Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2013, 18:20   #1
Bezeke
Schepen

Bezeke's schermafbeelding

Standaard Immigratiestop in Zwitserland?

Volgend jaar spreken de Zwitsers zich in een referendum uit over een strakker immigratiebeleid.

Ook in Zwitserland heeft de immigratie de jongste jaren ongeziene proporties aangenomen. De gevolgen van de massieve inwijking laten zich gevoelen op zowat alle terreinen van het maatschappelijk leven. Zowel inzake arbeidsmarkt, mobiliteit en grond- en huurprijzen als inzake ruimtelijke ordening, infrastructuur, onderwijs en sociale zekerheid is de impact merkbaar.

136.195

Voor veel Zwitsers is het duidelijk dat er een einde moet komen aan de ongebreidelde immigratie. Dat bleek eerder al uit het feit dat de Zwitserse Volkspartij (SVP) in een mum van tijd 136.195 handtekeningen wist te verzamelen voor het organiseren van een referendum voor een drastische verstrakking van het immigratiebeleid. Als alles loopt zoals voorzien, zullen de Zwitsers zich in februari volgend jaar uitspreken over het voorstel van de SVP. Recente peilingen zien de voorstanders van een strengere immigratiepolitiek alvast aan de winnende hand. Mochten er vandaag verkiezingen zijn, zou 52 procent het initiatief van de SVP steunen; zo’n 40 procent zou tegenstemmen.

Stem van het volk

Het staat buiten kijf dat er ook in Vlaanderen een duidelijke meerderheid bestaat voor een strikte immigratiepolitiek. Het belangrijkste verschil met de Alpenrepubliek is natuurlijk dat de Zwitsers zich in een referendum vrijelijk over dit soort kwesties kunnen uitspreken, én dat de politieke klasse zich bij dit oordeel heeft neer te leggen.

http://vlaamsbelang.org/nieuws/10389

Dit zouden ze in Vlaanderen ook moeten doen.
Bezeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 18:27   #2
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp niets van dit verhaal. Zwitserland heeft dichte grenzen. Je hebt een paspoort en/ of visum nodig.
Over welke immigranten hebben ze het? Moslims? Oostblokkers?

Je komt Zwitserland niet zomaar binnen, en zeker niet zonder geld of werk. Of heb ik het mis?

Gaarne man, paard en rugnummer.
Oud 2 november 2013, 18:29   #3
Stingray
Banneling

Standaard

Ik herinner mij een referendum in Peer over de snelheidslimieten...toen de uitslag niet naar de zin was van de politici, werd de inwoners die gingen stemmen bestempeld als te dom om er over te kunnen oordelen.

Dit soort van hoogmoed leeft in België nog altijd, terwijl het desondanks duidelijk is dat het gros van de politici te dom zijn om te helpen donderen...
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2013, 00:36   #4
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Ik begrijp niets van dit verhaal. Zwitserland heeft dichte grenzen. Je hebt een paspoort en/ of visum nodig.

Je komt Zwitserland niet zomaar binnen, en zeker niet zonder geld of werk. Of heb ik het mis?

Je hebt het mis. Toen ik nog jong was, ben ik aan de Zwitserse grens ook eens geweigerd. Ik was te voet en had te weinig geld op zak. Ik moest rechtsomkeer maken en ophoepelen. Nochthans was ik enkele uren later in Zwitserland. Te voet door de velden en weggetjes, tot op een baan die in Zwitserland was, en vanaf daar terug autostop.
De grens is even vol gaten als hun kaas. Italiaanse, Spaanse, Oostenrijkse, Duitse en Belgische grens is het zelfde liedje. Wie binnen WIL, komt ook binnen.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2013, 00:48   #5
Bezeke
Schepen

Bezeke's schermafbeelding

Standaard

Zwitserland heeft 1,8 miljoen allochtonen op een bevolking van 8 miljoen

Wel zo'n 600.000 Italianen en Duitsers dus die zijn geen bedreiging, maar 1,2 miljoen 'echte' allochtonen

Laatst gewijzigd door Bezeke : 3 november 2013 om 00:49.
Bezeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2013, 01:26   #6
D'ARTOIS

Standaard

Ik weet dat er via kortverbandcontracten moslims Zwitserland zijn binnegenkomen. Maar die zouden moeten vertrekken na hun dienstverband.
Dus snap ik nog niets van het verhaal. Het gaat er niet om Zwitserland binnen te komen maar wel om er huisvesting te vinden en een baan, ik neem tenminste niet aan dat de Zwitsers zomaar geld uitdelen. Ze behoren noiet tot de slappe hap van Zweden, Hollanders en Belgen.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 3 november 2013 om 01:27.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2013, 01:44   #7
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht

Zwiterland is min of meer gedwongen door de EU om toe te treden tot de Schengen zone, dus als je in de Schengen zone geraakt, geraak je Zwitserland binnen.

Verder krijgen ze massaal veel asielaanvragen te verwerken en vervolgens gezinsherenigingen enz.

Het is er wel nog strenger dan bij ons. I.e. er zijn de residence permits, criminele buitenlanders worden buitengezet enz.

