Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 december 2013, 15:48   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard Luchtkwaliteit in Vlaanderen in 2012 verbeterd

Dan toch ook goed nieuws voor het milieu.


Citaat:
Luchtkwaliteit in Vlaanderen in 2012 verbeterd


Smogalarm, archieffoto.
© belga.

De luchtkwaliteit in Vlaanderen is in 2012 verbeterd. Dat blijkt uit het luchtkwaliteitsrapport 2012 van de Vlaamse Milieumaatschappij. Volgens minister van Leefmilieu Joke Schauvliege wordt daarmee de positieve trend van de voorbije jaren voortgezet. Pijnpunten blijven de concentraties aan fijn stof en stikstofoxide.

De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) publiceert jaarlijks een rapport over de luchtkwaliteit in Vlaanderen. In dat rapport wordt de luchtkwaliteit in Vlaanderen onder meer getoetst aan de Europese en Vlaamse regels.

Uit het rapport voor 2012 blijkt dat de concentraties van de meeste luchtvervuilende stoffen de voorbije jaren stelselmatig dalen. Wat fijn stof betreft, halen alle meetstations in Vlaanderen de jaargrenswaarde van 40 µg/m³ voor PM10. Wel is het zo dat in 4 van de 35 meetstations de dagconcentratie van 50 µg/m³ op te veel dagen (meer dan 35 dagen) wordt overschreden. Toch is ook dat een verbetering tegenover 2011 toen er nog overschrijdingen waren in 17 meetstations.


Vlaams minister van Leefmilieu
Joke Schauvliege (CD&V).
© belga.



Antwerpse agglomeratie

Wat stikstofdioxiden (NO2) betreft - een belangrijke indicator voor vervuiling door verkeer - lag het jaargemiddelde van bijna alle Vlaamse meetposten onder de jaargrenswaarde (40 µg/m³). Alleen bij vier meetstations in de Antwerpse haven en de Antwerpse agglomeratie was er sprak van een overschrijding. Voor die zones kreeg Vlaanderen van Europa uitstel tot 2015 om de grenswaarde te halen.

In 2012 was er in de zomer ook een periode van ozonsmog. "Toch bleef de overlast voor de gezondheid beperkt. De gemeten ozonconcentraties bleven onder de Europese streefwaarden", aldus minister Schauvliege. De CD&V-minister geeft wel toe dat de Europese langetermijndoelstellingen voor ozon nog ver buiten bereik liggen.

Voorts haalt Vlaanderen in 2012 voor het eerst de Europese doelstelling voor nikkel. Voor arseen en cadmium zijn er nog lokale problemen in Beerse en Hoboken.

Het volledige rapport over de luchtkwaliteit is te lezen op www.vmm.be/pub .

Bron
Schauvliege ziet er op de foto wat minder gezond uit ...
__________________

Laatst gewijzigd door Antoon : 18 december 2013 om 15:48.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 16:03   #2
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Klojo eerste klas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
Standaard

Goed om weten, vandaag, 18 december 2013
(zijn die daar nu echt nog uitgerust met informatica die zo'n gegevens niet in (bijna) 'real time' kan leveren ? Allé, maandelijks, trimestrieel,..... )
__________________
Proud to be a koljo, sorry, klojo.
Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 16:19   #3
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Goed om weten, vandaag, 18 december 2013
(zijn die daar nu echt nog uitgerust met informatica die zo'n gegevens niet in (bijna) 'real time' kan leveren ? Allé, maandelijks, trimestrieel,..... )
helemaal juist, nu ge 't zegt ...
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 16:32   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

1 van de belangrijke redenen is dat "de Belgen" minder mobiel aan't worden zijn.
De kosten om zich te verplaatsen van A naar B zijn aan't stijgen en het plezier ervan ferm de kiem in gesmoord door alle betutteling, controles en pesterijen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2014, 22:18   #5
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard met dank aan ....

Basta !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2014, 22:18   #6
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard met dank aan ....

Basta !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2014, 22:54   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Dan toch ook goed nieuws voor het milieu.




Schauvliege ziet er op de foto wat minder gezond uit ...
Citaat:
Uit het rapport voor 2012 blijkt dat de concentraties van de meeste luchtvervuilende stoffen de voorbije jaren stelselmatig dalen. Wat fijn stof betreft, halen alle meetstations in Vlaanderen de jaargrenswaarde van 40 µg/m³ voor PM10. Wel is het zo dat in 4 van de 35 meetstations de dagconcentratie van 50 µg/m³ op te veel dagen (meer dan 35 dagen) wordt overschreden. Toch is ook dat een verbetering tegenover 2011 toen er nog overschrijdingen waren in 17 meetstations.
PM10 is de verkeerde maat voor fijnstof, al jaren volledig achterhaald, totaal nietszeggend.

