![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() "Paul De Grauwe is professor aan de London School of Economics en opiniemaker voor deze krant. Deze voorpublicatie is genomen uit 'Een beter België, een federale toekomst voor ons land', met bijdragen van Guy Verhofstadt, Erwin Mortier e.a. Het boek verschijnt bij De Bezige Bij en wordt zondag om 15 uur gepresenteerd in BOZAR."
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Op...gebracht.dhtml Lees het maar eens, zou ik zeggen. Dit zal wel hard aankomen bij de separatistjes, al hun argumenten in 1 opinie van tafel geveegd mét bewijzen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Wat mist in zijn betoog is een bewijsvoering dat de relatief lagere groei van Vlaanderen tegenover Wallonie iets van zou hebben met het versterken van de Vlaamse overheid ten opzichte van de Federale. Hij zegt zelf:
"Over de oorzaken van de relatieve achteruitgang van Vlaanderen spreek ik mij hier niet uit. Dat vergt meer onderzoek. " Maar het lijkt mij toch, ook al ben ik geen econoom, dat als je die oorzaken niet weet je niet kan zeggen of deze oorzaken ofwel versterkt of verzwakt zouden worden als een ander beleid gevoerd zou zijn. Wat hij zegt kan zeker waar zijn, maar ik vind niet dat er overtuigend bewijs geleverd is. Hij zal eerst moeten aantonen dat het beter zou zijn gegaan met de groei indien de federale overheid meer macht had behouden. Het zou zo maar kunnen dat indien de Federale overheid meer macht had behouden, de Vlaamse groei nog lager was geweest. Bovendien is het met een economische achterstand altijd makkelijker groeien. Wij in het westen zullen bijvoorbeeld nooit meer de economische groei kunnen halen die in veel economisch opkomende landen wel mogelijk is. Dat wil niet zeggen dat ons economisch beleid slechter is dan dat van die landen. Maar, mocht ik het mis hebben, verbeter me maar. Ik ben zoals gezegd geen afgestudeerd econoom. Ik ben overigens ook geen partij in deze zaak, wat jullie daar in in het zuiden doen is mij om het even.
![]() |
#3 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar haalt hij het idee dat het voor de economische groei zou zijn waarom we moeten splitsen?
En dan nog, het bewijst gewoon dat het huidige systeem, met versnipperde bevoegdheden en nauwelijks fiscale autonomie niet werkt.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dus het eerste argument voor de splitsing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() als je een centennationalist bent, misschien wel ja.....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() Wie zegt dat over 20-30 jaar wij geen Waals geld gaan nodig hebben? Of denken jullie dat Vlaanderen altijd een economische topregio gaat blijven? Zoiets gaat altijd met golfbewegingen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() idd, dat heeft er maw niets mee te maken.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Het is geen logisch argument voor staatsvorming |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hierdoor ontstaat de fameuze loon-handicap en kunnen onze bedrijven niet meer concurreren met de buitenlandse bedrijven. Maar hierover zwijgt Belgicist De Grauwe zedig . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor mij ook niet. Dat is dan ook compleet naast de kwestie.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
1) rekenen op Wallonië voor geld 2) rekenen op Nederland voor geld even hypothetisch he. Wallonië laat zien (en heeft laten zien) door woorden en daden dat het nooit zal bijdragen aan Vlaanderen. Behalven aan het kleiner maken van Vlaanderen.
![]() |
![]() |
#15 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk gaat het wel over de transfers. Het komt daar altijd op neer. Als de transfers er niet meer zijn dan kan de loonkost dramatisch omlaag en zal de economische toestand fel verbeteren. Zo simpel kan het gesteld worden.
|
![]() |
![]() |