Wat ze nog wel sterk hebben kunnen afschermen is het verkrijgen van de Zwitserse nationaliteit.

Het referendum waarover sprake gaat ook niet over een immigratiestop maar gaat zoals ik het begrijp er in de eerste plaats over dat men 1) quota wil gaan vastleggen en 2) de akkoorden met de EU wil herzien

http://www.admin.ch/ch/d/pore/vi/vis413t.html

Die Schweiz steuert die Zuwanderung von Ausländerinnen und Ausländern eigenständig.

2 Die Zahl der Bewilligungen für den Aufenthalt von Ausländerinnen und Ausländern in der Schweiz wird durch jährliche Höchstzahlen und Kontingente begrenzt. Die Höchstzahlen gelten für sämtliche Bewilligungen des Ausländerrechts unter Einbezug des Asylwesens. Der Anspruch auf dauerhaften Aufenthalt, auf Familiennachzug und auf Sozialleistungen kann beschränkt werden.

3 Die jährlichen Höchstzahlen und Kontingente für erwerbstätige Ausländerinnen und Ausländer sind auf die gesamtwirtschaftlichen Interessen der Schweiz unter Berücksichtigung eines Vorranges für Schweizerinnen und Schweizer auszurichten; die Grenzgängerinnen und Grenzgänger sind einzubeziehen. Massgebende Kriterien für die Erteilung von Aufenthaltsbewilligungen sind insbesondere das Gesuch eines Arbeitgebers, die Integrationsfähigkeit und eine ausreichende, eigenständige Existenzgrundlage.

4 Es dürfen keine völkerrechtlichen Verträge abgeschlossen werden, die gegen diesen Artikel verstossen.

5 Das Gesetz regelt die Einzelheiten.
Oud 3 november 2013, 08:42   #8
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Groot gelijk. .. Zwitserland is een prachtland en die dienen zich te beschermen.

1 brussel, de rotste & goorste plek van Europa, is genoeg
Oud 3 november 2013, 09:27   #9
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Zwiterland is min of meer gedwongen door de EU om toe te treden tot de Schengen zone, dus als je in de Schengen zone geraakt, geraak je Zwitserland binnen.
Het is niet de EU die Zwitserland tot toetreding gedwongen heeft. Het is vooral de binnenlandse toeristische sector die hier om gevraag heeft. Er komen steeds meer Indiërs en Chinezen op vakantie naar Europa, en men zag met lede ogen dat die op weg van Frankrijk naar Italië Zwitserland letterlijk links lieten liggen...
Er is overigens over de toetreding tot Schengen ook een referendum gehouden. De bevolking heeft voor gestemd.

Citaat:
Verder krijgen ze massaal veel asielaanvragen te verwerken en vervolgens gezinsherenigingen enz.
Niet meer dan andere Europese landen. En dankzij het feit dat Zwitserland bij Schengen is kan men asielzoekers die elders al afgewezen zijn gewoon terugsturen.
Gezinshereniging is een ander verhaal. Daar heb je als buitenlander niet zomaar recht op. Je moet werk hebben, een voldoende inkomen en een woning die groot genoeg is. Dan mag je je gezin laten overkomen...

Citaat:
Het is er wel nog strenger dan bij ons. I.e. er zijn de residence permits, criminele buitenlanders worden buitengezet enz.
Het is wel zo dat je als EU burger zonder meer een verblijfsvergunning krijgt voor zes maanden om werk te kunnen zoeken. Als je dan werk gevonden hebt krijg je automatisch een permanente verblijfsvergunning. Is een formaliteit.
En ook personen van buiten de EU kunnen vrij makkelijk een verblijfsvergunning krijgen als ze een sponsor hebben. Zo heeft het bedrijf waar ik werk een afspraak met de immigratiedienst bij het kanton waardoor we makkelijk buitenlandse werknemers snel kunnen aannemen en de papieren rap in orde zijn.
(Het zijn de kantons die de vergunningen geven...)

Citaat:
Het referendum waarover sprake gaat ook niet over een immigratiestop maar gaat zoals ik het begrijp er in de eerste plaats over dat men 1) quota wil gaan vastleggen en 2) de akkoorden met de EU wil herzien
Inderdaad. Het gaat om een herziening van de bilaterale verdragen met de EU (die overigens ook per referendum aangenomen zijn).

De laatste jaren zijn vooral veel Duitsers naar Zwitserland gekomen, met als gevolg dat je tegenwoordig op straat in Zürich soms meer Hoogduits dan Zwitsers hoort. En dat is waar veel Zwitsers zich aan beginnen te storen. Albanezen, Bosniërs, Egyptenaren, Portugezen enz. passen zich tenminste aan. Duitsers daarentegen...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2013, 10:39   #10
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het is niet de EU die Zwitserland tot toetreding gedwongen heeft. Het is vooral de binnenlandse toeristische sector die hier om gevraag heeft. Er komen steeds meer Indiërs en Chinezen op vakantie naar Europa, en men zag met lede ogen dat die op weg van Frankrijk naar Italië Zwitserland letterlijk links lieten liggen...
Er is overigens over de toetreding tot Schengen ook een referendum gehouden. De bevolking heeft voor gestemd.

