Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2003, 11:01   #1
kris
Schepen

Standaard

Citaat:
Diplomatieke onschendbaarheid

Colette Foucard uit Grimbergen werd vorig jaar in Brussel het slachtoffer van wat in officiële kringen nog altijd 'kleine criminaliteit' wordt genoemd. Ze werd aan een tramhalte overvallen door een jongerenbende. De politie slaagde erin een jonge Kongolees bij de kraag te vatten, die de gestolen gsm van zijn slachtoffer nog op zak had. De tiener werd vrijgelaten omdat zijn vader als Kongolees diplomaat in ons land 'diplomatieke onschendbaarheid' geniet.

Colette hield aan het voorval een trauma over en lijdt sindsdien aan angstaanvallen. Via de rechtbank probeert ze nu alsnog een schadevergoeding te krijgen van de diplomatenfamilie. De reactie uit die hoek is niet echt 'diplomatisch': "Die madamme moet ons eindelijk gerust laten, of ze zal eens zien wie hier aan het langste eind trekt". Het is toch wel straf wat er hier in dit land allemaal wordt getolereerd onder de dekmantel van de 'diplomatieke onschendbaarheid'.

Politiewoordvoerders in Brussel hebben al vaker hun beklag gedaan over de terreur die zwarte jongerenbendes zaaien in de hoofdstad. Van de rechtbank krijgen die nu -gratis en voor niks- een gouden tip: zoek het zoontje van een buitenlands diplomaat, leer hem de knepen van het vak en bombardeer hem tot slot tot bendeleider. Je zit op rozen, want ook gangsters genieten hier van hun 'diplomatieke onschendbaarheid' ...
Kris
Oud 24 januari 2003, 11:21   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb al eerder iets gehoord over de zoon van een Congolees diplomaat. Of het dezelfde is weet ik niet. Ik vraag me niet alleen af of dat allemaal zo maar kan blijven duren, maar ook of zo'n diplomaat dan niet aangepakt wordt voor de schanddaden van zijn zoon. Dat de Belgische politiek dit laat gebeuren zegt weeral veel over die politiek. Moeten er om één of andere reden zoete broodjes worden gebakken met Congo? Zijn die slachtoffers ook zoenoffers terwille van de 'goede' betrekkingen tussen België en Congo?
Ondraaglijk vind ik dit voor het slachtoffer, om van de vorige en de toekomstige nog niet te spreken.

Ik begrijp trouwens niet dat kinderen van diplomaten mede-onschendbaar zijn samen met hun vader.
Daarbovenop dient politieke onschenbaarheid niet om misdaden te mogen plegen zonder dat ze bestraft kunnen worden.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 12:45   #3
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp trouwens niet dat kinderen van diplomaten mede-onschendbaar zijn samen met hun vader.
De gezinsleden van diplomaten genieten inderdaad van een immunitiet tegen de strafrechterlijke jurisdictie van de ontvangststaat dit om de diplomaat te beschemen tegen mogelijke druk.
Deze beschermingsmaatregel is alles behalve absurd aangezien de mogelijkheid tot afpersing door lokale overhede in landen zoals bijv. Saudi-Arabië zeer reëel is.

Citaat:
Daarbovenop dient politieke onschenbaarheid niet om misdaden te mogen plegen zonder dat ze bestraft kunnen worden
België kan zich wel tot de zendstaat richten om via deze weg sancties af te dwingen of kan desnoods de diplomaat "persona non grata" maken. Maar aangezien België de dictatuur van Kabila al in het hart heeft gesloten, vrees ik voor weinig initiatief vanuit de Belgische regering.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 12:51   #4
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik heb al eerder iets gehoord over de zoon van een Congolees diplomaat. Of het dezelfde is weet ik niet. Ik vraag me niet alleen af of dat allemaal zo maar kan blijven duren, maar ook of zo'n diplomaat dan niet aangepakt wordt voor de schanddaden van zijn zoon. Dat de Belgische politiek dit laat gebeuren zegt weeral veel over die politiek. Moeten er om één of andere reden zoete broodjes worden gebakken met Congo? Zijn die slachtoffers ook zoenoffers terwille van de 'goede' betrekkingen tussen België en Congo?
Ondraaglijk vind ik dit voor het slachtoffer, om van de vorige en de toekomstige nog niet te spreken.

Daarbovenop dient politieke onschenbaarheid niet om misdaden te mogen plegen zonder dat ze bestraft kunnen worden.

Dat heeft niets te maken met goede betrekkingen. Een diplomaat die zich in het buitenland misdraagt schaadt de eer van zijn land. Wanneer bepaalde landen vinden dat crimineel gedrag van hun diplomatiek personeel toegestaan is dan zegt dit veel over het land. De Belgische staat gaat echter ernstig in de fout wanneer ze diplomaten anders gaat behandelen dan gewone burgers. 8) Dus dik mee eens

mvg. Rogier
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2013, 10:38   #5
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) is het beu dat buitenlandse diplomaten die in Brussel werken, hun boetes niet betalen en ongestoord de wet overtreden. Bron.

Het gaat veelal om parkeerboetes maar ook over enkele zwaardere feiten.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2013, 10:48   #6
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Wat mensen niet beseffen is dat diplomatieke onschendbaarheid in twee richtingen werkt. Als Collette zelf of iemand in haar omgeving die zoon van de diplomaat opzoekt en zijn tanden uit zijn gezicht slaat dan mag papa bij de minister van buitenlandse zaken een klacht indienen. Als die laatste een beetje haar op zijn tanden heeft catalogeert hij dat als een 'fait divers' en komt er helemaal niets van.

