![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Hoi hoi,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier het forum enigzins verlevendigde met enkele achteraf wat minder genuanceerde opmerkingen ![]() ![]() Ik lees soms op het forum iets over de staatsschuld van België, en ik kwam het laatst weer tegen op Wikipedia. Hoe komt het dat België de grootste staatschuld heeft van Europa? Hoe zit het met de aflossing daarvan? Wie gaat die lasten dragen? Maar mijn belangrijkste vraag is dus waar die vandaan komt, en hoe Vlaanderen die denkt te splitsen met Wallonië, mocht er ooit secessie komen (Om het maar even communautair te houden). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Om een concreet voorbeeld te geven: Vlaanderen 'krijgt' dan het modernste materiaal van bijvoorbeeld het leger en de NMBS en Wallonië het oudere materieel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Zonder te veel in detail te treden is de toestand momenteel zo dat België's staatschuld jaarlijks verminderd en die van onze onmiddelijke buurlanden vermeerderd - dus na nog een aantal jaartjes zal die schuld in alle EU landen vergelijkbaar zijn (mlin of meer gelijk). Daarbij is het opmerkelijk dat de "nieuwe" EU landen de laagste schuld hebben - een communistisch bestuur schijnt dus op schuldengebied wel efficiënt te zijn.
Men kan boivendien "staatschuld" verklaren door te stellen dat dit in feite te weinig geïnde belastingen zijn : ipv. het nodige geld "bij de rijken" te halen heeft men er gewoon geld van geleend - dus niet alleen betaalden de rijken te weinig belastingen, ze kregen bovendien van staatswege "interesten". Een verdeling van de staatschuld is op die manier héél eenvoudig : de obligaties in handen van vlamingen moeten door "Republiek Vlaanderen" afbetaald worden de andere door de andere nieuwe staten. Voor de overige schulden, resp; de "buitenlandse schulden" kan er een formule in functie van de bevolkingsaantallen gevonden worden. Wat gaat men overigens met de E 40 (Brussel/Luik) aanvangen ? Deze autosnelweg is wegens communautair gehakketak in talrijke bochten aangelegd zodat hij op de reis van Brussel naar Luik herhaaldelijk de taalgrens overschrijdt. Gaat men deze weg vervangen door een Vlaamse en een Waalse afzonderlijke autostrade ? Idem dito voor nog diverse belgische communautaire kunstwerken (en niet het minst de luchthaven Brussel-Bruxelles Nationale Nationaal en de grote ring (die nagenoeg volledig Vlaams is) Gaat men derhalve nieuwe luchthavens bouwen, nieuwe ringwegen aanleggen of anders gesteld : nieuwe staatsschulden maken ?
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De grootte van de staatsschuld ligt in hoge mate aan de toenmalige steenkoolmijnen (daar hebben bepaalde mensen verschrikkelijk véél geld aan verdiend op kosten van ons allemaal), het enorme ambtenarenapparaat en de goede ouwe 'wafelijzerpolitiek'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Burgemeester
|
![]() Momenteel is het alleen vlaanderen dat de staatsschuld afbetaalt.
Wallonie en Brussel zorgen jaarlijks nog vrolijk voor tekorten, die op de kap van Vlaanderen wordt afgeschoven. Als de staatsschuld momenteel verlaagt, is dat enkel en alleen te danken aan Vlaanderen. Meer nog, de Belgische staatsschuld zou nog sneller dalen als Wallonië en Brussel niet voortdurend schulden zouden maken. Het maakt dus niet uit hoeveel Vlaanderen op zich neemt van de Belgische staatsschuld. Als Vlaanderen onafhankelijk is, wordt die schuld sowieso veel sneller afgebouwd dan het nu in België het geval is. Was het trouwens niet de Franstalige Minister van Begroting Guy Mathot die zei dat de staatsschuld er vanzelf is gekomen en dus wel vanzelf zou weggaan? Daar heb je dan je antwoord op waar hij vandaan komt...
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() Oké, de staatsschuld delen op bevolkingsaantallen is dus een idee.
