Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 22 augustus 2004, 21:36   #1
giserke
Banneling

Standaard Jongere N-VA-kiezers weten meer over politiek dan leeftijdgenoten.

Uit een eindverhandeling van Annelies Mommeyer en Annemie van Uytven , beiden studenten politieke wetenschappen aan de KUL is gebleken dat jongens uit de 3de graad, en hoger onderwijs meer weten dan meisjes van hun eigen leeftijdcategorie.
Ook is gebleken, dat er een pijnlijke achterstand is van leerlingen uit het TSO tov ASO leerlingen.
Wat opvalt, is dat jongeren die stemmen op N-VA het best scoren op hun politieke kennis. Ook is gebleken dat jongeren die op het Vlaams Blok en Spirit stemmen gemiddeld het minst weten van politiek.
Eerder is al een rapport verschenen, dat het gemiddelde scholingsniveau van N-VA kiezers het hoogste was van alle partijen. Hierbij wordt dit nog eens bevestigt.
Professor Stefan Fiers, die de onderzoeken begeleidde bevestigde de vastellingen van de 2 studentes licentiaat politieke wetenschappen. het gaat wel over een steek proef van 300 studenten, verspreid over de verschillende studie en sociale lagen, maar het bevestigd wel de trend.

Laatst gewijzigd door giserke : 22 augustus 2004 om 21:38.
giserke is offline  
Oud 22 augustus 2004, 21:39   #2
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Pijnlijke achterstand in ASO en TSO? Is het beroeps dan per uitstek beter scorend op vlak van politieke kennis of is dat niet vermeld in de studie?
Cyperken is offline  
Oud 22 augustus 2004, 21:42   #3
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Pijnlijke achterstand in ASO en TSO? Is het beroeps dan per uitstek beter scorend op vlak van politieke kennis of is dat niet vermeld in de studie?
ik denk dat ze het BSO en TSO samen genomen hebben. Dit is wel een fout in hun verhandeling.
let wel ze hebben het over het TSO tov het ASO. Die achterstand is niet in het ASO hé wel te verstaan. Wel in het TSO

Laatst gewijzigd door giserke : 22 augustus 2004 om 21:42.
giserke is offline  
Oud 22 augustus 2004, 21:44   #4
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Wanneer ben je 'op de hoogte'?
Lijkt me een uiterst subjectief gegeven.
Trouwens, al de metingen hebben geen enkel nut. Ze hadden beter iets anders gedaan.
Oud 22 augustus 2004, 21:48   #5
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Wanneer ben je 'op de hoogte'?
Lijkt me een uiterst subjectief gegeven.
Trouwens, al de metingen hebben geen enkel nut. Ze hadden beter iets anders gedaan.
wanneer ze een vragenlijst moeten invullen van 3x 200 vragen op verschillende tijdstippen, heeft dit inderdaad een beeld ja!
Die metingen hebben zeer veel nut! Want uit die metingen is gebleken dat er veel werk aan de winkel is aan de politieke vorming in het TSO en BSO!!
natuurlijk kan ik begrijpen dat dit voor het Blok zeer ongelegen uitkomt wanneer jongern een betere politieke kennis zouden hebben.

Laatst gewijzigd door giserke : 22 augustus 2004 om 21:51.
giserke is offline  
Oud 22 augustus 2004, 21:49   #6
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
ik denk dat ze het BSO en TSO samen genomen hebben. Dit is wel een fout in hun verhandeling.
let wel ze hebben het over het TSO tov het ASO. Die achterstand is niet in het ASO hé wel te verstaan. Wel in het TSO
Oh dat heb ik verkeerd gelezen, wel is het zo dat het TSO/BSO-onderwijs kwalitatief op politiek vlak weinig tot niets voorsteld...ik heb 5 jaar TSO gedaan en dan nog handel waar recht en economie een belangrijk vak zijn, buiten één bezoek aan het vlaams parlement is er nooit dieper ingegaan op de politieke situatie van ons land laat staan het aanleren van de basisprincipes. De leerlingen zijn op hun eigen aangewezen, maarja de interesse is ook niet bepaald hoog hoewel ik vind dat ze toch ietswat beter mogen geïnformeerd worden.
Cyperken is offline  
Oud 22 augustus 2004, 21:54   #7
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oh dat heb ik verkeerd gelezen, wel is het zo dat het TSO/BSO-onderwijs kwalitatief op politiek vlak weinig tot niets voorsteld...ik heb 5 jaar TSO gedaan en dan nog handel waar recht en economie een belangrijk vak zijn, buiten één bezoek aan het vlaams parlement is er nooit dieper ingegaan op de politieke situatie van ons land laat staan het aanleren van de basisprincipes. De leerlingen zijn op hun eigen aangewezen, maarja de interesse is ook niet bepaald hoog hoewel ik vind dat ze toch ietswat beter mogen geïnformeerd worden.
het is net zoals de lessen geschiedenis in het middelbaar: Schandelijk slecht!
Ik denk dat de interesse hoger is dan je zou denken. Maar je moet de lessen interessant maken, met debatten enzo

