![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
|
![]() Dan toch ook goed nieuws voor het milieu.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Antoon : 18 december 2013 om 15:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
|
![]() Goed om weten, vandaag, 18 december 2013
![]() (zijn die daar nu echt nog uitgerust met informatica die zo'n gegevens niet in (bijna) 'real time' kan leveren ? Allé, maandelijks, trimestrieel,..... ![]()
__________________
Proud to be a koljo, sorry, klojo. Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 1 van de belangrijke redenen is dat "de Belgen" minder mobiel aan't worden zijn.
De kosten om zich te verplaatsen van A naar B zijn aan't stijgen en het plezier ervan ferm de kiem in gesmoord door alle betutteling, controles en pesterijen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dieselvoertuigen stoten vooral PM 0,1 of UFP (100 nanometer) uit, dat is honderdmaal kleiner. (zie grafiek onderaan) 80 % van de personenwagenkms in Belgie worden door dieselwagens afgelegd, tel daarbij nog de vrachtwagens en bussen op diesel. Citaat:
![]() http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselr...Dieselru.C3.9F meestal politieke blabla dus. Het aandeel dieelpersonenwagens van het wagenpark is in 2013 nog steeds stijgende. De Lijn heeft onlangs nog 255 nieuwe dieselbussen aangekocht. http://www.delijn.be/nieuws/De_Lijn_...uwe_bussen.htm MIVB koopt ook 172 dieselbussen http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...n-bij-mercedes . ![]() ![]() btw hoeveel dagen met inversieweer waren er in 2012 tov 2011 ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2014 om 23:15. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
|
![]() Is dat gemeten en gecompenseerd met schone lucht die je tegenwoordig kan kopen?
Men maakt milieuweten die democratisch gestemd worden, ze komen samen en maken achterdeuren om hun vervuilend beleid verder te kunnen voeren. Propere landen kunnen nu propere lucht verkopen aan vuile landen. 't Is opgelost mannen! http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...itenland.dhtml . Sinds 2008 heeft ons land voor 194 miljoen euro aan schone lucht gekocht vanuit de hele wereld. De federale regering shopte voor 158 miljoen, de Vlaamse voor 36 miljoen. Stop de hypocritie eens politici! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
|
![]() Citaat:
De laakbare praktijken van 'schone' lucht afkopen hebben enkel te maken met het halen van de Kyoto-doelstellingen inzake reductie van CO2-uitstoot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
|
![]() Dan nog, wat zitten wij voor 194 MILJOEN euro te kopen? Iets fictief!
Schone lucht. We maken het hier vuil dus die moet ginder maar wat minder vervuilen want ik heb zijne lucht gekocht. Zuigen ze die lucht dan op ginder om uit te blazen in onze steden zodat we ook betere lucht ademen? Wat een bende eikels daar aan de top zeg! Geven niet het minste om onze welzijn, als de industrie maar welvaart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
|
![]() Citaat:
Ik verspreid enkel openbare kennis : België kocht federaal voor 194 miljoen EURO lucht , waarvan 36 miljoen EURO door Vlaanderen. Iets op tegen dat de waarheid (waar elk van ons moet aan meebetalen) openbaar gemaakt wordt ? Typisch voor de AGW-konkelfoezers. ![]() Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 16 januari 2014 om 10:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 15 december 2013
Berichten: 80
|
![]() Ja, al die controles en de files moeten ergerlijk zijn tijdens je tochtje naar de zee of naar de Ardennen om er een gezonde, frisse neus te halen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar een gezonde neus halen in België. Droom verder. De rijkste mensen in de wereld. Maar wel met 10 500 000 teveel om zonder enorme energie-inspanningen het een beetje leefbaar te houden. In de Ardennen krijg je de smog uit het Duitse Roergebied in je smoel, of anders de uitwasemingen van de Franse kerncentrales. Om niet te spreken over de walmen van de Nederlandse steenkoolcentrales. Ondertussen razen de -of kruipen- de Poolse, Bulgaarse, whatever oostblokkiaanse/el cheapo vrachtwagens over onze wegen, geladen met Chinese wegwerpbrol vanuit onze havens over het hele land. De Kust, de geelbruine walm van de zware stookolie gebruikt in de enorme containerschepen en supertankers verduisterd het geblikker van de horizonvervuilendewindmolenparken op de zandbanken. De branding microbengeladen gevoed door de rioolwaterstromen van de kustgemeentes. En naar de nachthemel kijken, de paar zeer heldere sterren die we nog kunnen zien door de orange gloed van de straatverlichting worden stelselmatig verstopt door de knipperlichten en verstralers van landende en opstijgende vliegtuigen, aks de schaduw van die toestellen, volgeladen met importniefaniers of toeristen van hier naar verreweggiestan, of nog beter, op hydrocultuur gekweekte tomaatjes richting de garnalen gevangen aan de Belgische kust om in zandbakkiestan verwerkt te worden tot tomaat crevet, die 2 dagen later hier in de winkelrekken ligt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
|
![]() Citaat:
Een walmpje dennenhars niet te na gesproken ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
|
![]() Citaat:
Er zijn al forumdraden over de luchtaankoopkwestie, er zijn -tig forumdraden over AGW, geen nood dus om deze draad te ontsporen in een AGW-kwestie, want op die manier dreigen terechte opmerkingen ('ultrafijn stof wordt niet gemeten en gerapporteerd door de VMM', bijvoorbeeld) te verzuipen in een welles-nietes AGW-discussie... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
|
![]() En dat geeft u het recht dit désinformatie te noemen. Nu blijkt dat de opwarming meer met aerosolen te maken heeft dan met CO2 dan hebben we het net zo goed over "luchtkwaliteit". Reden te meer om die dure koehandel met gebakken lucht te stoppen.
Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 16 januari 2014 om 11:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U geloofde ook dat de wolk van Tjernobyl aan de grenzen stopte?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
|
![]() http://www.knack.be/nieuws/belgie/oo...on-117374.html
Oosterweel: Mobiliseer het verkeer, maar weer fijn stof en kanker uit de stad 26/11/2013 om 14:31 - Bijgewerkt om 14:31 Recordfiles in Antwerpen en Brussel etaleren internationaal niet bepaald een gezonde en vlotte mobiliteit. Het bannen van vuile diesellucht uit onze steden, biedt nochtans nergens in Europa zoveel uitkomst als in Vlaanderen. Recordfiles in Antwerpen en Brussel etaleren internationaal niet bepaald een gezonde en vlotte mobiliteit. Een spijtig gebrek aan politieke visie, blijkt vandaag nogmaals uit de starre focus op de files en de betere 'doorstroming' . De Amerikaanse econoom Dr.Pope stelt: 'Onze publiek politieke inspanning om luchtverontreiniging in te dijken, lijkt een van de meest effectieve medische interventies van de laatste 20 tot 30 jaar. Sinds 1990 kent de VS 35% minder doden en zieken door luchtpollutie. Een besparing van formaat.' Dr.Christopher Wild (IARC) waarschuwt: 'Met ons rapport waarbij wij fijn stof en luchtpollutie als kankerverwekkend klasseren, hopen wij de overheden zonder verder verwijl tot inperkende maatregelen te motiveren, gezien de zeer hoge blootstelling.' Het zeer recente rapport van Silva, dat de wereldwijde sterfte door luchtpollutie en klimaat vergelijkt, werkt absoluut alarmerend voor het Verre Oosten. Maar ook zeer ontnuchterend voor Europa: drie maal zoveel vroegtijdige doden door fijn stof (per miljoen inwoners) als in de VS, niet bepaald om trots op te zijn. Leefbaarheid Qua stikstof- en fijn stofvervuiling blijkt Vlaanderen binnenin Europa de absolute koploper te zijn. Intenser verkeer op de Ring rond Antwerpen en Brussel, biedt niet direct betere vooruitzichten. De Gezinsbond, die ijvert voor een 'gezonde kindnorm (Childproof) voor lucht', waarschuwt: 'Minstens zo belangrijk als de doorstroming van het verkeer, is de doorstroming van gezonde lucht door onze longen. We vragen met aandrang dat maatregelen voor een gezondere lucht met dezelfde urgentie bejegend worden als de voorgestelde maatregelen om de files op te lossen.' Ook de SARWGG, de Vlaamse Strategische Adviesraad Welzijn, Gezondheid en Gezin (SARWGG) alarmeert: 'Luchtverontreiniging is in een regio als Vlaanderen een van de belangrijkste ziektedeterminanten. Voor een verstedelijkt gebied als Antwerpen bedraagt de vermindering van de levensverwachting maar liefst drie jaar, terwijl dit voor de Belgische burger gemiddeld 13,2 maand bedraagt.' Hoe erg het in vele Vlaamse dorpskernen, grootsteden en langsheen invalswegen wel is gesteld, maskeert een bos- en zuurstofrijk Wallonië. Rapporten over 'leefbaarheid' zijn een misplaatst eufemisme voor 'het niet verder opdrijven van onleefbaarheid'. Citaat:
Kwetsbare kinderen Simon Upton, directeur van het OESO milieudirectoraat windt er alvast weinig doekjes om: 'Avoiding death by diesel'. Het aantal verkeersslachtoffers door diesel, bedraagt ruim het tienvoud van het aantal doden door een ongeval. Ondanks een indrukwekkend arsenaal flits-, traject- en alcoholcontroles, neemt de Vlaamse regering het allesbehalve ernstig inzake terugdringen van het totale aantal verkeersdoden, getuige het uitblijven van een doelmatige aanpak tegen vuile diesellucht. Net zoals vele fietspaden structureel childproof dienen te worden uitgebouwd, dient onze lucht ook childproof te worden voor onze kwetsbare kinderen. Het bannen vuile diesellucht uit onze steden, biedt nochtans nergens in Europa zoveel