![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Ik vind het persoonlijk niet eerlijk dat ik jaarlijks belastingen moet betalen en nooit iets terugkrijgt omdat ik geen woning/eigendom bezit. Ik woon dus nog altijd bij mijn ouders en heb een autolening lopen en toch betaal ik elk jaar gemiddeld 1000 euro of meer, terwijl iemand met een woning altijd 2000 euro jaarlijks terugkrijgt. Geen wonder dat het leven duur is, fiscaliteit bezorgt me geen motivatie om iets te kopen, omdat jaarlijks mijn eindejaarspremie mooi naar de belastingen gaat, fijn is me dat...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Wat is je vraag precies?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Excuseer voor mijn slechte topic titel, ik vroeg me gewoon af waarom mensen die nog geen eigendom hebben of niet aan pensioensparen doen altijd jaarlijks veel moeten betalen. Ik respecteer de bijdrage aan de belastingen wel, maar mag men eens een jaar iets terugkrijgen zonder aan deze criteria te voldoen?
Laatst gewijzigd door Ghaleon : 30 november 2013 om 18:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Je hebt ook relatief weinig uitgaven, dus je krijgt weinig terug. Dat lijkt me logisch en rechtvaardig. Als je thuis woont heb je allicht zelfs geen huur te betalen en misschien zijn je ouders nog zo lief grotendeels je kost en inwoon te dragen. In dat geval kan je veel sparen, ik raad je aan daar zoveel mogelijk gebruik van te maken en een appeltje voor de dorst op te bouwen. Thuis blijven wonen na je studententijd heeft zeker ook z'n nadelen (zelf ben ik er om die reden ook vanonder getrokken), maar financieel heeft het zeker ook zijn goede kanten.
Als je een doorsnee loon hebt en je kan er elke maand 1000 euro van sparen dan heb je - als je wat slim belegt - na een jaar of 8 een appartmentje bij elkaar dat je dan kan kopen zonder lening te moeten aangaan of af te hangen van een of andere gangsterbank. Dat lijkt me een zeer comfortabel gevoel. Bovendien moet je er ook rekening dat je als eigenaar van een woning ook nog wel veel jaarlijkse kosten en lasten hebt, zeker als de woning al een zekere leeftijd heeft. Om die reden werd ook de hypotheekaftrek (= woonbonus) ingevoerd om dat wat min of meer te compenseren, maar met die bonus kom je zeker niet toe om alle herstel-, verbouw- en verfraaiingswerken te dekken. Wees dus aub niet afgunstig op de woningeigenaren en geniet nog van je luillekkere leven thuis zonder je geld te moeten tellen en voor heel je huishouden te moeten instaan. Laatst gewijzigd door freespirit : 30 november 2013 om 18:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() 1000 x 12 = 12.000 euro (is 1 jaar sparen). Doe dit 8 jaar en ik kom uit op 96.000 euro. Voor die prijs heb je bij ons in het Antwerpse toch al een bescheiden appartementje (80.000 �* 90.000 euro). Uiteraard heb ik in dit bedrag nog geen meeropbrengsten van termijnrekeningen en beleggingen gerekend, zelfs met kapitaalgarantie mag je in deze slechte tijden van historisch lage rentevoeten op 8 jaar tijd nog rekenen op een kapitaalstoename van zeker 25 % op die termijn.
Uiteraard kan je daar geen riant appartement, loft of penthouse mee kopen in een trendy buurt als 't Zuid, 't Eilandje of de historische binnenstad, maar in de districten Borgerhout, Deurne, Merksem, 2060 Antwerpen of Hoboken vind je daar wel een bescheiden appartement voor, weliswaar zonder grote luxe. Deze woning kan je dan gebruiken als opstapje naar iets degelijker, met meer comfort en in een 'betere' buurt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het lijkt me nog wel beter het te sparen met het risico iets kwijt te zijn dan het bij wijze van spreken 'op te zuipen'. In het uitgaansleven heb ik genoeg jonge mensen gezien die goed verdienden en nog thuis woonden, maar het er op twee of drie feestweekends in de maand allemaal doordraaiden. Nu ze ouder zijn en alleen willen gaan wonen hebben ze omzeggens niets en dan verbazen ze zich dat ze in deze tijden zonder voldoende kapitaal achter de hand geen lening voor een starterswoning kunnen krijgen. Laatst gewijzigd door freespirit : 30 november 2013 om 19:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Verder valt dit te onder dezelfde categorie te zetten als het "het is niet eerlijk dat zij die belastingen betalen een vermindering krijgen want dan krijgen zij die er geen betalen niks"-gezaag. Pointless... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Schepen
|
![]() Terugtrekken van de belastingen = gratis geld geleend aan vadertje staat. Beuh
Bijbetalen van belastingen = gratis geld geleend van vadertje staat. Juij.