Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2005, 08:52   #1
PelgrimForever
Europees Commissaris

PelgrimForever's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar PelgrimForever
Standaard Splitsing België: praktische realisering.

Dat VB'ers felle voorstanders zijn is geen geheim.
Maar velen uit andere partijen zijn dat ook.

Nu word er wel veel kritiek op België gegeven,
maar kritiek geven is te eenvoudig.

Hoe zou België ooit op een realistische manier gesplits kunnen worden.
Hierbij wil ik alle "utopische" verhaaltjes willen weren,
wees realistisch, concreet.
Is het realiseerbaar ?

Laat maar komen ...
Thai bedreigt mij fysiek
Vlaams belangers dwepen met Hitler
PelgrimForever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 09:13   #2
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Scheidingspapieren aanvragen bij SENSOA
en dus...
...JA
Oud 21 juli 2005, 10:12   #3
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever
Is het realiseerbaar ?

Laat maar komen ...
Tuurlijk is het realiseerbaar. Het is trouwens al jaren bézig.

Belgie zit al sinds j�*�*ren in een splitsingsproces. Belgie wordt namelijk langs 2 kanten uitgekleed, en dat is vrij uniek in de wereld.

Uitkleding langs boven: de EU neemt steeds meer bevoegdheden over van het federale -belze- niveau.

Uitkleding langs onder: de deelstaten nemen ook steeds meer bevoegdheden over.

En deze evolutie zal zich in de komende jaren gewoon verderzetten. Belgie zal dus beetje bij beetje verdampen. Doordat er steeds minder "belgisch" zal zijn, en steeds meer "vlaams" en "europees" zal ook het Belgische gevoel stilaan verdwijnen. (Kijk vandaag maar eens naar de Standaard-poll: de grote meerderheid voelt zich nu al meer Vlaming dan Belg)

Belgie zal op een mooie dag tot de constatatie komen dat het geen enkel nut meer heeft. (Waarom nog een extra bestuursniveau (=belgisch) als de 2 andere bestuursniveaus (VL+EU)het perfect samen kunnen verdelen en véééééééééééééééééééééééé� �ééééééééél beter werken?)

Ik ben er vrij gerust in. Het zal nog wel een tijdje duren, maar dat Belgie z�*l verdwijnen staat vast. 8)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 10:20   #4
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

als dat gebeurt zzou'k ook wel onafhankelijkheid voor Limburg willen, Limburg, net als Luxemburg binnen Europa, ik zie zo'n Vlaamse staat niet echt zitten... trouwens, de meeste flaminganten zijn veel te rechts ... en dat stoort me vooral der aan
Oud 21 juli 2005, 10:26   #5
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

How Krizis, daarin zou je je nog wel eens sterk in kunnen vergissen hoor. Ik ben zeker niet zo rechts als men denkt. Op bepaalde thema's denk ik rechts, andere centrum en op andere dan weer links. U ziet het dus: links en rechts zijn begrippen die je mag afschaffen.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 10:39   #6
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
How Krizis, daarin zou je je nog wel eens sterk in kunnen vergissen hoor. Ik ben zeker niet zo rechts als men denkt. Op bepaalde thema's denk ik rechts, andere centrum en op andere dan weer links. U ziet het dus: links en rechts zijn begrippen die je mag afschaffen.
Mjah, ge kunt er niet naastkijken, de grootste hoop denkt aan een blank vlaanderen ... al zijn het maar sommige punten, ik heb het niet op die populistische bullshit ... dat we uit elkaar groeien, ok, maar laat dat dan gebeuren op een fatsoenlijke manier en neem de tijd daarvoor ... maar der zijn partijen die veel te radicaal zijn daarin, alsof er niks belangrijkers is te regelen ...
Oud 21 juli 2005, 11:18   #7
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krizis
... dat we uit elkaar groeien, ok, maar laat dat dan gebeuren op een fatsoenlijke manier en neem de tijd daarvoor ... maar der zijn partijen die veel te radicaal zijn daarin, alsof er niks belangrijkers is te regelen ...
Het zijn altijd de marginalen die het meest lawaai maken en geloof me vrij, ook na de splitsing blijven ze marginaal, zowel in hun denken als in hun doen.
Oud 21 juli 2005, 11:23   #8
PelgrimForever
Europees Commissaris

PelgrimForever's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar PelgrimForever
Standaard