uitkomst als in Vlaanderen. Onze Federaal politiek pervers dense dieselvloot, wordt nu Vlaams politiek met 'betere doorstroming' door verbrede Ring, intenser aangeleverd aan eigen grootsteden. Dergelijke aanpak staat haaks op de plicht onze dichtbevolkte regio Vlaanderen beter te beschermen tegen Europa's vuilste lucht. Deze verklaart al deels de hoogste Europese stijging aan prematuren in Brussel. Hoewel de laatste 12 weken van de zwangerschap absoluut noodzakelijk voor volledig volgroeide hersenen, wordt in België een nog steeds stijgend aantal matige prematuren (32-35 weken) geboren. Dr. Jorien Kerstjens beschrijft uitgebreid de blijvende en ernstige schade die deze kinderen met minderen cognitieve en motorische mogelijkheden tijdens hun verdere schoolcarrière moeten ondervinden. Naast de nodige zorgen, vergt dit vooral zeer veel middelen. Ook staat pollutie in voor meer autisme. Een verminderde spermakwaliteit, dwingt ook steeds meer koppels tot dure IVF en hierdoor tevens nogmaals meer prematuren, met meer complicaties. De noodzaak aan astmapuffers voor zeer jonge kinderen, neemt in Vlaanderen stilaan apocalyptische vormen aan. Astma, allergie, eczeem en zelfs diabetes kent een opmars bij onze kinderen ... die onze regering kennelijk niet wenst te stuiten. Kanker Zeer alarmerend is dat luchtvervuiling hart- en vaatziekten, doodsoorzaak nummer één in de VS en Europa, niet alleen verergert maar ook kan uitlokken. Door afzetting van plaques vernauwen de hartvaten, met meer hartinfarcten tot gevolg. Ook de doodsoorzaak nummer vier, beroertes, stijgen door vernauwing van de hersenvaten. Het aantal bloeddruk- en cholesterolverlagers noodzakelijk om Vlaamse patiënten gezonde streefwaarden te garanderen, overstijgt het Europees gemiddelde met een veelvoud. Belgen hebben nood aan dubbel zoveel dure stents als het Europees gemiddelde ('Health at a glance 2012 Europe' OESO). Een hogere ontstekingsreactie, brengt meer stolling mee in onze bloedvaten, hiervoor nood aan meer dure stollingsremmers. Hoopgevend is het onderzoek van dr. Adar (MESA Air en PLoS) dat aantoont dat het reduceren van fijn stof ook zorgt voor een reductie van de plaquevorming en minder dikke vaatwand. Vuile lucht vormt dus een zeer ernstige risicofactor, die moet bestreden worden. Citaat:
Dieselwerend VS kent 30% minder borstkanker. Dieselwerend Japan 50% minder borst- en 66% minder prostaatkanker (IARC/Globocan). België spant binnenin Europa inzake borst-, long- en prostaatkanker de kroon, respectievelijk 53%, 21% en 66% boven het gemiddelde. Ons grootste verbruik van groenten- en fruit binnenin Europa beschermt ons blijkbaar niet tegen onze luchtvervuiling. Het aantal kankerverwekkende PAKs, een typisch dieselproduct, steeg sinds 2000 in Vlaanderen met de helft. Volgens de Vlaamse Milieu Maatschappij verdubbelt dieselstikstof nogmaals dit kankerverwekkend effect door vorming nitro-PAKs (polycyclische aromatische koolwaterstoffen). Ringverbredingen zoals gewenst door de Vlaamse regering zullen het massale verkeer bij, rond en door de steden "verankeren" én versterken. Het perverse gevolg hiervan is het verder verzieken van de stedelijke bevolking. Dit is in medische termen schuldig verzuim. Wij opteren alvast voor een menselijker Meccano tracé dat de beste mobiliteit koppelt aan de minst ingeperkte leefbaarheid. Echt alles gelezen ? http://www.delijn.be/nieuws/De_Lijn_...uwe_bussen.htm De Lijn Vlaanderen koopt 255 dieselbussen UFP kuch kuch (bloeddoekje Euro 6 enkel wat minder NOx) Citaat:
Ook in Frankrijk (Parijs) is de dieselplaag nog bezig, maar ze beseffen het wel...: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 januari 2014 om 18:02. |
||||
![]() |
![]() |