![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Gouverneur
Geregistreerd: 8 november 2010
Berichten: 1.339
|
Gisteren eens getest.
Ik moest gisteren op Brussels airlines zijn en maandag. Gisteren ben ik met de auto gegaan. Slk230 met een doorsnee verbruik van 11 liter en ben direct in Antwerpen bij terugkomst gaan tanken voor 7 euro + 3.56 euro aan verzekering per dag + 1.4 aan wegentaks = 11.96 euro. Deze avond heb ik online gekeken naar de goedkoopste formule met de trein. Een 10 ritten kaart van 75 euro, waarmee ik per rit 7.5 euro betaal, dus in het totaal 15 euro + 2 keer een diablo toeslag van 4.44 dus 8.88 wat het totaal maakt op 23.88!!! Kan me eens iemand vertellen waarom ik zou moeten het openbaar vervoer pakken, terwijl deze meer dan het dubbele kost van wat een gasverslinder van een auto kost op dezelfde afstand? Nooit op tijd is en het comfort verre van hetzelfde is? Wat is die mensen hun value proposition? Wat maakt een massa transport duurder dan een auto??? Laatst gewijzigd door openeye : 21 september 2013 om 00:38. |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Gouverneur
Geregistreerd: 8 november 2010
Berichten: 1.339
|
Citaat:
onderhoud doe ik zelf en die wat olie en filterkes zijn echt de moeite niet. Taksen zitten erin. Maar toch, kan je eens even uitleggen waarom met de trein gaan zo duur is? |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
|
Zonder uit te rekenen wat de echte kost met de wagen is, kunnen we hier geen uitspraak over doen.
Ik spoor met de trein van Gent naar Brussel in minder dan een uur. Dus van mijn bed thuis tot achter mijn Bureau op het werk. Nu mag iedereen eens uitleggen hoe je dit met een wagen beter en goedkoper kunt doen. Want vergeet niet het parkeergeld mee te rekenen in Brussel. +/- 10€ per dag. Laatst gewijzigd door giserke : 21 september 2013 om 01:11. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
|
Blijkbaar raken je banden het wegdek ook niet? Je airco moet niet bijgevuld en blijkbaar blijven bij jou alle sensoren altijd feilloos werken.
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Voor een tot 2 personen is de trein een alternatief in zoverre de bestemming (rechtstreeks) te bereiken is en de persoon op geen zeer vroege of late uren moet arriveren/vertrekken Meer dan 2 of abnormale uren : auto
__________________
не ходить вокруг да около Draai niet rond de pot
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
We pakken een goedkope wagen.
Aankoop €12 000 op 5 jaar =€2400. 15 000 km/jaar = €1500 brandstof Wegentaks €163 jaar. Onderhoud €300 jaar Banden €125 (€ 375 elke 3 jaar) Allerlei €250 Omnium verzekering €1000 jaar. Da's dus €2.62 per kilometer. Zonder fancy trukjes zoals 10 ritten kaart, abonnementen, buzypassen of gratis ambetantenarenvervoer komt de trein op ongeveer €0.4 per kilometer voor een eersteklas ticket. Maar hierbij zitten wel miljarden subsidie. Laat ons stellen dat het effectief €1 per kilometer zou zijn. Maar, ik heb een goedkope personenwagen genomen, maar niet de goedkoopste, en goed doorgerekend alswel het aantal kilometers sterk beperkt, welke wagen gaat maar 75 000 km mee? Het kan dus goedkoper. Stel dat het goedkoopste €1.75 per kilometer is. (wagen die 7 jaar meegaat, 150 000 km doet, geen omnium enzoverder) Maar dat maakt niet uit dat het nu alleen de bestuurder voor woon/werk verkeer is, of dat men met 4 een trip naar Spanje maakt. Want dan veranderd het kostenplaatje substantieel nietwaar. Ook blijft het voordeel van de wagen dat men niet gebonden is aan de tijden opgelegd door het openbaar vervoer, noch aan de bagagerestricties. En nog wat van dat ongein.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
|
pff, al die berekeningen die van zaken uitgaan die uzelf goed uitkomen. Ik zal er een schepje bovenop doen.