Hoe los je "Brussel" op zonder het gewapenderhand van de Walen te veroveren ?
Thai bedreigt mij fysiek
Vlaams belangers dwepen met Hitler
PelgrimForever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 11:57   #9
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mjah, ge kunt er niet naastkijken, de grootste hoop denkt aan een blank vlaanderen ... al zijn het maar sommige punten, ik heb het niet op die populistische bullshit ... dat we uit elkaar groeien, ok, maar laat dat dan gebeuren op een fatsoenlijke manier en neem de tijd daarvoor ... maar der zijn partijen die veel te radicaal zijn daarin, alsof er niks belangrijkers is te regelen ...
Blank Vlaanderen? Bullshit hé. Maar dat zullen De Winter en consoorten nooit inzien.
Oud 21 juli 2005, 11:59   #10
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Brussel zal terug in handen van de Vlamingen komen dankzij een economisch mechanisme dat nu al is ingezet
Oud 21 juli 2005, 12:14   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als dat gebeurt zzou'k ook wel onafhankelijkheid voor Limburg willen, Limburg, net als Luxemburg binnen Europa, ik zie zo'n Vlaamse staat niet echt zitten... trouwens, de meeste flaminganten zijn veel te rechts ... en dat stoort me vooral der aan
"Ik zou ook wel willen ..."

Zo werkt dat niet hé manneke !!

Ge moet dan een beweging oprichten, of misschien van de eerste keer een politieke partij, en voldoende mensen warm maken voor je idee .... ik wens je er veel sukses mee. (Ik zie het al: zoals de univ van Gent vernederlandst is op een zeker moment, zo ga jij de univ van Hasselt - in Diepenbeek - verlimburgen zeker ...)

Maar terzake:

De federalisering en de verdamping naar de EU toe, zijn inderdaad al lang bezig.
Ik zie een ferme stap te zetten, op een ogenblik dat na de verkiezingen, het onmogelijk zal blijken om een regering samen te stellen die het vertrouwen krijgt van het parlement.
Zoals Di Pupo en enkele andere Waaltjes bezig zijn met tegen de teelballen van welbepaalde Vlamingen te sjotten ... helpen zij goed mee in de goede richting. Die welbepaalde Vlamingen, dat zijn gasten zoals de twee ministers VDB (Broucke en Bossche), wiens goedbedoelde en degelijke beleidsinitiatieven afgeschoten worden door de andere zienswijze in het Zuiden van 't land. Of gasten die proberen de luchthaven van Zaventem draaiend te houden, maar met de neus in een Brusselse stront geduwd worden ...
Hoe langer de klassieke partijen talmen met een aanvang van degelijke bestuur, hoe meer het Vlaams (on)Belang aan stemmen zal winnen.

Op dat ogenblik, zal een serieuse stap voorwaarts gezet worden, met een grootscheepse staatshervorming.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 12:15   #12
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!

Belgie zit al sinds j�*�*ren in een splitsingsproces. Belgie wordt namelijk langs 2 kanten uitgekleed, en dat is vrij uniek in de wereld.

Uitkleding langs boven: de EU neemt steeds meer bevoegdheden over van het federale -belze- niveau.

En deze evolutie zal zich in de komende jaren gewoon verderzetten. Belgie zal dus beetje bij beetje verdampen. Doordat er steeds minder "belgisch" zal zijn, en steeds meer "vlaams" en "europees" zal ook het Belgische gevoel stilaan verdwijnen. (Kijk vandaag maar eens naar de Standaard-poll: de grote meerderheid voelt zich nu al meer Vlaming dan Belg)

Belgie zal op een mooie dag tot de constatatie komen dat het geen enkel nut meer heeft. (Waarom nog een extra bestuursniveau (=belgisch) als de 2 andere bestuursniveaus (VL+EU)het perfect samen kunnen verdelen en véééééééééééééééééééééééé� �ééééééééél beter werken?)

Ik ben er vrij gerust in. Het zal nog wel een tijdje duren, maar dat Belgie z�*l verdwijnen staat vast. 8)
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom een "splitsing" nodig zou zijn. Kunnen we niet beter streven naar een Zwitsers model? Wat de Zwitsers kunnen, moeten wij toch ook kunnen, me dunkt. Wat mij betreft mag er dus een verder doorgedreven federalisering komen, maar België mag evengoed blijven bestaan, al was het maar omwille van een zekere historische en culturele waarde.