Wetgeving en achterpoortjes, heel leuk
Oud 26 december 2013, 10:53   #7
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet Bekijk bericht
Wat mensen niet beseffen is dat diplomatieke onschendbaarheid in twee richtingen werkt. Als Collette zelf of iemand in haar omgeving die zoon van de diplomaat opzoekt en zijn tanden uit zijn gezicht slaat dan mag papa bij de minister van buitenlandse zaken een klacht indienen. Als die laatste een beetje haar op zijn tanden heeft catalogeert hij dat als een 'fait divers' en komt er helemaal niets van.

Wetgeving en achterpoortjes, heel leuk
Ik ga dat toch maar niet proberen denk ik
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2013, 10:55   #8
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Je vraagt je natuurlijk ook af, waarom de zoon van nota bene een diplomaat zich moet bezighouden met dergelijke vormen van criminaliteit. Het lijkt mij nu niet, dat zo iemand thuis iets tekort komt.

Hoe dan ook, vind ik onschendbaarheid op zich, een misplaatst recht. Laat staan, dat het is toegelaten om dit over te dragen op de gezinsleden.
Oud 26 december 2013, 11:07   #9
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Je vraagt je natuurlijk ook af, waarom de zoon van nota bene een diplomaat zich moet bezighouden met dergelijke vormen van criminaliteit. Het lijkt mij nu niet, dat zo iemand thuis iets tekort komt.

Hoe dan ook, vind ik onschendbaarheid op zich, een misplaatst recht. Laat staan, dat het is toegelaten om dit over te dragen op de gezinsleden.
In dat geval mogen we in 80% van de landen de ambassades afschaffen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2013, 11:12   #10
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
In dat geval mogen we in 80% van de landen de ambassades afschaffen.
En wat zou daarvan op zich het directe nadeel zijn?
Oud 26 december 2013, 11:18   #11
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Daarbovenop dient politieke onschendbaarheid niet om misdaden te mogen plegen zonder dat ze bestraft kunnen worden.
Onmiddellijk zijn handjes afkappen en als straf een GSM laten kopen.
Trouwens, diplomatieke onschendbaarheid voor bewezen criminele feiten, wie staat dat toe?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2013, 11:52   #12
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
En wat zou daarvan op zich het directe nadeel zijn?
Zware economische gevolgen voor Vlaanderen.
Oud 26 december 2013, 11:53   #13
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Onmiddellijk zijn handjes afkappen en als straf een GSM laten kopen.
Trouwens, diplomatieke onschendbaarheid voor bewezen criminele feiten, wie staat dat toe?
In principe zou voor bewezen criminele feiten het internationaal strafhof in Den Haag moeten kunnen worden ingeschakeld.
Oud 26 december 2013, 12:02   #14
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Zware economische gevolgen voor Vlaanderen.
O ja?

U denkt dit (vermoed ik), omdat u er van uitgaat , dat wat een diplomaat vandaag doet, niet kan worden gedaan door iemand anders. Of dat met andere woorden, de broodnoodzakelijke communicaties tussen landen onderling, niet op een andere manier ten uitvoer kan worden gebracht.
Oud 26 december 2013, 16:07   #15
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Veel diplomaten betalen ook hun facturen niet!! Vraag maar eens aan de bedrijven hoeveel ze nog moeten innen van diplomaten( en nooit zullen krijgen)

Meer en meer eisen ze dan ook contante betaling , want anders is het zuiver verlies.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2013, 17:04   #16
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Een diplomatenzoon deelde gratis wiet en coke uit op een door hem georganiseerde illegale fuif onder een brug over de snelweg. De door verontruste omwonenden bijgeroepen dienders arresteren alle aanwezigen behalve de diplomatenzoon-dealer, die mocht ter plaatse beschikken!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2013, 17:38   #17
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

De enige reden waarom Reynders hiermee naar buiten komt is omdat hij op een gemakkelijke manier in de media wil komen. Alsof het die diplomaten ook maar een bal zou kunnen schelen dat ze zogezegd aan de schandpaal worden genageld, ze stappen in hun dikke auto en worden naar hun kasteel gevoerd.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2013, 18:25   #18
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
De enige reden waarom Reynders hiermee naar buiten komt is omdat hij op een gemakkelijke manier in de media wil komen. Alsof het die diplomaten ook maar een bal zou kunnen schelen dat ze zogezegd aan de schandpaal worden genageld, ze stappen in hun dikke auto en worden naar hun kasteel gevoerd.
Kan toch geen kwaad het toch eens naar buiten te brengen, voor zover we het al niet wisten! Trouwens, het schijnt dat in de VS drie keer een verkeersboete niet betalen gelijk staat aan het intrekken van hun diplomatenplaat!
Erg dat deze lieden die denken dat ze grote meneren zijn zich op een dergelijke manier ongestoord mogen gedragen! Dat onze regering dergelijke lieden na een paar dergelijke wapenfeiten gewoon naar hun land terug sturen en de ganse wereld laten weten waarom!
Zouden ze zich dit niet aantrekken??? Te betwijfelen...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 01:11   #19
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Een diplomatenzoon deelde gratis wiet en coke uit op een door hem georganiseerde illegale fuif onder een brug over de snelweg. De door verontruste omwonenden bijgeroepen dienders arresteren alle aanwezigen behalve de diplomatenzoon-dealer, die mocht ter plaatse beschikken!
Zelfs moordenaars kunnen genieten van diplomatieke onschendbaarheid!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_op_Yvonne_Fletcher
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2013, 01:15   #20
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Zelfs moordenaars kunnen genieten van diplomatieke onschendbaarheid!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_op_Yvonne_Fletcher
Een land afzonderlijk kan dergelijke zaken natuurlijk niet aanpakken.
Een internationaal strafhof zou dit wel moeten kunnen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be