Dieselvoertuigen stoten vooral PM 0,1 of UFP (100 nanometer) uit, dat is honderdmaal kleiner. (zie grafiek onderaan)
80 % van de personenwagenkms in Belgie worden door dieselwagens afgelegd, tel daarbij nog de vrachtwagens en bussen op diesel.

Citaat:
PM10: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 10 micrometer. PM is hierbij de afkorting voor particulate matter;
PM2,5: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 2,5 micrometer;
PM0,1: deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer (ultra-fijnstof).

Het is bekend dat gezondheidsschade vooral optreedt door de kleinere fractie van de deeltjesgrootteverdeling: de PM2.5. Deze deeltjes dringen het diepst door in de longen en richten de meeste schade aan. Deze fractie wordt ook voor een groter deel door mensen veroorzaakt, vooral door wegverkeer en scheepvaart. Doorgaans wordt echter de PM10 gemeten, omdat dat eenvoudiger is en omdat zo historische reeksen met elkaar te vergelijken zijn. Bovendien worden de gemeten waarden gebruikt in modellen die uiteindelijk de concentraties vaststellen. Wanneer je de massa van een monster PM10 bepaalt, wat op zich al gepaard gaat met een hoge onzekerheidsmarge[13], meet je voor ongeveer een derde deel hoeveel grote deeltjes (tussen de 2,5 en 10 micrometer) in die fractie zitten: immers het gewicht van de deeltjes is evenredig met de derde macht van hun grootte (zie inhoud). PM10 is dus niet een heel goede maat. Het effect van stoffilters en verbeterd motormanagement is dat de massa PM10 afneemt en ook de massa PM2.5, maar dat de fractie van de allerkleinste deeltjes toeneemt (deeltjes kleiner dan 100 nanometer). Er kan dus een verschuiving van het deeltjesspectrum optreden naar de allerkleinste deeltjes bij schone motoren, waardoor de massa weliswaar afneemt - ook voor PM2.5 - maar het aantal deeltjes onder 100 nanometer toeneemt. Dit verschijnsel is in 2011 ook door metingen bevestigd.[14] Deze ultrafijne deeltjes deponeren makkelijker in de longen: het aantal gedeponeerde deeltjes kan daar dus toenemen terwijl de gedeponeerde massa afneemt.
De EU richtlijn luchtkwaliteit 2008 bevat voor eerst grens- en streefwaarden voor PM2,5. De grenswaarde voor de jaargemiddelde PM2,5-concentratie is 25 µg/m3 vanaf 2015. Huidige concentraties van PM2,5 lopen in België en Nederland uiteen van 13 µg/m3 tot meer dan 30 µg/m3 in drukke straten. De richtlijn bevat ook een mechanisme dat beoogt om de gemiddelde stadsachtergrondconcentratie PM2,5 terug te dringen.[15]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof
Dat stoten dieselvoertuigen uit: (alles links van die 100 nanometer is UFP of PM 0,1

http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselr...Dieselru.C3.9F

meestal politieke blabla dus. Het aandeel dieelpersonenwagens van het wagenpark is in 2013 nog steeds stijgende. De Lijn heeft onlangs nog 255 nieuwe dieselbussen aangekocht. http://www.delijn.be/nieuws/De_Lijn_...uwe_bussen.htm
MIVB koopt ook 172 dieselbussen http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...n-bij-mercedes
.



btw hoeveel dagen met inversieweer waren er in 2012 tov 2011 ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2014 om 23:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 07:59   #8
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Is dat gemeten en gecompenseerd met schone lucht die je tegenwoordig kan kopen?
Men maakt milieuweten die democratisch gestemd worden, ze komen samen en maken achterdeuren om hun vervuilend beleid verder te kunnen voeren.
Propere landen kunnen nu propere lucht verkopen aan vuile landen. 't Is opgelost mannen!

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...itenland.dhtml
. Sinds 2008 heeft ons land voor 194 miljoen euro aan schone lucht gekocht vanuit de hele wereld. De federale regering shopte voor 158 miljoen, de Vlaamse voor 36 miljoen.