Laatst gewijzigd door giserke : 22 augustus 2004 om 21:55.
giserke is offline  
Oud 22 augustus 2004, 22:00   #8
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
het is net zoals de lessen geschiedenis in het middelbaar: Schandelijk slecht!
Ik denk dat de interesse hoger is dan je zou denken. Maar je moet de lessen interessant maken, met debatten enzo
o.a. maar het probleem is dat in vele scholen het bij reglement verboden is om over politiek te praten tenzij in het geval van een lesonderwerp dat er zake doet. Je moet er natuurlijk wel bijzeggen dat amper 1/3 van de leerlingen in het middelbaar kiesgerechtigd zijn, maar dan nog zou het aangewezen zijn leerlingen goed voor te bereiden voor als ze stemplicht krijgen.
Cyperken is offline  
Oud 22 augustus 2004, 22:09   #9
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
o.a. maar het probleem is dat in vele scholen het bij reglement verboden is om over politiek te praten tenzij in het geval van een lesonderwerp dat er zake doet. Je moet er natuurlijk wel bijzeggen dat amper 1/3 van de leerlingen in het middelbaar kiesgerechtigd zijn, maar dan nog zou het aangewezen zijn leerlingen goed voor te bereiden voor als ze stemplicht krijgen.
dit is inderdaad verboden in de lessen. maar in het BSO krijgen ze 'project algemene vakken' (PAV) en in het TSO nederlands en geschiedenis. Dit kan perfect worden opgenomen in die vakken. al is het maar onder het mum van eindwerken, voordracht, en politieke geschiedenis.
Hier kunnen we de eindtermen voor aanpassen.
Ik hoop hier ook Jan vanden Berge in de discutie te betrekken als (ex?) leerkracht.

Laatst gewijzigd door giserke : 22 augustus 2004 om 22:12.
giserke is offline  
Oud 23 augustus 2004, 08:32   #10
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit een eindverhandeling van Annelies Mommeyer en Annemie van Uytven , beiden studenten politieke wetenschappen aan de KUL is gebleken dat jongens uit de 3de graad, en hoger onderwijs meer weten dan meisjes van hun eigen leeftijdcategorie.
Ook is gebleken, dat er een pijnlijke achterstand is van leerlingen uit het TSO tov ASO leerlingen.
Wat opvalt, is dat jongeren die stemmen op N-VA het best scoren op hun politieke kennis. Ook is gebleken dat jongeren die op het Vlaams Blok en Spirit stemmen gemiddeld het minst weten van politiek.
Eerder is al een rapport verschenen, dat het gemiddelde scholingsniveau van N-VA kiezers het hoogste was van alle partijen. Hierbij wordt dit nog eens bevestigt.
Professor Stefan Fiers, die de onderzoeken begeleidde bevestigde de vastellingen van de 2 studentes licentiaat politieke wetenschappen. het gaat wel over een steek proef van 300 studenten, verspreid over de verschillende studie en sociale lagen, maar het bevestigd wel de trend.
ach, als ze ouder en wijzer worden stemmen ze wel Vlaams Blok!
jan hyoens is offline  
Oud 23 augustus 2004, 09:21   #11
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
ach, als ze ouder en wijzer worden stemmen ze wel Vlaams Blok!
dream on
Zeno! is offline  
Oud 23 augustus 2004, 10:08   #12
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit valt mij ook op. Van de mensen die ik persoonlijk ken die op het VB gestemd hebben, kan niemand mij zeggen waarom ze die keuze gemaakt hebben. De laatste verkiezingen bewezen dat de marginaliteitsgraad in Vlaanderen eigenlijk heel hoog ligt.
Oud 23 augustus 2004, 10:49   #13
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Dit valt mij ook op. Van de mensen die ik persoonlijk ken die op het VB gestemd hebben, kan niemand mij zeggen waarom ze die keuze gemaakt hebben. De laatste verkiezingen bewezen dat de marginaliteitsgraad in Vlaanderen eigenlijk heel hoog ligt.
gaan we weer die plaat spelen? "de vlaams blokkiezers zijn dom"? hebben jullie dan echt geen inhoudelijke kritiek of is dat teveel gevraagd voor jullie gescleroseerde hersenen?
jan hyoens is offline  
Oud 23 augustus 2004, 11:51   #14
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Ze durven het niet openlijk toe te geven dat ze rabiate racisten zijn die voor hun eigen profijt af willen van de walen en de coburg-kliek .Alle bubbertjes tevreden nu?