Dat klopt allemaal wel maar voor zover ik het begrijp, dreigde de EU dat als de Zwitsers Schengen niet zouden accepteren alle andere afspraken (mbt vrijhandel enz) ook zouden vervallen.

Dat is wat ik bedoelde met min of meer gedwongen. Ik ga er ergens vanuit dat dat wel een significante rol heeft gespeeld om Schengen te accepteren. Of vergis ik me daarin?
Oud 3 november 2013, 10:42   #11
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is wel zo dat je als EU burger zonder meer een verblijfsvergunning krijgt voor zes maanden om werk te kunnen zoeken. Als je dan werk gevonden hebt krijg je automatisch een permanente verblijfsvergunning. Is een formaliteit.
Klopt niet helemaal denk ik. Als EU burger krijg je als je een werkgever vindt die het wil sponsoren een permit voor 5 jaar. Die permanent residence permit kan je pas daarna krijgen (ovw dat je dan nog steeds werk hebt, geen strafblad enz.)

Waar woon je trouwens in Zwitserland? Ik verhuis in jan 2K14 naar Basel...
Oud 3 november 2013, 13:48   #12
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet meer dan andere Europese landen. En dankzij het feit dat Zwitserland bij Schengen is kan men asielzoekers die elders al afgewezen zijn gewoon terugsturen.
Lijkt me ook niet helemaal correct.

Ze krijgen er ongeveer half zoveel als Duitsland of Frankrijk (met een bevolking die bijna 10* Minder is) en het dubbele van bvb Italië binnen...

http://www.swissinfo.ch/eng/swiss_ne...l?cid=35231302
Oud 3 november 2013, 14:33   #13
Zwitser

Standaard

Citaat:
Klopt niet helemaal denk ik. Als EU burger krijg je als je een werkgever vindt die het wil sponsoren een permit voor 5 jaar. Die permanent residence permit kan je pas daarna krijgen (ovw dat je dan nog steeds werk hebt, geen strafblad enz.)
Formeel heb je nog steeds een "permit" nodig. In de praktijk is er gewoon vrij verkeer van personen met de EU. Die controle na 5 jaar is een formaliteit, dat is mijn ervaring.
... repeat ...
Oud 3 november 2013, 14:37   #14
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Formeel heb je nog steeds een "permit" nodig. In de praktijk is er gewoon vrij verkeer van personen met de EU. Die controle na 5 jaar is een formaliteit, dat is mijn ervaring.
Is het ook nog een formaliteit als je dan al 2 jaar geen werk meer hebt en/of een strafblad hebt opgelopen? Me dunkt dat ze je (hopelijk) dan toch terug aan de deur zetten...
Oud 3 november 2013, 14:37   #15
Zwitser

Standaard

Citaat:
Lijkt me ook niet helemaal correct.

Ze krijgen er ongeveer half zoveel als Duitsland of Frankrijk (met een bevolking die bijna 10* Minder is) en het dubbele van bvb Italië binnen...

http://www.swissinfo.ch/eng/swiss_ne...l?cid=35231302

Dezelfde link laat overigens zien dat maar 15% van de aanvragen ook aanvaardt wordt. Het eerste wat men bij een asielaanvraag dan ook doet is kijken of de aanvrager niet al eens elders aangevraagd heeft...
... repeat ...
Oud 3 november 2013, 14:56   #16
Zwitser

Standaard

Citaat:
Is het ook nog een formaliteit als je dan al 2 jaar geen werk meer hebt en/of een strafblad hebt opgelopen? Me dunkt dat ze je (hopelijk) dan toch terug aan de deur zetten...
Toen ik mijn vergunning ging verlengen kreeg ik zelfs ongevraagd een C (een permanente vergunning), en dat zonder dat men mij enige vragen stelde...
... repeat ...
Oud 3 november 2013, 15:24   #17
D'ARTOIS

Standaard

Dan spreek je een uitstekend Schwietzer-Duutsch, hebt een goed voorkomen en werk je bij een interessante club.
Het is erg lang geleden dat ik in Zwitserland was dus heb ik geen flauw benul van hoe de politiek en land zich ontwikkeld hebben.
Maar nogmaals - ik heb vreselijk veel zin om een maand of wat op het meer van Genève te gaan zeilen. Mijn boot past precies op een 12 mtr dieplader. Ik moet alleen wachten totdat het geld uit mijn vader's erfenis vrijkomt. Een retourtje komt me ongeveer op 7000 euro te staan.
Oud 6 november 2013, 09:05   #18
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie binnen WIL, komt ook binnen.
Dat is overal wel een beetje zo dacht ik.

Misschien her en der terug wat muurtjes beginnen optrekken?
Oud 6 november 2013, 12:18   #19
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat is overal wel een beetje zo dacht ik.

Misschien her en der terug wat muurtjes beginnen optrekken?
Zelfs dat werkt niet. Vraag maar aan de VS. Kost vooral handenvol geld...
... repeat ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be