Stop de hypocritie eens politici!
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 09:53   #9
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Is dat gemeten en gecompenseerd met schone lucht die je tegenwoordig kan kopen?
Neen, schijnbaar lijken hier sommige de desinformatie die verspreid wordt DJr te geloven ook... het gaat hem hier enkel over de luchtkwaliteit op eigen grondgebied zoals gemeten met het VMM meetnet.

De laakbare praktijken van 'schone' lucht afkopen hebben enkel te maken met het halen van de Kyoto-doelstellingen inzake reductie van CO2-uitstoot.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 09:56   #10
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Dan nog, wat zitten wij voor 194 MILJOEN euro te kopen? Iets fictief!
Schone lucht. We maken het hier vuil dus die moet ginder maar wat minder vervuilen want ik heb zijne lucht gekocht.
Zuigen ze die lucht dan op ginder om uit te blazen in onze steden zodat we ook betere lucht ademen?
Wat een bende eikels daar aan de top zeg! Geven niet het minste om onze welzijn, als de industrie maar welvaart.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 10:05   #11
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Neen, schijnbaar lijken hier sommige de desinformatie die verspreid wordt DJr te geloven ook... het gaat hem hier enkel over de luchtkwaliteit op eigen grondgebied zoals gemeten met het VMM meetnet.

De laakbare praktijken van 'schone' lucht afkopen hebben enkel te maken met het halen van de Kyoto-doelstellingen inzake reductie van CO2-uitstoot.
Welke desinformatie ? Quote het ! Of is het u hier enkel te doen om difamatie ? In dat geval moet ik dat melden.

Ik verspreid enkel openbare kennis : België kocht federaal voor 194 miljoen EURO lucht , waarvan 36 miljoen EURO door Vlaanderen.

Iets op tegen dat de waarheid (waar elk van ons moet aan meebetalen) openbaar gemaakt wordt ? Typisch voor de AGW-konkelfoezers.


Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 16 januari 2014 om 10:13.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 10:27   #12
DRVH
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 december 2013
Berichten: 80
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
1 van de belangrijke redenen is dat "de Belgen" minder mobiel aan't worden zijn.
De kosten om zich te verplaatsen van A naar B zijn aan't stijgen en het plezier ervan ferm de kiem in gesmoord door alle betutteling, controles en pesterijen.
Ja, al die controles en de files moeten ergerlijk zijn tijdens je tochtje naar de zee of naar de Ardennen om er een gezonde, frisse neus te halen...
DRVH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 11:16   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DRVH Bekijk bericht
Ja, al die controles en de files moeten ergerlijk zijn tijdens je tochtje naar de zee of naar de Ardennen om er een gezonde, frisse neus te halen...
Correct.

Maar een gezonde neus halen in België. Droom verder. De rijkste mensen in de wereld. Maar wel met 10 500 000 teveel om zonder enorme energie-inspanningen het een beetje leefbaar te houden.
In de Ardennen krijg je de smog uit het Duitse Roergebied in je smoel, of anders de uitwasemingen van de Franse kerncentrales. Om niet te spreken over de walmen van de Nederlandse steenkoolcentrales.
Ondertussen razen de -of kruipen- de Poolse, Bulgaarse, whatever oostblokkiaanse/el cheapo vrachtwagens over onze wegen, geladen met Chinese wegwerpbrol vanuit onze havens over het hele land.
De Kust, de geelbruine walm van de zware stookolie gebruikt in de enorme containerschepen en supertankers verduisterd het geblikker van de horizonvervuilendewindmolenparken op de zandbanken. De branding microbengeladen gevoed door de rioolwaterstromen van de kustgemeentes.

En naar de nachthemel kijken, de paar zeer heldere sterren die we nog kunnen zien door de orange gloed van de straatverlichting worden stelselmatig verstopt door de knipperlichten en verstralers van landende en opstijgende vliegtuigen, aks de schaduw van die toestellen, volgeladen met importniefaniers of toeristen van hier naar verreweggiestan, of nog beter, op hydrocultuur gekweekte tomaatjes richting de garnalen gevangen aan de Belgische kust om in zandbakkiestan verwerkt te worden tot tomaat crevet, die 2 dagen later hier in de winkelrekken ligt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 11:25   #14
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Correct.
In de Ardennen krijg je de smog uit het Duitse Roergebied in je smoel, of anders de uitwasemingen van de Franse kerncentrales. Om niet te spreken over de walmen van de Nederlandse steenkoolcentrales.
Hier in mijn buurt is 0,0 industrie (op wat houtzagerijen na) en heerst de zuiverste lucht in België. Niks Roergebied, kerncentrales, chemie ....