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline  
Oud 23 augustus 2004, 12:01   #15
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Ik kan wel aannemen dat de n-va kiezers op zijn minst 'principieel' stemmen. Reden te meer voor het n-va om 'Vlaams' door te wegen op het toekomstig beleid. Zoniet zullen de meeste n-va kiezers overstappen naar het VB, zeker weten.
Oud 23 augustus 2004, 12:11   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal wel. In ken vele tientallen VB'ers en nog een grote pak meer VB-kiezers. Allemaal hebben ze een reden of meerdere redens om hun steun aan het Vlaams Blok te betuigen.

Maar blijf ons maar verder beledigen. Zo wint u geen enkele stem terug. Mensen redeneren immers: "Aha, ze nemen ons niet serieus. Goed, volgende weer het Vlaams Blok."
Jan van den Berghe is offline  
Oud 23 augustus 2004, 12:13   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Ik kan wel aannemen dat de n-va kiezers op zijn minst 'principieel' stemmen. Reden te meer voor het n-va om 'Vlaams' door te wegen op het toekomstig beleid. Zoniet zullen de meeste n-va kiezers overstappen naar het VB, zeker weten.
De overstap is al begonnen. Wie herinnert zich niet de harde taal van Geert Bourgeois: "Eerst de splitsing van BHV, dan pas een Vlaamse regering". Er is al een Vlaamse Regering, maar de splitsing... Daar wachten we nog steeds op. Bij een aantal N-VA-kiezers is dat alvast niet goed aangekomen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 23 augustus 2004, 15:22   #18
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat zal wel. In ken vele tientallen VB'ers en nog een grote pak meer VB-kiezers. Allemaal hebben ze een reden of meerdere redens om hun steun aan het Vlaams Blok te betuigen.

Maar blijf ons maar verder beledigen. Zo wint u geen enkele stem terug. Mensen redeneren immers: "Aha, ze nemen ons niet serieus. Goed, volgende weer het Vlaams Blok."
Recht in de roos! Maar de politieke heethoofden van dit landje steken hun kop in het zand en maken er zich mee gedaan met een uitspraak als "mensen stemmen op het Vlaams Blok omdat hun vuilnis niet tijdig wordt opgehaald" (geef toe, een giller!!) Door de kiezers als dommerikken te beschouwen win je ze niet terug natuurlijk maar die redenering moet blijkbaar nog doordringen bij velen, maar voor mij geen erg natuurlijk...de volgende verkiezingen winnen we nogmaals! 8)

Laatst gewijzigd door Cyperken : 23 augustus 2004 om 15:22.
Cyperken is offline  
Oud 23 augustus 2004, 15:26   #19
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
dit is inderdaad verboden in de lessen. maar in het BSO krijgen ze 'project algemene vakken' (PAV) en in het TSO nederlands en geschiedenis. Dit kan perfect worden opgenomen in die vakken. al is het maar onder het mum van eindwerken, voordracht, en politieke geschiedenis.
Hier kunnen we de eindtermen voor aanpassen.
Ik hoop hier ook Jan vanden Berge in de discutie te betrekken als (ex?) leerkracht.
Het is aangewezen daar de scholen ook duidelijk op te maken of het te laten opnemen in het leerplan.
Cyperken is offline  
Oud 23 augustus 2004, 15:31   #20
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Als we de score van de BUB erbij tellen dan zitten we juist aan een zeer hoge marginaliteitsgraad ja

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be