Ik doe elk weekend 224 km met de trein. Kost me 11 euro. (weekendpas) Dat komt neer op 0.05 eur/km. Weer zo'n cijfer dat niks zegt en gecherrypicked is. Ge kunt zeggen wat ge wilt. Ik heb de twee gedaan. Jaren leven zonder auto en jaren met. Die auto is VERSCHRIKKELIJK duur. En het enige comfort dat die levert is mij lui maken. Tegenwoordig gebruik ik terug het OV. Abonnement voor de lijn voor 237 euro en ik stap een heel jaar op welke bus of tram dan ook. Als ik een zak cement nodig heb van den Brico of een nieuw kaske van IKEA, dan bestel ik een taxi terwijl ik sta aan te schuiven aan de kassa. Kost me 5 of 10 euro maximaal en ik doe er een dikke tip bij voor de last. Als ik er met mijn vrouw op uit wil naar een moeilijke bestemming, dan huur ik een auto voor een dag of weekend. Ik voel dat verschil serieus in mijnen bruine zenne. En dat is het enige dat telt. Maar ga u gang, overtuig u van de waanzin van het OV. Da's goed voor de economie, en dan betaal ik minder belastingen. edit: oh ja, ik ben wel in een randgemeente moeten gaan wonen van't stad. Vooruitplannen heet dat. En nog oh ja'er. Op mijn reisdoel in't weekend opereert een BELBUS. Die staat op mij te wachten als ik van een trein kom. GRATIS (abonnement hé) TAXI!
__________________
Laatst gewijzigd door Travis66 : 21 september 2013 om 07:30. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Duur? Is dat zo? Kunt u ons dan eens aangeven wat uw wagen bij aankoop kostte en op welke termijn u die wilt afschrijven?
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Banneling
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
|
Daar heeft onze succesvolle zakenma niet aan gedacht....
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 36.183
|
Ondertussen zal de volgende topmanager van de NMBS iemand zijn die er niet om bekend staat dat hij veel krijgsgevangenen neemt....
Er is geen "management" nodig bij de NMBS,maar een revolutie..... pappen en nathouden is geen optie meer... Laatst gewijzigd door kelt : 21 september 2013 om 08:10. |
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 13.042
|
Citaat:
Niemand betaalt die diablo toeslag, neem gewoon een ticket naar het station een stopplaats verder, en stap "vroeger" af.
__________________
"No human is illegal" is code for we hate the West and want to destroy it. Laatst gewijzigd door Akira : 21 september 2013 om 16:53. |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Minister-President
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
|
Citaat:
't Kan zijn dat jij bovendien gratis parkeert bij Brussels Airlines, maar de gewone passagier die naar de luchthaven gaat kan dat niet, die betaalt zich blauw aan de parkeergarages. Wat het 'op tijd zijn' betreft: de NMBS heeft veel te veel vertragingen, dat klopt, maar meestal gaat het om vertragingen van 5 - 10 minuten, en ook dat is nog steeds in een kleine minderheid van de gevallen, de overgrote meerderheid van de treinen rijden nog steeds gewoon op tijd. Kan jij met je auto de hele dag door tot op 5 minuten nauwkeurig voorspellen wanneer je juist op je bestemming gaat zijn? En is dat altijd 'op tijd'? Ook comfort is relatief: ja, jouw auto zal wel een comfortabelere zetel hebben, en je zit er niet in omringd door andere mensen. Maar degene die in de trein zit kan als dat nodig is nog wat werken onderweg, kan zijn krantje lezen, rustig iets drinken of eten, enz. Ook dat is comfort. |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
|
Ik zou nooit van mijn leven willen pendelen naar Brussel met mijn wagen.
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
__________________
не ходить вокруг да около Draai niet rond de pot
|
|
|
|
|
|
|
#17 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 102.018
|
Citaat:
De NMBS is enkel beschikbaar op bepaalde trajecten en op sommige uren van de dag. En reken de taxi's er maar bij om de bagage naar en van het station te brengen of de dure parkeerplaatsen, je krijgt dan weer een ander beeld van de prijs. En dan hebben we het nog niet over stakingen en panne's en vertragingen, dat kost u ook geld in werkuren en dergelijke, ga je dat er ook allemaal bijrekenen?
__________________
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#18 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.909
|
Auto gekocht om enkel naar Brussel Airlines te rijden?
__________________
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Banneling
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
|
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 79.184
|
Citaat:
|
|
|
|
|