Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2014, 15:16   #1
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard Vlaming 10% armer sinds begin deze eeuw?

Sinds het begin van deze eeuw is het BBP per hoofd van de Vlaamse bevolking er met meer dan 5% op achteruitgegaan rekening gehouden met de inflatie. Tel daar nog eens de groteske stijging van de belastingen bij, van 45% naar 50% belastingsbeslag, en dan mag je gerust besluiten dat de koopkracht van de Vlaming er met 10% is op achteruitgegaan.
De enige keer dat we de laatste jaren nog eens groei gekend hebben was tijdens de 12 maanden dat de regeringsonderhandelingen met N-VA liepen

Naam: BBP.png
Bekeken: 885
Grootte: 11,8 KB

Wat zijn de gevolgen hiervan voor het gemiddelde Vlaamse huisgezin? Hoe voel jij de aanslag op je koopkracht? Kleinere auto, geen geld meer om een huis af te betalen, falingen, betalingsachterstand, ...
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 16:31   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Desondanks dat mijn bruttoloon de laatste 10 jaar leuke sprongen voorwaards heeft gemaakt, kunnen we ons minder permiteren.

Van een Opel Omega naar een Meriva, om maar een voorbeeld te geven.
Oud 2 januari 2014, 18:13   #3
demonen
Banneling

Standaard

Een statutair ambtenaar/gepensioneerde is welvaartvast : vaste betrekking en daarna een geperekweerd pensioen dat minstens 2 keer en voor sommigen 3 keer hoger ligt dan voor diegenen die welvaart scheppen en hun onderhouden.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 01:03   #4
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Desondanks dat mijn bruttoloon de laatste 10 jaar leuke sprongen voorwaards heeft gemaakt, kunnen we ons minder permiteren.

Van een Opel Omega naar een Meriva, om maar een voorbeeld te geven.
Een brutoloon dat omhoog springt, houdt meestal niet bepaald een substantiële verhoging van het nettoloon in... Een verhoging van de belastingen daarentegen wel, en een vermindering van allerhande mogelijke voordelen.

Bovendien is boven bepaalde loonbarema's verdienen (pakweg 3500 �* 4000 euro bruto) extreem moeilijk tot onmogelijk in België. Je werkgever moet je dan al 12 000 euro gaan betalen, welke werkgever kan dan nog winst met je maken (=uiteindelijke doestelling, iets wat velen wel eens vergeten die denken dat een organisatie pure liefdadigheid is). In vele sectoren is dit bovendien onmogelijk, daar deze niet winstgericht zijn of alvast niet werken met zulke hoge winstmarges.
Bijgevolg is de link tussen je prestaties/productiviteit en je beloning ver zoekt.
Wie echt beloond wil worden, vertrekt ... Best naar buiten Europa, want binnen Europa zullen onze sociale rechten in sneltempo worden afgebouwd. De EU op de knieën voor de multinationals, dat lijkt het enige doel van de eenmaking geweest: de handel niet verstoren... ook niet die van de goedkoopste werknemers.
Oud 3 januari 2014, 01:16   #5
Tavek
Banneling

Standaard

Eenoudergezinnen, mensen met een klein of modaal salaris, gepensioneerden met een klein pensioen, ....

Ja ik zie in mijn directe omgeving ook dat het de dag van vandaag veel moeilijker is om rond te komen. Zo mijn schoonouders met 1 inkomen een huis bouwden en daar bovenop ook nog konden sparen, zo kunnen wij dat met 2 inkomens (bovenmodaal) net ook.

Wat vooral opvalt is dat luxe goedkoper is geworden (tv's, telefoons, electronica, etc...) maar basisbehoeften (wonen, electriciteit, voedsel) fors duurder (ook als je inflatie mee in acht neemt).

De pech is dat mensen met weinig geld vooral de basisbehoeften nodig hebben, ergo, voor hun is het leven echt wel een pak duurder geworden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 01:36   #6
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Een statutair ambtenaar/gepensioneerde is welvaartvast : vaste betrekking en daarna een geperekweerd pensioen dat minstens 2 keer en voor sommigen 3 keer hoger ligt dan voor diegenen die welvaart scheppen en hun onderhouden.
Klopt niet:

1. je voorbeeld is mis (dubbel pensioen is voor de meeste ambtenaren een utopie)
2. de indexkoppeling van lonen en pensioenen zijn niet welvaartsvast, je verliest telkens een beetje koopkracht, ook de vastbenoemde ambtenaren
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 02:19   #7
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Ach, het kan hier alleen nog maar beter cf. als ik binnenkort in een sociale woning mag Het werd tijd na zoveel zwarte sneeuw, ik heb m'n dosis armoede en plantrekkerij wel gehad
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 02:21   #8
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Ik denk niet aan m"n pensioen hoor, als ik éénmaal die leeftijd bereikt heb dan ben ik hier weg
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 08:17   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter De Judas Bekijk bericht
Persoonlijk ben ik er de laatste jaren financieel geweldig op vooruit gegaan.
En ik denk dat er zo heel veel zijn.
Ik besef evenwel ook dat velen er op achter zijn gegaan. Zeker de eenpersoonsgezinnen.
Natuurlijk gaan we er op vooruit, het zou nogal gek zijn indien het niet zo zou zijn.