Een walmpje dennenhars niet te na gesproken ...
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 11:27   #15
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Welke desinformatie ? Quote het ! Of is het u hier enkel te doen om difamatie ? In dat geval moet ik dat melden.

Ik verspreid enkel openbare kennis : België kocht federaal voor 194 miljoen EURO lucht , waarvan 36 miljoen EURO door Vlaanderen.
De aankoop van emissierechten ('schone lucht' voor de slechte verstaander) staat volledig los van de problematiek van de luchtkwaliteit, maar u betrekt het wel telkens opnieuw in de discussie...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Iets op tegen dat de waarheid (waar elk van ons moet aan meebetalen) openbaar gemaakt wordt ? Typisch voor de AGW-konkelfoezers.
Er zijn al forumdraden over de luchtaankoopkwestie, er zijn -tig forumdraden over AGW, geen nood dus om deze draad te ontsporen in een AGW-kwestie, want op die manier dreigen terechte opmerkingen ('ultrafijn stof wordt niet gemeten en gerapporteerd door de VMM', bijvoorbeeld) te verzuipen in een welles-nietes AGW-discussie...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 11:40   #16
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De aankoop van emissierechten ('schone lucht' voor de slechte verstaander) staat volledig los van de problematiek van de luchtkwaliteit, maar u betrekt het wel telkens opnieuw in de discussie...
En dat geeft u het recht dit désinformatie te noemen. Nu blijkt dat de opwarming meer met aerosolen te maken heeft dan met CO2 dan hebben we het net zo goed over "luchtkwaliteit". Reden te meer om die dure koehandel met gebakken lucht te stoppen.

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 16 januari 2014 om 11:40.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 23:34   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Hier in mijn buurt is 0,0 industrie (op wat houtzagerijen na) en heerst de zuiverste lucht in België. Niks Roergebied, kerncentrales, chemie ....

Een walmpje dennenhars niet te na gesproken ...
U geloofde ook dat de wolk van Tjernobyl aan de grenzen stopte?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2014, 17:46   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

http://www.knack.be/nieuws/belgie/oo...on-117374.html

Oosterweel: Mobiliseer het verkeer, maar weer fijn stof en kanker uit de stad
26/11/2013 om 14:31 - Bijgewerkt om 14:31

Recordfiles in Antwerpen en Brussel etaleren internationaal niet bepaald een gezonde en vlotte mobiliteit.

Het bannen van vuile diesellucht uit onze steden, biedt nochtans nergens in Europa zoveel uitkomst als in Vlaanderen.

Recordfiles in Antwerpen en Brussel etaleren internationaal niet bepaald een gezonde en vlotte mobiliteit. Een spijtig gebrek aan politieke visie, blijkt vandaag nogmaals uit de starre focus op de files en de betere 'doorstroming' . De Amerikaanse econoom Dr.Pope stelt: 'Onze publiek politieke inspanning om luchtverontreiniging in te dijken, lijkt een van de meest effectieve medische interventies van de laatste 20 tot 30 jaar. Sinds 1990 kent de VS 35% minder doden en zieken door luchtpollutie. Een besparing van formaat.'

Dr.Christopher Wild (IARC) waarschuwt: 'Met ons rapport waarbij wij fijn stof en luchtpollutie als kankerverwekkend klasseren, hopen wij de overheden zonder verder verwijl tot inperkende maatregelen te motiveren, gezien de zeer hoge blootstelling.' Het zeer recente rapport van Silva, dat de wereldwijde sterfte door luchtpollutie en klimaat vergelijkt, werkt absoluut alarmerend voor het Verre Oosten. Maar ook zeer ontnuchterend voor Europa: drie maal zoveel vroegtijdige doden door fijn stof (per miljoen inwoners) als in de VS, niet bepaald om trots op te zijn.

Leefbaarheid

Qua stikstof- en fijn stofvervuiling blijkt Vlaanderen binnenin Europa de absolute koploper te zijn. Intenser verkeer op de Ring rond Antwerpen en Brussel, biedt niet direct betere vooruitzichten. De Gezinsbond, die ijvert voor een 'gezonde kindnorm (Childproof) voor lucht', waarschuwt: 'Minstens zo belangrijk als de doorstroming van het verkeer, is de doorstroming van gezonde lucht door onze longen. We vragen met aandrang dat maatregelen voor een gezondere lucht met dezelfde urgentie bejegend worden als de voorgestelde maatregelen om de files op te lossen.'

