie, betaalt 15% roerende voorheffing. Samen met de 10% die al betaald is op het moment van de incorporatie zelf, komt dat dus uit op een belasting van 25% - evenveel als het tarief van de liquidatieheffing vanaf 1 oktober 2014. Er is met andere woorden per saldo geen enkel belastingvoordeel bij een snelle uitkering (integendeel: omdat een deel van de belasting vooruitbetaald is, is er nog een financieringskost). Wie uitkeert in het derde jaar, betaalt nog 10% op het kapitaal in kwestie (in totaal dus 20%). In het vierde jaar wordt men nog altijd “bestraft” met een heffing van 5%, en pas na het vierde jaar blijft de liquidatie of kapitaalvermindering echt belastingvrij.

Laatst gewijzigd door Perzik : 6 oktober 2013 om 21:59.
Oud 28 oktober 2013, 00:37   #8
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dit is imo een schandaal.

Het komt er zowat op neer dat men retroactief een belastingtarief met 150% optrekt.

En ja, je kan 'nu' 10% betalen en dan zogezegd aan de 25% ontsnappen, maar wie heeft er hier nog voldoende vertrouwen in die stukken onbenul om te geloven dat ze niet goed in staat zijn de komende paar jaar ook daar weer een wijziging in aan te brengen?

Het netto-effect is voorspelbaar. 1 malig zal de overheid een hoop inkomsten krijgen, ofwel door mensen die in die kapitaalverhoging aan 10% stappen, ofwel door mensen die hun zaak simpelweg voortijdig stopzetten.

Dat laatste is wat ik ga doen en ik ken nog een hoop zelfstandigen die net hetzelfde van plan zijn. Persoonlijk ga ik na de stopzetting terug als loontrekkende aan de slag, alleen gelukkig niet meer in België.

Dat ze andere zotten vinden om het boeltje hier draaiend te houden..
Oud 28 oktober 2013, 05:47   #9
Fiscoman
Provinciaal Statenlid

Fiscoman's schermafbeelding

Standaard

Juridisch perfect legaal, maar feitelijk wel nogal lelijk gedaan.
Langs de andere kant wist iedereen ook dat dit eraan zat te komen.

Ideologisch heel belangrijk voor de rooi mannen!

(even nostalgisch, in 2001 was er zelfs 0% belasting hierop)
Fiscoman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be