Maar bekijk onze kinderen, zij betalen nu meer voor een lapje grond dan wij destijds voor onze grond en ons huis samen. En dat is nog zo gek lang niet geleden hoor.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 09:50   #10
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Eenoudergezinnen, mensen met een klein of modaal salaris, gepensioneerden met een klein pensioen, ....

Ja ik zie in mijn directe omgeving ook dat het de dag van vandaag veel moeilijker is om rond te komen. Zo mijn schoonouders met 1 inkomen een huis bouwden en daar bovenop ook nog konden sparen, zo kunnen wij dat met 2 inkomens (bovenmodaal) net ook.

Wat vooral opvalt is dat luxe goedkoper is geworden (tv's, telefoons, electronica, etc...) maar basisbehoeften (wonen, electriciteit, voedsel) fors duurder (ook als je inflatie mee in acht neemt).

De pech is dat mensen met weinig geld vooral de basisbehoeften nodig hebben, ergo, voor hun is het leven echt wel een pak duurder geworden.
X2
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 09:52   #11
Another Jack
Banneling

Standaard

Ik heb onlangs mijn eerste loonbriefje terug gevonden van in '98.
Mijn loon is sindsdien bijna verdubbeld.
Het loon van mijn vrouw meer dan verdubbeld.
Mijn variabele rentevoet voor mijn huis is al jarenlang superlaag.

Ik klaag dus niet.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 09:54   #12
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Wat een gezever weeral. Twee generaties voor mij leefden ze nog in een kleine arbeiders woning met een slechte verwarming en 7 man in een klein huis zonder wagen. Nu woont het gemiddelde gezin met 3 a 4 personen in een groot huis met 2 wagens, een goede verwarming, een overvloed aan voeding en massa's elektronische gadgets. Ik zie niet goed hoe het gezin van nu erop achteruit is gegaan in vergelijking met een gezin 100 jaar geleden.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 09:57   #13
Another Jack
Banneling

Standaard

Ook zijn beide auto's afbetaald.
2014 gaat een goed jaar worden.
Oud 3 januari 2014, 10:00   #14
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik wil wel eens zien wat een werkweigeraar in 1914 allemaal gratis kreeg in vergelijking met wat een werkweigeraar/uitkeringstrekker vandaag allemaal kado krijgt. Zoveel slechter zal het niet zijn.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2014, 10:02   #15
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Sinds het begin van deze eeuw is het BBP per hoofd van de Vlaamse bevolking er met meer dan 5% op achteruitgegaan rekening gehouden met de inflatie. Tel daar nog eens de groteske stijging van de belastingen bij, van 45% naar 50% belastingsbeslag, en dan mag je gerust besluiten dat de koopkracht van de Vlaming er met 10% is op achteruitgegaan.
De enige keer dat we de laatste jaren nog eens groei gekend hebben was tijdens de 12 maanden dat de regeringsonderhandelingen met N-VA liepen

Bijlage 92384

Wat zijn de gevolgen hiervan voor het gemiddelde Vlaamse huisgezin? Hoe voel jij de aanslag op je koopkracht? Kleinere auto, geen geld meer om een huis af te betalen, falingen, betalingsachterstand, ...
Hoe zit het bij u fonne?
Je bent zelf toch niet beroerd om op je eigen vragen te antwoorden?
Oud 3 januari 2014, 10:04   #16
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik heb onlangs mijn eerste loonbriefje terug gevonden van in '98.
Mijn loon is sindsdien bijna verdubbeld.
Het loon van mijn vrouw meer dan verdubbeld.
Mijn variabele rentevoet voor mijn huis is al jarenlang superlaag.

Ik klaag dus niet.
Niet erg vet, trek daar eens 50% reele inflatie van af (rekening houdend met de voortdurende indexmanipulaties, officiëel is het maar 40), en 35% barema-verhoging omwille van de anciënniteit. Niet veel vooruitgang gemaakt he? Na 15 jaar van korporaal naar korporaal-chef of zoiets

Laatst gewijzigd door fonne : 3 januari 2014 om 10:07.
Oud 3 januari 2014, 10:06   #17
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Niet erg vet, trek daar eens 50% reele inflatie van af (rekening houdend met de voortdurende indexmanipulaties, officiëel is het maar 40), en 35% barema-verhoging omwillen van de anciënniteit. Niet veel vooruitgang gemaakt he? Na 15 jaar van korporaal naar korporaal-chef of zoiets
Ben jij militair?
Dat wist ik niet.
Oud 3 januari 2014, 10:07   #18
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hoe zit het bij u fonne?
Je bent zelf toch niet beroerd om op je eigen vragen te antwoorden?
Ach, ik moet wat minder selectief zijn in het aanvaarden van opdrachten, maar klagen mag ik niet. Ik bepaal zelf wel hoeveel ik wil werken om rond te komen
Oud 3 januari 2014, 10:09   #19
Another Jack
Banneling

Standaard

Niet te veel concurrentie van mevrouw Weyts?
Oud 3 januari 2014, 10:14   #20
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Dit jaar zal ik een dikke Audi kopen!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be