Ook de SARWGG, de Vlaamse Strategische Adviesraad Welzijn, Gezondheid en Gezin (SARWGG) alarmeert: 'Luchtverontreiniging is in een regio als Vlaanderen een van de belangrijkste ziektedeterminanten. Voor een verstedelijkt gebied als Antwerpen bedraagt de vermindering van de levensverwachting maar liefst drie jaar, terwijl dit voor de Belgische burger gemiddeld 13,2 maand bedraagt.' Hoe erg het in vele Vlaamse dorpskernen, grootsteden en langsheen invalswegen wel is gesteld, maskeert een bos- en zuurstofrijk Wallonië. Rapporten over 'leefbaarheid' zijn een misplaatst eufemisme voor 'het niet verder opdrijven van onleefbaarheid'.

Citaat:
Het perverse gevolg van ringverbredingen is het verder verzieken van de stedelijke bevolking
Dokter Chistophe Depamelaere en dokter Guido Verbeke
Naast fijn stof vormt het dieselproduct ozon, aldus de OESO, nogmaals voor een zeer bedreigende hefboom op onze vergrijzingsfactuur. Vlaanderen dat nu al jaarlijks 5,22 miljard euro moet 'ophoesten' aan medische zorg fijn stof, moet alvast niet hopen op een betere competitiviteit, indien niet dringend wordt ingezet op een gezondere mobiliteit.

Kwetsbare kinderen

Simon Upton, directeur van het OESO milieudirectoraat windt er alvast weinig doekjes om: 'Avoiding death by diesel'. Het aantal verkeersslachtoffers door diesel, bedraagt ruim het tienvoud van het aantal doden door een ongeval. Ondanks een indrukwekkend arsenaal flits-, traject- en alcoholcontroles, neemt de Vlaamse regering het allesbehalve ernstig inzake terugdringen van het totale aantal verkeersdoden, getuige het uitblijven van een doelmatige aanpak tegen vuile diesellucht.

Net zoals vele fietspaden structureel childproof dienen te worden uitgebouwd, dient onze lucht ook childproof te worden voor onze kwetsbare kinderen. Het bannen vuile diesellucht uit onze steden, biedt nochtans nergens in Europa zoveel uitkomst als in Vlaanderen. Onze Federaal politiek pervers dense dieselvloot, wordt nu Vlaams politiek met 'betere doorstroming' door verbrede Ring, intenser aangeleverd aan eigen grootsteden. Dergelijke aanpak staat haaks op de plicht onze dichtbevolkte regio Vlaanderen beter te beschermen tegen Europa's vuilste lucht.

Deze verklaart al deels de hoogste Europese stijging aan prematuren in Brussel. Hoewel de laatste 12 weken van de zwangerschap absoluut noodzakelijk voor volledig volgroeide hersenen, wordt in België een nog steeds stijgend aantal matige prematuren (32-35 weken) geboren. Dr. Jorien Kerstjens beschrijft uitgebreid de blijvende en ernstige schade die deze kinderen met minderen cognitieve en motorische mogelijkheden tijdens hun verdere schoolcarrière moeten ondervinden. Naast de nodige zorgen, vergt dit vooral zeer veel middelen. Ook staat pollutie in voor meer autisme.

Een verminderde spermakwaliteit, dwingt ook steeds meer koppels tot dure IVF en hierdoor tevens nogmaals meer prematuren, met meer complicaties. De noodzaak aan astmapuffers voor zeer jonge kinderen, neemt in Vlaanderen stilaan apocalyptische vormen aan. Astma, allergie, eczeem en zelfs diabetes kent een opmars bij onze kinderen ... die onze regering kennelijk niet wenst te stuiten.

Kanker

Zeer alarmerend is dat luchtvervuiling hart- en vaatziekten, doodsoorzaak nummer één in de VS en Europa, niet alleen verergert maar ook kan uitlokken. Door afzetting van plaques vernauwen de hartvaten, met meer hartinfarcten tot gevolg. Ook de doodsoorzaak nummer vier, beroertes, stijgen door vernauwing van de hersenvaten. Het aantal bloeddruk- en cholesterolverlagers noodzakelijk om Vlaamse patiënten gezonde streefwaarden te garanderen, overstijgt het Europees gemiddelde met een veelvoud. Belgen hebben nood aan dubbel zoveel dure stents als het Europees gemiddelde ('Health at a glance 2012 Europe' OESO). Een hogere ontstekingsreactie, brengt meer stolling mee in onze bloedvaten, hiervoor nood aan meer dure stollingsremmers. Hoopgevend is het onderzoek van dr. Adar (MESA Air en PLoS) dat aantoont dat het reduceren van fijn stof ook zorgt voor een reductie van de plaquevorming en minder dikke vaatwand. Vuile lucht vormt dus een zeer ernstige risicofactor, die moet bestreden worden.