Hoe is dit probleem eigenlijk in Tsjechië en Slowakije opgelost? Het lijkt mij dat mensen die Vlaanderen onafhankelijk van Wallonië willen zien toch parallellen willen trekken tussen deze landen. Ik kan mij nog herinneren dat de splitsing van Tsjechoslowakije voor heel veel mensen een complete verassing was. Hoe hebben die dat in één keer besloten met z'n allen? Hoeveel procent van de totale bevolking van België moet eigenlijk voor een splitsing zijn, voordat hij er komt? En hoeveel procent van de bevolking van Vlaanderen? Het lijkt mij dat zolang een grote minderheid maar hard genoeg schreeuwt dat ze willen, de rest wel meegaat. Is die minderheid nou te klein in Vlaanderen, of schreeuwt ze niet hard genoeg, omdat het uiteindleijk allemaal niet zoveel uitmaakt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is die minderheid te klein of roept ze niet luid genoeg? Volgens mij is die minderheid al een mooie groep. Alleen vinden het zo nodig om constant op elkaar te schieten ipv op de gezamelijke vijand. Of roepen ze nog veel andere dingen ook ertussen, zodat dat punt niet zo goed meer uitkomt. Of krijgen ze van de anderen geen kans om te roepen. Alé, reden genoeg waarom het nog niet is wat het zou moeten zijn. Maar we zijn op goeie weg: nu is "vlaamse republiek" al belange geen vuil woord meer, wat je pakweg 10 jaar geleden niet kon zeggen. De geesten rijpen, stilletjes aan. En dat is dankzij het werk van zowel (ex)volksunie als vlaams blok/belang in de afgelopen 50-20 jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik blijf echter het idee hebben dat de kwestie niet genoeg speelt in de harten van de Vlamingen. Er is bijvoorbeeld nog nooit een Belg tegenover mij over eventuele secessie begonnen. EN zelfs op dit toch enigzins subjectieve forum merk je er vrij weinig van. Een mooi voorbeeld hiervan is dat er hier volgens mij vooral tijdens kantooruren gepost wordt (onder werktijd dus) ![]() Ik blijf het idee hebben dat heel Vlaanderen over 500 jaar frans spreekt... Activisten hebben jullie nodig! Wanneer barst de discussie over BHV weer los? Of is dat nu definitief opgelost? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wees maar gerust dat iedere keer er iets voorvalt zoals DHL, BHV , ... er steeds meer ogen opengaan. En off the record: BHV direct oplossen? Volgens mij is het tactisch gezien voor de flaminganten beter dat het nog niet direct opgelost is, maar dat ze in een ongrondwettelijkheid verzeilen door het niet op te lossen tegen de volgende verkiezingen.Verkiezingen ongeldig en we zijn vertrokken. Maar dat mag geen enkele flamingant zeggen in het publiek natuurlijk ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De sluiting van de Limburgse steenkoolmijnen is verantwoordelijk voor 10%(inclusief het jarenlang werken met verlies). De jarenlange subsidies voor de waalse metaalindustrie en steenkoolmijnen alleen al 25%. Het lijkt me logisch dat de walen opdraaien voor decennia kortzichtigheid(lees ps stemmen) en opdraaien voor de grote meerderheid van de schuldenberg.
De profeet Mohamed was 54 toen hij huwde met de 9-jarige Aisha.In mijn ogen maakt dat een pedofiel van hem.Maar ja ik ben dan ook geen moslim. Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben zeker geen flamingant, maar ik heb hier al verschillende keren er op gewezen dat zonder de oplossing van het BHV probleem er geen grondwettelijke verkiezingen meer gehouden kunnen worden er zijn slechts enkele mogelijke oplossingen :
1. Herstel van alle oude kieskringen, dus afstappen van provinciale kieslijsten. 2. invoeren van provinciale kieslijsten ook in Vlaams Brabant, Waals Brabant en Brussel 3. invoeren van een heel ander kieslijstensysteem Als onflamingantische randbemerking valt er op te merken dat het "statuut" van Halle en vilvoorde als deel uitmakend van een kiesdistrict met de 19 Brusselse gemeenten erbij het resultaat is van communautaire onderhandelingen - het is een toegeving van de vlamingen aan de walen in ruil voor toegevingen op andere gebieden. Volgens mij was deze toegeving in zoverre terecht dat uit het nadeel dat in vilvoorde en Halle dus door mensen voor "Waalse " Politieke partijen gestemd kan worden er ook meer vlamingen in het totale arrondissement beschikbaar zijn om voor Brusselse Vlamingen te stemmen - een effectieve gelijke splitsing van het kiesarrondissement gaat ook altijd ten koste van de Brusselse Vlamingen - m.a.w; door Halle en Vilvoorde uit dit kiesarrondissement te verwijderen "laat Vlaanbderen Brussel los". Persoonlijk zou ik liever zien dat in het kader van Nationale Federale verkiezingen een systeem zou ingevoerd worden van "Nationale kieslijsten" en een systeem van dubbelstemmen zoals bv; in Duitsland... Dan zou iemand die in Luik woont en voor het N.V.A. wil stemmen dit ook kunnen doen.