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 12:22   #13
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
U verwart Vlaanderen weer met de racisten van het VB. Vlaanderen heeft niks met het VB te maken. Ik ben voor Vlaamse onafhankelijkheid maar niet op de VB-manier. Het is al zo ver gekomen dat als je zegt dat je Vlaming bent dat men je verwijt rechts en racistisch te zijn. Dankuwel VB voor het schaden van Vlaanderen.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 12:24   #14
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
En om u helemaal te overtuigen. In Vlaanderen mag canabis gelegaliseerd worden van mij.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jampie on 21-07-2005 at 13:24
Reason:
--------------------------------

Citaat:
En om u helemaal te overtuigen. In Vlaanderen mag canabis gelegaliseerd worden van mij.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
En om u helemaal te overtuigen. In Vlaanderen mag canbis gelegaliseerd worden van mij.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jampie : 21 juli 2005 om 12:24.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 12:28   #15
Flandriar
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
U verwart Vlaanderen weer met de racisten van het VB. Vlaanderen heeft niks met het VB te maken. Ik ben voor Vlaamse onafhankelijkheid maar niet op de VB-manier. Het is al zo ver gekomen dat als je zegt dat je Vlaming bent dat men je verwijt rechts en racistisch te zijn. Dankuwel VB voor het schaden van Vlaanderen.
Inderdaad. Een zeer jammere zaak. Je kan je niet 'outen' als Vlaamsgezind of je moet er direkt bijzeggen dat je niet op het ranzige, xenofobe en racistische VB stemt, anders gaat men daar simpelweg vanuit.
Flandriar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 12:31   #16
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!

zo zal het idd gebeuren. Er zal nooit een uitroeping zijn van de onafhankelijkheid in een of ander parlement. Het zal veel geleidelijker verlopen (en minder heroïsch heilaas heilaas), maar gebeuren zal het.
Als het toch van de ene op de andere dag gedaan zal zijn, dan zal dat komen door de walen, en niet door de vlamingen.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 12:45   #17
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PelgrimForever
Hoe los je "Brussel" op zonder het gewapenderhand van de Walen te veroveren ?
om alweer het vlaamse minderwaardigheidscomplex nog eens in de verf te zetten....

we moeten brussel niet van de walen veroveren gezien brussel niet waals is en dat ook nooit zal worden
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 12:57   #18
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Blank Vlaanderen? Bullshit hé. Maar dat zullen De Winter en consoorten nooit inzien.
Waneer heeft Dewinter gezegt dat er een blank vlaanderen moet zijn?
Ik ben wel eens benieuwd waneer hij dat gezegd heeft en waar hij dat gezecht heeft?
Dit is je reinste flauwe kul.
Vlaanderen moet onafhankelijk, en is niet blank en zal het ook nooit zijn.
Maar diegenen die naar hier toe komen moeten zich aanpassen, en zij die dat doen, daar heeft het Vlaams Belang niets op tegen.
Het is het lakse beleid en de politieke domme om niet te zeggen onozele correctheid die een fantsoenlijk migranten beleid in de weg staat.
Vlaanderen Blank wat een nonsens en kleutertjes praat.

Kijk maar uit dat je geen proces aan je broek gesmeerd krijgt van het Centrum.

phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 12:59   #19
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom een "splitsing" nodig zou zijn. Kunnen we niet beter streven naar een Zwitsers model? Wat de Zwitsers kunnen, moeten wij toch ook kunnen, me dunkt. Wat mij betreft mag er dus een verder doorgedreven federalisering komen, maar België mag evengoed blijven bestaan, al was het maar omwille van een zekere historische en culturele waarde.
Hierbij wil ik opmerken dat het een Duitstalige Zwitser niet kan schelen wat er in het Franstalige gedeelte gebeurt. Zo succesrijk is dat model dus ook zeker niet!
Oud 21 juli 2005, 13:01   #20
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door phoebe
Waneer heeft Dewinter gezegt dat er een blank vlaanderen moet zijn?
Ik ben wel eens benieuwd waneer hij dat gezegd heeft en waar hij dat gezecht heeft?
Dit is je reinste flauwe kul.
Vlaanderen moet onafhankelijk, en is niet blank en zal het ook nooit zijn.
Maar diegenen die naar hier toe komen moeten zich aanpassen, en zij die dat doen, daar heeft het Vlaams Belang niets op tegen.
Het is het lakse beleid en de politieke domme om niet te zeggen onozele correctheid die een fantsoenlijk migranten beleid in de weg staat.
Vlaanderen Blank wat een nonsens en kleutertjes praat.

Kijk maar uit dat je geen proces aan je broek gesmeerd krijgt van het Centrum.
Terugkeercontract, profitariaat der vreemdelingen,... nooit van gehoord zeker...?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be