Citaat:
Het aantal verkeersslachtoffers door diesel bedraagt het tienvoud van het aantal doden door een ongeval
Dokter Chistophe Depamelaere en dokter Guido Verbeke
Chronische bronchitis (COPD) valt in België zelfs vele niet-rokers te beurt. Wij roken nog steeds teveel, maar duidelijk minder dan het Europees gemiddelde, hierdoor is onze hoogste longmortaliteit van Europa des ter erger. Naast meer rookpreventie, pleit dit vooral tot een ernstiger aanpak luchtvervuiling.

Dieselwerend VS kent 30% minder borstkanker. Dieselwerend Japan 50% minder borst- en 66% minder prostaatkanker (IARC/Globocan). België spant binnenin Europa inzake borst-, long- en prostaatkanker de kroon, respectievelijk 53%, 21% en 66% boven het gemiddelde. Ons grootste verbruik van groenten- en fruit binnenin Europa beschermt ons blijkbaar niet tegen onze luchtvervuiling.

Het aantal kankerverwekkende PAKs, een typisch dieselproduct, steeg sinds 2000 in Vlaanderen met de helft. Volgens de Vlaamse Milieu Maatschappij verdubbelt dieselstikstof nogmaals dit kankerverwekkend effect door vorming nitro-PAKs (polycyclische aromatische koolwaterstoffen). Ringverbredingen zoals gewenst door de Vlaamse regering zullen het massale verkeer bij, rond en door de steden "verankeren" én versterken. Het perverse gevolg hiervan is het verder verzieken van de stedelijke bevolking. Dit is in medische termen schuldig verzuim. Wij opteren alvast voor een menselijker Meccano tracé dat de beste mobiliteit koppelt aan de minst ingeperkte leefbaarheid.

Echt alles gelezen ?

http://www.delijn.be/nieuws/De_Lijn_...uwe_bussen.htm
De Lijn Vlaanderen koopt 255 dieselbussen UFP kuch kuch (bloeddoekje Euro 6 enkel wat minder NOx)
Citaat:
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...n-bij-mercedes
MIVB koopt 172 dieselbussen bij Mercedes
door © brusselnieuws.be
18:05 - 25/06/2013
idem

Ook in Frankrijk (Parijs) is de dieselplaag nog bezig, maar ze beseffen het wel...:
Citaat:
http://www.enerzine.com/1036/16677+r...ts_usersPage=1

RATP IDF : l'amendement pour stopper l'achat de bus diesel rejeté

Le conseil d'administration du Syndicat des transports d'Île-de-France (STIF) a examiné mercredi le programme de renouvellement des bus de la RATP pour les années 2014 et 2015 qui porte sur l'achat d'environ 800 bus, et comprenant des avancées pour améliorer la qualité de l'air et réduire la pollution.

Il prévoit l'achat de plusieurs centaines de bus hybrides, d'une centaine de bus au gaz naturel ainsi que l'équipement expérimental d'une ligne complète en bus électriques standard.

Un amendement présenté par Jean-Paul Huchon, président du conseil régional d'Île-de-France et des élus de gauche voulait mettre fin au diesel du "parc bus de la RATP" en précisant qu'aucun nouveau marché ne pourra être passé pour l'achat de bus diesel.

Comme l'amendement proposé ne prévoyait aucune disposition concernant les marchés en cours, les élus représentant l'exécutif parisien n'ont pas pu (ou voulu) voter favorablement la délibération. Ainsi la RATP va pouvoir continuer d'acheter, en 2014, 260 bus standard diesel et 65 bus articulés diesel soit au total 325 bus, prolongeant jusqu'en 2030 la circulation de bus diesel sur l'ensemble du réseau RATP.

"Alors que nous traversons un nouvel épisode d'alerte �* la pollution aux particules fines dont le caractère cancérigène certain est démontré depuis plus de 18 mois par l'Organisation mondiale de la Santé, notre première priorité doit être la santé des personnes. Il convient de stopper tout nouvel achat de bus diesel et d'engager une transition rapide vers d'autres technologies moins polluantes et porteuses d'avenir" a déclaré Julien Bargeton, adjoint chargé des déplacements, des transports et de l'espace public auprès du Maire de Paris. ...]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2014 om 18:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be