![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.tijd.be/opinie/commentaar...349054-620.art
10 jaar is Jonny Thijs nu CEO van de Post,tegenwoordig BPost... 10 jaar geleden werd hij CEO van een aangespoelde walvis......en na vele wijzigingen,bezuinigingen,na verschillende harde conflicten ook heeft hij BPost zelfs klaar voor de beurs gemaakt,en staat de organisatie blijkbaar scherp genoeg om te kunnen blijven vechten voor de brokken die er nog te halen zijn.....En deze prestaties zijn geleverd in een tijd dat de core-business verminderde!!!! Het is i n d r u k w e k k e n d! Een dergelijke CEO heeft de NMBS nooit gehad totnogtoe.Zelfs in een tijdperk dat de core-business VERMEERDERD slaagt het "NMBS"-team niet om een turn-around te bereiken.10 jaar geleden nam de Belgsiche Staat de schulden over...er is nu een nieuw pakket schulden.....De NMBS is ook een aangespoelde walvis,maar hij stinkt al ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 24 mei 2013 om 21:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hopelijk zakt de koers niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bpost vergelijken met de NMBS is zoals Belgacom vergelijken met zorginstellingen. Het eerste verkoopt een product, het tweede levert een openbare dienst.
Wanneer de NMBS klaargestoomd wordt om geprivatiseerd te worden, zullen we over een tijdspanne van 10 jaar ook eens gaan kijken. Momenteel echter is het een gesubsidieerd bedrijf dat daarenboven nog eens de schulden moet meedragen van NMBS-Logistics. De historische schuld is overigens niet zomaar in overheidsplooien verdwenen, die zit wel degelijk in een Fonds.
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vraag mij af wie er zal intekenen op de beursgang. Ten eerste is de sector niet veelbelovend. a ten tweede zijn het geen nieuwe aandelen, maar wil durfkapitalist CVC. de zijne slijten. Bpost krijgt dus geen vers kapitaal om te investeren en zijn positie te verbeteren wanneer de concurrentie goed begint. Wedden dat ze weer gaan inpraten op de goede huisvader mentaliteit?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We kunnen alleen maar vaststellen dat BPost in een omgeving waarin de vraag naar haar kerndiensten vermindert ,VEBETERD is,terwijl NMBS,in een omgeving waar de vraag naar haar kerndiensten STIJGT,nog financieel VERSLECHT.NMBS-Logistics is een waar enigma.Spoorvervoer van goederen zou moeten een cash-cow zijn,bij NMBS is het een zwart gat.We hadden allemaal,denk ik,van topmanagers verwacht dat ze hinderpalen,personeelsproblemen en uitbatingsaangelegenheden verbeteren en aanpassen totdat het beter gaat.En als ze voelen dat "de politiek" of de "vakbond" hen teveel in de weg zijn,welaan,neem ontslag........Zo zendt je schokgolven! Akkoord met Vito dat het de vraag is of de beursgang soepeltjes en aantrekkelijk zal zijn.Maar bij BPost is tenminste enige waarde,bij NMBS zal men de "waarde" moeten bepalen door het materiaal op een weegschaal te plaatsen.... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 25 mei 2013 om 07:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Enige waarde... maar tegen welke prijs?
Er is nog niets bekend (bij mijn beperkte weten) daarover, maar gewoon al door de opzet durf ik nu al stellen dat Bpost onderuit zal gaan de eerste dag en dagen. Een knullige toewijzing van de aandelen kan dat nog verergeren. En wat de NMBS betreft... De prijs van oud ijzer is toch nog altijd leuk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geef mij maar UPS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iets vind ik toch wat raar in dit verhaal.
De post gaat naar de beurs en krijgt verder 300 milj. pj € (300 x 40.3399 bfr) van de belasting betaler en hoopt zijn aandeelhouders goede dividenden uit te betalen daarvan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.bpost.be/site/nl/postgrou...reholding.html Iets meer dan de helft van BPost is nog in handen van de Overheid,rechtstreeks,en onrechtstreeks via participatiemaatschappij.De rest is al in andere handen. In de raad van bestuur hebben de overheid en de "anderen" elk 5 zetels,als je de CEO Johnny Thys meerekent die ook geen ambtenaar is.... We zien een bedrijf in de lange,lange overgang van staatsdienst naar privé-bedrijf.... Laatst gewijzigd door kelt : 27 mei 2013 om 17:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus hoe combineert men een overheidsbedrijf die in privé gaat via aandeelhouders en tegelijk staatsteun blijft behouden? (en geen klein beetje steun é) Ergens is dat volgens mij niet te verdedigen tegenover al die andere bedrijven op de beurs zonder jaarlijkse inkomsten langs belastingzijde; en wat als de koers van de post nu zakt? Is het dan een privé bedrijf dat failliet gaat of een overheidsbedrijf die geld bijkrijgt? Iets blijft niet kloppen in dit verhaal. Laatst gewijzigd door Mambo : 27 mei 2013 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vandaag is BPost op de beurs verschenen....rond de 14,5€ per aandeel.....en blijkbaar geen gebrek aan vraag.
Een decennium geleden kwam de Post over als een bijna hopeloos Staatsbedrijf,nu IS het een bedrijf met gemengd aandeelhouderschap(50+1 % van de aandelen zijn van de Staat),dat voor beleggers groot en klein een waarde heeft! wow....... Kan men die Meneer Thijs niet warm maken om een decennium bij de NMBS te gaan werken als Big Chief? Laatst gewijzigd door kelt : 21 juni 2013 om 18:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog een paar weken en ze zitten aan de grond. Benieuwd of het dan nog steeds een privé bedrijf zal zijn.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 25 juni 2013 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bpost doet het beter dan ik had verwacht dus ![]() Jammer... Het zou beter halveren, kwestie dat de mensen eens godverdomme beginnen nadenken vooraleer ze intekenen omdat er iemand zit te roepen dat dit een "goedehuisvaderaandeel" is, terwijl het gewoon een durfkapitalist is die wil cashen en zijn stukken niet kwijt kan aan een andere durfkapitalist. Anderzijds mag het ook goed doorstijgen, kwestie van CVC eens een hak te zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk maar eens opnieuw.
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Gisteren zijn ze gesloten op €14,5. Kijk maar eens goed hoor...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al enkele maanden is de hoofdaandeelhouder in Bpost,de overheid ,onvoorstelbaar onprofessioneel bezig.Vertegenwoordigers van die hoofdaandeelhouder,de politici, zijn namelijk al maanden ,IN HET OPENBAAR, aan het bekvechten over.......het loon van de CEO...
In deze omstandigheden is dan een CEO,zijnde in dat geval Meneer Thijs,verondersteld zijn job verder te doen.... Dit zou in een volledig privé-bedrijf niet gaan,en ook niet bij Bpost... Dus heeft MENEER Thijs(en met hoofdletters jawel) besloten zijn opzeg te geven... Laat die hoofdaandeelhouders maar eens zien of ze opnieuw dergelijk fenomeen kunnen vinden als CEO,en misschien zelfs voor een kom linzensoep. Laatst gewijzigd door kelt : 23 december 2013 om 15:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zal niet eenvoudig worden.
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij heeft overigens NIEMAND aan de deur gezet(behoudens zware fout).... Het verschuiven van berichten op dode bomen is nu eenmaal steeds minder nodig, en zelfs de bank van de post kan volledig electronisch benaderd worden. Laatst gewijzigd door kelt : 24 december 2013 om 11:30. |
|
![]() |
![]() |